گزارش «تکان‌دهنده» وزیر کشور به مجلس از اعتیاد در ایران

وزیر کشور جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۸ مرداد، در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت اعتیاد در کشور ارائه کرد که برخی از نمایندگان مجلس آن را «تکان‌دهنده» توصیف کردند.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، مصرف شیشه، یک ماده مخدر شیمیایی خطرناک، در ایران تنها در عرض دو سال از زیر چهار درصد به ۲۲ درصد رسیده است.

آقای رحمانی فضلی با اشاره به وجود صد هزار «معتاد خیابانی» در کشور هشدار داد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در خطر اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تکان‌دهنده توصیف کردن گزارش وزیر کشور گفت که بر اساس این گزارش در بین مواد مخدر، شیشه بیشترین عوارض را دارد.

وی اضافه کرد: «آقای رحمانی فضلی در جلسه غیرعلنی مجلس فیلمی را از فردی که شیشه کشیده بود و پدر و مادر خود را به قتل رسانده بود و یا به نزدیکان خودش تجاوز کرده بود به نمایش گذاشت که صحنه‌های وحشتناکی در آن وجود داشت.»

وزیر کشور همچنین روز سه‌شنبه در جمع ائمه جمعه استان تهران با اشاره به وجود یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در ایران گفت که با احتساب خانوارهای آنها ۵.۵ میلیون نفر در کشور به صورت مستقیم با مواد مخدر درگیرند.

عبدالرضا رحمانی فضلی تصریح کرد: «۵۳ درصد از معتادان متأهل هستند که اگر هر خانواده دو فرزند داشته باشد یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در خانواده‌های معتاد وجود دارد که اگر مراقبت نشوند در مدار بعدی وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.»

پیش از این نیز برخی از مسئولان در ایران و سازمان‌های دفاع از حقوق کودکان درباره وضعیت نامناسب کودکان دارای والدین معتاد هشدار داده‌اند.

از جمله خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز سه‌شنبه، ۱۷ تیر، از مرگ یک کودک چهار ماهه بر اثر استعمال مواد مخدر در مجاورت او خبر داده بود.

وزیر کشور گفت: «۶۰ درصد معتادان شاغل هستند که این به اقتصاد لطمه می‌زند، چرا که سه میلیارد دلار چرخه اقتصادی مواد مخدر در کشور است و ما با انواع و تنوع بسیاری در تولید، مصرف و تبلیغات مواجهیم.»

به گفته آقای رحمانی فضلی، هفت درصد از معتادان بی‌سوادند و بقیه دیپلم و لیسانس دارند، همچنین رقم اعتیاد در زنان که قبلاً حدود چهار درصد بوده اکنون بیش از دو برابر شده و به ۹.۳ درصد رسیده است.

وی با بیان این که در دو سال گذشته مصرف شیشه از ۳.۶ درصد به ۲۲ درصد افزایش یافته افزود: «مواد مخدر صنعتی در آرایشگاه‌های زنانه و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و چون بو و دود ندارد خانواده‌ها آن را حس نمی‌کنند.»

آقای رحمانی فضلی روز جمعه، ۳۰ خردادماه، نیز چرخش مالی مرتبط با مواد مخدر را «سه میلیارد دلار» معادل «۱۰ هزار میلیارد تومان» ذکر کرده و گفته بود که ۲.۶ درصد از کل جمعیت ایران یعنی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن در کشور معتادند.

وزیر کشور همچنین علت ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۲۴ درصد قتل‌ها، ۳۵ درصد سرقت‌ها و ۲۵ درصد همسر و کودک‌آزاری‌ها در ایران را اعتیاد ذکر کرد.

به گفته آقای رحمانی فضلی، ۶۵ درصد زندانیان به طور مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند و ۸۰ درصد معتادان بهبودیافته بار دیگر به چرخه مصرف این مواد برمی‌گردند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز جمعه، ۱۷ مهرماه، سرقت‌های خرد و اعتیاد را دو جرم شایع در ایران ذکر کرده بود.

