یک روزنامه نگار ایرانی- آمریکایی از زندان ایران «آزاد شده است»

یک روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی که هفته گذشته همراه با سه نفر دیگر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بود آزاد شده است. سه روزنامه‌نگار دیگر همچنان در زندان به سر می‌برند.

ایالات متحده آمریکا خواستار آزادی این روزنامه‌نگاران شده و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز گفته که واشینگتن از «تمام کانال‌های ممکن» برای انتقال نگرانی خود به مقام‌های ایرانی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از نزدیکان روزنامه‌نگار آزاد شده گفته است که با بازداشت شدگان «با احترام رفتار شده و غذا و آب در اختیار آنها گذاشته شده است». وی افزوده که با شخص آزاد شده مودبانه رفتار شده است.

این عضو خانواده روزنامه نگار آزاد شده گفته که او شوهر یکی از سه روزنامه‌نگار بازداشت شده است و نخواسته که هویتش اعلام شود.

روزنامه واشینگتن پست روز دوم مرداد اعلام کرد که سه تبعه آمریکایی از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار ۳۸ ساله این روزنامه در ایران همراه با یگانه صالحی، همسرش، روز ۳۱ تیرماه بازداشت شدند.

خانم صالحی نیز روزنامه‌نگار بوده و برای روزنامه «نشنال» چاپ امارات متحده عربی کار می‌کند.

کمپین بین‌المللی برای حقوق بشر در ایران که مقر آن در نیویورک است گزارش داده که در جریان حمله به خانه رضائیان و صالحی، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی «خانه‌های آن‌ها را تفتیش و وسائل شخصی‌شان از جمله کامپیوتر‌ها، کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های آن‌ها را ضبط کردند».

فاطمه طلایی، مادر یگانه صالحی، تلفنی به خبرگزاری رویترز گفته که «ما خیلی نگران آن‌ها هستیم... و هشت روز است که خبری از سرنوشت‌شان نداریم».

وی افزود: «ما حق داریم بدانیم که آن‌ها کجا هستند و به چه دلیلی بازداشت شده‌اند».

در یک ویدئو که روز سه شنبه هفته جاری در سایت واشینگتن پست منتشر شد، مری رضائیان، مادر جیسون، از وضعیت سلامتی پسرش ابراز نگرانی کرده و گفته که وی فشار خون داشته و به دارو‌هایش دسترسی ندارد.

غلامحسین اسماعیلی، رییس دادگستری استان تهران، روز سوم مرداد با تایید خبر بازداشت این افراد گفت که «این موضوع هنوز در مرحله تحقیقات است».

به گفته وی، در این زمینه تنها پس از «بررسی‌های فنی و بازجویی» اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد. دو نفر از روزنامه‌نگاران بازداشتی دارای تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی هستند.

به گزارش کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، ۳۵ روزنامه نگار هم اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

+23
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.