اژه‌ای: اتهام خبرنگار واشینگتن پست و دو روزنامه نگار دیگر «امنیتی» است

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اتهام خبرنگار واشینگتن پست و دو روزنامه نگار دیگر که ماه گذشته در تهران بازداشت شدند، «امنیتی» است.

جیسون رضائیان، همسرش یگانه صالحی و دو عکاس- روزنامه‌نگار آمریکایی که نام آن‌ها فاش نشده است، روز ۳۱ تیر توسط ماموران امنیتی ایران بازداشت شدند. یکی از این دو عکاس- روزنامه نگار چند روز بعد آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، روز دوشنبه، ۲۷ مرداد، در یک نشست خبری گفت که پرونده این افراد در مرحله «تحقیقات مقدماتی» است ولی افزود که «مسائل آن‌ها مالی نیست و امنیتی است».

وی از بیان جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد و در پاسخ به پرسشی که آیا اتهام آن‌ها «جاسوسی» است، گفت: «به لحاظ قانونی بنده از بیان جزئیات پرونده و اتهامات متهمان معذورم و مسلما قاضی اتهامات را به خود متهم اعلام می‌کند».

جیسون رضائیان دارای تابعیت دو گانه ایرانی- آمریکایی است ولی ایران می‌گوید که تابعیت خارجی وی را به رسمیت نمی‌شناسد. یگانه صالحی، همسرش، نیز خبرنگار روزنامه اماراتی «نشنال پست» است و برای دریافت گرین کارت آمریکا اقدام کرده است.

مقام‌های آمریکایی و روزنامه‌های «واشینگتن پست» و «نشنال پست» خواستار آزادی این روزنامه نگاران شده‌اند.

مری بریم رضائیان، مادر جیسون که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، نیز در یادداشتی که در شماره روز ۲۱ مرداد روزنامه واشینگتن پست منتشر شد، از پسر خود به عنوان «یکی از بهترین سفیران برای معرفی ایران» نام برد و خواستار آزادی او و همسرش شد.

شب‌نامه علیه روحانی

سخنگوی قوه قضاییه ایران در بخش دیگری از مصاحبه مطبوعاتی خود درباره توزیع شب‌نامه در مجلس علیه حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: «مسلما هر کسی که به صورت مکتوب یا غیرمکتوب نسبت به مقامات که رییس جمهور نیز جزو آن است توهین کند، مدعی‌العموم بدون شکایت خصوصی می‌تواند وارد شود».

روز یکشنبه اعلام شد که نامه‌ای درباره مدرک دکترای حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی پخش شده است که در آن، اصالت مدرک وی زیر سوال رفته است.

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران، می‌گوید که او این نامه را توزیع کرده و با اجازه هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بوده است.

پخش این نامه در زمانی صورت می‌گیرد که اصولگرایان تندرو در مجلس نهم قرار است روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، رضا فرجی دانا، وزیر علوم، را استیضاح کنند. افشای سه هزار بورسیه «غیرقانونی» در دولت محمود احمدی‌نژاد از دلایل استیضاح وزیر علوم عنوان شده است.

به دنبال قطعی شدن این استیضاح، فهرستی از بورسیه‌های دوره گذشته که گفته می‌شود «غیرقانونی» هستند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

وزارت علوم می‌گوید که نقشی در توزیع این فهرست نداشته است، ولی غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه درباره اعلام اسامی دانشجویان در بورسیه‌های غیرقانونی و اینکه آیا این موضوع جرم است؟ گفت: «اگر سندی طبقه‌بندی شده باشد، حق انتشار آن نیست و اگر لطمه‌ای به کسی وارد شود آن فرد می‌تواند شکایت کند».

وی همچنین خبر تغییرات در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد و گفت: «به طور طبیعی در دوره جدید قرار است اقدامات بیشتری در بعضی از حوزه‌ها شود، طبعا یکی از مسائل هم جابجایی مدیران است که به نظر رئیس قوه قضائیه بستگی دارد».

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، روز دوشنبه اعلام کرد که آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، ‌پس از آغاز دوره جدید ریاستش بر این قوه، بزودی تغییراتی را در سطوح عالی مدیریتی این قوه انجام خواهد داد.

به گزارش این خبرگزاری، در روز‌های آینده، غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان معاون اول این قوه، محمد جعفر منتظری به عنوان دادستان کل کشور و حسین کریمی به عنوان رییس دیوان عالی کشور معرفی می‌شوند.

در حال حاضر، محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه است. همچنین آقای منتظری، رییس دیوان عدالت اداری و آقای کریمی معاون قضایی این قوه هستند.

آیت الله علی خامنه‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، ‌ پنجشنبه گذشته حکم آیت الله لاریجانی به عنوان رییس قوه قضاییه را برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید کرد.

+6
رأی دهید
-16

tirdad_1 - ونتو.ونیز - ایتالیا
بنابراین درج رای مثبت و یا منفی به معنای مهم بودن خبر و یا بی اهمیت بودن آن است. دوست من دقت کن....چرا اخه منفی میدی؟
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 00:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.