2 تاجر ایرانی در دام باند آفریقایی «یوروی سبز»

اعضای باند آفریقایی «یوروی سبز» که دو تاجر ایرانی را هدف نقشه کلاهبرداری خود قرار داده بودند در اقدامات اطلاعاتی پلیس دستگیر شدند. این آفریقایی‌ها که در گذشته با دلارهای سیاه به اغفال طعمه‌هایشان می‌پرداختند روش خود را به یوروهای سبز تغییر دادند.


کلاهبرداران با یوروهای سبز


رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا از انهدام باند «یوروی سبز» خبر داد و گفت: پس از اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های پلیس، کلاهبرداران معروف به دلار سیاه، تغییر شگرد داده و به کلاهبرداری با «یوروی سبز» روی آورده‌اند.سرهنگ ابراهیم رضایی‌نژاد اظهار داشت: پلیس پس از اعلام گزارش از سوی تاجری ایرانی که در قالب شرکتی خصوصی در امور بازرگانی اقدام به تجارت و سرمایه گذاری‌های خارجی می‌کرد و در دام کلاهبرداران افتاده بود وارد عمل شد.
وی ادامه داد: این تاجر حدود دو هفته گذشته با دو آفریقایی برای سرمایه‌گذاری در ایران ارتباط برقرار کرده و پس از ملاقات‌های ابتدایی تاجر ایرانی متوجه می‌شود فعالیت طرف خارجی وارد کردن دلارها و یوروهایی به رنگ سبز و تبدیل آن‌ها به دلار و یوروی واقعی از طریق پروسه‌ای شیمیایی است.
به گفته رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا، طرف آفریقایی اظهار داشت به ازای هر یک دلار واقعی 4 دلار به‌عنوان حق الزحمه به طرف ایرانی می‌دهد؛ کلاهبرداران در چندین مرحله چاپ دلارها توانستند اعتماد تاجر ایرانی را جلب کرده و 4 میلیون دلار از این نوع دلارها وارد کشور کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه پلیس در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی در خصوص ترفند «دلار سیاه» توسط اتباع آفریقایی منتشر کرده، این بار کلاهبرداران با کاغذهایی سبز رنگ و در قطع و برش دلار و یورو وارد کشور شده‌اند و برای جلب اعتماد افراد پول‌های جعلی را با گاوصندوق‌های رمز دار جابه‌جا و در قرارهای ملاقات با خود به همراه می‌آورند.
سرهنگ رضایی‌نژاد خاطرنشان کرد: اتباع آفریقایی کلاهبردار با این ترفند توانستند 250هزار دلار از تاجر ایرانی کلاهبرداری کنند.
این مقام پلیسی به پرونده دیگری در این خصوص اشاره کرد و گفت: در پرونده دوم نیز یک تاجر ایرانی که در صادرات و واردات دارو مشغول به فعالیت بوده، ایمیلی مبنی بر درخواست دارو به شرکتی خارجی ارسال می‌کند و در پاسخ، شرکت خارجی پس از اعلام موافقت خود اعلام می‌کند دو نفر از نمایندگان این شرکت در ایران حضور دارند و تاجر ایرانی برای ادامه فرایند خرید می‌تواند با این دو نفر ارتباط برقرار کند.
وی افزود: پس از ارتباط‌گیری با دو نماینده که از اتباع آفریقایی بودند و پس از صحبت‌های اولیه قرار می‌شود در مرحله بعدی قرارداد نهایی بسته شده و پول‌ها به دو نماینده خارجی تحویل شود، دو سیاهپوست تأکید می‌کنند تاجر ایرانی در جلسه بعد با اسکناس‌های 500 یورویی به ارزش 150هزار یورو سر قرار حضور پیدا کرده و قرارداد را امضا و پول‌ها را تحویل دهد.
