مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم حسن روحانی را برکنار کرد

مجلس شورای اسلامی، رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت حسن روحانی را برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری مجلس (خانه ملت)، نمایندگان مجلس با ۱۴۵ رأی موافق و ۱۵ رأی ممتنع، به برکناری آقای فرجی‌دانا رای دادند.

۱۱۰ نماینده هم به استیضاح آقای فرجی‌دانا رای منفی دادند.

رضا فرجی‌دانا، وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری، با دفاع از عملکرد خود، از «سیاه‌نمایی‌ها» علیه این وزارتخانه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای فرجی‌دانا، چهارشنبه ۲۹ مرداد در جلسه استیضاح خود، به نقل از وزیر کشور گفت که «امروز فضای دانشگاه‌ها در بهترین، امن‌ترین و آرام‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد.»

وزیر سابق علوم از «کاهش تحرکات تنش‌زا» در دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: «دانشجویان ما به مبانی نظام اعتقاد دارند، ولی وقتی در سن ۲۲ سالگی حکم سنگین انضباطی می‌گیرند، به دلیل کم سن و سال بودن رفتارهای احساسی نشان می‌دهند.»

رضا فرجی‌دانا توسط تعدادی از نمایندگان مجلس متهم بود که در دوران وزارت، فضای دانشگاه‌ها از نظر امنیتی متشنج و آبستن فتنه جدیدی شده است.

اما او با رد این اتهام‌ها گفت که امروز «نشاط دانشجویی» در دانشگاه‌ها «مورد تایید» رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد و «حرمت شکنی»هایی که به گفته آقای فرجی‌دانا در دولت محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه‌ها رخ می‌داد، تکرار نمی‌شود.

وزیر سابق علوم «برگزاری نمایش‌های سخیف، رخدادهای نامتعارف عید نوروز، مچ‌اندازی، انجام برنامه‌های نمایشی با پای برهنه بر روی چمن دانشگاه و دیگر برنامه‌های مبتذل در دانشگاه‌ها» را بخشی از این به گفته او «حرمت شکنی‌ها» در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد عنوان کرد.

آقای فرجی‌دانا با انتقاد از سخنان یک نماینده موافق استیضاح خود که گفته بود «دانشگاه‌ها می‌توانند خطر باشند»، گفت: «هر چیزی بالقوه می‌تواند خطر باشد ولی دانشگاه‌ها نقطه قوت و پشتیبان نظام هستند و استادان دانشگاه نیز پشتیبان نظام هستند. چرا القا کنیم که اینها ضد ما هستند و فضای امنیتی ایجاد کنیم که آنها را کنترل کنیم؟ به کجا می‌رسیم؟»

فرجی‌دانا: توهین به مسئولان نظام کم شده

 وزیر علوم با انتقاد شدید از فیلمی که در جلسه استیضاح پخش شد، گفت: «قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری {در ۲۹ خرداد ۱۳۸۸} تجمعی در اعتراض به حمله به کوی دانشگاه بود، رئیس دانشگاه اعلام تحصن کرده بود و همه ما آنجا حضور یافتیم و آقای توفیقی هم فرمایشی در آنجا داشت، همچنین جلسه‌ای که من با دانشجویان در حال صحبت هستم این صحبت‌ها ادامه دارد چرا ادامه‌ آن را قطع می‌کنید؟ ما از بی‌اخلاقی طرفی نمی‌بندیم.»

رضا فرجی‌دانا افزود: «من نمی‌دانم این افشاگری از کجا در مرام دینی ما آمد؟ چه کسی گفته افشاگری حلال است؟ بردن آبروی افراد وقتی کسی مجال دفاع از خود را ندارد کجای دین ماست؟ ما به کجا می‌رسیم؟»

او با بیان اینکه «ما تجمعاتی داشتیم و بعضا هم توهین‌هایی به مسئولان عالی رتبه‌ نظام انجام شده»، گفت: « ما می‌دانیم که دانشگاه‌ها می‌خواهند مورد هجوم دشمنان واقع شوند، مگر می‌شود ما غافل از این موضوع باشیم اما باید با گرفتن دست دانشجویان در دست خود اجازه‌ رسوخ ضد انقلاب در دانشگاه را ندهیم، نه این که بگوییم دانشگاه خطر است و به خاطر یک بی نماز در مسجد را ببندیم.»

آقای فرجی‌دانا گفت که «آمار توهین به مسئولان عالی رتبه‌ نظام در تجمعات {دانشجویی} تقلیل یافته است.»

وزیر علوم همچنین «میدان دادن فرجی دانا به گرایشات ضد دینی و تجزیه طلبانه» را «اتهام بزرگ و تلخ» دانست و گفت: «در یک سال گذشته سالم ترین فضا در دانشگاه‌ها با بیشترین نشاط حاکم بوده است.»

«به ضدانقلاب باج ندادم»

او همچنین با تکذیب ضدیت عزل و نصب‌های خود در وزارت علوم با پاسخ استعلام‌های وزارت اطلاعات و نیز عمل بر خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «برخی با جوسازی‌های خود به گونه‌ای القاء می‌کنند که گویا فتنه‌گران وزارت علوم را اداره می‌کنند. یکی دو نفر از عزیزان مورد حساسیت برخی نمایندگان قرار دارند ولی این عزیزان کارآمدی خود را برای حفظ نظام و دستاوردهای آن به کار گرفته‌اند و بنده این مسائل را شهادت می‌دهم.»

