کامرون: تهدید مشترک داعش موقعیتی برای همکاری با ایران است

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نسبت به کافی نبودن واکنش‌ها به پیشروی‌ شبه‌نظامیان 'دولت اسلامی' (داعش) هشدار داده و گفته است بریتانیا باید با کشورهای منطقه مثل ایران و عربستان در این زمینه همکاری کند.

آقای کامرون روز یکشنبه در مقاله‌ای در ساندی‌تلگراف نوشت کمک‌های بشردوستانه و حملات هوایی به تنهایی برای مقابله با داعش کافی نیست و 'واکنش امنیتی قاطع' لازم است.

او از لزوم واکنش سیاسی و دیپلماتیک گسترده‌تر به ویژه با مشارکت همسایگان و کشورهای منطقه نوشته است.

به نوشته آقای کامرون، بریتانیا باید با کشورهایی مثل عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، مصر و ترکیه و 'شاید حتی ایران' همکاری کند.

او موقعیت فعلی را مقطعی خوانده که ایران می‌تواند آن را برای 'همکاری با جامعه جهانی' در برابر 'تهدیدی مشترک' انتخاب کند.

نخست وزیر بریتانیا نوشته کشورش باید نقشی پیشرو در تلاش‌های دیپلماتیک داشته باشد و به همین دلیل یک نماینده ویژه در اقلیم کردستان عراق منصوب خواهد کرد.


'عملیات نظامی'

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هشدار داده است که شبه‌نظامیان دولت اسلامی ممکن است آن قدر قدرت پیدا کنند که مردم را در خیابان‌های بریتانیا هدف قرار دهند.

آقای کامرون با تاکید بر لزوم نشان دادن واکنشی قاطع گفته بریتانیا باید آماده انجام عملیات نظامی برای 'رفتن به دنبال' شبه‌نظامیان دولت اسلامی باشد.


تهدید مشترک، فرصتی برای ایران



    "جامعه بین‌الملل از دولت جدید عراق حمایت خواهد کرد. اما نقش همسایگان عراق در منطقه هم حیاتی است. به همین دلیل ما باید با کشورهایی مثل عربستان سعودی و قطر، امارات متحده عربی، مصر و ترکیه و شاید حتی ایران برای مقابله با نیروهای افراطی همکاری کنیم. این موقعیتی است برای ایران که می‌تواند آن را برای همکاری با جامعه جهانی در برابر تهدیدی مشترک برگزیند. من می‌خواهم بریتانیا نقشی پیشرو در تلاش‌های دیپلماتیک داشته باشد."

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا



بریتانیا تا کنون در عملیات هوایی کمک‌رسانی به کردهای ایزدی تحت محاصره داعش شرکت داشته اما برخلاف آمریکا در اقدام نظامی مانند حملات هوایی علیه شبه نظامیان شرکت نکرده است.

دیوید کامرون هشدار داد که اگر این شبه نظامیان بتوانند 'خلافت اسلامی' مورد نظرشان را برقرار کنند بریتانیا با "یک حکومت تروریستی در کنار آب‌های مدیترانه و در مرز کشورهای عضو ناتو" روبرو خواهد بود.

بر اساس برآورد دولت بریتانیا حدود ۴۰۰ شهروند این کشور در کنار شبه‌نظامیان 'دولت اسلامی' در حال نبرد هستند و احتمال بازگشت این افراد به بریتانیا و تهدید احتمالی آنها برای کشورشان همواره موضوع نگرانی مسئولان بوده است.

آقای کامرون نوشته هر کس در بریتانیا با پرچم داعش دیده شد باید دستگیر شود.

پیشتر رهبران کلیسا در بریتانیا درباره این که این کشور 'رویکرد منسجمی' در قبال برخورد با اسلام‌گرایان افراطی ندارد، هشدار داده بودند.

نیروهای 'دولت اسلامی' بخش هایی از عراق و سوریه را اشغال کرده‌اند و قصد دارند با تاسیس 'خلافت اسلامی' در این مناطق قوانین شریعت را به اجرا در آورند.

پیشروی های اخیر داعش در شمال عراق و مناطقی از سوریه با گزارش‌هایی از قتل‌عام ساکنان محلی در مناطق مختلف همراه بوده است.

نیروهای پیشمرگ کرد از بامداد شنبه، ۱۶ اوت عملیاتی را با حمایت هوایی آمریکا برای پس گرفتن سد موصل و مناطق اطراف آن اغاز کرده‌اند و می‌گویند این عملیات با پیشروی‌هایی همراه بوده است.

+41
رأی دهید
-15

shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
...خر خودتان هستید با جّد و آبادتان، اول بگید این داعش پول از کجا میاورد، اسلحه و ماشینهای آخرین مدل کی‌ براشان خریده؟؟؟؟؟ در ثانی‌ این مغز خر خورده‌های مقیم اروپا که برای داعش نفر و مزدور و قاتل جلب میکنند چرا کسی‌ جلو‌شان را نمیگیرد؟ چرا وقتی‌ این مزدوران به اروپا برمی‌گردند محاکمه و زندانی نمیشوند؟ حالا خودتان این کثافت‌ها را به دنیا آوردید چشمتان کور حالا پا ش را هم بخورید. حالا چرا جوانان ایران باید قربانی اشتباهات شما بشوند؟؟؟؟.
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 11:43
farokhzad - کنت - انگلستان
حواستان هست با این کارشان یعنی‌ تائید کردن جدای کردستان عراق را از عراق !!!! می‌بینید چه قشنگ میاند تغیرات در نقشهٔ یک کشور میدهند !!!! وای بحال من و شما که بیرون از ایرانمان افراد به فکر عشق حال در سفر به ایران داخل ایرانمانم ملت عده‌ زیادی درگیر زندگی‌ روز مره حالا هی‌ بیاند بگند ما از یک وجب خاکمان نمیگزریم
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 15:28
عقل وهوش - اصفهان - ایران
برو خفه خون بگیر مردک ما هم اگر بخواهیم با داعش به جنگیم تنهائی بجنگیم بهتره تا با شما روباه صفتها متحد بشیم وبعد از پشت سرخنجر بخوریم تو مرزهای خودت را بپا ماهم مرزهای خودمان تونقشه های خودت را بکش ماهم نقشه های خودمان کمک همان کشورهای عربی که رام کردی هم برات کافیه ما را بی خیال شو که تازه به انزوا عادت کردیم خصوصا تو این جور مناقشه ها
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 15:46
biparva-jan - تهران - ایران
عربستان که بابای داعشه!
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 07:27
andisheh mehr - لندن - انگلیس
آقای کامرون درست می‌‌فرمایند که واکنشی قاطع لازم است و کمکهای هوایی و بشر دوستانه به تنهایی در بحران عراق کافی‌ نیست. تهدید مشترک داعش موقعیتی را فراهم آورده تا شاید ایران از طریق همکاری با جامعه جهانی‌ بتواند روابط سیاسی بین‌المللی خود را ارتقا بخشد.امیدوارم روابط سیاسی ایران و بریتانیا نیز بهبود یابد که این امر بطور حتم برای هر دو کشور ثمر بخش خواهد بود.
‌چهارشنبه 29 مرداد 1393 - 16:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.