به گفته رضایی‌نژاد تاجر ایرانی با این میزان پول در جلسه حضور پیدا کرده و طرف آفریقایی پول‌ها را دریافت می‌کند، اما به بهانه اینکه فراموش کرده‌اند قرارداد را بیاورند پول‌ها را شمرده و در پاکتی مخصوص قرار داده و به طرف ایرانی عودت می‌دهند و عنوان می‌کنند در جلسه بعدی قرارداد را آورده و پول را تحویل می‌گیرند.
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه افزود: اما طرف آفریقایی در جلسه بعد حضور پیدا نکرده و تاجر ایرانی نیز پس از باز کردن پاکت پول، با مقدار زیادی کاغذ رنگی که به شکل 500 یورویی اسکن رنگی گرفته شده و در قطع یورو برش خورده است، مواجه می‌شود؛ طرف آفریقایی در جلسه گذشته توانسته در فرصتی مناسب پول‌های اصلی را با تقلبی جابه‌جا کند.
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: تاجر ایرانی اذعان داشته طرف آفریقایی در قرارهای گذشته اعلام کرده می‌تواند کاغذهای رنگی به‌عنوان یورو و دلار برای تاجر ایرانی بیاورد.رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا بیان داشت: پس از اعلام این گزارش و استعلام از همه اماکن و مهمانپذیرهای شهر تهران، سرانجام این آفریقایی‌های کلاهبردار در مهمانپذیری در جنوب تهران شناسایی شدند و پلیس توانست در این مهمانپذیر 3 عضو باند را دستگیر و به همراه آنان مقدار زیادی کاغذ سبز رنگ و دو گاو صندوق و موادی که به‌وسیله آن‌ها اقدام به پاک کردن کاغذها و تبدیل آن‌ها به دلار اصلی می‌کردند را کشف کند.
وی با اشاره به هک کردن ایمیل این تاجر ایرانی نیز گفت: متأسفانه در این مورد، ایمیل تاجر ایرانی پس از ارسال پیام به شرکت خارجی هک شده و در واقع شرکت فروش دارو در خارج از کشور پاسخی به ایمیل این مرد نداده و پاسخ‌های بعدی پس از هک شدن، توسط کلاهبرداران ارسال شده است.
سرهنگ رضایی‌نژاد با اشاره به اینکه ترفند «یوروی سبز» همان شگرد «دلار سیاه» بوده اما تغییر نام داده است، اظهار داشت: کلاهبرداران تعدادی دلار و یوروی واقعی را در قرارهای ملاقات همراه خود داشته‌اند و با عنوان کردن این مطلب که تمام این کاغذها اسکناس‌های واقعی است، جلوی چشم فرد قربانی اقدام به پاک کردن کاغذها کرده و از این راه، اعتماد طرف ایرانی را جلب می‌کردند.این مقام مسئول از دستگیری 3 نفر در این خصوص خبر داد و به مردم یادآور شد کلاهبرداران «دلار سیاه» با ترفند جدید وارد کشور و عرصه مبادلات کلان بعضاً در شرکت‌های خصوصی شده‌اند، در این راستا از شهروندان خواهشمندیم برای انجام معامله و خرید و فروش دلار و یورو به بانک‌ها و صرافی‌های معتبر سطح شهر مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه حمل گاو صندوق در قرارهای ملاقات شیوه جدید کلاهبرداران است، تصریح کرد: آنان از این طریق به‌دنبال جلب اعتماد قربانیان خود هستند؛ مردم از معامله با اتباع خارجی پرهیز کنند.
سرهنگ رضایی‌نژاد در پایان نیز هشدار داد: شهروندان هنگام انجام امورات بازرگانی از طریق ایمیل، حتماً به آدرس اینترنتی پاسخ دهندگان و سربرگ‌های شرکت‌های خارجی توجه کرده و هک شدن ایمیل را به‌عنوان یکی از راه‌های کلاهبرداری بزهکاران مدنظر قرار دهند.

