وزیر صنعت: معلوم شد کاغذپاره‌ها اثرگذار بوده‌اند

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی، گفته است: «معلوم شد کاغذ پاره‌ها اثرگذار بوده‌اند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمعه ۱۰ مرداد، گزارش داده که آقای نعمت‌زاده در خراسان گفته که «دنیا در هشت سال گذشته علیه ما بوده» و افزوده است: «حتی کشورهای کوچک آفریقایی به دلیل تحریم‌های سازمان ملل از همکاری با ما سر باز زدند و معلوم شد کاغذ پاره‌ها اثرگذار بوده‌اند.»

اشاره وزیر صنعت، معدن و تجارت به سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران است که در سال ۱۳۸۵ و پس از دور اول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، آن‌ها را «کاغذ پاره»‌هایی خوانده بود که «نمی‌توانند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند».

 محمود احمدی‌نژاد، چند بار دیگر و در سال‌های مختلف نیز بر «کاغذ پاره» بودن قطعنامه‌های تحریمی تاکید کرده بود.

با وجود این و به دنبال بحرانی شدن وضعیت اقتصادی ایران در سال‌های پایانی دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، اگرچه چند بار تحریم‌های بین‌المللی را از دلایل اصلی وخامت اوضاع عنوان کرد، اما همچنان از «کاغذ پاره» خواندن قطعنامه‌های شورای امنیت توسط خود دفاع می‌کرد.


محمود احمدی‌نژاد از جمله روز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ گفت: «می‌گویند چرا دولت قطعنامه‌ها را کاغذ پاره خوانده. الان هم می‌گویم قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت کاغذ پاره بود که خنثی شد و اثر نداشت. اما الان چند دولت غربی و آمریکا بدون قانون اقداماتی می‌کنند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز ۱۹ مهر ۱۳۹۱ با «وحشیانه» توصیف کردن تحریم‌ها علیه ایران، افزایش آن‌ها را «بی‌اثر» خواند اما در عین حال گفت که این تحریم‌ها «ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند» و «بعضی از بی‌تدبیری‌ها هم این مشکلات را افزایش می‌دهد.»

محمدرضا نعمت‌زاده همچنین در بخش دیگری از سخنانش با متهم کردن دولت محمود احمدی‌نژاد به «عوام فریبی» گفته که دولت حسن روحانی «هم‌اکنون در حال تعامل و مذاکره‌ با سایر کشور‌ها» است تا به گفته او «گره‌های ایجاد شده طی هشت سال گذشته» را باز کند.

تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و به عنوان ابزاری برای وادار کردن جمهوری اسلامی به تعطیل کردن ابعاد سوال برانگیز برنامه اتمی‌اش، تصویب و اجرا شدند.

در سال‌های پایانی دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد نیز آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای جهان، خرید نفت از ایران و نیز ارتباطات بانکی بین‌الملل آن را تحریم کردند.

این تحریم‌ها تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد ایران گذاشتند هرچند رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور سابق، بار‌ها تاکید کردند که آنها باعث نخواهند شد که ایران برنامه اتمی به گفته آن‌ها «صلح آمیز» خود را کنار بگذارد.

اما پس از توافق ژنو میان ایران و شش قدرت جهانی در آذر ماه ۱۳۹۲، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفت که «نظام تحریم‌ها شکسته شده است».

+30
رأی دهید
-4

ghormeh sabzi - تهران - ایران
آخه اون مموتی مگه سواد داشت که بدونه تحریم چیه،و بی‌ سواد تر از اون هم علی‌ چلاق بنگی مطرب آخونده ۲زاری،یه مشت بی‌ سواد دارن کشورو نابود می‌کنن ،لعنت تو اون روحت خمینی با هر چی‌ طرفدارت بوده و هست .
جمعه 10 مرداد 1393 - 14:19
دریای پارس - ایران - ایران
عمف فجایای این میمون دست اموز بقدری بوده که نمایندگان مجلس در حال تصویب طرحی برای مجارات این گاگول و رفقاش هستند
جمعه 10 مرداد 1393 - 14:41
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.