نگرانی پزشکی قانونی ایران از افزایش آمار خودکشی

احمد شجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور امروز یک‌شنبه ۲۶ مردادماه با اشاره به افزایش خودکشی در ایران گفت: "چهار هزار و ۵۵ نفر در سال گذشته(۱۳۹۲) در اثر خودکشی جان باخته اند."

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران(ایرنا) رئیس سازمان پزشکی قانونی افزایش خودکشی را"نگران کننده" دانسته و گفته که این مسئله نشان می دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.

آقای شجاعی مهمترین علل پیشگیری از خودکشی را فرهنگ سازی دانست و گفت: "مردم باید آموزش ببینند که برای اندکی ناملایمات، نباید دست به اقدامات خطرناک و نگران کننده بزنند. ما که مدعی نظامی بر مبنای اسلامی هستیم، در خیلی از زمینه ها عقب مانده ایم."

براساس آمارهای موجود در سال ۱۳۹۱ تهران با ۴۰۹،‌ کرمانشاه با ۲۷۱ و گیلان با ۲۳۱ مورد فوتی، بیشترین و استانهای خراسان جنوبی با ۱۸، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۴ و خراسان شمالی با ۲۵ فوتی کمترین موارد مرگ ناشی از خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند که از این میان بیشترین آمار خودکشی به شیوه "حلق آویز" بوده است.

درهمین حال حسن موسوی چلک، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به مسئله خودکشی در میان سالمندان اعلام کرد: "ما در کشور شاهد قتل سالمندان، سرقت و اقدام به خودکشی سالمندان هستیم و متأسفانه خودکشی در سالمندان بسیار افزایش یافته است."

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر ساله یک میلیون نفر در جهان خودکشی می کنند. به گفته این سازمان، بهترین راه برای مبارزه خودکشی اطلاع رسانی و آموزش راههای مقابله با مشکلات است.

به گفته سعداله مرادی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، در سال ۲۰۱۰، "۴.۷ نفر در هر صد هزار نفر" بر اثر مرگ های مشکوک به خودکشی فوت کرده‌اند، به این ترتیب " ایران در بین ۸۹ کشوری که اطلاعاتش جمع آوری شده است در رتبه شصت و نهم قرار دارد."

برخی کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی اعتیاد، فقر و مشکلات خانوادگی را از عمده دلایل خودکشی در ایران عنوان می‌کنند، بر اساس این پژوهش‌ها نیمى ازخودکشی‌ها در شهرهای بزرگ، یک چهارم در شهرها کوچک و متوسط و بقیه در روستاها اتفاق می‌افتد.

+48
رأی دهید
-0

aashena - اتاوا - کانادا
متاسفانه در مدارس امروز روش شاد بودن را اموزش نمیدهند در حالی که این بزرگترین درسی که یک انسان باید اموزشش را دریافت کنه
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 02:11
jila.purple - وین - اتریش
با این همه درد و بدبختی میخواید خودکشی هم نکنن..ههههییییییییی روزگاررررر
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 02:52
ghormeh sabzi - تهران - ایران
این روشی‌ که آخوندهای ۲ زاری بی‌سواد برای مردم ایران تصمیم گرفتن(شادی ممنوع،خنده ممنوع،زیبایی ممنوع،تفریح ممنوع)و و و حاصلش همینه دیگه .لعنت بر پدرو مادر هر کی‌ که ایران و مردم ایران رو به این روز انداخت .
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 07:43
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
فکر می کنم نگرانیشون از خودکشی و علت های اون نباشه بلکه فقط بخاطر کم شدن نفوس شیعیان! نگرانن.
دوشنبه 27 مرداد 1393 - 09:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.