«شرایط بسیار خطرناک» گروهی از بیماران هموفیلی در ایران

کانون هموفیلی در تهران

یک عضو مجمع کانون هموفیلی ایران می‌گوید که در حال حاضر بالغ بر ۱۴۰ نفر از بیماران هموفیلی در شرایط بسیار خطرناکی در انتظار تامین داروهایی هستند که هر دوره درمانی آن بالغ بر ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد.

احمد قویدل، عضو مجمع کانون هموفیلی ایران، ششم مرداد ماه در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایلنا با انتقاد از احکام صادر شده جدید در پرونده بیماران هموفیلی از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد که روند قضایی این پرونده‌ها بازرسی شود.

وی درعین حال یادآور شد که طی دو سال گذشته چندین بار این درخواست به صورت کتبی به رئیس قوه قضاییه ارسال شده اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

 پرونده بیماران هموفیلی یکی از قدیمی‌ترین پرونده‌های در جریان در دستگاه قضایی ایران است.

هموفیلی نوعی اختلال ارثی است که بر اثر آن، خون در محل بریدگی بند نمی‌آید. مبتلایان به این اختلال باید برای انعقاد خون خود از دارو استفاده کنند.

در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ انستیتو مریو که در مالکیت شرکت سنوفی اونتیس فرانسه است فاکتورهایی که در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود را به ایران صادر کرد که آلوده به ویروس هپاتیت C و ایدز بود.

پس از روشن شدن این موضوع بالغ بر دو هزار و۷۰۰ نفر که بر اثر استفاده این دارو‌ها دچار هپاتیت C و ایدز شده بودند به دادگاه‌های ایران شکایت کردند.

 وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ایران در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ محکوم به پرداخت ضرر و زیان مادی و تامین هزینه‌های درمانی ۹۷۴ شاکی شدند.

براساس گزارش‌های منتشرشده رسیدگی به پرونده ۶۰۰ شاکی به نتیجه نهایی منجر «نشده است».

به گفته آقای قویدل قاضی دادگاه ۶۰۰ شاکی با قید این جمله که «مبتلا شدن خواهان به بیماری هپاتیت و ایدز باعث صدمات روحی و روانی شدید به خواهان‌ها شده است» حکم به پرداخت ۲۵ درصد دیه کامل انسان به عنوان خسارت معنوی داده است.

احمد قویدل، با انتقاد از احکام صادر شده جدید در پرونده بیماران هموفیلی گفت: «در حالی که یکی از نقاط قوت آرای صادر شده قبلی تامین هزینه‌های درمانی و داروهای مورد نیاز آسیب‌دیدگان بوده است، در آرای صادر شده جدید قاضی دادگاه از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده است.»

او ادامه داد: «قاضی دادگاه در حالی از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده است که در حال حاضر بالغ بر ۱۴۰ نفر از بیمارانی که تعداد قابل توجهی از آن‌ها نیز از احکام قبلی صادر شده دادگاه بهره برده‌اند در شرایط بسیار خطرناکی در انتظار تامین داروهایی هستند که هر دوره درمانی آن بالغ بر ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد.»

احمد قویدل، که پیش از مدیرعامل کانون هموفیلی ایران بوده، در سالیان گذشته بار‌ها به روند پیگری پرونده قضایی بیماران هموفیلی اعتراض کرده است.

+24
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.