وزیر اقتصاد ایران: ۱۰ میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند

علی طیب نیا، وزیر اموراقتصادی و دارایی ایران، روز جمعه ۱۰ مردادماه گفته است که ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه شناسایی شده اند و از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی طیب نیا گفته است:«با شناسایی ۱۰ میلیون نفر از افراد پُردرآمد جامعه، به زودی فهرست جدید یارانه بگیران اعلام می شود. این افراد پُردرآمد شناسایی شده اند و به زودی و آرام آرام از فهرست یارانه‌ بگیران حذف می شوند.»

دولت ایران برای تامین بودجه لازم برای پرداخت نقدی یارانه ها با کسری مواجه است . دولت محمود احمدی نژاد  طرح حذف یارانه ها  یا «طرح هدفمندی» یارانه ها را  از ۲۸ آذر سال ۱۳۸۹ به مرحله اجرا درآورد که بر اساس آن، قرار بود که یارانه های سوخت، آب، برق و مواد خوراکی حذف و در مقابل بخشی از درامدهای حاصل از حذف یارانه به صورت  نقدی در اختیار خانوارهای ایرانی قرار گیرد.

اما این طرح در دوران محمود احمدی نژاد با مشکل روبه رو شد. از آنجا که درآمدهای حاصل از حذف یارانه های انرژی، برای تامین پرداخت  یارانه های نقدی کافی نبود، دولت مجبور شد از راههای دیگر از جمله استقراض از بانک مرکزی اقدام کند. در نتیجه مجلس با اجرای فاز دوم این طرح مخالفت کرد.

دولت حسن روحانی از زمان روی کار آمدن از سال ۱۳۹۲ تاکنون در تلاش است تا راه حلی برای تداوم این طرح  و همچنین مقابله با پیامدهای آن دست یابد. ابتدا دولت یازدهم از  افراد با درامد بالا خواست تا از دریافت یارانه خودداری کنند. اما به گفته  سخنگوی دولت حسن روحانی، تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن از دریافت یارانه‌های نقدی انصراف دادند  و بیش از ۷۳ میلیون تن خواهان دریافت یارانه نقدی شدند.

در همین راستا دولت ایران در تلاش است تا به تدریج افراد با در امد بالا را از فهرست یارانه بگیران حذف کند.

در همین حال، علی طیب نیا که روز جمعه در چهارمین نشست فتا (فرصت تاریخی انقلاب) در اصفهان صحبت می کرد در پاسخ به این سوال که «دولت برای اجرای کامل قانون مصوب مجلس درباره حذف یارانه افراد برخوردار چه برنامه ای دارد»، گفته است: براساس قانون تکلیفی مجلس شورای اسلامی افراد پُردرآمد باید شناسایی شده و به تدریج از لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی حذف شوند.»

پیش تر مرکز پژوهش های مجلس ایران در گزارشی در خصوص پیامدهای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اعلام کرده بود که توزیع نقدی یارانه، کمکی به بهبود توزیع در آمده نکرده است.

مرکز پژوهش های مجلس گفته بود:«پرداخت یارانه به شکل کنونی نه تنها کمکی به بهبود توزیع درآمد نمی کند؛ بلکه می تواند آن را بدتر هم بسازد.»

+9
رأی دهید
-10

mammal - لندن - انگلیس
سید علی‌ گدا هم جزوش هست؟؟
جمعه 10 مرداد 1393 - 22:59
میو میو - تهران - ایران
خوبه...این افراد پردرآمد به آدم های فقیر هم رحم نمی کند.... حالا وقته یارانه های افراد کم درآمد و فقیر افزایش بدید....
جمعه 10 مرداد 1393 - 23:52
دوستدار - استهکلم - سوئد
علی طیب نیا، وزیر اموراقتصادی و دارایی ایران، اگر این باد از این سوراخ بوزد یارانه را از همه مردم ایران قطع خواهید کرد. چند ماه پیش یارانه تعدادی از مردم را قطع کردی و حالا هم یارانه تعدادی دیگر , و اخرش هم یارانه همه را قطع میکنید. مگر مردم بچه مدرسه ای هستند که پول تو جیبی ماهانه بخواهند. از فرمایشات حجت السلام فلانی!
جمعه 10 مرداد 1393 - 23:16
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.