شهادت «عکاس رسمی» ارتش سوریه علیه حکومت اسد

روز چهارشنبه یک عضو پیشین ارتش سوریه که از کشور خود گریخته و به آمریکا پناهنده شده، در برابر اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان این کشور حضور یافت و آنچه را که «مدارک و شواهد جنایت‌های رژیم بشار اسد» نامیده، به قانونگذاران آمریکایی ارایه کرده است.

این شخص که عکاس رسمی ارتش سوریه بوده، بیش از پنجاه هزار عکس از صحنه‌های اعدام‌شدگانی را که آثار شکنجه بربدنشان بوده، با همکاری تیمی از خبرنگاران عکاس، از سوریه خارج کرده تا آن‌ها را در اختیار سازمان ملل متحد، دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر قرار دهد.

نام این عضو پیشین ارتش بشار اسد در سوریه اعلام نشده و روز پنجشنبه، در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، او با نام مستعار «سزار» معرفی شد، چهره او نیز به نحوی پوشیده شده بود که جز دو چشم، چیزی دیده نمی‌شد. کلاهی هم برسر داشت که موهای او را هم، پنهان کرده بود. صدای «سزار» نیز در جریان این نشست، شینده نشد و سخنان و پاسخ‌های او به پرسش‌های نمایندگان توسط یک مترجم جوان بیان می‌شد. این همه برای آن بود که هویت این شخص فاش نشود، چرا که او در مورد سرنوشت اعضای خانواده خود در سوریه، بیمناک است.

این عضو پیشین ارتش سوریه در آغاز توضیح داد که بسیاری از عکس‌ها، برای پزشکی قانونی و از جانب دولت تهیه و گردآوری شده و در تهیه آن‌ها، خبرنگاران عکاس و عکاسان دیگر که در خدمت دولت هستند سهیم بوده‌اند.

از جمله تصاویری که در تالار بزرگ کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در معرض دید عمومی گذاشته شده بود، عکس‌هایی از قربانیان اعدام‌های دسته جمعی دیده می‌شد که برروی بدن آن‌ها شماره‌هایی نوشته شده بود. نشانه‌ای از نام اعدام شدگان دیده نمی‌شد؛ ولی آثار شکنجه بر بدن آنان به خوبی مشخص بود.

 «سزار» گفته است: عکس‌ها، مربوط به یازده هزار تن از مخالفان رژیم بشار اسد است که طی دو سال از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی به تدریج تهیه شده‌اند. او اضافه کرد که اگرچه در دوران کاری‌اش از صحنه‌های فراوانی مانند قربانیان تصادفات و حوادث مرگبار، عکس گرفته، ولی این مجموعه، آنچنان صحنه‌های دلخراشی را ترسیم می‌کنند که او پیش از آن، هر گز در زندگی خود چنین صحنه‌هایی را شاهد نبوده است.

به گفته «سزار» بیش از ده هزار اعدام مخالفان حکومت اسد در سوریه، ثبت و ضبط شده و البته اعدام‌های دیگری هم در گوشه و کنار کشور صورت گرفته که در این آمار گنجانده نشده‌اند.

عکس‌ها بازگو کننده ابعادی از خشونت‌های حکومت سوریه علیه شهروندان خود است.

در نشست روز پنجشنبه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، تاکید شد که اصالت این عکس‌ها از جانب یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی تایید شده و هم اکنون نیز، کار‌شناسان اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، سرگرم بررسی اصالت این تصاویر هستند.

با نشست روز پنجشنبه در کنگره آمریکا، جنگ داخلی سوریه که تحت‌الشعاع بحران‌های دیگر خاورمیانه و اروپا قرار گرفته، بار دیگر توجه رسانه‌ها را به خود معطوف کرد.

در همین حال مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه لایحه‌ای را برای تشکیل فوری دادگاه رسیدگی به جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت در سوریه پیشنهاد کرد.

این لایحه، که به تصویب تمامی اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا رسیده، با تاکید برضرورت تحقیق در مورد «جنایت‌هایی» که در سوریه که از سوی مقام‌های دولتی و یا گروه‌های دیگر مرتکب شده، از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد تا بی‌درنگ، از طریق سازمان ملل، تمام تلاش‌های خود را برای برپایی یک دادگاه مستقل به کار گیرد تا از این طریق به آنها رسیدگی شود.

در لایحه پیشنهادی که به طور مشترک از سوی نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات تهیه شده، در عین حال از دولت اوباما خواسته شده تا تمامی طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه را به پذیرش یک آتش‌بس فوری و آغاز گفت‌وگو برای پایان دادن به کشتار‌ها و خونریزی‌ها فراخواند.

