لیونل مسی به اسرائیل و اوزیل به فلسطین کمک نکرده‌اند

مهدی رستم پور

درج نقل قول‌ یا خبر غیر واقعی درباره ستاره‌های ورزشی در رسانه‌ها چندان غیر معمول نیست. اما وقتی موضوعی با اهمیت و حساسیت اسرائیل و غزه در میان باشد، هر خبری پیش از احراز صحت، بازتابی چشمگیر در جهان خواهد یافت. به نحوی که حتی تکذیب هم از شدت تاثیری که به جا گذاشته نمی‌کاهد.

چهارشنبه اول مرداد ایسنا در گزارشی نوشت: «در شرایطی که کشتار بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه با واکنش‌های زیادی از سوی چهره‌های ورزشی روبه‌رو شده، رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که لیونل مسی یک میلیون یورو به این رژیم کمک مالی کرده.»

اما منبع این خبر نه رسانه‌های ورزشی یا سیاسی اسرائیلی، بلکه یک سایت سرگرمی بوده. خبری که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و چند سایت غیر معتبر منتشر شده و عکس‌های دستکاری شده مسی نیز بارها باز نشر می‌شود. طنین این خبر چنان وسیع بود که حتی در راهپیمایی روز قدس در ایران، پارچه‌نوشته بزرگی علیه لیونل مسی در دست تظاهرکنندگان بود.

جالب اینکه از مسی، عکس‌هایی دستکاری شده در دنیای مجازی دیده می‌شود که پیراهنی با شعارهای حمایت از فلسطین روی آن درج شده است.

به همان اندازه که خبر کمک یک میلیون یورویی مسی به اسرائیل اشتباه بود، خبر کمک ۶۰۰ هزار دلاری مسعود اوزیل ستاره تیم ملی آلمان به مردم غزه هم صحت نداشت. مبلغی که در چند رسانه داخلی به پوند و در چند رسانه دیگر به دلار درج شده بود!

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نوشته بود اوزیل پاداش ۳۰۰ هزار پوندی به خاطر قهرمانی در جام جهانی را به مردم غزه اهدا کرده. این در حالی است که اصولاً فیفا برای اعطای پاداش تیم‌های جاضر در جام جهانی از واحد پول پوند استفاده نکرده!

خبر یاد شده در چند سایت غیر ایرانی هم بازتاب داشت. همراه با عکسی از پیراهن متعلق به یکی از هواداران اوزیل در غزه که در بمباران‌ها جان خود را از دست داده، پیراهنی سوخته، پاره و خاک‌آلود.

اما مدیر برنامه‌های اوزیل خبر کمک او به کودکان غزه را تکذیب کرد. رولند ایتل به خبرنگاران گفت: «این ادعا که اوزیل پاداشش را به مردم غزه داده، صحت ندارد. او فقط برای جراحی کودکان برزیلی پولی در نظر گرفت و الان هم در تعطیلات است.»

روزنامه ایندیپندنت با انعکاس تکذیب کمک اوزیل به غزه نوشت: او پیش از جام جهانی هزینه عمل جراحی ۱۱ کودک برزیلی را متقبل شده بود و بعد از قهرمانی تیمش، هزینه جراحی ۲۳ کودک دیگر را نیز به عهده گرفت.

خبرسازی درباره رونالدو

درباره کریستیانو رونالدو نیز خبرها و تصاویر متعددی منتشر شده که بخشی از آنها واقعی نیست. از جمله خبرهای تایید شده، می‌توان به نوامبر ۲۰۱۱ اشاره کرد که بخش انگلیسی سایت بین‌المللی گل در گزارشی نوشت، رونالدو کفش‌های خود را در اختیار بنیاد رئال مادرید قرار داده. این کفش در حراجی به قیمت ۲۴۰۰ یورو فروخته شد و به کودکان غزه اختصاص یافت.

سایت العربیه هم این خبر را درج کرد و در عین حال به نقل از جمال ابو حشیش از اعضای فدراسیون فوتبال فلسطین نوشت: از چنین اقدامی تمجید می‌کنیم اما در این خصوص هیچ ارتباطی با ما برقرار نشده.

غیر از این موضوع، بعداً رسانه‌های متعددی به نقل از بخش عربی سایت رئال مادرید اعلام کردند او  مبلغ هنگفت یک و نیم میلیون یورویی به کودکان غزه اهدا کرده. گرچه سایت رئال مادرید بین هفت زبان مختلف، بخشی به زبان عربی ندارد. با این حال چندین سایت، روزنامه و تلویزیون دیگر در کشورهای عربی این خبر را پوشش دادند.

صرف نظر از صحت و سقم این موضوع، او و بسیاری از بازیکنان شاخص فوتبال جهان، بدون خبرسازی رسانه‌ای از افغانستان گرفته تا سومالی به کودکان محروم یا جنگزده در نقاط مختلف جهان کمک می‌کنند.

