واکنش‌ها به 'فیلم بریدن سر خبرنگار آمریکایی' توسط داعش

جیمز فولی، خبرنگار آزاد بود و در خاورمیانه فعالیت می‌کرد


ویدیوی بریدن سر خبرنگار آمریکایی توسط گروه دولت اسلامی (داعش سابق) از سوی چندین کشور غربی محکوم شده است.

گروه "دولت اسلامی" ویدیویی از بریدن سر یک روزنامه‌نگار آمریکایی را روی اینترنت منتشر کرده است.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه این اقدام را محکوم کرده‌اند.

آنها این خبرنگار را به نام "جیمز فولی" معرفی کردند. او خبرنگار آزاد بود که در سال ۲۰۱۲ در سوریه ربوده شد.

این گروه اعلام کرده که آقای فولی را به تلافی حملات هوایی اخیر آمریکا به مواضعشان در عراق کشته است.

مادر این خبرنگار در فیسبوک نوشته او به پسرش افتخار می‌کند: "او زندگی خودش را وقف شناساندن رنج مردم سوریه به مردم دنیا کرد."

کاخ سفید گفته در صورتی که این تصاویر واقعی باشند، آمریکا "از این قتل وحشیانه" منزجر می‌شود. قرار است باراک اوباما تا ساعاتی دیگر در این مورد بیانیه‌ای صادر کند.

کانون فعالیت خبری آقای فولی خاورمیانه بود. او برای وبسایت آمریکایی "گلوبال پست" و بنگاه‌های خبری دیگری از جمله خبرگزاری فرانسه کار می‌کرد.


خبرنگار دوم

در ویدیوی منتشر شده، که عنوان "یک پیام به آمریکا" را دارد، آقای فولی در لباسی نارنجی، در کنار مردی سیاهپوش و مسلح در جایی که شبیه صحراست، زانو زده است.

مردی که بعنوان جیمز فولی ابراز هویت شده پیامی به خانواده‌اش می‌دهد و مرگ نزدیک خودش را به بمباران‌ مواضع گروه "دولت اسلامی" در عراق توسط آمریکا ارتباط می‌دهد.

"دولت اسلامی" یک گروه سنی مذهب افراطی است که با ایده برپایی خلافت اسلامی شکل گرفته است.

این گروه در سوریه و عراق از طریق قتل شیعیان و غیر مسلمانان، در میان مردم رعب و وحشت ایجاد کرده و مناطق گسترده ای را تحت کنترل خود در آورده است.




دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا تعطیلات خود را قطع کرده تا در یک جلسه در مورد عراق و سوریه شرکت کند



بعد مرد مسلح که صورتش را هم پوشانده و انگلیسی را با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند، خود را عضو گروه دولت اسلامی معرفی می‌کند و می‌گوید مرگ این روزنامه‌نگار به دلیل حملات هوایی آمریکا علیه مواضع آن گروه است.

او با توصیف آقای فولی بعنوان یک شهروند آمریکا می‌گوید: "به عنوان یک حکومت، شما در خط مقدم تهاجم علیه دولت اسلامی هستید."

بعد از صحبت فرد مسلح، پیش از آنکه ویدیو سیاه شود، او شروع به بریدن گردن اسیر خود می‌کند.

در پایان این ویدیو، فرد دیگری نشان داده می‌شود که بعنوان استیون ساتوف، گزارشگر آمریکایی، معرفی می‌شود. شبه‌نظامیان هشدار می‌دهند که او هم می‌تواند سرنوشت مشابهی داشته باشد که به حرکات بعدی باراک اوباما وابسته است.

آقای ساتوف حدود یکسال پیش در سوریه، نزدیک مرز ترکیه ربوده شده بود.

آمریکا اخیرا مواضع گروه دولت اسلامی را در شمال عراق هدف قرار داده و به دولت عراقی و پیکارجویان کرد برای بازپس گیری این مناطق از دست شورشیانکمک کرده است.

در بیانیه‌ای که "گلوبال پست" منتشر کرده از مردم خواسته شده برای آقای فولی و خانواده‌اش دعا کنند و آمده که هنوز نمی‌توان صحت و سقم این ویدیو را تایید کرد.


