وزیر خارجه ایران: رفع تحریم‌ها موضوع راحتی نیست

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، رفع تحریم‌های جامعه جهانی علیه تهران را امری دشوار توصیف کرد و گفت که یکی از شروط توافق نهایی هسته‌ای با گروه ۱+۵، رفع کامل این تحریم‌هاست.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، محمد جواد ظریف که با تلویزیون حکومتی ایران گفت‌وگو می‌کرد، روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد اظهار داشت: «برداشتن تحریم‌ها، موضوع راحتی نیست، چرا که آنان [دولت‌های غربی] در طول هشت سال گذشته، تحریم‌های متعددی با استفاده از قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران تصویب کردند.»

وی سپس افزود که در جریان مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی تاکید داشته است که «باید تمام تحریم‌های شورای امنیت برداشته شود و روش آن هم این است که گروه ۱+۵ در شورای امنیت قطعنامه‌ای را مصوب کند تا بر اساس آن تحریم‌ها برداشته شود».

به گفته این مقام دولت ایران، تاکنون میان تهران و قدرت‌های جهانی روی ۶۰ درصد متن توافق نهایی هسته‌ای تفاهم شده و «تنها مانده در برخی از موارد به تفاهم سیاسی برسیم».

مهلت توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ تا آذر ماه امسال تمدید شده است و به این خاطر توافق موقت ژنو که سال گذشته به دست آمد، همچنان مبنای مذاکرات قرار دارد.

در این شرایط رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای بارها در مورد دورنمای این مذاکرات ابراز بدبینی کرده، اما او همزمان تاکید داشته است که دولت ایران مذاکرات را دنبال کند.

محمد جواد ظریف نیز بحث دستیابی به توافق نهایی را امری «دشوار» می‌خواند که صدور قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های آن علیه تهران، باعث این دشواری است.

او با این حال به منتقدان داخلی مذاکرات هسته‌ای اطمینان می‌دهد که دولت ایران «حاضر نیست از حقوق مردم چشم‌پوشی کند».

وی اظهار داشت: «باید دوستان ما بپذیرند و این اطمینان را داشته باشند که تا آنجا که توان داریم اجازه نمی‌دهیم حقوق ما نادیده گرفته شود... دکتر روحانی بارها گفته‌اند ما چیز بیشتری از حقوق خود نمی‌خواهیم. از طرفی هم نمی‌پذیریم بیش از آن‌چه که مبنای یک توافق می‌تواند باشد، از ما بخواهند.»

این مقام دولت ایران در نهایت گفت: «ما با تحریم‌های آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا روبه‌رو هستیم. همه تحریم‌های شورای امنیت نیز به برنامه هسته‌ای ارتباط دارد و از این رو به نظر ما همگی آنها باید برداشته شود.»

محمدجواد ظریف ماه آینده عازم نیویورک، مقر سازمان ملل متحد خواهد بود، جایی که دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ برگزار می‌شود.

+13
رأی دهید
-1

hassan5 - تهران - ایران
اقای ظریف اوضاع حکومت اسلامی ایران خیلی بده برای اینکه این مشکل را موقتا پشت سر بگذارید هر چه میگویند گوش انجام دهید . و بزبان ساده تر جهت حفظ بقا تمکین کنید حتی اگر در پشت شتر تمایل داشتند فرو گزار نکنید!؟!
جمعه 31 مرداد 1393 - 12:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.