اوباما: حماس سرباز اسراییلی را آزاد کند

درگیری‌های خونین در نوار غزه وارد چهارمین هفته شد


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید اگر حماس به دنبال پایان بخشیدن به بحران است باید سرباز اسراییلی را هر چه زودتر و بدون قید و شرط آزاد کند.

آقای خطاب به اسراییل هم گفته تونل‌های زیرزمینی حماس باید نابود شود اما اسراییل می تواند این کار را بدون هدف گیری مناطق پرجمعیت (در غزه) انجام دهد.

همزمان در غزه فلسطینیان شمار تلفات اغلب غیرنظامی خود را بیش از ۱۵۰۰ نفر اعلام می‌کنند.

روز جمعه (اول اوت - دهم مرداد) در حالی که قرار بود از ساعت ۸ صبح به وقت محلی میان حماس و اسراییل آتش‌بسی ۷۲ ساعته برقرار شود، با شلیک موشک و راکت از سوی طرفین خیلی زود مخاصمه از سر گرفته شد.

ساعاتی پس از آغاز دوباره درگیری‌ها اسراییل اعلام کرد گمان می‌کند یکی از سربازانش در جریان عملیات نابودسازی یکی از تونل‌های حماس ناپدید شده است و بیم آن می‌رود که به اسارت نیروهای مسلح حماس در آمده باشد.

این خبر خیلی زود به صدر رسانه‌های جهان رسید چرا که در صورت زنده اسیرشدن سرباز اسرائیلی که نامش هدار گولدین اعلام شده، جنگ و خونریزی سه هفته گذشته میان حماس و اسراییل وارد مرحله جدیدی می‌شود.

با وجود این، ساعتی پس از اعلام مفقود شدن هدار گولدین، حماس به اسارت درآوردن او را تکذیب کرد و اسامه حمدان، سخنگوی این گروه در لبنان، گرفتن نظامی اسراییلی توسط حماس و هر گروه دیگر فلسطینی را رد کرد.

او گفت: "هیچ سرباز اسراییلی‌ [در اختیار ما] نیست، بلکه این یک دروغ اسراییلی است که بخشی از کارزار رسانه‌ای برای توجیه کشتن غیرنظامیان فلسطینی در رفح است."

پیش از این هم در سال ۲۰۰۶ فلسطینیان یک سرباز اسراییلی را اسیر کردند و پس از پنج سال گیلعاد شالیط را در برابر آزادی ۱۰۰۰ زندانی فلسطینی به اسراییل بازگرداندند.

در همین حال، اسراییل در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که در جریان درگیری که به نظر می‌رسد به اسارت یک سرباز این کشور منجر شده، دو نظامی دیگر هم کشته شده‌اند که به این ترتیب شمار نظامیان کشه شده اسراییلی به ۶۱ نفرمی‌رسد.

در برابر، مقام‌های فلسطینی در رفح امروز اعلام کردند با کشته شدن ۵۳ نفر دیگر شمار جان باختگان در غزه به ۱۵۰۰ نفر رسیده است.



فلسطینیان در کرانه باختری از ادامه حملات به رفح به خشم آمده‌اند



نقض خیلی سریع آتش‌بس در روز جمعه با ادامه ناآرامی‌ها در کرانه‌باختری و واکنش‌های جهانی روبرو شد. از جمله:

  •     ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی عملکرد اسرائیل در بحران اخیر غزه را "جنایت جنگی" نامید و از جامعه بین‌الملل به خاطر "انفعال" در مقابل این بحران انتقاد کرد.
  •     کرانه باختری امروز دوباره صحنه اعتراضات فلسطینی‌ها بود و آنها در مواردی با نیروهای اسرائیلی درگیر شده‌اند به طوری که خبرگزاری فرانسه گزارش کرد یک فلسطینی در کرانه باختری و در جریان درگیری با نیروهای امنیتی اسرائیلی کشته شده است.
  •     آسوشیتدپرس خبر داد هزاران نفر در امان، پایتخت اردن، در اعتراض به حملات اسرائیل دست به تظاهرات زده‌اند.
  •     از غزه، سازمان خیریه آکسفام که برای کمک به جنگ‌زدگان فعالیت می کند در بیانیه‌ای اعلام کرد بحران در غزه از کنترل خارج شده است و شرایط در پناهگاه‌های پرازدحام جنگ‌زدگان وخیم است.
  •  
  •     تلویزیون فلسطینی الاقصی گزارش کرد ده‌ها فلسطینی با گلوله سربازان اسرائیلی در رام‌الله، در کرانه باختری، زخمی شده‌اند.
  •  
  •     جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از حماس خواست تا اسیری را که گفته می‌‎شود در اختیار دارد، "بدون قید و شرط" آزاد کند.
  •     در آمریکا، مجلس سنای این کشور با اعطای بسته‌ای مالی به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار برای تقویت گنبد آهنین (سپر دفاعی) اسراییل موافقت کرد.
  •  
  •     آسوشیتدپرس خبرداد سربازان اسرائیلی با پشتیبانی سنگین تانک‌هایشان به نفوذ بیشتر در مناطق جنوبی نوار غزه ادامه می‌دهند. به گزارش این خبرگزاری آنها در جستجوی سربازی هستند که گفته می‌شود توسط حماس به اسارت گرفته شده است.
  •  
  •     سازمان صلیب سرخ حمله اسرائیل به بیمارستان‌ها هراس‌انگیز خواند. در جریان امداد رسانی‌های سه هفته گذشته دو نفر از پرسنل هلال‌احمر در غزه کشته و چهل نفر هم زخمی شده‌اند.
  •     و بالاخره در واکنشی از سوی رسانه‌ها، تایمز اسرائیل ابتدا مقاله‌ای با این عنوان منتشر کرد: "وقتی که نسل‌کشی مجاز است". در این یادداشت نویسنده استدلال کرده بود از آنجایی که سنگ بنای حماس بر نابودی اسرائیل گذاشته شده است، هیچ اقدامی، از جمله محو کامل حماس نامتناسب نیست. اما ساعتی بعد این یادداشت از وبسایت این روزنامه چاپ اسراییل حذف شد و توضیحی به جای آن منتشر شد که می گفت این مقاله جاهلانه و شایسته محکومیت‌بوده و بدون نظارت سردبیران منتشر شده بوده است.
+22
رأی دهید
-28

