بریتانیا به شناسایی قاتل خبرنگار آمریکایی «نزدیک شده است»

رسانه‌ها به نقل از سفیر بریتانیا در واشینگتن، از «نزدیک شدن» سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور به تائید هویت عضو گروه تروریستی «دولت اسلامی» که گردن جیمز فولی، خبرنگار آزاد را برید، خبر داده‌اند.

این فرد که انگلیسی را با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند، در ویئوی منتشر شده از سربریدن جیمز فولی، پشت سر او ایستاده، چند جمله به دوربین در مورد انتقام‌گیری از آمریکا می‌گوید، و آقای فولی را به قتل می‌رساند.

پیتر وستمکوت، سفیر بریتانیا در واشینگتن، دوم شهریور به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت «در شرایطی نیستیم که بگوییم دقیقا کی‌ست… ولی فکر می‌کنم نزدیک شده‌ایم».

سفیر بریتانیا در گفت‌وگویی دیگر با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است نیروهای ضدجاسوسی بریتانیا با کمک همتایان آمریکایی خود در پیدا کردن قاتل از میان صدها بریتانیایی مسلمانی که به «داعش» (دولت اسلامی) پیوسته‌اند، پیشرفت کرده‌اند.

تکنیک‌های شناسایی صدا که به گفته آقای وستمکوت «از تکنولوژی سطح بالایی برخوردارند» به کمک شناسایی صدای قاتل از میان صدهای دیگر بریتانیایی‌های شناخته شده در داعش آمده است.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، شناسایی این فرد می‌تواند به مقام‌ها کمک کند تا به هسته گروگان‌گیری که استیون ساتلاف، خبرنگار و گروگان‌هایی دیگری را در اختیار دارد، نفوذ پیدا کنند. می‌تواند آنها را در تشکیل پرونده‌های جنایی علیه مسببان قتل نیز یاری رساند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته است دولت او برای حفاظت از مردم آمریکا هرآنچه لازم است انجام می‌دهد.

یکی از مشاوران امنیتی او نیز گفته است «اگر کسی به سراغ آمریکایی‌ها بیاید، ما سراغش می‌رویم، هرکجا که باشد، و این چیزی‌ست که برنامه‌ریزی‌ ما را در روزهای آینده هدایت خواهد کرد».

جیمز فولی، خبرنگار آزادی بود که دو سال پیش در سوریه ربوده شد. پس از حملات هوایی اخیر آمریکا علیه داعش در عراق، ویدئویی از او در حالی که مسلمان «بریتانیایی» مظنون سرش را می‌برد، منتشر شد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی، از قول یک مقام رسمی وزارت دادگستری آمریکا، گفته است بازرسان، از «هر وسیله‌ای که در اختیار است» استفاده می‌کنند تا قاتلان آقای فولی «پاسخگوی» کاری که کردند، شوند.

تصرف فرودگاه نظامی سوریه به دست داعش

نیروهای دولت اسلامی (داعش سابق)، بنا بر گزارش‌ها، دوم شهریور ماه توانسته‌اند یک فرودگاه نظامی را در سوریه تصرف کنند.

این پایگاه در ۴۵ کیلومتری استان رقه قرار دارد و آخرین پایگاه نیروهای ارتش سوریه در آن منطقه بود که هنوز در اختیارشان قرار داشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمانی که در لندن قرار دارد، گزارش داده که «دولت اسلامی» روز یکشنبه توانسته این فرودگاه نظامی را تصرف کند.

تلویزیون دولتی سوریه نیز از دست دادن پایگاه را تائید کرده ولی افزوده است که نیروهای آن کشور در حال آماده شدن برای حمله به آن هستند.

طی روزهای گذشته خبرهایی در مورد محاصره این پایگاه به دست نیروهای داعش و درگیری در آن منتشر شده بود.

خبرگزاری رویترز از قول سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید طی نبردها برای کنترل این فرودگاه، دست‌کم ۳۴۶ شبه‌نظامی گروه داعش و ۱۷۰ نیروی دولتی کشته شده‌اند که آن را به یکی از خونین‌ترین نبردها میان دو طرف از زمان آغاز شورش‌ها تبدیل کرده است.