عکس‌العمل بریتانیا

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا بریدن سر یک خبرنگار آمریکایی توسط یک شورشی عضو گروه دولت اسلامی که لهجه بریتانیایی دارد را تکان‌دهنده نامید.

آقای کامرون تعطیلات خود را قطع کرده و به لندن بازگشته تا در یک نشست با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه در مورد عراق و سوریه شرکت کند.




فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا سر بریدن خبرنگار آمریکایی را نمونه آشکار توحش داعش خوانده است


فیلیپ هاموند سر بریدن را "نمونه آشکار توحش این سازمان" (دولت اسلامی) نامید.

با توجه به این که فرد قاتل احتمالا بریتانیایی است، وزیر خارجه این کشور گفت شرکت شماری از شهروندان بریتانیا در مناقشات عراق و سوریه "یکی از دلایل روشن برای این مسئله است که چرا این سازمان تهدید مستقیمی برای امنیت بریتانیاست".


بازگویی ناگفته ها

جیمز فولی در یک مصاحبه با بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۲ انگیزه‌های خود برای پوشش خبری مناطق مورد مخاصمه را توضیح داد.

او گفت: "من به سوی نمایش کشمکش‌ها کشیده می‌شوم و می‌کوشم داستان‌های ناگفته را بازگو کنم."

"خشونت از حد‌گذشته‌ای وجود دارد، ولی اراده‌ای هم برای این مسئله وجود دارد. باید دریابی که این مردم واقعا چه کسانی هستند و من فکر می کنم این چیزی است که واقعا الهام‌بخش است.

آقای فولی در سال ۲۰۱۱ هم برای مدت کوتاهی در لیبی دستگیر شده بود.

دولت آمریکا هم تایید کرده که ویدیو را دیده و می‌کوشد اصالت آن را تایید کند.

خبرنگار بی‌‎بی‌سی در واشنگتن گزارش می‌دهد که باراک اوباما تا تایید رسمی اصالت این ویدیو از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد ولی عملیات تلافی‌جویانه علیه آمریکا ممکن است مشارکت آمریکا در عراق را دشوار کند.

کیتلین هیدن، سخنگوی شورای امنیت ملی پیشتر گفت: "اگر این ویدیو واقعی باشد، قتل وحشیانه یک خبرنگار بی‌گناه ما را پریشان می‌کند و ما مراتب همدردی عمیق خودمان را به خانواده و دوستان او اعلام می‌کنیم."

مادر جیمز فولی در فیس‌بوک از شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی می‌خواهد گروگان‌های دیگر را آزاد کنند.

او نوشت: "آنها مثل جیمز بی‌گناه هستند، آنها بر سیاست‌های دولت آمریکا در عراق، سوریه یا هرکجای دیگر جهان کنترلی ندارند."

هواداران دولت اسلامی پیشتر تهدید کرده بودند که شهروندان آمریکا را هدف قرار می‌دهند و گفته بودند: "همه شما را در خون غرق می‌کنیم."

این گروه تعداد زیادی از مردم را در شمال عراق و شرق سوریه کشته‌ است و خشونت‌ها در این مناطق سبب آوارگی حدود یک میلیون و دویست هزار نفر از مردم عراق شده است.

در همین حال، سایت توییتر در پی پخش گسترده تصاویر سر بریدن جیمز فولی از طریق آن سایت اعلام کرده است حساب کاربری افرادی که تصاویر آزاردهنده به اشتراک می گذارند را خواهد بست.

