کانادا برای 'شهر فرنگ' هنرمند ایرانی استثناء قایل شد

صدف فروغی اثر خود را با حمایت شورای هنر کانادا خلق کرده است

صدف فروغی، هنرمند ایرانی ساکن مونترال که پیش‌تر خبر ضبط 'شهرفرنگ' او توسط گمرک کانادا خبرساز شده بود می‌گوید با دستور مستقیم وزارت خارجه این کشور از اثر هنری او رفع توقیف شده است.

خانم فروغی روز پنجشنبه (۳۱ ژوئیه) به بی‌بی‌سی فارسی گفت به وکیل او اطلاع داده شده که وزیر خارجه کانادا با استفاده از اختیارات خود به کمرگ مونترال دستور داده که در مورد ترخیص اثر هنری او اقدام کنند.

قوانین کانادا اجازه استثناء قائل شدن در موارد گمرکی که شامل تحریم‌های ایران می شود را به وزیر خارجه این کشور داده است.

اثر توقیف شده خانم فروغی یک شهرفرنگ بزرگ است که در آن فیلم‌های کوتاه به نمایش درمی‌آید. او در اثر هنری جدید خود این سرگرمی کودکانه که نخستین پنجره مردم تهران قدیم به عکس‌های رنگی بود را بازسازی کرده است.

شهرفرنگ خانم فروغی با حمایت شورای هنر کانادا به سرانجام رسیده است. خانم فروغی پس از دو سال کار بر روی این اثر آن را از طریق پست هوایی (فریت) از ایران به کانادا فرستاده است.

پیش‌تر وزارت خارجه کانادا هم پس از آن که یکی از روزنامه‌های اصلی این کشور خبر توقیف شهرفرنگ خانم فروغی را منتشر کرد، در بیانیه‌ای ضمن دفاع از تحریم‌ها علیه ایران نوشت افراد می‌توانند از وزیر تقاضا کنند به طور موردی پرونده‌ای را بررسی و دستورترخیص کالا را صادر کند.

+47
رأی دهید
-9

دنیای وحشی - تهران - ایران
دست همسرایرانی وزیر امور خارجه کانادا درد نکنه که احتمالا عامل رفع مشکل این خانم هنرمند بوده ممکنه سفارش وی به همسرش که وزیر امور خارجه کاناداست چنین امکانی را برای این خانم هنرمند بوجود آورده باشد.
جمعه 10 مرداد 1393 - 14:03
دروال - مونترال - کانادا
دنیای وحشی تهران، ایران، ایشون وزیر امور خارجه هستند، اون که خانومش ایرانی‌ هست وزیر دفاع کانادا هست!
جمعه 10 مرداد 1393 - 20:41
azadeh11 - آمستردام - هلند
. امیدوارم که همه دختر و پسر‌های ایرانی‌ با آدم‌های سر شناس ازدواج کنند. که به توناند به همدیگر کمک کنند.
جمعه 10 مرداد 1393 - 22:05
Omidjaber - سایتاماکن - ژاپن
یک روزی دوست داشتم برم گانادا ولی الاان از تنها گشوری که خیلی خیلی بدم می اید گانادا هست به خاطره اینکه گاسهء داغ تر از اش شده اگر ایران با گشورهای مختلف اختلاف داره ولی تا حالا با گانادا کاری نداشته که این گشور خودشو خراب می کنه بنده همین الاان هم می توانم به هر گشوری که می خواهم سفر کنم ولی از گانادا خیلی بدم امده چون شرافت و هیسیّت ایرانیها را خیلی خراب میکند.
شنبه 11 مرداد 1393 - 01:28
دنیای وحشی - تهران - ایران
دروال - مونترال - کانادا دوست عزیز کاملا حق باشماست ممنون از تذکر به جای شما.
شنبه 11 مرداد 1393 - 02:43
smart292 - ونکوور - کانادا
اگر ایران بود تا حالا هم طرف را اعدام کرده بودند که با آثارش اقدام علیه امیت ملی‌ و اسلام کرده است. و همه آثار هنری او هم توسط آقازاده‌ها در دبی و لندن به فروش رفته بود، پس زنده باد دمکراسی در کشور کانادا ،در ضمن ارزشی که کانادا به ایرانیان میدهد خیلی زیاد است. از تحصیل گرفته تا استخدام در مقامات بالای کشور ،واقعا نعمت آزادی و آزادی بیان را در این کشور باید شکر گذاری کرد و ایرانی‌های پول دار هم به خاطر این آزادی‌ها انجمن‌های خیریه راه انداخته اند برای کمک به تحقیقات دانش گاهی‌ و پزشکی ، کمک به مردم فقیر در کانادا و بیرون کانادا و خوبی این کار‌ها به این است که کسی به مذهب یا امام زاده پول نمیدهد و خرافات مذهبی هم نداریم ، زده باد آزادی
یکشنبه 12 مرداد 1393 - 00:21
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.