ترس از بازگشت احساسات یهودستیزی به اروپا

فعالان طرفدار اسرائیل در برلین پارچه نوشته‌ای با خود دارند که روی آن نوشته "علیه احساسات ضد یهودی و نفرت از اسرائیل"

گوین هیوئیت

سردبیر بخش اروپا در بی بی سی


در جریان تظاهراتی که اخیرا در پاریس علیه عملیات اسرائیل در غزه برگزار شد، گروهی به یک کنیسه حمله کردند و شعار "یهودیان را به اتاق های گاز ببرید" شنیده شد. در سارسل، در شمال پاریس شعار "مرگ بر یهودیان" سر داده شده بود و یک بازار که محصولات کوشر (حلال- تهیه شده بر اساس آیین یهود) را می فروخت غارت شد.

گروه های یهودی فرانسه می گویند استفاده از عبارت "یهودی کثیف" در توییتر افزایش یافته است.

در برلین نیز در راهپیمایی‌های اعتراضی از لحن مشابهی استفاده شده است. پیشنماز یک مسجد برلین ظاهرا مردم را به کشتن یهودیان "صهیونیست" دعوت کرده است. یاکوف هاداس-هندلزمن، سفیر اسرائیل در برلین در واکنش به این موضوع گفت: "آنها مانند سال ۱۹۳۸، یهودیان را در خیابان های برلین تعقیب می کنند."

حزب چپ میانه سوسیال دموکرات، که حزب ائتلافی در دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است، این اتفاقات را "کاملا غیر قابل تحمل و غیر قابل قبول" خوانده است.

تظاهراتی که در مخالفت با یهودیان صورت گرفت، سبب شد که وزیران خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا بیانیه‌ای صادر کنند که در آن آمده است "لفاظی های ضد یهود، خصومت با یهودیان و حمله به یهودیان و کنیسه ها در جامعه ما جایی ندارد."

در فرانسه، برگزاری پنج راهپیمایی که قرار بود در اعتراض به حمله به نوار غزه صورت گیرد، لغو شده است.

وزیر کشور فرانسه گفت: "خشونت های ضد یهود وجود دارد و ما باید با آن مقابله کنیم."

در تایید این گفته، نخست وزیر فرانسه نیز اظهار داشته: "حمله به یک نفر به خاطر این که یهودی است، حمله به فرانسه است."


حق اعتراض


حتی قبل از مناقشه اخیر در غزه، اتفاقات مرتبط با یهود ستیزی در فرانسه افزایش یافته بود. سال گذشته بیش از سه هزار یهودی تصمیم گرفتند از فرانسه خارج شده و زندگی آینده خود را در اسرائیل بنا کنند.

در ماه مه گذشته چهار نفر در یک موزه متعلق به یهودیان در بروکسل به ضرب گلوله کشته شدند.

دولت های اروپایی بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند: آنها می خواهند از حق تظاهرات علیه حمله اسرائیل به غزه دفاع کنند ولی در عین حال حاضر نیستند ببینند یک بار دیگر شعارهای ضد یهودیان در خیابان های اروپا شنیده می شود.

یکی از استدلال هایی که مقامات فرانسه برای ممنوع کردن برنامه های دیودونه، یک کمدین فرانسوی آورده بودند این بود که دولت مایل نیست هیچ حرکتی که نشان دهنده مخالفت با یهودیان باشد، حتی در قالب کمدی پذیرفته شود.

دولت فرانسه می گوید آقای دیودونه در برنامه خود اشارات موهنی به یهودیان کرده بود ولی او این موضوع را تکذیب می کند.

چند روز قبل ناتان شارانسکی، یک وزیر سابق اسرائیلی گفت: "ما شاهد سرآغاز پایان تاریخ یهود در اروپا هستیم."


کینه و نفرت در خاورمیانه

در خارج اروپا نیز تاریخ گذشته در مورد یهودستیزی در حال تکرار است. در شهر موصل در عراق گروه اسلامگرای افراطی موسوم به دولت اسلامی ( دولت اسلامی شام و عراق سابق) خانه های مسیحیان را با حرف نون به نشانه "نصارا"- آن طور که از مسیحیان در قرآن یاد شده، علامت گذاری کرده است. به مسیحیان گفته شده یا اسلام بیاورند، یا جزیه بدهند و یا در انتظار مجازات مرگ باشند.