+68
رأی دهید
-19

romano - تهران - ایران
آخه احمق به کی دادی به خود آتیش بیار معرکه باید میرفتی سویس یا هلند و مدارک رو به دویان لاهه می‌دادی. تف به ای سیاست که حکومت ایران و آمریکا باید 50 هزار نفر رو سلاخی کنن هیچ پی آیندی هم نداشته باشه.
شنبه 11 مرداد 1393 - 02:43
fdsa60 - تهران - ایران
چرا کسی تک تیراندازان اسرائیلی را که سرهای کودکان را هدف گلوله قرار میدهند و با افتخار در فیسبوک مینویسند تا حالا 13 کودک را کشتم، جنایتکار جنگی نمیداند؟؟؟؟ چرا کنگره امریکا برای آنها تشکیل جلسه نمیدهد؟؟
شنبه 11 مرداد 1393 - 03:40
asal30 - بندرعباس - ایران
خدا لعنت بشار اسد کنه امیدوارم یک روزی به سزای اعمالش برسه . خاک بر سر دولت ایران که به بشار اسد جنایت کار کمک میکنه چون میدونه مثل خودش جنایت کاره. همچنین داعش که در عراق 1700 نفر شیعه رو در یک روز سر برید و حتی به سنی های خودش هم رحم نکرد .
شنبه 11 مرداد 1393 - 04:10
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
واقعا آدم متحیر میمونه که اینهمه جنایتکار توی این دنیا دنبال چه می گردن .. اسرائیل - حماس - دائش - اسد - طالبان - حزب الله- بوکوحرام و... و همگی ادعای برتر بودن و بحق بودن و نمایندگی خدا روی زمین رو دارن و البته همگی ریشه مذهبی
شنبه 11 مرداد 1393 - 06:35
paksan - آمریکا - آمریکا
حالا 1500 فلسطینی کشته شدن همه متظاهران به اسلام و دین و ایمان خودشون رو جرو واجر کردن ولی یازده هزار نفر مسلمان رو بشار اسد به بدترین شکل ممکن فقط اعدام کرده توجه کنید اینها فقط اعدامی ها هستند و صدها هزار نفر هم در حملات مستقیم و بمب های بشکه ای و حملات تک تیراندازها و تانکهای رژیم کشته شدن. من واقعاً حالا می فهمم چرا داعش یا سایر گروههای در سوریه هیچ عکس العملی در مقابل کشته ها در غزه نشون نمی دن و ندادن چون انقدر مسلمان به دست بشار اسد در سوریه یا در عراق کشته می شوند که این رقم 1500نفر اصلاً هیچه! 300هزار کشته فقط در سه سال در سوریه 300هزار مسلمان هیچی نیست و میشه جنگ برضد آمریکا بعد 1500نفر در جنگی که خود فلسطینی ها راه انداختن میشه شهدای مقاومت؟!!! وجدانم آرزوست .
شنبه 11 مرداد 1393 - 03:16
جنگنده - تهران - ایران
اگر بشار کشته، نتانیاهو هم در فلسطین میکشد، چرا برای یکی دادگاه تشکیل میشود و برای یکی نه، کاملا مشخص است بی عدالتی و حقوق بشر کشکی میباشد، اگر اسد باید محاکمه شود سران عرب و آمریکا و اسرائیل هم به جرم به وجود آوردن داعش و صهیونیستها باید اعدام شوند.
شنبه 11 مرداد 1393 - 08:58
جنگنده - تهران - ایران
اکثر این افرادی هم که اعدام شدند هم اعضای داعش هستند که آنها را باید نابود کرد چون از حیوانات درنده،‌ درنده تر هستند و نسلشان باید منقرض شود البته به همراه اربابان آمریکایی صهیونیستیشان.
شنبه 11 مرداد 1393 - 09:02
جنگنده - تهران - ایران
اینها هم همش سیاسته الان هم بخاطر این دوباره تبلیغات بر ضد سوریه راه انداختند که افکار عمومی جهان از جنایات اسرائیل در غزه منحرف شود، ولی دیگه کوکان سه چهار ساله هم گول این ژستهای عوام فریبانه و حقوق بشری را نمیخورند. مردم لیبی الان به غلط کردن افتادن که چرا قذافی رو کشتند ولی مردم سوریه بیدار شدند و خیلی از همون مخالفان هم فهمیدند که بشار اسد،‌ سگ شرف دارد به داعش و النصره و نوچه های عربی صهیونی.
شنبه 11 مرداد 1393 - 09:06
جنگنده - تهران - ایران
paksan - آمریکا - آمریکا ............................. بی خودی شلوغش نکن اگر اینطور همون آمریکای وحشی که تو در آن ساکن هستی،‌ مسئول خون میلیونها زن و کودک ویتنامی و ژاپنی میباشد،‌ هر زمان سران آمریکا ابتدا محاکمه و اعدام شدند بعد میرسیم به بقیه، پس بشین بذار باد بیاد.
شنبه 11 مرداد 1393 - 09:04
Imod.barbekan - منامه - بحرین