+61
رأی دهید
-0

Quds force - تهران - ایران
این همه انسان تو عراق و سوریه سر بریده شدند .. این همه انسان زنده ، زنده از قفا گردن زده شده اند و خیلی جنایات دیگر .. اونا هیچی نبود برای شما ؟ حالا جیمز فولی مهم شده که این همه سر و صدا راه انداختید ؟ گاوچران ها اینجا خاورمیانه هستش .. هیچ شخصی جرات نداره بهش نفوذ کنه جز مردم خاورمیانه .. اینجا مهد کودک نیستش که بیاد فیلم بگیره و برای شما گاوچرونا بفرسته .. شما حتی جرات ندارید نیروی زمینی بفرستید عراق .. اون موقع که به عراق حمله کردید به فرماندهان ارتش عراق پول دادید که به شما موشک نزنند .. وگرنه شما مال خاورمیانه نیستید چه برسه به این که جنگ کنید .. گندتون که اسرائیل با 400 کلاهک هسته ای نتونسته یه شهر کوچیک غزه رو بگیره .. حالا اولتیماتوم میده به ایران ؟ قسم به الله ، اسرائیل جرات حمله حتی با کل کشورهای جهان به خاک ایران نداره .. مرگ بر همشون .. قدرتمند فرمانده کل خاورمیانه ما ایرانیها هستیم و تا چند سال دیگر جهان زیر چتر صلح و امنیت ایران زندگی خواهند کرد .. درست مثل زمان کوروش کبیر
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 14:16
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﭼﺮا ﺧﻮﺩﺗﻮﻧﻮ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﺮﺩﻳﺪ ...ﺩاﻋﻴﺶ ﻓﺎﺿﻼﺏ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﻣﺮﻳﻜﺎ اﺳﺮاﻳﻴﻞ اﻧﮕﻠﻴﺲ. و ﻣﺴﺘﺮاﺡ ﺷﻮﺭﺵ ﻫﻢ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ و ﺗﺮﻛﻴﻪ. ﺧﺠﺎﻟﺖ ﺑﻜﺸﻴﺪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻧﻴﺎﻱ اﻃﻼﻋﺎﺕ اﺳﺖ ....ﺩﻭﺭاﻥ ﺟﻨﮓ ﻭﻳﺘﻨﺎﻡ و ﺩﻫﻪ ﺷﺼﺪ ﺩﻳﮕﻪ ﺗﻤﻮﻣﻪ ﻫﺮ ﻏﻠﻂﻲ ﺑﻜﻨﻴﺪ ﺯﻭﺩﺗﺮ اﺯ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﻣﻠﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 15:38
romano - تهران - ایران
غلط کردین شو درست نکنین (تکنیکهای سطح بالای تشخیص صدا). همین الان هستشون رو شناسایی کردین (هستشون رو هم خودتون گذاشتین) MI6 که مردم حتی نام رئیسشو نمی‌دونن و جزو اطلاعات محرمانه است میاد تو رسانه عمومی جار میزنه که ما داریم رد گروههای تروریستی رو در کوران عملیات میگیریم (حالا منم خنگ باور کردم و اون گروهها هم اینقدر احمق تو انگلیس در حالت مراقبت بیشتر و مخفی کاری بیشتر نرن). اینها همش نمایشه اینها ساختن فرشته دموکراسی و نجات از کشورهای سازنده این مشکلات برای دنیا از جمله آمریکا و انگلیسه
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 15:40
Berdia - تهران - تهران
درود بر مردم عزیز اسراییل،واقعا که قدرت خاورمیانه هستید،چون که الان حدود ٣٠ سأله که این اگوزها میخواهند شما را با خاک یکسان کنند،ولی تا حالا جرات در کردن طرقه به سوی شما را نداشتند،ما بیشتر جوانان ایران دوستدار شما مردم اسراییل ،و از عربها متنفریم این در خون هر پارسیت
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 15:50
kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
اقاى فورس جو گیر شدیااااااااااا
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 18:58
آرمان شهر من - استهبان - ایران
داعش یا حکومت به اصطلاح اسلامی ساخته و پرداخته قدرتهای جهانی و اسراییل برای نابودی کشورها خاورمیانه و ساختن کشورکهای کوچک و بی هویت و وابسته است و متاسفانه بسیاری از مردمان کشورهای منطقه در این تله ساختگی گرفتار آمده و تیشه به ریشه خود می زنند.
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 18:01
kitaro - تهران - ایران
Quds force - تهران - ایران. طرز تفکرت داعشیه داداش!!!
دوشنبه 3 شهريور 1393 - 19:34
souroosh - ساری - ایران
Quds force - تهران - ایران. احساس می کنم سن شما بین پنج تا هفت سال است.
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 08:05
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.