شرح ۱۰۸ روز اسارت حامد صداقتی

حامد صداقتی پس از آزادی

مهدی رستم پور

حامد صداقتی ملی‌پوش شمشیربازی ایران که بیش از سه ماه قبل در سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته و به تازگی آزاد شده، ماجرای اسارت خود را شرح داده است.

این گروگانگیری اردیبهشت امسال صورت گرفت. در حالی که هنوز یک ماه هم از آزادی چهار سرباز از پنج مرزبان ربوده شده نمی‌گذشت، او توسط گروهی نا‌شناس در سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته شد. در جریان این ماجرای مرگبار، دوست صداقتی جان خود را از دست داد.

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نخستین نفری بود که در صفحه فیسبوکش از آزادی صداقتی با کمک «عوامل اطلاعات، ریش‌سفیدان و معتمدان» خبر داد و نوشت: «چهار نفر در این رابطه دستگیر شده‌ و در اختیار عوامل اطلاعات هستند و پس از انجام تحقیقات در اختیار پلیس اگاهی قرار خواهند گرفت.»

صداقتی که بیش از هفت سال عضو تیم ملی بوده، در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه در رشته اپه تیمی همراه با سیامک عسگری، محمد رضایی و علی یعقوبیان روی سکوی سوم ایستاده بود.

او سال ۲۰۱۰ در مسابقات شمشیر بازی قهرمانی آسیا به میزبانی کره جنوبی و در اسلحه اپه در مکان هشتم قرار گرفت تا بالا‌تر از دیگر نمایندگان ایران یعنی علی یعقوبیان، محمد رضایی و صادق عابدی بایستد.

سال بعد در مسابقات جهانی به میزبانی کاتانیا با نماینده اسرائیل همگروه شد اما طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، از انجام مبارزه خودداری کرد تا از جدول مسابقات کنار گذاشته شود.

صداقتی در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ مجارستان هم موفق شد حریفانی از مکزیک، کاستاریکا و پرتغال را از پیش رو بردارد. در ادامه به شمشیربازانی از کره‌ جنوبی و برزیل باخت و برای حضور در جمع ۶۴ نفر بر‌تر موفق شد حریف مراکشی را شکست دهد.

این ملی‌پوش شمشیربازی با اتومبیل شخصی و همراهی محمدعلی غفاری و مهدی حسینی در حال سفر به سمت چابهار بودند، مورد حمله قرار گرفته و به همراه مهدی حسینی به گروگان گرفته‌ شد. محمدعلی غفاری توسط مهاجمان کشته‌ شد. او به خاطر اصابت گلوله به سرش جان باخت و جسدش کنار ماشین پیدا شد.

گروگانگیران با تهیه فیلم از حامد، او را در وضعیتی نامناسب و آشفته نشان دادند که شرایط خود را غیرقابل تحمل توصیف کرد. حامد در آن فیلم خواستار همکاری با گروگانگیر‌ها شد و درخواست تامین پول برای آزادی‌اش را مطرح کرد.

اسماعیل غنیان از خویشاوندان حامد صداقتی که طی این مدت با مسئولان امنیتی در ارتباط بود، درباره جزئیات ماجرا گفته: گروگانگیر‌ها از طریق فیسبوک برای ما فیلم می‌فرستادند و پول می‌خواستند. دو هفته‌ پیش گفتم شاید بتوانیم ۲۰۰ میلیون تومان جور کنیم اما گفتند ۴۰۰ میلیون هزینه ‌کرده‌ایم و آنها را از مرز خارج ‌کرده‌ایم. حالا شما می‌خواهید به ما ۲۰۰ میلیون بدهید؟

غنیان به ایسنا گفته بود: سعی می‌کردم هر طور که شده زمان مکالمه را بیشتر کنم تا دوستان نظامی بتوانند رد آنها را بزنند. مسئولان امنیتی از طریق فیسبوک نیز ردگیری کرده بودند و پس از مشخص شدن سرنخ‌ها فهمیدیم که گروگان‌ها خارج از کشور نیستند.

