آنتونف برای30مسافر طراحی شده اما برای آنکه توجیه اقتصادی داشته باشد 50نفره اش کردند

حامد سعیدی . عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنایع هوافضای ایران در روزنامه شرق نوشت:

 پس از شنیدن خبر سقوط هواپیمای «ایران 140»، از همان ساعت‌های اول در محل حضور یافتم تا از نزدیک در جریان ماجرا باشم، البته برای تهیه گزارش فنی ابتدا باید جعبه‌های سیاه هواپیما به هواپیماسازی اصفهان رفته و پس از بازشدن فایل‌ها، مکالمات، دما، فشار، ارتفاع و... بررسی ‌شود.

در این حالت، خیلی علمی می‌توان به علت سانحه پی برد، با این‌همه باید تاکید کرد این حادثه برای هیچ‌یک از صاحبان فناوری هوایی یا خلبان‌ها غیرقابل پیش‌بینی نبوده است.

نکته جالب ماجرا این است که پس از سقوط هواپیما، تا حوالی ظهر، نامی از هواپیما و خط هوایی برده نشد. در هرکجای جهان وقتی هواپیمایی سقوط می‌کند، ابتدا نام هواپیما و اسم خط هوایی گفته می‌شود. یک لابی پرقدرتی در جریان است که توانست تا ظهر جلو انتشار خبر درست درباره سانحه‌ای که درون شهر تهران به‌وقوع ‌پیوست را بگیرد و از اسم هواپیما و خط هوایی سخنی به میان نیاید تا سر فرصت تصمیم بگیرد که چه بگوید و خبر چگونه باید منتشر شود.

این لابی همان لابی‌ای است که 15سال است در مقابل عیب این هواپیما مقاومت می‌کند. علاوه بر این هواپیمایی که سقوط کرد، «ایران140» نام دارد که در شرکت هواپیماسازی ایران «هسا» تولید می‌شود، اما پس از سقوط، آن را «آنتونوف» اوکراینی معرفی کردند. در زمان گرفتن لوح تقدیر و جایزه، همه‌چیز ملی است و محصول خودکفایی، اما به‌محض وقوع حادثه این نام به «آنتونوف» تغییر می‌کند. پس از بستن قرارداد با اوکراین، تحمیل‌هایی از جانب این کشور به ایران صورت گرفت، از جمله اینکه موتور این هواپیما موتور هلیکوپتر است که باعث می‌شود هواپیما توان کافی برای پرواز نداشته باشد.

طبق قوانین جهانی، همه هواپیماهای مسافربری جهان باید دست‌کم دو موتور داشته باشند، علاوه بر این، موتور هواپیما باید به‌قدری قدرتمند باشد که در صورت ازکارافتادن یک موتور، موتور باقیمانده بتواند هواپیما را به سلامت به زمین بنشاند. اما از آنجایی که موتور این هواپیما توان کافی نداشت، پس از وقوع نقص‌فنی در این هواپیما، موتور دوم نتوانست آن را سالم به زمین بنشاند.

نکته بسیار مهم دیگر آن است که این هواپیما برای وضعیت آب و هوای سرد اوکراین طراحی شده و تاب تحمل هوای گرم تهران را ندارد. به گفته کارشناسان، این هواپیما حتی اگر به سلامت فرودگاه تهران را ترک می‌کرد، حوالی ظهر که هوا گرم است، به طبس (که در منطقه گرمسیری است) می‌رسید و به احتمال بسیار در آنجا دچار مشکل می‌شد. علاوه بر این، هواپیمای یادشده برای 30 مسافر طراحی شده بود.
 اما از آنجا که پرواز با این تعداد مسافر به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست، سازندگان، تعداد صندلی‌ها را به 50 صندلی افزایش دادند که با توجه به ضعف موتور هواپیما، ضریب خطر را افزایش داده است. گذشته از این، هواپیمای «ایران 140» برای مسیرهای کوتاه مانند تهران- اصفهان مناسب است نه مسیرهای طولانی مانند تهران- تبریز یا تهران- طبس. جمیع این عوامل باعث شده که این هواپیما به یک تابوت پرنده تبدیل شود. با توجه به همین مشکلات بود که بسیاری از کارشناسان نسبت به تولید این هواپیما در داخل کشور، ابراز نگرانی کردند اما وقتی سخنانشان شنیده نشد، پیشنهاد کردند لااقل تا مدتی از هواپیمای یادشده، به‌عنوان هواپیمای باری استفاده کنند و اگر این هواپیما توانست کارآیی و ایمنی خود را در پروازها به شکل عملی اثبات کند، آن‌گاه آن را وارد خطوط هواپیمایی مسافربری کنند.

+52
رأی دهید
-0

hassan5 - تهران - ایران
با وجود این مسئولین نظام ولایت مطلق فقیه خلافکار اوضاع مملکت همین هست که هست...برای اصلاح مملکت باید در شهر نو را دوباره باز کرد تا این اقایان بروند سر شغل اصلیشان!؟!؟!لطفا زور بیجا نزنید!!!!
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 10:37
martinT - هایدلبرگ - آلمان
همهٔ آنتونف‌های سقوط کرده قبلی‌ کمتر از ۸-۵ سرنشین و فقط آنتونف آذربایجانی ۲۳ مسافر داشته است. منبع: وکیپدیا https://fa.wikipedia.org/wiki/آنتونوف-۱۴۰
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 11:23
aashena - اتاوا - کانادا
. وقتی شتر سوار صاحب مملکت باشه همین میشه
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 15:00
داماهی - بندرعباس - ایران
فکروذکر مسئولین تواین مملکت فقط چاپیدن مردم است وهیچ ارزشی برای جان مردم قائل نیستند.
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 15:49
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
وقتی‌ میگن رژیم بیسواد است همینه دیگه فکر میکنند هواپیما هم خر یا شتر است هرچی‌ بخوان بارش کنند
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 20:34
cobalt3 - کرج - ایران
جمعیت که بشه 150 میلیون ظرفیت همین هواپیما باید بشه 100 نفر حالا سرپائی و روی بوفه هم شده باید سوار بشن .قبلا نیروی هوائی از این شاهکارها زده بود سی 130 رو صندلی چیده بودن و زدن بکار مسافر کشی اتفاقا یکیش هم نزدیک همین محل سقوط کرد.
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 21:10
mountainman - استکهلم - سوئد
توجیه اقتصادی؟ مگه چقدر باید سود کنید تا توجیه اقتصادی داشته باشه؟. یه جک بود که میگن تو اروپا اگه یک فرد سرمایه گذاری بعد از ده سال پنج درصد سود کنه موفق شده ولی تو ایران اگه تا اخر ماه بیست درصد سود نکنه کار رو ول میکنه
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 22:28
karaji - گتنبرگ - سوئد
پیکان برای ۴ نفر طراحی شده بود ولی‌ دستکم ۶ نفر توش مینشستند !
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 23:14
فراوانی - قطر - قطر
جامعه ایران هنوز با چیزی به نام استاندارد فاصله بسیار دارد مدریت کشور فهم درستی از استاندارد ندارد چون همه چیز را در قالب انشالله درست است میبیند در حالی که اگر بنا بود با انشالله ماشالله کارها درست شود ایران تا کنون باید از آلمان هم جلو میزد
‌سه شنبه 28 مرداد 1393 - 10:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.