فشار جمهوری‌خواهان بر اوباما برای واکنش شدیدتر به داعش

شبه نظامیان خلافت اسلامی یا داعش در رقه

جمهوری‌خواهان در آمریکا از دولت باراک اوباما خواستند که واکنشی جدی به شبه‌ظامیان داعش یا خلافت اسلامی در عراق نشان دهد.

به گزارش روز یکشنبه دوم شهریورماه خبرگزاری رویترز، شماری از چهره‌های جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا گفتند دولت اوباما با واکنش قاطع نشان ندادن به شبه‌نظامیان داعش یا خلافت اسلامی، فرصت بیشتری به این گروه برای اقدامات متخاصمانه داده است.

در مقابل، چهره‌های دموکرات و نزدیک به دولت گفتند کاخ سفید واکنش به شبه‌نظامیان داعش یا خلافت اسلامی را در دستور کار دارد ولی بنا هم ندارد که خیلی سریع وارد عمل شده و نسنجیده دست به کاری بزند.

مایک راجرز، رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوری‌خواه است در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: «گروه خلافت اسلامی حامیانی دارد که از آمریکا و اروپا به آن‌ها پیوسته و در کنار آن‌ها دست به اعمال خشونت می‌زنند و فاصله زیادی با دست زدن به عملیات در خاک آمریکا ندارند.»

وی افزود: «ما توان نظامی، اراده سیاسی و سیاست مورد نیاز برای عقب زدن داعش را داریم و نباید درنگ کنیم.»

آقای راجرز و سناتور جان مک‌کین از منتقدان سیاست خارجی باراک اوباما هستند و می‌گویند اراده لازم برای مقابله با تروریسم را نشان نداده است.

در مقابل، سناتور جک رید از ایالت رود آیلند و از حزب دموکرات گفت: «اعمال گروه داعش و شنیع بودن آن ثابت شده اما دلیل هم نمی‌شود نتیجه ناگهانی بگیریم که همین حالا خطر هستند. راه حل کامل و جامع فقط نظامی نیست و باید سیاسی هم باشد. از این رو باید یک استراتژی داشت و بر اساس آن پیش رفت.»

هرچند باراک اوباما مجوز حملات هوایی محدود علیه مواضع شبه‌نظامیان داعش یا خلافت اسلامی را در شمال عراق صادر کرده، اما با این حال پس از قتل جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی، درخواست‌ها در آمریکا برای مقابله جدی‌تر با داعش افزایش یافته است.

بریتانیا: به شناسایی عامل قتل جیمز فولی نزدیک شده‌ایم

روز یکشنبه همچنین سفیر بریتانیا در آمریکا اعلام کرد لندن در حال تحقیق برای شناسایی مظنون به قتل جمیز فولی است. در فیلمی که از قتل جیمز فولی منتشر شده، یکی از عاملان قتل این خبرنگار شهروندی بریتانیایی است.

پیتر وست‌میکوت، سفیر بریتانیا در آمریکا در گفت وگویی تلویزیونی با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «بریتانیا از منابع زیادی از جمله نرم‌افزار تشخیص هویت از روی صدا برای شناسایی عاملان قتل جیمز فولی استفاده می‌کند.»

وی اطلاعات بیشتری در این مورد نداد ولی گفت همکارانش در لندن به شناسایی عاملان قتل، نزدیک هستند.

همچنین روز یکشنبه یک خبرنگار آمریکایی که دوسال پیش در سوریه ربوده شده بود،  آزاد شد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، «پیتر تئو کرتیس» به مقامات سازمان ملل تحویل داده شده است.

دولت بریتانیا همچنین اعلام کرده مشغول رایزنی برای کمک به کردهای عراقی در مبارزه با شبه‌نظامیان خلافت اسلامی یا داعش در عراق است.

مرکل: کمک نظامی به کردهای عراق باید هدفمند باشد

در آلمان، آنگلا مرکل صدراعظم این کشور اعلام کرد سیاست کمک نظامی به کردهای عراق باید دقیق و هدفمند باشد.