خانواده صداقتی با هماهنگی مامورین امنیتی، از گروگانگیر‌ها خواستند اگر اجازه صحبت داده نمی‌شود، حداقل فیلم جدیدی را تهیه کنند و برایشان بفرستند. زمانی که آنها قصد داشتند فیلم را ارسال کنند دو نفر همراه با محل اختفا شناسایی شد. جایی در ۸۰ کیلومتری خاش بود و بالای کوه. نگهبانان نیز بومی نبودند تا کسی از جای آنها با خبر نشود.

طبق گفته آقای غنیان، هنگامی که نیروهای امنیتی برای آزادسازی آنها آماده بودند، پا در میانی ریش سفیدان و امام جمعه منطقه باعث شد حمله انجام نشود و گروگان‌ها آزاد شوند.

نمی‌دانستم دوستم را کشته‌اند

حامد صداقتی بامداد دوشنبه وارد تهران شد تا بعد از ۱۰۸ روز به خانواده‌اش ملحق شود. دوستان، ورزشکاران و نمایندگان چند رسانه نیز در مراسم استقبال از او حضور داشتند.

ملی‌پوش شمشیربازی ایران درباره شب حادثه می‌گوید: صورت‌های خود را بسته بودند. به ماشین ما حمله کردند. تیراندازی کردند. سعی کردیم فرار کنیم. یک تیر به پای دوستم خورد که در صندلی عقب بود. ماشین را به گلوله بسته بودند. زمانی که ما را از ماشین خارج کردند آن دوستم زنده بود. تا دو روز قبل که آزاد شدیم نمی‌دانستم آن دوستمان جانش را از دست داده. یکی از معتمدین محلی این را گفت. تازه فهمیدیم. آن روز‌ها به ما گفتند تیر به پایش خورده و او را به بیمارستان برده‌اند و مفت در رفته. ما خوشحال بودیم که او در رفته اما حالا فهمیده‌ایم که مرده.

صداقتی درباره اینکه چگونه آنها را از جاده خارج کردند، گفت: ما را روی زمین انداختند. دست و پایمان را بستند. با چشم بسته سوار ماشین کردند و بردند ارتفاعات. دنبال پول بودند. حرفه‌ای بودند. چهره‌ها بسته بود و اصلاً نمی‌توانستیم آنها را ببینیم. چیزی به ما می‌دادند که فقط زنده بمانیم. مثل هفت دانه لوبیا و دو قاشق آب‌‌ همان لوبیا.

شمشیرباز ایرانی درباره روز آزادی‌اش هم به ایسنا گفت: دو روز بود آب نخورده بودیم. ریش سفیدان منطقه ما را از کوه پایین آوردند. زنجیر‌ها هنوز به پایم بود. خودم با سنگ زدم و شکستم که توانستم قدم بردارم.