مهلکهٴ دیگر خامنه ای، فرو رفتن در جنگ با مردم سوریه است؛ جنگی با 150هزار کشته، جنگی با یازده میلیون آواره و جنگی که خامنه ای با خون و پول ایرانی در آن شریک شد، تا از سقوط دیکتاتور سوریه جلوگیری کند. ولایت صیغه ای، به گفته خودش، از عراق و سوریه و لبنان، به عنوان «عمق استراتژیکی» خود استفاده می کند. معنی آن این است که سوریه و عراق، دیوارهای حفاظتی این رژیم محسوب می شوند و اگر این جبهه ها فرو بریزد، آخوندها باید در تهران از خود دفاع کنند. و در آن جا به سرعت فرو می ریزند.
شنبه 11 مرداد 1393 - 10:54
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﺑﺸﺎﺭ اﺳﺪ اﮔر ﻛﺸﺘﻪ ﻛﺎﺭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺮاﻱ ﻧﺠﺎﺕ ﻛﺸﻮﺭﺵ......ﺣﺎﻻ ﻳﻪ ﭘﻨﺎﻫﻨﺪﻩ ﮔﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺑﺪﻳﺪ و ﻳﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺳﻮﺳﻴﺎﻝ ﺧﺮ ﻏﻠﻂﻪ ﺑﺰﻧﻪ
شنبه 11 مرداد 1393 - 11:57
dara20 - تهران - ايران
بی‌ شک فراموش نکردید که بشار اسد این جنایات را با کمک مشتقیم سران حکومت آخوندی و بلاخص با کمک سید چلاق علی‌ خامنه‌ای انجام میدهد.
شنبه 11 مرداد 1393 - 11:38
kawir - فرانکفورت - آلمان
oghab - هلسینکی - فنلاند نمیدونم فارسی حایت میشه یا نه سعدی(یک شاعر ایرانی) مگه: تو که از محنت دیگران بیغمی نشاید که نامت نهند ادمی!!!.ببینم از حقوق سوسیال جوری حرف میزنی انگار تو فنلاند تو صاحبخونه هستی،شاید هم هنوز تو کمپ پناهندگی روزمرگی میکنی و از دریافت حقوق سوسیال محرومی و سوزت مزگیره دیگران زودتر از تو بهشون برسه.....بگزریم واقعا برام خیلی عجیبه که تو با این طرز تفکر اسم خودت را ادم مگزاری
شنبه 11 مرداد 1393 - 13:29
cobalt3 - کرج - ایران
مسلمون از مسلمون بکشه اشکالی نیست چون بلاخره برادرن و بین برادرا گاهی دعوا میشه اینقدر که برادرا همدیگه رو کشتن و بریدن و پوکوندن هیچ کافری نکشته اما لا مشکل مهم اینه که مسلمون مسلمون رو هم بخوره استخوناش رو دور نمیندازه ولا تفرقو کبلائی.
شنبه 11 مرداد 1393 - 17:05
جنگنده - تهران - ایران
cobalt3 - کرج - ایران.......................... به جنگهای جهانی اول و دوم ،‌ دقت کن که برادران کافرت چقدر همدیگرا کشتندن که مجموع کشته های جنگهای تاریخ هم به پای چهل میلیون کشته دو جنگ جهانی نمیرسه. سوادت را زیاد کن بعد بیا نظر بده.
یکشنبه 12 مرداد 1393 - 07:57
siavash2a - تهران - ایران
خوبه یک نسخه از عکس هارو بفرستند برای اقامون(خامنه ای)که حالشوببره که چه جنایتایی کرده این دوستش بشاراسد؟
یکشنبه 12 مرداد 1393 - 09:00
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﻛﻮﻳﺮ ...ﻓﺮاﻧﻜﻔﻮﺭﺕ...اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻓﺎﺭﺳﻲ ﺩﺭﺳﺖ ﺣﺮﻑ ﺑﺰﻧﻲ و ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻨﻮﻳﺴﻲ..ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺸﻮﺩ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺷﻤﺎﺭا ﻓﻬﻤﻴﺪ
یکشنبه 12 مرداد 1393 - 17:36
Azadikhah - تكسل - هلند
بعضی از شکنجه شده هارو که پوستشون به استخوانشان چسبیده بود دیدم یاد عکسهای اردوگاه آشویتس افتادم. عکس‌ها مو نمی زنه. حتی شاید این‌ها بدتر از آشویتش بوده باشند.بشار قصاب روی آشویتز هیتلر رو سفید کرده!امیدواریم با این مدارک بتوان بالاخره از اسد و همدستانش در دیوان بین‎ المللی دادگستری لاهه ، بجرم جنایت علیه بشریت شکایت کرد.
یکشنبه 12 مرداد 1393 - 21:48
فراوانی - قطر - قطر
چقدر خندیدم طرف میگه عکاس رسمی دولت سوریه بوده وبعد صورتشو پوشونده کسی اونو نتونه تشخیص بده ومیگه اگر منو بشناسن جون خانوادم در خطر میوفته اخه موزقول تو چطور عکاس رسمی بودی که دولت نمیتونه تورو بشناسه خوب کاری داره هرچی عکاس رسمی دارند حاظر غایب میکنند معلوم میشه دیگه
‌سه شنبه 14 مرداد 1393 - 20:10
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.