محاکمه عمه و برادرزاده به اتهام قتل شوهرعمه

روزنامه فرهیختگان : زن جوان که نقشه کشتن شوهرش را با همدستی برادرزاده‌اش اجرا کرده در حالی در دادگاه کیفری محاکمه می‌شود که اولیای‌دم برای آنها اشد مجازات خواسته‌اند.

رسیدگی به این ماجرا از بامداد شانزدهم بهمن 91 به دنبال کشته شدن مرد 37 ساله‌ای به نام ‌محمد در یک بوستان در شهرری در دستور کار پلیس قرار گرفت.ماموران اداره آگاهی به بوستان کوثر شهرک صالحین رفتند و جنازه خونین به پزشکی‌قانونی فرستاده شد.
در این بین، همسر «محمد» به نام «مریم» به کارآگاهان گفت: ساعت 5:30 صبح امروز، شوهرم طبق معمول برای خرید نان از خانه‌مان خارج شد، اما دیگر برنگشت. یک ساعت بعد با دلشوره به طرف نانوایی رفتم و در پارک روبه‌رو با جنازه خونین شوهرم مواجه شدم.پلیس در نخستین مرحله از تحقیق میدانی دریافت محمد و همسرش از مدت‌ها پیش بر سر مالکیت خانه‌شان اختلاف داشتند. با روشن شدن این موضوع مریم 30 ساله تحت بازجویی قرار گرفت و به ناچار لب به بیان حقیقت گشود. این زن گفت: در آغاز زندگی مشترکم، سند خانه به نام من ثبت شد اما چند سال بعد همین موضوع، اختلاف خانوادگی را به همراه داشت. محمد اصرار می‌کرد سند خانه را به نامش بزنم اما چون قبول نمی‌کردم زندگی را به کامم تلخ کرده بود. در آن بین با یک مرد در خیابان آشنا شدم.
او برخلاف شوهرم مهربان بود. به همین خاطر تصمیم به طلاق گرفتم اما بستگانم وساطت کردند و به خاطر داشتن دو فرزند، مرا از این کار منصرف کردند. شوهرم مدام بهانه‌گیری می‌کرد و مرا کتک می‌زد. آنقدر از این زندگی خسته شده بودم که یکبار دست به خودکشی زدم اما زنده ماندم. در حالی که دیگر آرام و قرار نداشتم از برادرزاده 19 ساله‌ام به نام علیرضا کمک خواستم و نقشه قتل شوهرم را مطرح کردم. او هم قبول کرد.
به دنبال اعتراف‌های مریم ماموران به محل زندگی برادرزاده‌اش رفتند و بیست‌وچهارم اسفند 91 علیرضا را دستگیر کردند.
علیرضا در بازجویی‌ها گفت: شیشه مصرف می‌کردم و حال و روز خوبی نداشتم. آنقدر عمه‌ام از بدخلاقی‌های شوهرش برایم گفته بود که تصمیم گرفتم در کشتن شوهرعمه‌ام به او کمک کنم. به همین خاطر طبق نقشه مقابل خانه عمه‌ام رفتم و کمین کردم و در فرصت مناسب شوهرعمه‌ام را با چاقو زدم. به دنبال اعتراف‌های پسر معتاد به شیشه و بازسازی صحنه جرم کیفرخواست صادر و به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. قرار بود علیرضا و عمه‌اش دیروز به ریاست قاضی عبداللهی و با حضور چهار قاضی مستشار محاکمه شوند اما این جلسه به‌خاطر عدم حضور وکلای آنها به بعد موکول شد. این در حالی است که اولیای‌دم برای عاملان این جنایت اشد مجازات خواسته‌اند.
 

پدیده شوهر کشی


اختلاف‌های زن و شوهری در هر خانه‌ای وجود دارد. گاهی این اختلافات به تکانه‌های شدید تبدیل و منجر به ناامنی محیط خانواده، بروز افسردگی، اضطراب و بدبینی می‌شوند و آهسته‌آهسته زمینه‌  اعتیاد،‌خودکشی، دیگرکشی، بزهکاری و خیانت را فراهم می‌کنند.
در همین رابطه طیرانیان، جامعه‌شناس و حقوقدان به فرهیختگان ‌گفت: نارضایتی زن و مرد از یکدیگر می‌تواند تا جایی بیش برود که زمینه‌ساز جنایت شود. در چنین شرایطی اگر پای فرزندی هم وسط باشد نسل بعدی هم گرفتار این مسائل می‌شود.به‌طور نمونه وقتی زنی شوهرش را به هر دلیل می‌کشد اگر اعدام و یا رضایت بگیرد و پس از تحمل زندان به زندگی برگردد، ماحصل این قضیه برای آنها چگونه خواهد بود. به‌طور قطع چنین وقایعی نسل‌های بعدی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.آنچه موجب تاسف است این است که امروزه در جامعه ما نیز مانند سایر جوامع شاهد پدیده شوهرکشی هستیم. اما آنچه مهم است توجه ویژه به این پدیده است. لازم است دست‌اندرکاران تعدادی از پرونده‌های مشابه شوهرکشی را در اختیار روان‌شناسان و جامعه‌شناسان قرار دهند تا پس از بررسی دقیق آنها علل و عوامل این پدیده شوم در اختیار افراد جامعه و مسئولان قرار گیرد. نتیجه دقیق این تحقیق بدون شک می‌تواند درسی برای جامعه باشد.
سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی با فرهیختگان گفت: یکی از موضوعاتی که در جوامع مختلف شاهد آن هستیم پدیده همسرکشی است، اما آنچه اهمیت دارد دلایل وقوع این پدیده است. وی می‌گوید مشکلات اخلاقی، سوءظن و یا داشتن رابطه‌ای خارج از چارچوب زناشویی، مسائل مالی و نداشتن مهارت‌های کنترل خشم و اعتیاد و استفاده از مواد مخدر از سوی همسران می‌تواند از دلایل عمده پدیده شوهرکشی باشد.وقتی شوهری به بیماری سوءظن مبتلاست یا تحت تاثیر مواد روان‌گردان رفتار مناسبی با همسرش ندارد یا هزاران دلیل دیگر می‌تواند باعث شود تا زن به سمت مشکلات اخلاقی کشیده شود. با داشتن روابطی خارج از خانواده و داشتن حامی تازه‌ای در خارج از خانه ممکن است فکر حذف همسر به ذهن یک زن خطور کند.
 

