فرمانده یگان ویژه: در اعتراض‌های ۱۳۸۸ مقابل مردم دچار خطاهایی شدیم

عکسی که در روزهای بعد انتخابات ۱۳۸۸ توسط یکی از شهروندان از ورود نیروهای گارد ویژه به یک خانه منتشر شد


فرمانده نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی ایران می‌گوید در جریان اعتراض‌های بعد از انتخابات ۱۳۸۸ "خطاهایی" از یگان ویژه سر زده که نیروی انتظامی "برای جبران" آن وارد عمل شده است.

حسن کرمی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری نسیم حمله به خانه شهروندان را مثال زده و گفته است اگر جایی در خانه‌ای شکسته شده، ناجا بلافاصله یک تیم فرستاده "تا رضایت را حاصل و هزینه و خسارت را پرداخت کند."

به گفته فرمانده نیروهای یگان ویژه "خیلی از مردم" پیشنهاد نیروی انتظامی برای جبران خسارت را قبول نمی‌کردند.

خردادماه ۱۳۸۸ مجلس ایران در گزارشی به نقش ماموران انتظامی و امنیتی در "تعرض به مردم، اتومبیل‌های شخصی و مجمتع‌های مسکونی" اشاره کرد.

در طول اعتراض‌های خیابانی به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ فیلم‌های مختلفی درباره تخریب اموال مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.


'مردمی' نبودیم

آقای کرمی، فرمانده یگان ویژه "مردمی نبودن یگان‌های ویژه" را دلیل این برخوردها توصیف کرده است.

او در این‌ باره بیشتر توضیح داده و گفته است: "زمانی نیروهای ما در زمان ماموریت احساس می‌کردند که تنها هستند؛ لذا با اجتماعی کردن رویکرد‌ها در جهت رفع این دغدغه برآمدیم."

او تغییر لباس نیروهای یگان ویژه در بعضی مکان‌ها را یکی از راهکار‌ها توصیف کرده است.

حسن کرمی لباس اصلی نیروهای یگان ویژه را لباسی با "ابهت"خوانده و گفته برای "اجتماعی شدن رویکرد" این نیرو‌ها، لباس آن‌ها در ماموریت سواحل شمالی ایران و ورزشگاه‌ها تغییر کرده است.



در یکی از فیلم‌ها نیروی یگان ویژه با باتوم به یک خودرو حمله می‌کند که مامور دیگر مانع می‌شود



سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در یک قرارگاه

بر اساس آنچه فرمانده نیروهای یگان ویژه می‌گوید، وسعت اعتراض‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ باعث شد که نیروی انتظامی به دنبال تجهیزات بیشتر برود.

او درباره ناکافی بودن تجهیزات یگان ویژه برای برخورد با اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ گفته، آن زمان میان برخی مقام‌ها بحث شد که نیروهای دیگر برای کنترل بحران وارد عمل شوند، اما بعضی دیگر گفته بودند که از نظر افکار عمومی و بین‌المللی اگر نیروی نظامی وارد اغتشاش شوند به این معنی است که شرایط "وضعیت قرمز را رد کرده و بحرانی‌تر شده است."

بنابراین به گفته این مقام انتظامی، نیروهای وزارت اطلاعات، بسیج و سپاه در قالب یک واحد به نام "قرارگاه انتظامی" جمع شدند که به‌طور مشترک عمل کنند.

فرمانده نیروهای یگان ویژه گفته هنوز هم این "قرارگاه انتظامی" برای بعضی مسائل جلسه تشکیل می‌دهد.


خوشبو کننده خنده و گریه

حسن کرمی گفته بعد از اتفاق‌های سال ۱۳۸۸ در کشور، ۵۴ نوع تجهیزات تازه تولید شده است از جمله خودروی مجهز آسیب‌ناپذیر، تجهیزات صوتی و نوری کنترل اغتشاش، خوشبوکننده و بدبوکننده خنده‌آور و گریه‌آور و آب‌‎پاش‌های سنگین چند تنی.

البته آقای کرمی می‌گوید در واحدهای یگان ویژه "اسلحه جنگی پیدا نمی‌شود."



واحد ضداغتشاش زنان

فرمانده نیروهای یگان ویژه در بخش دیگری از مصاحبه خود از به‌کارگیری پلیس افتخاری در یگان‌های ویژه سخن گفته و خبر داده که بخش‌هایی از "کار اطلاعاتی، بازجویی و تخلیه محل تجمع اعتراض‌های اجتماعی زنان" به این پلیس‌ها سپرده شده است.

