آنتونی بوردین: تهران «آمریکایی‌ترین» شهری است که تا به حال دیده‌ام

عکسی از آنتونی بوردین در سفر به ایران که در صفحه فیسبوک او منتشر شده است

برنامه تلویزیونی «‌بخش‌های ناشناخته‌» در شبکه خبری سی ان ان آمریکا، با اجرای آنتونی بوردین، که اوایل سال جاری به ایران سفر کرده بود و مردم ایران را مهمان‌دوست و غذاهای ایرانی را لذیذ و رفتار مسئولان آن کشور «دوستانه» توصیف کرده بود، روز گذشته موفق شد برای دومین سال پیاپی جایزه معتبر «امی» را در بخش هنرهای خلاقانه به خود اختصای دهد.

یک هفته پیش از آن، و در جریان مراسم دیگری در همپتونز، آقای بوردین با یادآوری سفر ماه ژوئن (خرداد – تیر) خود به ایران، در وصف آن سفر و مردم ایران گفت «مردمی فوق‌العاده مهربان و مهمان‌دوست. در واقع، من شگفت‌زده شده بودم: تهران آمریکایی‌ترین شهری است که به حال دیده‌ام ... و از تفاوتی که بین ایران سیاسی، که ما از طریق خبرها با آن آشنا هستیم، و ایران واقعی که ایرانی‌ها هر روز در آن زندگی می‌کنند، خشنود شدم.»

وی در پاسخ به پرسشی در باره ارجحیت او برای انتخاب محل فیلمبرداری برای برنامه «‌بخش‌های ناشناخته‌» گفت: «دلم می‌خواهد زاویه جدیدی برای نگریستن به مکان‌هایی که بارها و بارها از آنها عکس و فیلم گرفته شده پیدا کنم ... ترجیح می‌دهم از جاهای تمیز و مرتب که همه چیز رو به راه است دوری کنم. از کشورهای گرم، بهم ریخته و مشکل‌دار خوشم می‌آید؛ مثل ایتالیا، هند و ایران.»

وقتی که از او پرسیده شد کدام کشور برای او شگفت‌انگیزتر بود، سریع جواب داد، ایران.

روزنامه هافینگتون پست در گزارشی در همین زمینه می‌نویسد «ایران او را شگفت‌زده کرد، چون مردم آن کشور چنین برخورد می‌کردند: آمریکایی هستی؟ ما کاری نداریم حکومت چکار می‌کند؛ خوش آمدی، می‌خواهیم با شما آشنا شویم.»

«در رستورانی در شهر تهران، که روی هر میز پرچم کشورهای مختلف را گذشته بودند، از من معذرت خواهی کردند و گفتند ببخشید، همه پرچم‌های آمریکای ما سوخته‌اند.»

ایران و ایالات متحده از پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و حمله گروهی از جوانان انقلابی به سفارت آن کشور در تهران، روابط دیپلماتیک ندارند و با گذشت سال‌ها و گسترش اختلافات، رفت و آمد مردم دو کشور به دیگر سو نیز دشوارتر شده است و از این رو شاید مردم دو کشور آگاهی کاملاً دقیقی از واقعیات مربوط به یکدیگر نداشته باشند؛ بویژه مردم آمریکا، که در طول دهه‌های اخیر کمتر به ایران سفر کرده‌اند.

باوجود راهپیمایی‌های ضدآمریکایی که همه ساله توسط حکومت ایران به مناسبت اشغال سفارت ایالات متحده در آن کشور برگزار می‌شود – برخلاف برخی از کشورهای منطقه که دولت‌های آنها روابط خوبی با ایالات متحده دارند – مردم ایران در مجموع نظر مثبتی به آمریکا دارند و خواهان روابط دوستانه با مردم آن کشور هستند.

+170
رأی دهید
-11

omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
یعنی‌ در آمریکا مثلِ تهران گشتِ ارشاد وجود دارد و جوانان را با خاطر نوع لباس پوشیدن. بر کافِ خیابان ، کشان کشان سوارِ ماشین‌های گشت میکنند! یعنی‌ در آمریکا مثلِ تهران ترا به خاطرِ مذهب به زنددان میاندازند ! آیی آمریکا یای ها مثل بسیاری از ایرانی‌‌ها که در این سایت هم وجود دارند همیشه به جای نظر دادن و انتقاد کردن ، به هم توهین میکنند و مزخرفات می‌گویند !
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 00:16
دنیای وحشی - تهران - ایران
راست میگه چون نا امنی خیابانهای تهران دقیقا مثل اکثر خیابانهای آمریکاست و یا برعکس . آمریکا اسمش آمریکاست وگرنه بدتراز مکزیکه . برای همین هم تهران و آمریکا میتونه خیلی شبیه به هم باشه .
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 04:06
میو میو - تهران - ایران
دمت گرم....عالی بود....
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 08:44
halk_35 - لیوواردن - هلند
عجب !!! پس مردم ایران در امریکا زندگی میکنند و خبر ندارن . طرف معیار سنجشش چی بوده حالا؟
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 08:19
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
omide por jalal - لس‌انجلس ...شما بهتر نبود قبل از فرستادن این نقطه نظرت یکبار مرور می کردی و تصحیح میکردی که چی نوشتی. من که چند بار خوندم متوجه نمیشم منظورت چیه . در ضمن خارجیان از کشور ما مثبت میگن ولی بدبختانه خیلی از ایرانیان از کشور خودشون منفی و بد برداشت میکنند. حیف !
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 10:34
Ukguy4u - لندن - بریتانیا
halk_35 - لیوواردن - هلند. معیارش بی قانونی و بی در پیکر بودن جامعه است. در هر دو کشور مردم مسلح بیرون میرن. با این تفاوت که در آمریکا مردم اسلحه گرم دارن و در ایران اسلحه سرد!
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 11:36
siavash2a - تهران - ایران
من خودم بسیجی هستم و عضو گردانهای عاشورا اما عاشق امریکا و فرهنگشم.شانسم نداشتم لاتاری برنده بشم
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 12:31
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان شما کلا خیلی‌ چیزا رو نمی‌فهمی ، مشکل از نوشته من نیست !
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 20:06
Liberté_Montréal - مونترال - کانادا
یکی اینجا یه بار ازم پرسید شما ایران چراغ راهنمایی رانندگی هم دارید؟! گفتم نه نداریم چون نیازی نیست از شتر برای حمل و نقل استفاده میکنیم! باورش شد!!
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 10:57
راهجو - فریدونکنار - ایران
همه ایرانیها اول مهمون نوازن بعدش منت گذار و آخرشم طلبکار! این قصه 90درصد ماست! افه روشنفکری و نئو پست مدرنی تو همه شئوناتمون میایم ولی به محض رد شدن نیسان آبی از بیخ گوشمون یه یا ابالفضل طناب میندازیم ملکوت
‌پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 11:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.