شوهرکشی زن خیاط در لرستان


چندی پیش یک زن جوان با همدستی یک مرد خیاط شوهرش را در استان لرستان کشت و با دروغ‌پردازی سعی داشت پلیس را گمراه کند.
این زن پس از خوراندن داروی بیهوشی به شوهرش او را با شلیک گلوله به قتل رساند و با همدستی مرد خیاط شبانه جنازه‌اش را به خارج شهر برد و آنجا دفن کرد. این زن به پلیس گفت شوهرش پس از فروختن مغازه خیاطی‌اش با 80 میلیون تومان پول نقد از خانه بیرون رفته و دیگر بازنگشته است اما خیلی زود رسوا شد. این زن انگیزه شوهرکشی را بدرفتاری‌های شوهرش اعلام کرد و گفت: از بدخلقی‌های شوهرم خسته شده بودم. به همین خاطر نقشه قتل او را با مرد خیاط درمیان گذاشتم.
 

حکم قصاص برای زن متهم به شوهرکشی


یک زن جوان نیز که سحرگاه بیستم بهمن 89 به خاطر اختلاف خانوادگی شوهرش را کشته بود محاکمه و به قصاص محکوم شد و در لیست اعدامی‌ها قرار گرفت. مریم 21ساله گفت: از همان سال اول که ازدواج کردم با شوهرم اختلاف داشتم.حامد تعادل روحی- روانی نداشت و سر هر اختلاف کوچکی، کتک‌‌کاری می‌کرد. شوهرم روان‌‌پریش بود و چند بار دست به خودکشی زده بود.می‌خواستم طلاق بگیرم اما خانواده حامد مانع شد. آخرین بار وقتی با شوهرم درگیر شدم او خودزنی کرد. من هم که کنترل اعصابم را از دست داده بودم با چاقوی آشپزخانه، ضربه‌ای به شکمش زدم. این زن در  شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد.
 

شوهرکشی با کلنگ در  دهگلان


یک زن جوان نیز که شوهرش را در دهگلان کردستان با ضربه‌های کلنگ از پا درآورده بود 22 روز پس از جنایت، در تبریز دستگیر شد و ‌انگیزه شوهرکشی را اختلاف‌های خانوادگی و اعتیاد شوهرش عنوان کرد.زن عصیانگر در بازجویی‌ها گفت: شوهرم مدام مشروب مصرف می‌کرد و بدرفتار بود. برای اجرای نقشه‌ام در غذای شوهرم مواد بیهوش‌کننده ریختم و دست و پایش را بستم. سپس با کلنگ به جانش افتادم و بعد هم فرار کردم.
 

قتل شوهر به‌خاطر علاقه به برادرشوهر


یک زن جوان هم که به برادرشوهرش علاقه‌مند شده بود دست به جنایت خانوادگی زد و شوهرش را از زندگی حذف کرد. این زن که در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه ایستاده بود گفت: شوهرم معتاد بود و به من اهمیت نمی‌داد. به همین خاطر با برادرشوهرم تماس گرفتم و با او درددل کردم. همین تماس‌ها باعث شد تا به برادرشوهرم علاقه‌مند شوم و نقشه قتل شوهرم را بکشم.

+23
رأی دهید
-9

دنیای وحشی - تهران - ایران
همیشه مردهای حـ... ای پیدا میشوند که هم به زنهایشان خیانت می کنند و هم کتک می زنند و خرجی نمیدهند و هم بچه هارا از همسرانشان می گیرند و خلاصه آن چه که میتوانند بلاسر زن بدبخت می آورند حالا هم به نظر میاد که زمونه ورق خورده و از این لحاظ زنها رو دست مردها بلند شدند . هرچند که من گمان نمی کنم هیچ زمانی زنها از این لحاظ بر مرکب سوار باشند و تابوده و هست مرد ها به خاطر تمکن مالی و قدرت فیزیکی و هزار و یک دلیل دیگه از هرحیث برزنها غلبه کردند .ولی درمجموع خدا نیامرزد آدم زور گو را .حال میخواهد زن باشد یا مرد .
جمعه 31 مرداد 1393 - 09:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.