ایران به مرگ تبعه خود در فیلیپین اعتراض کرد

ایران به مرگ تبعه خود در زندانی در فیلیپین اعتراض کرد

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که در ارتباط با مرگ یکی از اتباع خود در زندان، سفیر فیلیپین در تهران را فراخوانده است.

براساس اعلام وزارت امور خارجه ایران، ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران، صبح روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، در ارتباط با مرگ پرویز خاکی، شهروند ایرانی زندانی در فیلیپین "به شدت" به ادوارد منز، سفیر فیلیپین در تهران اعتراض کرده است.

پرویز خاکی در زندانی در مانیل به سر می‌برد و گزارش‌های مربوط به درگذشت او روز دوشنبه، ۲۷ مرداد، منتشر شد. او بیش از دو سال پیش، به درخواست آمریکا و برای استرداد به آن کشور در فیلیپین بازداشت شده بود.

وزارت امور خارجه ایران با این توضیح که در مکاتبات و ملاقات مقام‌های دو کشور نسبت به بیماری‌های مختلف آقای خاکی هشدار داده شده بود، مرگ آقای خاکی را مشکوک خوانده و اضافه کرده است که دلیل اعتراض به سفیر فیلیپین "رفتار نامناسب و خارج از موازین بین‌المللی با پرویز خاکی" در زندان بوده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این، در واکنش به مرگ آقای خاکی گفت که آن وزارتخانه در بیش از دو سال گذشته، با "اقدامات لازم" از جمله استخدام وکلای مجرب، مانع استرداد او به آمریکا شده بود.

آقای خاکی متهم بود که برای چندین سال، به دنبال صادرات غیرقانونی موادی بوده است که قابلیت استفاده در سانتریفوژهای هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم دارند. از جمله دادگستری آمریکا او را کلیک متهم کرده بود که در سال ۲۰۰۸ میلادی قصد داشته است برای مشتریان خود ۲۰ تن فولاد سی-۳۵۰ از آمریکا بخرد و آن را از طریق یک شرکت چینی به ایران صادر کند.

این نوع فولاد مقاومت بسیار بالایی دارد و به طور مشخص، برای استفاده در سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم مناسب است.

همچنین در کیفرخواستی که علیه آقای خاکی در آمریکا صادر شد، آمده بود که او از سال ۲۰۰۹ میلادی با یک مامور مخفی دولت آمریکا در تماس بوده است تا مواد رادیواکتیو بخرد.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که آقای خاکی یکی از "قربانیان اقدامات ضدحقوق بشری" آمریکا علیه شهروندان ایرانی است و به "اتهامات واهی" بازداشت شده بود.

+22
رأی دهید
-29

karaji - گتنبرگ - سوئد
هزاران ایرانی‌ در دنیا به طرق مختلف در عذاب و زندان بسر میبرند پشم دولت ایران نیست ، حالا چی‌ شده واسه این آقا خاکی مرثیه گرفتند !!
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 23:14
انگوری انگوری - لندن - انگلیس
چه غلطها !!!
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 23:40
freedom of the press - تهران - ایران
اول که تیتر را خوندم تعجب کار که ایران و اعتراض به مرگ یک ایرانی‌ و بد که متن را خوندم فهمیدم که تیتر را اشتباه زدند. درستش اینه که ایران به مرگ یکی‌ از دست نشاندهاش در زندان فلیپین اعتراض کرد.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 23:55
rezaghamkhar - سیدنی - استرالیا
این بابا آدم خودشون بوده که اعتراض کردن...وگرنه هزاران ایرانی تو مالزی و کشورای دیگه تو زندان هستن و هزار بلا سرشون میاد دولت ایران هیچ اعتراضی هم نمیکنه...
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 00:28
Amirjan66 - ایران - ایران
هرروزتوهرشهرودهات کوره ای هزاران نفربخاطریک بیماری ساده وبدلیل نبودن امکانات پزشکی جان خودشان راازدست میدهند.همه مسولین میگن به جهنم که میمیرند.وهزاران نفرهم توی این جادهها جان خودشونوبخاطرخرابی جاده هاونداشتن وسیله نقلیه خوب ازدست میدهندبازاین مسولین میگویندبه جهنم که میمیرند.برن یه جای گرم تانمیرند.جون اون هزارنفردرهرروزمهمتره یااین خاکی.
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 03:50
united-iran - آکلند - نیوزیلند
نگوئید اعتراض جمهوری اسلامی به مرگ یکی از اتباع ایران در زندان فیلیپین، بگوئید اعتراض جمهوری اسلامی به مرگ یکی از مزدوران رژیم در زندان فیلیپین، این همه اتباع ایرانی در زندانهای مالزی و تایلند و فیلیپین و دیگر کشورها زندانی هستند تا حالا شده این رژیم جمهوری اسلامی سفیر آن کشورها را احضار کنه و اعتراض شدید خودش را به آنها نشان بده و یا وکیلی برای آنها بگیره!! ولی میاد برای این مزدور کثیف خودش بهترین وکیلها را استخدام میکنه، دم فیلیپین گرم که این مزدور رژیم جمهوری اسلامی را قبل از اینکه رژیم بتواند آزادش کند و فراریش بدهد به درک واصلش کردند.
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 04:06
دنیای وحشی - تهران - ایران
این تبعه به اصطلاح ایرانی معلومه که از ارازل و اوباش خودشون بوده و ماموریتهای جمهوری اسـ... رو انجام می داده که کشتند وگرنه هرگززززززززززز به خاطر کشته شدن آدمهای بدبختی که از دست نکبت ملایان به گوشه گوشه دنیا گریخته اند و هر روز به یک طریقی جونشون رو از دست میدهند صدای این حکومت کثافت درنمیاید .
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 04:29
فراوانی - قطر - قطر
چه جالب مگه ایران به اتباع خودش هم فکر میکنه این همه آدم توی مملکت میکشند ککشون هم نمیگزه حالا برای این که بگن ما هم هستیم وبرای هم وطنانمان فکر میکنیم آمدن این اعتراض را کردن برو عمو
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 10:13
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.