+79
رأی دهید
-2

Alfatier - برلین - آلمان
افراد داعش مسلمون واقعی‌ هستن و این هم اسلام واقعی‌. ناراحتم برای قربانیها ولی‌ خوشحالم به خاطر وجود داعش که اسلام واقعی‌ رو نشون میده، هرچند که بعضی‌ افراد سر رو مثل کبک کردن توی برف و باز هم میگن این که اسلام واقعی‌ نیست...با آرزوی ریشکنی دین جهل و جنایت و تجاوز اسلام محمدی...
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 18:46
bineshaan - لندن - انگلیس
متاسفانه کسی از فریدون فرخزاد٬ قتلهای زنجیرهای٬ نویسنگان و پسر۹ ساله حمید حاجی زاده و هزاران هزار مورد بیگناه دیگه زمانیکه با چاقو توسط عوامل رژیم آخوندی به فرمان آیت الله ها تیکه تیکه میشدن فیلم نگرفت و پخش نکرد تا دنیا ببینه یه هموطن چطوری دیگری رو با چاقو تیکه تیکه میکنه. ای ..... اینترنتی حامی رژیم آخوندی٬ حالا پدر اون بچه ۹ ساله مینوشت و افشاگری میکرد٬ گناه اون بچه چی بود که باید ۲۰ ضربه چاقو نسیبش بشه و کلی طول بکشه که بمیره؟ کدوم بدتره سر بریدن و مردن تو ۲۰ ثانیه یا زجر کشدن و مردن از ضربات چاقو. حالا داعش بهتره یا آخوندها؟ مگه همین آخوندها ۹ تا زن رو اوایل انقلاب بخاطر بهایی بودن و اسلام نیاوردن بالای دار نبرد تا ۸-۷ دقیقه زجر کش بشن تا بمیرن. حالا داعش بهتره یا آخوندها؟ مگه همین رژیم باعث نشد که ۹۰٪ جمعیت مسیحی٬ یهودی٬ زرتشتی و بهایی ایران ترک خونه و وطن کنند. حالا داعش بهتره یا آخوندها؟ قتل عام سال ۶۸ چطور؟ فقط اون زمان رسانه ها مثل امروز نبود همه جا و فراگیر. داعش از لحاظ جنایت انگشت کوچکیه آخوندها هم نمیشه.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 19:00
caroline - تهران - ایران
امریکا و انگلیس این گروه رو بوجود آوردن و ترکیه و عربستان قطر و چند کشور عربى دیگر اون رو با امکانات فراون پرورش و بزرگ کردن!! حالا هم به جون خودشون افتاده... اینا یه ساله که دارن آشکارا سر مردم بیگناه رو میبرن و زنان رو به بردگى ! حالا چطور که سر یه امریکایى رو بریدند به فکر این مى افتند تعتیلاتشون رو کنسل و جلسه تشکیل بدهند!!!!!
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 19:05
azadeh11 - آمستردام - هلند
محمد هم اینطوری ایران را گرفت..سر برید . زن و بچه‌‌ها را به اسارت گرفت...
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 19:06
bineshaan - لندن - انگلیس
قسمت دوم:عکسهای سر بریدن سپاه تو شمال هم تو اینترنت هست تا یک دفعه این ملت خواب زده و کم حافظه فکر نکنند که آخوند از داعش بهتره. داعش جنایتکاری بدون پنهانکاری و رژیم آخوندی جنایتکاری صدها مرتبه بدتر و درنده تر ولی با پوششکاری هست.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 19:07
mir1976 - واشنگتن - آمریکا
وهابیت یعنی توحش. امثال سلطنت طلب و غیره که از خون و کشتار لذت میبرند. لعنت به همه شان.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 20:18
Ramin-cph - کپنهاگ - دانمارک
همه اینا بازی خودشونه والا مدتهاست که داعش داره واسه خودش حال میکنه و غرب هم نگاه. اگه مردید بهشون سلاح ندید.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 20:42
ekman - شیراز - ‫ایران
این وحشی ها که از فضا به زمین نیامده اند!!!اون بی وجدانها که این گروه را تجهیز کردند را باید مورد مواخذه قرار داد.ضمنا اسلام واقعی همین است،آن زمان که تنها امکاناتشان فقط شمشیر بود،همین کارها را با پدران و مادران ما انجام دادند و این دین را به ما غالب کردند،حالا هی بخاطر بریده شدن سر امام حسین و امثالهم،آنهم بدست اقوام و بستگان خودشان در 1400 سال پیش توی سرتان بزنید و گریه کنید.خدای ما ،خدای عرب نیست،بلکه خدای عشق است که تمام مخلوقاتش را دوست دارد و از خون ریزی متنفر است.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 22:15