رضا فرجی‌دانا، ظاهرا با اشاره به جعفر توفیقی، قائم مقام و جعفر میلی‌منفرد، معاون خود گفت که این افراد بر اساس استعلام وزارت اطلاعات «هیچ نقشی در فتنه نداشتند اما اگر این عزیزان همچنان مورد حساسیت برخی افراد و جریان‌ها قرار داشته باشند حاضرم از حق خود گذشت کنم و از اختیاراتم استفاده کنم.»

او همچنین گفت که ۱۲۶ نفر از دانشجویان محروم از تحصیل، با نظر هیئت مرکزی گزینش دانشجو به تحصیل بازگشتند و از این اقدام دفاع کرد.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد تا موضوع دانشجویان محروم از تحصیل و ستاره‌دار «یک بار برای همیشه از فضای مطبوعاتی خارج شود.»

آقای فرجی‌دانا در عین حال تاکید کرد که «به ضد انقلاب باج نمی‌دهیم.»

او همچنین گفت «عده‌ای تکلیف شرعی می‌بینند که وزارت علوم را مشوه جلوه دهند. از این کار چه سودی می‌برند؟»

وزیر سابق علوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فهرست منتشرشده در رسانه‌ها درباره بورسیه‌های غیر قانونی دولت محمود احمدی‌نژاد، گفت که این فهرست «مجعول و غیرقابل استناد» است و در آن «حیثیت افراد برده شده» است.

رضا فرجی‌دانا خبر داد که از حراست و وزارت اطلاعات خواسته تا با کسانی که این فهرست را منتشر کرده‌اند، برخورد کند.

+26
رأی دهید
-18

دریای پارس - ایران - ایران
خدا حفظت کنه.این نظام لیاقت تورا نداشت. این نظام فقط گوسپندانی مثل کامران دانشجو میخواد .عزیزم برگرد به کانادا اونجا وطن واقعی توست.برو راحت زندگیت کن و دیگر به این ماتمکده طویله نما بر نگرد....
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 13:10
rezahiz - دوسلدورف - آلمان
خاک بر سر ترسو دیدی که عزل شدی خب وقتی اون دهانت رو برای گفتن حقیقت در مجلس باز نمی کنی حقت همین عزل و تفاله شدنه
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 13:10
تیتو تیتو - تهران - ایران
بالاخره مجلس بدون پشتوانه ملت زهرش را ریخت. جرم این بنده خدا فقط سلامت و رو کردن فساد علمی گسترده در کشور بود .چه خوب گفت :جهان سوم جایی است که هر کس بخواهد مملکتش را آباد کند خانه اش خراب می شود و. هر کس بخواهد خانه اش آباد باشد باید در تخریب مملکتش بکوشد.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 13:57
star44 - یوتبوری - سوئد
هر کس پته این دزدهارو رو آب بریزه , ریشه اش رو میزنند.بیت المال حرامتان باد .
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 14:36
باور عمیق - قم - ایران
روحانی با انتصاب نجفی به عنوان سرپرست پاسخ خوبی به مجلس داد .. دوره تقابل علنی آغاز شده و از این پس باید منتظر استیضاح وزیر صنعت باشیم
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 14:47
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
اینهم نتیجه افشاگرى !!! اینا نماینده ملت نیستند هیچ بلکه ضد ملت هستند ! لعنت به اونایى که برن به این اشغالها دوباره راى بدن !! این مملکت فقط احتیاج به دزد و شارلاتان داره ! ادم سالم تو این نظام یه وصله نامتناسب است که باید ریشه اش قطع شود ! حالا بگردید دنبال یه وزیر فاسد و صد البته مطیع رهبرعلیل مملکت حضرت دیرام رام رام عظما خامنه ایى ! امیدوارم دانشجویان در حد مسالمت امیز واکنشى نشون بدن
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 18:42
azadeh11 - آمستردام - هلند
لیاقت تو را نداشتند. مجلس فعلا تو وازکتمی و صیغه هستند..
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 19:03
azadeh11 - آمستردام - هلند
همه هم جنس داعشی‌ها هستند،،بر پدر و مادرتان که ایران را به لجن کشیدید.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 19:07
javadrezazadeh - ارومیه - ایران
من که ترجیح میدم بجای مجلس بگم طویله. چون ادمایی اونجان که نون ملت و میخورن و ...
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 19:53
kurd_irani - کرمانشاه - ایران
اینا حریف روحانی نمیشن یه مشت رانت خوار عوضی که هر کی بهشون باج نده نابودش میکنن دم روحانی گرم که با انتخاب نجفی پاسخ خوبی بهشون داد
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 20:03
aram-2014 - شیراز - ایران
از قدیم گفتن ارزش زر و فقط زرگر میفهمه.... آقای دانا این گوسفندان بیت دوم رهبری چه میفهمن مقاله علمی چیه؟ چه میفهمن مخابرات چیه؟ چه میفهمن میدان وامواج چیه؟ برو جایی که قدرتو بدونن کاکو
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 22:23
faranak-montreal - مونترال - کانادا
هرچی‌ هست زیر سر اون جنتی فسیل هست ،کاندیدهای خوب را ردّ صلاحیت میکنه ، این حیوونها میان واسه نمایندگی‌ به مجلس
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 08:00
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.