شرح ۱۰۸ روز اسارت حامد صداقتی

+66
رأی دهید
-1

Imod.barbekan - منامه - بحرین
این گروگانگیرها از عوامل اطلاعاتی و بسیجی هستند از آخوند سلیمانی نماینده ولی فقیه خط میگرند تا با کار کثیف شون مردم منطقه رو بدنام کنند . تف به ذات هم کولیها و تبعیدی ها جنایتکار و دزد و قاتل....
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 03:06
Imod.barbekan - منامه - بحرین
اینا بجای گروگان گرفتن چندتا بیگناه که اصلا هیچ نقشی در جنایت های این رژیم در بلوچستان نداشتند و ندارند ،میرفتن چند تا آخوند و تبعیدی های مزدور و جنایتکار این رژیم در بلوچستان گروگان میگرفتند تا کار دست این رژیم کثیف و جنایتکار بیاد تا بفهمنند با چه کسانی طرف هستند تا دیگر از این غلطها در بلوچستان نکنند.
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 02:47
hamed-irooni - سیستان - ایران
این که میگه گروگانگیر ها حرفه ای بودند واقعا درسته چون الان گروگانگیری در محدوده ایرانشهر تبدیل به یه کار بسیار پردرآمد شده و ایشون تنها گروگان نبودند الان چندین نفر از استان های مختلف که از نظر گروگانگیر ها ارزشمند شناسایی شدند حتی بیش از یکسال هست که گروگان هستند و برای آزادیشون رقم های میلیاردی خواستند دست به دامن شدن به ریش سفیدها هم کمکی به حل مشکلشون نکرد( این مورد هم چون رسانه ای شده بود بعد از 108 روز حل شد.) جالب حتی برخی از روحانیون اهل سنت اینجا و درکشورهای عربی هم فتوا دادند پولی که از گرونگانگیری شیعه بدست میارید حلاله
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 04:43
hamed-irooni - سیستان - ایران
ادامه- بلوچستان هیچوقت اینجوری پیشرفت نمی کنه اینها میگن دولت میخواد مناطق سنی نشین محروم باشه اما اگه فقط دولت میخواست موفق بود؟ چرا کردستان مثل اینجا محروم نیست؟ چرا بلوچستان پاکستان محروم ترین ایالت پاکستانه؟ چرا اینقدر اسیر مدهب شدند؟ چرا در کشوری که مهد تروریسم در دنیا هست ایالت بلوچستان اونجا داره این همه رکورد میزنه؟ چرا اقلیت شیعه در کویته-مرکز ایالت بلوچستان- این همه کشته میشن؟ کسی به فکر تحصیل و محرومیت اونها نیست؟ چرا تو زاهدان تو هر کوچه ای مسجد هست؟ مسجد هایی که خودشون میگن هزینشو دولت نداده- مسجد چندین میلیاردی مکی از کدوم مالی هزینش تامین شده؟ مسجدی که در کل کشور فقط حرم امام رضا ازش بزرگتره، اینا غیر از حق مردم بلوچستان بوده؟ 5 هزار مسجد در زاهدان درحالکیه کل مدارس کپری در استان در بدترین زمانش کمتر از 100 تا بوده، اما میگن مدارس رو باید دولت تاسیس کنه یا خیری از تهران پولشو بخواد برای یه منطقه محروم بده، مگه غیر از فرزندان بلوچ کس دیگه تو مدارس کپری درس میخونه؟ چرا مدارس دینی هیچ کدومشون کپری نیست؟
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 04:43
Imod.barbekan - منامه - بحرین
شما ها و امثال شما ها کولیهای تبعیدی فقط بلدی دروغ تحویل مردم بدی ،این فتواها از طرف اخوندهای مزدور ولایت صیغه ای داده شده که ریختن خون سنیها و بلوچ ها ثواب هست
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 09:36
Imod.barbekan - منامه - بحرین
شما ها کولیهای جنایتکار و تبعیدی لازم نکرده به فکر پیشرفت بلوچستان باشید ،فقط شرتون از اینجا کم کنید برید همون جای اجدادیتون ،ما خودمون بلوچستان خودمون میسازیم .به کوری چشم اخوندهای صیغه ای و کولیهای تبعیدی
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 11:00
مترلینگ - منچستر - انگلستان
اصلا هرجایی سخن از دین باشه وتبدیل به دکان برای سیاست ها بشه مثل گروه طالبان و داعش و اسرائیل وفلسطین و حماس حزب اله لبنان و کوفت و زهرمار همین کثافت کاریها هست از گروگانگیری وجنگ و هزاران مصیبت دیگه بابا هر کسی با هر دین ومرام ومسلک که هستید بتمرگین به زندگی نکبت بار تو برسین و واسه هم دم از برتری و به حق بودن نزنید که از بی دین ها وکافرا این کارا سرنمیزنه که از شما ها بر میاد قتل عامی که شما ها کردید نسل کشی که شما ها میکنید والا هیتلر دیگه باید بیاد جلو پاتون لُنگ بندازه
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 16:46
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.