به گفته آقای کرمی در تهران واحد ویژه "ضد اغتشاش زنان" هم راه‌اندازی شده که بیشتر اعضای آن نیروهای افتخاری یگان ویژه هستند.


همه‌چیز 'آرام' است

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ایران در این مصاحبه شرایط ایران با زمان بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ را مقایسه کرده و گفته اکنون وضعیتی "آرام" برقرار است.

او دلیل این اتفاق را شرایط منطقه می‌داند و توضیح می‌دهد: "مردم وقتی وضعیت نامناسب محیط‌های پیرامون ایران را می‌بینند و با آرامش درون کشور مقایسه می‌کنند، انگیزه همکاری با نظام پیدا می‌کنند."

به گفته حسن کرمی بعد از حوادث انتخابات ۱۳۸۸ جز اعتراض‌ها به مساله آب در اصفهان "درگیری جدی" دیگری وجود نداشته است.

+14
رأی دهید
-47

dara20 - تهران - ايران
دروغگو‌های شیاد، شیشه ماشین پدرم، و تمام شیشه‌های طبقه همکف خانه‌شان را مزدوران شما شکستند و به درب منزل هم خسارت وارد آوردند اما هرگز حتی یک معذرت خواهی هم از پدر سالمندم نکردند، جبران خسارت بخورد وسعت سر تان. آنّ خسارت‌های جانی که به مردم زدید و عزیزانشان را به قتل رساندید را هم جبران کردید؟ قاتل امثال ندا آقا سلطان و شراب و .. نه‌ تنها مجازت نشدند بلکه محبوب درگاه علی‌ ضحاک گشتند و روزگار به خوشی سپری میکنند.
شنبه 1 شهريور 1393 - 10:16
MehranIrani - تهران - ایران
اکثر مواقع کسی اشتباهاتی در حق من میکرد و بعدش با یه عذر خواهی ساده میگفت ببخشید .. من به تمسخر میگفتم همیشه عذر خواهی جواب نمیده اگه جواب میده بزن آدم بکش بعد بگو معذرت میخوام... حالا دقیقا نیروی انتظامی داره همون کار رو میکنه زدن کلی از جوونهای مردم رو الکی الکی کشتن حالا اومدن عذرخواهی میکنن! شما که شیشه و درب منازل رو درست میکنین میشه بگین اون جوونی که ماشینتون از روش رد شد و له شد و درگذشت رو چجوری درستش میکنین؟ متن بالا رو که میخونی فکر میکنی یه جوون زیر 14 سال اینو نوشته و داره طلب بخشش میکنه تحت عنوان اینکه خام بودم نفهمیدم، واقعا خیلی پرو رو و دریده تشریف دارین...
شنبه 1 شهريور 1393 - 10:55
tirdad_1 - ونتو.ونیز - ایتالیا
دوست من اگه خبر مهمه باید بهش + بدی نه -. بنابراین درج رای مثبت و یا منفی به معنای مهم بودن خبر و یا بی اهمیت بودن آن است.
شنبه 1 شهريور 1393 - 12:09
فارسان - مرکزی - ایران
خاک بر سرتان که فقط برای مردم ایران شاخو شونه می کشید و در خارج از مرزهای ایران قدرتان در حد یک آدم مردم آزار می ماند که می تونه مثلا ماشین یکی را خط بکشه!!!
شنبه 1 شهريور 1393 - 15:04
hassan5 - تهران - ایران
من اراجیف بالا را خواندم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم !!!یکی توضیح بده که این مردیکه بعد از پنج سال چی میخواد بگه ایا قصد پوزش خواهی داره یا میخواهد جنایت رخ داده را ماست مالی کنه؟؟
شنبه 1 شهريور 1393 - 14:12
علی راستگو - المره - هلند
نمیدونم چرا شما زبان این حکومت را نمیفهمید. اینا دارند با زبان بی زبانی میگند که ایرانیان ببخشید که الان داریم 36 سال شماها را ...... ولی 5 سال پیش کمی بیشتر .... غلط نکنم علی شیره ای گدای یکدست مثل کقتارها یه بوهائی به مشامش رسیده به .. خوردن افتاده. میخوان دوباره سر مردم ساده لوح ایران را شیره بمالند. مردم قول این کفتاران را نخورید. بخدا بسده دیگه.
یکشنبه 2 شهريور 1393 - 00:21
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.