وزیر کشور تاکید کرد: «روزی ۱.۵ تن مواد مخدر در کشور کشف شده که حداقل همین میزان مصرف داخلی هم داریم.»

به گفته آقای رحمانی فضلی، در سال ۱۳۹۲ دو هزار و ۸۲۶ باند مواد مخدر و ۳۹۵ آشپزخانه تولید شیشه که عمدتاً در تهران و کرج فعال بوده‌اند منهدم شده است.

آقای رحمانی فضلی با بیان این که یک درصد دانش‌آموزان یا معتاد هستند یا موادمخدر را تجربه کرده‌اند افزود: «۱.۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت و ۲.۶ دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم درگیر اعتیادند.»

با این حال حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۱۵ تیرماه،  خبر داده بود که  بیش از شش درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی وابسته به «وزارت علوم» و «وزارت بهداشت» مواد مخدر مصرف می‌کنند.

+66
رأی دهید
-1

دریای پارس - ایران - ایران
سر آقا و کره هاش سلامت!
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 20:57
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
سی‌ ملیون بیکار دو ملیون معتاد ۴ تا ۵۰۰۰ هزار نفر از تصادف می‌میرند ۴ تا ۵۰۰۰ نفر خودکشی‌ میکنند ۴ تا ۵۰۰۰ نفر مورد تجاوز قرار میگیرند یا اعدام می‌شوند نتیجه حکومت آخوندی و اسلامی اینست نابودی ایران
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 21:51
woooow - لیدز - انگلستان
حالا باز هم بگید اسلام بد ,ببینید چه خدمتی به جامه کرده در این ٣٥ سال.تازه این امریه که خودشون میگند ,آمار واغیی خالی وحشتناکتر از اینهاست
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 22:00
نازک بین - شفیلد - انگلستان
ناقوس مرگ جوانان وطن خیلی وقت است بصدا درآمده ولی متأسفانه جناب وزیر خیلی دیر آنرا علنی کردند. یاد این شعر زیبا افتادم که میگوید.نوشداروئی و بعداز مرگ سهراب آمدی * سنگدل این زود تر میخواستی حالا چرا.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 00:15
sarbaz007 - المان - المان
آقای وزیر شما فقط ۵۰% اینرو داری میگی‌ یا دیدی، حالا برو بگو که این ۳۶ سال با این جووانا چی‌ کار کرده
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 01:27
faranak-montreal - مونترال - کانادا
از معامله خون جوانان وطن با مواد و از هم پاشیدن زندگی‌ اونها ، برادران سپاه چقدر کسب شدند رقمی‌ در دست هست ؟
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 02:43
Imod.barbekan - منامه - بحرین
وقتی رهبر معتاد به تریاک باشه خوب مردم هم به این سو کشیده میشن
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 05:29
MehranIrani - تهران - ایران
اگه این آقایون درصد دودی شیشه های ماشینشونو کمتر کنند که بتونن بیرون رو ببینند و موقع عبور از خیابان به مردم هم نگاه کنند این مشکل کاملا مشهوده نیاز به گزارش دادن جناب وزیر نیست!
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 08:45
raha1984 - هامبورگ - المان
برکات جمهوری اسلامی
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 08:10
arzoye ensaniat - استکهلم - سوئد
از مملکتی که سران آن خود بهترین تریا ک را میکشن و راهی مجلس،یا وزارت خانه‌ها ،یا مجلس خبرگان می‌شوند.د،و چرت مرغوب را آنجا میزنند،چه توقعی می‌توان داشت
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 08:12
paksan - آمریکا - آمریکا