+63
رأی دهید
-5

harrp - وین - اتریش
وقتی‌ یه دهاتی شهرستانی با فروختن گاوو گوسفند میاد تهران آخرش همین میشه که ۲ تا نیجریأی که اینجا ازشون واسه مواد فروشی به به بچهای زیر سنّ متنفرن و نه بهشون خونه میدان نه کار و در و دیوار براشون فحش‌های رکیک نوشتن ،،بیان با ۱ مشت کاغذ پاره گسفندش رو بدزدن
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 11:42
azadeh11 - آمستردام - هلند
ای که خاک پهن به سر تاجر‌هایمان ....یعنی‌ اینقدر خرند،،اینها از کجا پول در آوردند که تاجر شدند.؟؟؟
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 15:30
cobalt3 - کرج - ایران
تمام نتیجه طمعه مگه حواله و بانک و ثبت سفارش و بقیه این چیزا رو جناب تاجر بلد نبودی هر چند که حکومت این تپه رو هم مزین کرده کبلائی.
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 20:08
abnabat2012 - امستردام - هلند
harrp. وین اتریش. اولا باید خودت به همون دهاتی که امدی برگردی و به گاو و گوسفندات برسی‌،،، دهاتی صد شرف به تو شهری ( مثلا ) داره ،، توهین به شهرستانی نشونه بی‌فرهنگی تو بی‌فرهنگ هست. آدمهای کلاه بردار همه جا هستند، ولی‌ شرایط اقتصادی گاهی آدمهارو وسوسه می‌کنه و باعث می‌شه که تو دام بیفتند،،
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 17:42
tirdad_1 - ونتو.ونیز - ایتالیا
بنابراین درج رای مثبت و یا منفی به معنای مهم بودن خبر و یا بی اهمیت بودن آن است. دوست من دقت کن....چرا اخه منفی میدی؟
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 00:10
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
abnabat2012 - امستردام - هلند....آفرین خوب جوابشو دادی.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 10:52
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
harrp - وین - اتریش...از کسی که در اروپا زندگی میکنه و ادعای تمدن داره چنین اظهار نظری واقعا باعث تعجبه.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 10:54
senator x - تهران - ایران
مقصراصلی بانک مرکزی است که معاملات ارزی را از بانکها گرفته داده بیک مشت مغازه دار بنام صرافی.از زمان احمدی نژاد, بخاطراینکه بانک مرکزی دلار900تومنی را 3400 تومن بفروشه,تعدادی مغازه توسط عوامل خودش بنام صرافی بازکرد و کار ارزی را از بانکها گرفت دادبآنها.دقیقا50سال طول میکشت تا مصیبت های احمدی قشنگه پاک سازی شود.خامنه ائی ای تو روحت
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 09:49
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
harrp - وین - اتریش...حتی نسبت به هموطن خودت نژاد پرستی میکنی. مگر یک دهاتی ایرانی نیست؟ در گذرنامه همه ما نوشته ، ملیت : ایرانی ، نه دهاتی...درسته؟ برو کمی دانش بجو.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 10:51
malek khorshid - روتردام - هلند
یک سوال ساده کافیه بفهمی که راسته یا نه. اگه اون کاغذ‌ها پول هستند، مگه یارو مغز خر خرده که ۴ یورو بده یک یورو بگیره. خوب خودش استفاده میکنه.کی‌ از پول بدش میاد. من در اینجا هم با این کلش‌ها برخورد کردم. یه روز دوستی‌ به من زنگ زد و گفت همچین چیزی هست. دلارهای سیاه که با رنگ مخصوص میتونی‌ تبدیل به دلار شون کنی‌. پرسیدم سیاه پوست هستند؟ جواب آری بود. این سوال رو از دستم کردم که چرا خودشون استفاده نمیکنند. مگر عاشق چشم و ابرویت هستند که میخواهند به تو همچین حالی‌ بدهند.خلاصه میخواستیم باهاشون قرار بذاریم و با پلیس به محل قرار بریم که اون چند نفر سیاه پوست شک کرده و تلفون رو قطع کردند. متاسفانه همه جا هم ادم کلاش وجود داره و هم ادم طمع کار. این موضوع به شهری بودن و یا دهاتی بودن ربطی ندارد. گول این افراد را نخورید. گربه در راه خدا موش نمی گیره. شاد باشید.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 03:54
SERPICO - پاریس - فرانسه
harrp - وین - اتریش بابا شهری. اون تهران شما تو حلقم . دیگه الان تو دهات های ایران هم انجوری صحبت نمیکنن . خاک ... که یعنی داری تو اروپا زندگی میکنی . که با این طرز نوشتن تو من فکر میکنم تو افریقا هستی نه تو وین
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 17:25
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.