freiheit - بیلفلد - آلمان
من کاملا با Alfatier برلین آلمان موافقم ولی تعجب می کنم از اینکه همه ایرانی ها می دانند که چه بلاهایی اعراب سرشان که در نیاورده ولی با این حال از این دین کریه طرفداری می کنند . از اعراب متنفرند ولی هر روز به زبان عربی با خدا راز و نیاز می کنند. از اعراب متنفرند ولی پولشان را در قبرهای پوسیده امامان می ریزند. از اعراب متنفرند ولی اسم بچه هایشان را عربی انتخاب می کنند.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 22:43
humans win - فرایبورگ - سویسس
Alfatier - برلین - آلمان تا به حال قرآن رو خوندی که میگی این اسلام هست ؟ چرا ندانسته قضاوت می کنید ؟
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 23:00
arash-/ - ناتینگهام - انگلستان
انسانی‌ که دست به کشتار میزانه حیوونی هست که دستاویزش به هر چیزی مثلا دین باعث کدورت دین نمی‌شه مثلا همین مسیحی‌ها مگر کم با گیوتین یا سوزاندن انسنرو با تعبیر دین به صلاح خودشون نکشتند اینم یه جوری دینو تعبیر میکنه که کارهای پستشنو توجیه کنند
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 00:04
تورج - لندن - انگلیس
هر وقت که زمان و مدت این سناریو به پایان برسد انگلیس دستور انهدام داعش را هم چون القاده و طالبان ... میدهد
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 01:45
تورج - لندن - انگلیس
هر وقت که زمان و مدت این سناریو به پایان برسد انگلیس دستور انهدام داعش را هم چون القاده و طالبان ... میدهد
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 01:46
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
freiheit - بیلفلد - آلمان) حرف شما کاملا منطقی است. در جواب فرایبورگ سوئیس باید بگویم که با دیدن جنایات مسلمانان، دیگر نیازی به خواندن قرآن نیست. از کوزه برون همان تراود که در اوست. سالی که نکوست از بهارش پیداست
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 01:49
humans win - فرایبورگ - سویسس
nejaat2006 - لیدز - انگلستان دوست عریز من اتفاقا باید بخونید و بعد خودتون قضاوت کنید . اونها /آمریکا / این داعش و القاعده وووو رو درست می کنن تا شما از قرآن فراری بشید . یک بار بخون و به فارسی هم بخون و بعد خودت با دلت قضاوت کن .
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 06:21
humans win - فرایبورگ - سویسس
در ضمن اونها که این کار ها رو انحام میدن مسلمان نیستن اونها آمدن که مسلمان و اسلام رو بد نام کنن .
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 06:22
Freedomforiran - لندن - انگلستان
Alfatier - برلین - آلمان دمت گرم و امیدوارم که هر چه زود تر ملت نمکنشناس ایران با شما هم عقیده شوند. به امید آنروز. افراد داعش مسلمون واقعی‌ هستن و این هم اسلام واقعی‌. ناراحتم برای قربانیها ولی‌ خوشحالم به خاطر وجود داعش که اسلام واقعی‌ رو نشون میده، هرچند که بعضی‌ افراد سر رو مثل کبک کردن توی برف و باز هم میگن این که اسلام واقعی‌ نیست...با آرزوی ریشکنی دین جهل و جنایت و تجاوز اسلام محمدی...
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 07:18
Freedomforiran - لندن - انگلستان
azadeh11 - آمستردام - هلند متشکرم از نظرتان ولى چطورى مى شود اینو به غربى ها حالى کرد. محمد هم اینطوری ایران را گرفت..سر برید . زن و بچه‌‌ها را به اسارت گرفت. به امید نابودى این دین در ایران عزیزم
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 07:10
raha1984 - هامبورگ - المان
اسلام ناب و خالص محمدی همینه دیگه !!! خوکهای کثیف وحشی