کاری که مسعود اوزیل برای کودکان محروم برزیلی انجام داد، ممکن است در قبال کودکان فلسطینی نیز تکرار شود. اما شماری از کاربران دنیای مجازی و رسانه‌های نزدیک به یکی از طرفین در ماجرای غزه، برای خبرسازی، جعل عکس یا اغراق و بزرگنمایی درباره خبری واقعی، نیازی به تایید و تکذیب خود این بازیکنان ندارند.

پس از بازی پرتغال و اسراییل گفته شد رونالدو پیراهنش را با بازیکنان اسرائیل عوض نکرده. ویدئوهای فراوانی هم در تمجید یا مذمت اقدامی که هدفمندی آن محل بحث است در یوتوب منتشر شد. چنانکه گویی بازیکنی اگر در یک مسابقه پیراهن خود را عوض نکند، قصد ارسال پیام سیاسی داشته.

خبری هم به این شرح در برخی سایت‌های ایران منتشر شد: «رونالدو به خبرنگار الجزیره آقای طولکرم گفت من در خاک فلسطینم.» اما الجزیره خبرنگاری به این نام ندارد و در سایت این رسانه هم چنین مصاحبه‌ای به چشم نمی‌خورد. از طرفی رونالدو چند روز پیش از ماجرای جنجالی پیراهن، عکسی با عنوان «یک صبح عالی در اسراییل با هم تیمی‌هایم» در صفحه‌ فیسبوک خود منتشر کرده بود.

بازیکنی که در ویدئوی محل بحث به رونالدو نزدیک می‌شود و با او دست می‌دهد اسرائیلی نیست، او ژائو موتینیو دیگر بازیکن پرتغال است که لحظاتی قبل پیراهنش را با یک بازیکن اسراییل عوض کرده! سال ۲۰۱۰ آندره آرشاوین ستاره فوتبال روسیه هم گفته بود رونالدو حاضر نشده پیراهنش را با او عوض کند. اتفاقی که در بسیاری از مسابقات، برای بازیکنانی که دوست دارند پیراهن رونالدو را داشته باشند، رخ می‌دهد.

اما تمام اخبار مربوط به کمک تیم‌ها یا ستاره‌های فوتبال جهان به فلسطین یا اسرائیل، مخدوش نیست. مثلاً تیم ملی الجزایر که در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برای اولین بار موفق شد به دور دوم راه یابد، پاداش ۹ میلیون دلاری خود را به مردم غزه اهدا کرد.

اسلام سلیمانی مهاجم این تیم گفت ما تصمیم گرفتیم کل پاداش‌ در نظر گرفته شده از طرف فیفا را به مردم غزه تقدیم کنیم. آنها بیش از ما به این پول نیاز دارند.

در ایران، اظهار نظرهای فراوانی از زبان ورزشکاران در اعلام حمایت از مردم غزه منتشر شده. هم در رسانه‌های رسمی و هم در صفحات اجتماعی تایید شده خود ورزشکاران.

عادل فردوسی‌پور گزارشگر و مجری برنامه‌های ورزشی نیز در ویدئویی پنج دقیقه‌ای که با متن و صدای او تهیه شده بود، حمایت خود را از مردم غزه اعلام کرد. این ویدئو که تلفیقی است از تصاویر ورزشی با مناقشه فلسطین و اسرائیل، اشاره‌هایی به صبرا، شتیلا، لبنان، غزه و جنگ داخلی سوریه دارد.

تهیه کننده و مجری برنامه تلویزیونی ۹۰ ضمن پخش تصاویری از جام جهانی ۱۹۸۲ تا قضیه کمک بازیکنان الجزایر به غزه، درباره اعلام حمایت جان لوئیجی بوفون و اشکان دژآگه از مردم غزه نیز صحبت کرد.

در این بین سردار کاظم یزدانی رئیس سازمان بسیج ورزش کشور گفته، جامعه ورزشکاران بسیجی آماده اعزام به غزه برای مبارزه با اسرائیل در خط مقدم است.

+10
رأی دهید
-11

مانفرد - ایران - ایران
از همون لحظه اول که این خبر رو شنیدم کلی خندیدم ///واقعا خاک تو سر اونهایی که این دروغ رو باور کردند باید برند بمیرند //این بیشعورها هنوز نفهمیدند تو چه دنیایی دارند زندگی میکنند.اسرائیل کشوری که بزرکترین شرکتهای دنیا به نوعی وابسته به این کشورند محتاج یک میلیون یوروی مسی هست؟مرده شورتونو ببره که باعث شدید خبرگزاری الجزیره با تمسخر تمام کل ایران و ایرانی رو به استهزا بگیره //میتونید برید تو سایتش بخونید.
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 21:42
kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
اى خدا از دست این مجانین چه بکنیم ،که هر خبرى ،هر چیزى ،هر حدیثى هرحرفى بدون تحقیق مى پذریند !! اى خدا تا کى جهالت ،نادانى ؟؟؟
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 22:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.