کردستان عراق به دنبال سلاح آمریکایی/ ایجاد مرکز مشترک ارتش آمریکا در اربیل

عصر ایران :کردهای عراق برای دست یابی به اسلحه آمریکایی تلاش می کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، شماری از مقامات آمریکایی و کُرد عراقی اعلام کردند منطقه کردستان عراق برای دریافت اسلحه پیشرفته از آمریکا تلاش و پافشاری می کند. این موضوع در سفر اخیر هیاتی از کردستان عراق به واشنگتن هم مورد بررسی قرار گرفت.

مقامات کردستان عراق می گویند نیازمند این سلاح برای مقابله با گروه افراط گرای اسلامی داعش در شمال عراق هستند و پشتیبانی آمریکا از آنها حیاتی است.

مقامات آمریکایی هم گفته اند راه های تقویت بنیه دفاعی منطقه کردستان عراق را بررسی می کنند.
در چند ماه اخیر گروه افراط گرای دولت خلافت اسلامی موسوم به داعش توانست مناطق گسترده ای را در شمال عراق اشغال کند.

تسلیحات و تجهیزات مورد درخواست کردستان عراق از آمریکا شامل تانک، تفنگ های تک تیرانداز، خودروهای زرهی، توپخانه، خودروهای سوخت رسان و امدادی است.

رویترز ادامه داد: مقامات آمریکایی می گویند آنها راه های کمک به کردستان عراق برای دفاع از خود را بررسی می کنند اما به نظر می رسد ارائه سلاح به کابینه کردستان عراق به همان شیوه تسلیح دولت مرکزی بغداد امکان پذیر نباشد.

قبل از این هم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور بارها بر سر موضوعات متفاوت از جمله بودجه، سرزمین و نفت با اختلافات شدیدی روبه رو شدند و هستند. دولت بغداد، هم پیمان آمریکاست.

یک مقام مسؤول در وزارت خارجه آمریکا هم گفت: فروش تسلیحات از سوی واشنگتن به کردستان عراق باید با هماهنگی مقامات بغداد انجام شود. قبل از این هم با هماهنگی دولت مرکزی بغداد، حمایت های مستقیمی از نیروهای نظامی کردستان عراق انجام دادیم.

وی که خواست نامش فاش نشود ادامه داد: با توجه به خطری که عراق با آن از سوی داعش روبه رو است آمریکا همچنان همکاری با بغداد و اربیل را برای تقویت همکاری امنیتی ادامه می دهد.

حملات چند ماه اخیر داعش در شمال عراق به وضوح ضعف ارتش عراق را در مقابله با داعش نشان داد. داعش توانست پس از درگیری با ارتش عراق، شهرهای موصل و تکریت و مناطقی از استان الانبار را اشغال کند.

همچنین ارتش آمریکا در راستای بررسی وضعیت امنیتی کردستان عراق، با استفاده از شماری از نظامیانش مرکز مشترک عملیات را در اربیل مرکز کردستان عراق ایجاد کرد. وظیفه این مرکز بررسی و برآورد توانمندی ها و قدرت نیروهای نظامی کردستان عراق موسوم به پیشمرگه است.

مقامات کُرد گفته اند درباره خرید سلاح از آمریکا با شماری از اعضای کنگره این کشور نیز رایزنی کرده اند.
مقامات کردستان عراق می گویند آمریکا به تایوان نیز سلاح می فروشد و این در حالی است که دولت چین، تایوان را بخشی از خاک خود می داند.

رویترز اضافه کرد: به نظر می رسد فروش مستقیم سلاح از آمریکا به کردستان عراق غیرممکن است اما شماری از مقامات آمریکایی گفته اند در حال بررسی راه های دیگری برای تقویت نظامی کردها همزمان با بغداد هستند.

یک مقام کُردی هم گفت: آمریکایی ها به هنگام ترک عراق در سال 2011 به کردهای این کشور اطلاع دادند بخشی از تسلیحات خود را برای آنها باقی می گذارند اما نوری مالکی نخست وزیر عراق از این اقدام خودداری کرد.

از سال 2003 تاکنون آمریکا بیش از 25 میلیارد دلار در زمینه های آموزش و ارتقای توانمندی ارتش عراق هزینه کرد. تنها بخش بسیار اندکی از آموزش و تجهیزات (که اکثر آنها غیرکشنده هستند) به نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه) رسید.