آلمان به رغم این که در قانون اساسی‌اش آمده که در تخاصم‌های نظامی صادرات اسلحه نداشته باشد، اما قانونگذاران پارلمانی تصویب کردند که آلمان تجهیزات نظامی در اختیار کردها قرار دهد.

بریتانیا اعلام کرده کارشناسان و نمایندگان ویژه‌ای برای کمک‌های نظامی به کردها تعیین کرده که قرار است این هفته راهی اربیل شوند.

در عراق، خشونت‌های فرقه‌ای ادامه دارد و قربانی می‌گیرد. روز جمعه در استان دیاله و در به رگبار بستن مسلمانان سنی، نزدیک به ۶۸ تن کشته شدند. روز شنبه و در پاسخ به آن حمله، ۳۵ تن از مسلمانان شیعه کشته شدند.

+41
رأی دهید
-5

Karkas - اصفهان - ایران
سناتور جک ریدى راه حل کامل و جامع فقط نظامی نیست و باید سیاسی هم باشد. --یعنى سیاست ما مى گوید که داعش براى منافع آمریکا مفید است! البته حاج حسین اوباما چندتا تویتا با هواپیما بدون سرنشین منفجر کردند که یک مشت گاگول زوق زده شدند
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 13:25
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
عمامه‌ها را که بر میدارند و لباسِ مدلِ طالبانی میپوشند بیشتر به تروریست میخورند، عمامه در فرهنگِ حکومتِ شاهِ فقید به حرمت رسیده بود به همین خاطر مردمِ ما هنوز فریب آن اعتبار را میخورند، کاش شاه فقید مانندِ رضا شاهِ کبیر خشونت را چاشنی‌ مبارزه با این اجتماع مارمولک‌ها میکرد تا به کروکودیل فعلی‌ تبدیل نشوند، این کروکودیلها ایران را برایِ بقایِ خود به باتلاق تبدیل کرده اند، حال دست به کلِّ منطقه انداخته اند، در حالِ حاضر به مصلحت نیست که اشاره شود چه دولتهأیی پشتِ سر این داعشِ دست پرورده غیر از اسرائیل است، امریکا بهتر است تمامِ توانِ خود را برایِ پاکسازی این گروه چند پدر شروع کند، تک و پاتک بین قدرتها.
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 15:04
zavareh - رودسر - ایران
ایران و ایرانیان بخت برگشته ۳۵ سال است که به اشغال داعش جمهوری اسلامی در آمده است و دم فرو بسته است..
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 16:51
Quds force - تهران - ایران
فقط یه چیز بهتون متذکر میشم .. فرمانده خاورمیانه ایرانه که تو همه جای خاورمیانه نفوذ داره .. قبل انجام هرکاری با ایران مشورت کنید .. اینطوری به نفعتون .. مثل جنگ عراق که بیش از 6 هزار تا سرباز آمریکایی کشته دادید و این آمار خیلی کمتر از چیزی که شما کشته دادید تو عراق در حالی که قرار بود فقط 1000 تا کشته بدید .. به زودی جام خشم و رو سر اسرائیل همپیمانتون خالی میکنیم .. تا بفهمید مالک خاورمیانه کیه .. نصر من الله و فتح القریب .. داعش و اگه شما ساختید ما توانایی برگردوندن اونا رو سر خودتون داریم .. و شما رو ضربه فنی خواهیم کرد ..
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 17:51
فضول سنج - هامبورگ - آلمان
در مقابل، سناتور جک رید...... این دیگه آخرش بود هاهاها
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 19:56
alborzi - کرج - ایران
Quds force - تهران - ایران.... چی میزنی داداش بده ما هم بزنیم !
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 20:31
باور عمیق - قم - ایران
خلافت اسلامی نه . بگویید خلافت اسراییلی
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 21:24
zavareh - رودسر - ایران
باور عمیق - قم - ایران - به میمنت تعالیم دین پلید تازی اسلام توی شکم شما جوجه بسیجیهای بیرحم یک روده راست هم وجود ندارد.
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 16:49
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.