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 07:51
dawood30a - دبی - امارات
تا زمانی که یک قطره خون از دماغ اروپایی ها و امریکاییا نریزه غرب و امریکا هیچ کاری برای مردم بی گناه عراق یا هر جای دیگه که دارن سلاخی گروهایی که خودشون به وجود اوردن نمیکنند...ولی الان یک شهروند امریکایی کشته شده نگاه کنید چطور خاورمیانه رو به اتش بکشند...در ضمن چاه نکن بحر کسی اول خودت دوم کسی
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 08:15
علی راستگو - المره - هلند
از اسلام و مسلمانان ملولم انسانم ارزوست. لعنت یه هر چی ... وحشی و بی وجدان که دستورات محمد عرب را اجرا میکنند. مرگ بر ....
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 08:16
عقل وهوش - اصفهان - ایران
آقایانی که همه چیز را به اسلام نسبت دادن بفرمایید مذهب زیبای خودتان را عرضه نمایید شاید ماهم از شما پیروی کردیم چون من هم یک مسلمانم وهیچ کدام از اینکارها را نمیکنم وقران را هم خوانده ام تو شک افتادم کسانی هم که به ائمه اهانت میکنند اگر اهل مطالعه هستند لطفآ مطالعات کاملتر ودقیقتر ی روی گفتار واعمال ایشان انجام دهند سخنانشان بیشتر از روی تعصب وکینه میباشد اصلا میدانید همس امام حسین شهربانو دختر یزدگرد بوده وایشان مادر امام سجاد وجده تمام ائمه دیگر هستند ومیدانید حضرت علی از این اعراب بیزار بودند ومیدانید در حق ایرانیان چه دعای خیری کردند که انشالله به اجابت نزدیک است میدانید سلمان فارسی نزد پیامبر اسلام چه مقامی داشت واورا همچون اهل بیت خود نامید یعنی چه میدانید پیامبر اسلام نسبت به آینده ایرانیان در جهان چه بشارتی داد
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 08:57
عقل وهوش - اصفهان - ایران
اگر دوستان علاقه ای به مطالعه ودرک صحیح از و وقایع اول اسلام پس از وفات پیامبر که سرآغاز شروع فتنه ها گردید دارند توصیه میکنم کتاب (الفبای شیعه واسرار ال محمد) راکه اولین کتابیست که یک نویسنده شیعه از اصحاب حضرت علی نوشته بنام سلیم بن قیس هلالی را مطالعه نمایند که جدیدا چاپ مجدد هم شده است امام صادق میفرماید(( هرکس ازشیعیان ومحبین ماکتاب سلیم ابن قیس هلالی را نداشته باشد چیز ی از مسائل ولایت ما نزد او نیست این کتاب الفبای شیعه وسری از اسرار آل محمد است)) من خودم این کتاب را دارم پاسخگوی تمام سو الات شمادرمورددلائل اختلافات میان مسلمان وانحرافات وبدعت ها وپیشگوئی های ائمه از وقایع فعلی وتکلیف شیعیان دراین زمان وبسیار دقیق وجالب وراهنما میباشد
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 09:36
اردشیر یکم - خوزستان - ایران
این اسلام ناب محمدی است....و سرانجام تکنولوژی اسلام زا رو سیاه خواهد کرد.
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 15:21
iirani - تهران - ایران
من موندم به حماقت بعضیا چی باید گفت ، اگه اسلام این نیست پس چیه ، فقط یه کم مطالعه درباره صدر اسلام نشون میده که داعش انگشت کوچیکه اسلام ناب محمدیه ، بس دیگه سرتون رو زیر برف دربیارید
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 17:59
علیرضا خان - لندن - انگلستان
بسیاری از مشکلاتی که ما ایرانیها با اونها دست و پنجه نرم میکنیم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و نداشتن مطالعه هست.اون دوستانی که میگن محمد هم اینطوری ایران را گرفت سر برید به زور مسلمونمون کردن و و و . دوستان حمله اعراب به ایران در زمان ابوبکر شروع و در زمان عمر شدت گرفت و در زمان عثمان به شکست دولت ساسانیان منجر شد.
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 22:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.