بیشتر مسیحیان موصل، فرار از این شهر را انتخاب کرده اند. این اتفاقات سبب شد که مسئول کلیسای انگلستان (کلیسای انگلیکان) در بغداد اعلام کند که برای اولین بار پس از ۱۶۰۰ سال، شهر موصل از مسیحیان خالی می‌شود.

یکی از همکارانم می گوید به یاد ندارد در طی ۲۵ سال اخیر خاورمیانه این چنین دستخوش خشونت باشد.

این خشونت ها سبب برانگیخته شدن حس نفرت شده و اروپا را با یک چالش روبرو می کند: این که چگونه آزادی های محکوم کردن، سرزنش کردن و مخالفت را حفظ کند بدون این که آزادی ها به ابراز تنفر و انزجار و نژادپرستی بیانجامد.

+38
رأی دهید
-6

hossein+87= - ایران - ایران
لعنت بر اسرائیل که باعث بدنامی یه عده بینوا دیگه داره میشه.
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 11:49
mohsen_oslo - اسلو - نروژ
تا زمانی‌ که این صهیونیستا کثافت بر سر قدرت باشن اوضاع بهتر نمی‌شه ، حقشونه مثل ... چون فقط زبون خودشونو میفهمن یعنی‌ زور
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 11:49
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
نوش جانتان، تبریک به این جنایتکار نتانیاهو، این هیتلر اسرائیلی، این بیشرف پس فطرت باید محاکمه بشود. و ...بر تو اوباما که مثل یک ... بخاطر یک تیکه استخوان شرف و انسانیت را فروختی.
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 13:16
مهرداد2538 - تهران - ایران
داعش ساختهء خود اسراییل است و مقایسه اعمال آنها با تظاهرات ضد صهیونیستی و ضد یهودی یک تاکتیک رسانه ای است برای تخریب وجههء این تظاهرات. مقایسه این دو کاملاً نابجاست.
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 14:21
ukang - لندن - انگلستان
این غارت گران فروشگاه !! منتظرن فرصت گرسنه و پاپتی کجا هستن وقتی‌ داعش هم کیش‌های خودشون رو اونجور لتو پار میکنه؟؟!! مسلمان یعنی‌ همین !!
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 14:27
hamed-irooni - سیستان - ایران
هر جنگی در طول تاریخ به انسان یادآوری می کنه که از قتل عام همنوع جلوگیری کنه فرقی نمی کنه قربانی چه کسانی بوده باشند ولی تنها دستاورد اروپا از جنگ جهانی دوم اینه که باید از یهودی ستیزی جلوگیری کنه.
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 15:45
ali.reza.london - لندن - انگلستان
اخلاقی‌ که مسیحی‌ها دارند هیچ ادیان دیگر دارند، بهترین آدمهای روی زمین هستند و من که تو کشورشان زندگی‌ می‌کنم می‌تونم صراحتاً بگم که اگر مسیحی‌ها به بهشت نروند کسی‌ به بهشت نمیرود، آدمهای با کلاس، با فرهنگ با شخصیت، با احترام، همه جای دنیا خوب و بد هست ولی‌ مسیحی‌ها آدمهای خیلی‌ خوبی‌ هستند و از مسلمانها عقب افتاده تر، و درنده تر نیست ولی‌ قدرتشون از این بیشتر نیست که نشون بعدند که تا چه حد درنده هستیم ما مسلمنها، مسلمانها بیشتر روانی هستند تا مذهبی‌
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 13:08
faranak-montreal - مونترال - کانادا
ali.reza.london - لندن - انگلستان-با سپاس از شما بابت تمجیدتون اما ما تو ایران سالیان سال قبل از انقلاب با خوبی‌ خوشی‌ با مسلمونها زندگی‌ کردیم ، به نظر من هر دینی تندرو‌هایی‌ دارد که سم واسه کّل بشریّت هستن به خاطر جاه طلبی و سؤ استفاده از سادگی‌ مردم
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 04:27
jamjam - تهران - ایران
لعنت بر اسراییل و داعش کثیف بوگندو که ساخته اسراییله
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 13:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.