nejaat2006 - لیدز - انگلستان
این حماس خیلی پر رو و گستاخه و مسبب کشته شدن 1500 نفر فلسطینیه
شنبه 11 مرداد 1393 - 01:28
Omidjaber - سایتاماکن - ژاپن
نامرد تر از إسرائیل باز خودش است این همه زن بچه پیر و جوان را میگشد زیاد اهمیتی ندارد مرگ بر گسانی که انسان نیستند و انسانیت را فراموش کرده اند.
شنبه 11 مرداد 1393 - 02:00
Freedom-is-not-free doom - ملبرن - استرالیا
یعنى تو جنگ فلسطینى ها حق اسیر گرفتن هم ندارن!!؟
شنبه 11 مرداد 1393 - 03:11
Atabay2021 - خوی - ایران
صهیونیستهای آدم کش آنقدر محاصره شان کردند تا جان غزه ای ها به لبشان رسید هر کس بود این کار ر ا می کرد
شنبه 11 مرداد 1393 - 03:11
hamed-irooni - سیستان - ایران
1500 تا غیرنظامی کشته شدند اوباما نگران اون نظامی اسراییل هست
شنبه 11 مرداد 1393 - 03:04
fdsa60 - تهران - ایران
nejaat2006 - لیدز - انگلستان. تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی. مطمئن باش اسرائیلی ها برای تو و امثال تو پشیزی ارزش قائل نیستند .حالا باز سنگ اونها رو به سینه بزن
شنبه 11 مرداد 1393 - 03:50
ab shangooli - لندن - انگلند
اسرائیل به زودی نابود خواهد شد ، آفرین بر جنگجویان حماس ، آمریکایی‌ها اینبار به وضوح نشان دادند که بوئی از انسانیت نبرده اند ، اسرائیل تروریست ۱۵۰۰ نفر انسان بیگناه و بی‌ سرپناه رو کشته که بیشتر آنها زن و بچه بودند ، دولت آمریکا نه‌ تنها اسرائیل رو محکوم نکرد بلکه از اونها حمایت کرد و الان از حماس می‌خواد که سرباز اسرائیل رو آزاد بکنه!!! عجب روزگاری شده ، من که نفهمیدم معنی صلح این ما بین اسرائیل و فلسطینی‌ها چیه که بعضی‌ وقت‌ها از اون حرف میزنند؟ و چرا جایزه صلح نوبل رو به اوباما دادند؟ نصف بیشتر دنیا اسرائیل رو محکوم کرده آقای اوباما جایزه صلح نوبل رو شب‌ها بذار توی .. اسرائیل جنایتکار به مقر سازمان ملل هم رحم نکرد وقتی‌ که بان کی‌ مون آنها رو محکوم کرد ، بلافاصله مقر سازمان ملل رو هدف قرار دادند. اون زمان بسیار نزدیک است که کشور اسرائیل کاملا نابود شود البته این حرف من نیست ، کلام خداست که در کتاب تورات آمده.
شنبه 11 مرداد 1393 - 05:01
Azade Avare - شیراز - ایران
باز این کثافت زبون باز کرد، واسه تیر اندازی توی مدرسه اشک ریخت ولی‌ واسه این همه کودک که تو یه مدرسه قتل عام شدن ککش هم نگزید اون بان کی‌ مون کثافت هم که ساگ آمریکایی. مرگ بر تروریست و حامی‌ تروریست چه ایران، چه حماس، چه اسرائیل چه آمریکا
شنبه 11 مرداد 1393 - 09:05
Azade Avare - شیراز - ایران
باز این کثافت زبون باز کرد، واسه تیر اندازی توی مدرسه اشک ریخت ولی‌ واسه این همه کودک که تو یه مدرسه قتل عام شدن ککش هم نگزید اون بان کی‌ مون کثافت هم که ساگ آمریکایی. مرگ بر تروریست و حامی‌ تروریست چه ایران، چه حماس، چه اسرائیل چه آمریکا
شنبه 11 مرداد 1393 - 09:05
hossein+87= - ایران - ایران
چـــــــــــــــــــــــــــسب!
شنبه 11 مرداد 1393 - 09:31
بی خیال - کرمان - ایران
مرگ بر اسرائیل و اوباما
شنبه 11 مرداد 1393 - 10:48
machan - لس انجلس - آمرکا
بی شرف اوباما و کشورهای غربی. صد و پنجاه هزار سوری شهید شدند کسی دم نمی زنه اونوقت برای یک سرباز آدمکش اسرائیلی چه جنجالی به راه انداختن. خداوند ان شا الله عذاب خوار کننده خود را بر کلیه طالمان و فاسدان نازل کند امین
شنبه 11 مرداد 1393 - 11:09
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.