پیشمرگه در سال های اخیر به سلاح های ساخت روسیه از جمله تانک و تعداد اندکی بالگردهای امداد دست یافت.
کردستان عراق  در ماه گذشته میلادی هم پس از به عقب نشینی و فرار ارتش عراق از شهر کرکوک، پایگاه های ارتش عراق در این شهر را به دست گرفت.

+80
رأی دهید
-34

mountainman - استکهلم - سوئد
کردستان یک سرزمین کردی هست نه عربی
جمعه 10 مرداد 1393 - 13:42
eydad - مونترال - کانادا
۲۵ میلیارد هزینه کرده، اونوقت در برابر چنتا تروریست فرار کردن و حالا هم نمی‌تونن شهرشون رو پس بگیرن! عجب ارتشی ساختن!
جمعه 10 مرداد 1393 - 15:10
romano - تهران - ایران
mountainman - استکهلم - سوئد کردستان یک سرزمین کردی هست نه عربی و بخشی از ایران است
جمعه 10 مرداد 1393 - 15:56
Tehran iran - تهران - ایران
این ابتدای اعلام یک دولت کردی هست و کشورهای خواورمیانه باید از این دولت استقبال کنند چنانکه کردها همیشە سعی کرنند که رابطه شون با همه خوب باشد ، و به نظر میاد که یک دولت ضد اسلامی باشد
جمعه 10 مرداد 1393 - 17:37
دوستدار - استهکلم - سوئد
کردستانی راه نجات مارا فقط تو میدانی ! کردستان عراق باید مجهز به تصلیحات جنگی باشد تا دربرابر اشغالگران مثل داعش بتواند استقامت کند. اگر امریکا تصلیحات جنگی به کردستان نفروشد بدون شک خیانت بزرگی در دوستیش با کردها کرده است. امیدوارم امریکا هرگز به کردها خیانت نکند و دوستیش را با کردها بخصوص کردهای عراق ادامه دهد.
جمعه 10 مرداد 1393 - 22:58
matin jaf - آمستردام - آمستردام
romano - تهران - ایرانشا با چی‌ روی میگوید کردستان بخشی از ایران است ،الان کوبانی یک تنه با داعش درحال جنگه پس این ایران که تو ازش صحبت می‌کنید کجاست، کردستان هیچ موقع جز ایران نبوده و نیست ما کوردیم زبان و فرهنگ ما متعلق به سرزمین اجدادیمون کردستان می‌باشد کسی‌ غمخوار ما نبوده و نیست شما برین غصه فلسطین و غزه را بخورید اونا بردران و خواهران مسلمان شما هستند ،ما نه فارس(عرب)هستیم و نه ترک نه عرب ،
شنبه 11 مرداد 1393 - 01:08
ali.reza.london - لندن - انگلستان
بابا حق بگند بگند به شما کرد، اگه یکم چشمتان باز کنید شما کردستان را با تایوان مثل هم حساب می‌کنید، کردستان عراق مرز آبی با جهان ندارد، کاملا محاصره شده هست ولی‌ تایوان مرزش با بریتانیا فرق نمیکنه چون جزیره‌ هست، کشور بر حسب اقتصاد، ارتش و مرزهای جگرافیای درست می‌شود، ولی‌ کردستان عراق بر عکس کردستان ایران و ترکیه یک هوای بی‌ حساب گرم و سوزن دارد و اختلاف زبان و فرهنگ بین کردهای عراق هم بیش از حد زیاد تر هست از کردهای مناطق دیگر در ترکیه، سوریه و ایران, شاید اگر اینطور پیش برود ۱۰۰ تا ۲۰۰ ساله دیگر کرد هم مستقل شود ، بحرین ۱۵۰ سال پارلمان خودش داشت ولی‌ زیر دست ایران بود و بعد از ۱۵۰ سال به کمک انگلیس استقلال کامل گرفت ولی‌ هنوز هم ضعیف هست
جمعه 10 مرداد 1393 - 16:37
xavii - لندن - بریتانیا
بارزانى اتم هم داشته باشه هیج قلطى نمیتونه بکنه، بدبخت مردم کردستان که جند سالى روز خوش دارن که مردیکه عوضى داره مشکل ساز میشه براى مردمش. اکه کشورهاى همسایه مرزها رو ببندند آیا کردها از کشنکى نمی میرن ، خیلى راحت و ساده ، بهتره راه صدام رو نره که دیدیم عاقبت اون جه شد ، بارزانی که خیلى کوجیکه در حدش نیست .
جمعه 10 مرداد 1393 - 23:01
جنگنده - تهران - ایران