شما که عرضه برنامه ریزی ندارید فقط بلدیت اعدام کنید!از اول انقلاب کلی شغل برای خودشون ایجاد کردن که مبارزه با مواد مخدر کنند ولی در عمل تمام عوامل سپاه دست در قاچاق مواد و حتی تولید آنها دارند و اکثر مخبرین و جاسوسهای سپاه در شرق کشور راحت می تونند هرچی دلشون خواست وارد کنند. شما به این ارقام اضافه کنید که چند میلیون هم از اینکه این مواد غیر قانونی هستش سود می برند و بیزینس میکنند! بهترین راه مقابله با این مواد آزاد کردن و کنترل کردن این مواد هستش اینطوری حداقل می دونیم چه کسی مصرف میکنه و اینکه خانواده آنها را میشه محافظت کرد و از همه مهمتر تمام قاچاقچی ها که حداقل 40درصد خلافهای کشور تو دست آنهاست بی کار میشوند و اون میلیاردها دلار بودجه سالیانه مبارزه با مواد مخدر رو میشه خرج خانواده های درگیر کرد بخصوص بچه ها
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 04:00
dara20 - تهران - ايران
این هم یک دسته گًل دیگر که حکومت فاسد اسلامی به آب داد. جوانان را به دام مواد مخدر کشیدند تا فرد دیگر توان ایستادگی و فکر کردن در برابر جنایات رژیم را نداشته باشد و در عوض با مصرف مشروبات الکی شدیدا مبارزه کردند چراکه فرد وقتی‌ ماست میکند میتواند ویرانگر شود و در مقابل مزدورانشان ایستادگی کند. معتاد کردن مردم ایران با برنامه و هدفمند از سوئ حکومت نامشروع اسلامی تاره و پیاده شّد و سپاه مزدوران پاسدار وارد کنندهٔ اصلی‌ افیون به کشور است.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 12:00
Azadikhah - تكسل - هلند
یک میلیون و سیصد هزار نفر معتاد بیشتر داریم این آمار رسمی‌ هست غیر رسمی‌ آن‌ بیشتر از این حرف‌ها هست.حکومت آخوندی دیگه بیشتر از اینم انتظاری ازش نیست.شما حساب کنید یک و نیم تن مصرف روزانه چقدر وحشتناک هست!
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 13:00
siavash2a - تهران - ایران
چه کشوری شده این ایران اسلامی ....مدینه فاظله میخاستیم شده مدینه فاظلاب
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 18:46
farokhzad - کنت - انگلستان
بدون اینکه عمیق به این معضل بیکاری مشکلات خانواده‌های زیر فقر فکر کنیم !!؟ از خود بپرسیم چرا ۳۵ سال پیش اینقدر دزد قاچاچ چی‌ معتاد نداشتیم بابا این شاه خائن چطور در صد بیکاری را صفر در صد کرده بود !! و هنوز گروهی پرو که ملت را گرفتار این روزگار کردن و خود کشور را ولن کردن رفتن خارج کشور با بی‌ شرمی تمام می‌گویند شاه خائن شاه دیکتاتور ا‌‌ی شرم تاریخ بر شما که خود را روشنفکر جا زدید و رفتید پشت خمینی گجستک و حالا هم ادعای راه حل برای آزادی می‌کنید حتا بدون اینکه‌هات یکبار از ملت بابت این خیانت تان عذر خواهی‌ کرده باشید ؟؟؟
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 20:17
farokhzad - کنت - انگلستان
هیچ میدانید چرا اینها با عرق خور برخورد شدید میکنند چون میترسیدن همانند زمان شاه طرف مشروب به خوره بیاد بیرون فحش به خواهر و مادر شاه بدن !!! ولی‌ یک معتاد بیشتر به فکر گرفتار شدن و خمار شدن هست تا فریاد اینها خوب میدانند اینها اگر معتاد نشوند و بخواهند بدنبال حقشان باشند برای آنها در دسر میشود !! حال مواد را میدهند طرف نیازی نیست که دولت جلوی‌شان را بگیرد و بزند بر سرشان خوده خانواده‌ها شبانه روز بر سرشان میزند اجتماع هم همینطور حالا هی‌ هارتو پورت بکنند. فروشنده‌ها هم بیشترشان از بیکاری روی به این کار می‌‌آورند آنها را هم هراز گاهی میگیرند به زندان میاندازند و اعدامشان میکنند و من و شما هم میگیم حقشان هست یعنی‌ مهر تائید را ما می‌زنیم بدون اینکه عمیق به این معضل بیکاری مشکلات خانواده‌های زیر فقر فکر کنیم !!؟
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 20:16
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.