خاک بر سر آدم فروش و خائن. اینهمه ایران به این بی شرف بارزانی کمک کرد حالا داره جفتک میاندازه،‌ با اینکار آینده خودش را نابود کرد. برو به جهنم بارزانی.
شنبه 11 مرداد 1393 - 09:12
میو میو - تهران - ایران
@xavii - لندن - بریتانیا...به حرف قبول دارم که بارزانی هم نوکر اسرائیل و صدام هستت که داره زیاده روی می کنه....
شنبه 11 مرداد 1393 - 12:27
Tehran iran - تهران - ایران
ali.reza.london - لندن - انگلستان. البته شما حرف از یک قسمت از کردستان میزنیند که به آب راه ندارد و بنده هم موافقم اما اگر که به کردستان بزرگ یک نگاهی بندازید متوجه میشید که نه فقط به آب راه داره بلکه قلب خاورمیانه هست ، شاید برای شما واقعیت تلخ باشد اما وجود ۲۷ ملیون کرد تو ترکیه و ۳ ملیون تو سوریه و ۲.۵ ملیون تو ایران و ۲ ملیون تو ارمنستان و بیش از ۲ ملیون تو روسیه را دیگر نمیشه نادید گرفت. استعمارگران تمام سعی شان را کردند و میکنند که کردستان بزرگ درست نشە اما Its too late، از خودت بپرس که چرا رژیم اسلامی دریاچه ارومیه را خشک کرد؟
شنبه 11 مرداد 1393 - 11:38
Shirvan - اربیل - عراق
این شرط نیست اصلا مهم نیست که یک عده نژاد پرست کپک صفت چه نظر وقیهانه ای دارن نصبت به رهبر با غیرتمون بارزانى، ما اینجا عاشقیم چون رودروى دیکتاتور ها می ایستد سر خم نمیکند جلوى هر بیسرو پایی، ٢٠٠٧ وقتی به ترکیه گفت اگر بخواهى غلطی بکنى دیار بکرو درسیم و وان را به سرزمین مادریش برمیگردانیم، و این شد نتیجه که ترکیه میگوید کشور کردستان حق ما است و بزرگترین شریک تجاری بعد از المان ما هستیم، هر کسى که سیاستش با شما فرق دارد بد نیست براى ملت خودش، یاد بگیرید احترام به دیگران را به باور های دیگران از خواب توحمات بیدار شید.
شنبه 11 مرداد 1393 - 22:40
جنگنده - تهران - ایران
Shirvan - اربیل - عراق.......................... پس خاک بر سر تو وامثال تو که اینهمه ترکیه از شما کشت، بعد خون کشته هایتان را هم پایمال میکنید و نفت عراق را میدزدید، میدهید به ترکیه،‌ وقتی برای خون همنژاد خودتون هم ارزش قائل نیستید و بخاطر پول هر کاری میکنید، لیاقت نام انسان را ندارید. برید خودتون رو به اسرائیل و آمریکا بفروشید و به کشور خودتون یعنی عراق خیانت کنید که سزای خیانتکار را تاریخ مشخص کرده که جز تباهی و تیرگی و مرگ نیست.
یکشنبه 12 مرداد 1393 - 08:05
راهجو - فریدونکنار - ایران
matin jaf - ولت و حکومت غمخوار شما نیست ،اما هم نژادای دیگتون که شامل مردم ایران هست الآن نگران کوبانی است تا غزه! پاینده باشید.Shirvan - ترکیه هم یواش یواش از خر شیطون میاد پایین ومیفهمه که زورکی داره حق شهروندی دهها میلیون کرد رو بنام جعلی مصادره میکنه
یکشنبه 12 مرداد 1393 - 11:01
Shirvan - اربیل - عراق
جنگنده_تهران... فرق منو تو در همین که تو بسیار عغده ای بار اومدى کسی فقط کارش تهدیده نتیجش میشه کشورى که محور شرارت قلمداد بشه حامى تروریست، البته از موجود مثل تو نمیشه انتظار داشت مثل یک انسان رفتار کند شما سراسر کینه اى توهمى به عمل میاى دست خودت نیست، خودتم میدونى ما کرد ها با همه صلح میخایم هیچ وقت مثل انسان هاى ما قبل تاریخ نمیریزیم تو خیابون اینو انو به مرگ تحدید کنیم، ما اگر هر بیسرو پایى به ما بخاهد زور بگوید دهانش را و بعد خودش را پاره میکنیم، قرن ٢١ جاى موجوداته سخیفى مثل تو نیست جنگنده ماکتى کارتونى.
یکشنبه 12 مرداد 1393 - 14:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.