دولت روحانی هم‌چون دولت قبل از تمدید پروانه تشکل‌های صنفی معلمان خودداری می‌کند

تقاطع: یک فعال صنفی معلمان در ایران می‌گوید که یک سال پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، «هنوز مشکل فرهنگیان حل نشده است» و «دولت به بهانه اینکه تشکل‌های فرهنگیان دچار تخلف شدند از تمدید پروانه آنان خودداری می‌کند».

محمدتقی سبزواری، “عضو کانون فرهنگیان شیراز” روز پنج‌شنبه (۲ مرداد-۲۴ جولای) به خبرگزاری “ایلنا” گفت که «از سال ۱۳۸۶ تاکنون دولت از صدور مجوز و تمدید پروانه فعالیت هر تشکل معلمی خودداری کرده» و این در حالی است که «سایر صنوف برای گرفتن مجوز و تمدید پروانه مشکلی ندارند».

وی با بیان این‌که دولت «تخلف» نهادهای صنفی معلمان را گزارش نمی‌کند، افزود: «آقایان هرگز اعلام نکرده‌اند که تشکل‌های معلمی فاقد پروانه فعالیت هستند چرا که از بازخورد آن واهمه دارند.»

آقای سبزواری “تاکید بر تعامل و مشارکت با تشکل‌های معلمی” در برنامه‌های علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش و در مقابل، مخالفت نهادهای مربوط با صدور مجوز و تمدید پروانه تشکل‌های صنفی معلمان را نشانه‌ی “عدم انسجام در سیاست‌های دولت” دانست و با اظهار این‌که «نگرانی وزارت کشور از نهادهای مدنی، بی‌جا و بی‌دلیل است» گفت: «نهادینه کردن رفتارهای عقلانی که توسط تشکل‌های مردمی صورت می‌گیرد، بهترین حافظ امنیت اجتماعی است.»

او در عین حال، “عمل‌کرد اشتباه وزارت کشور” در این خصوص را باعث اتخاذ “موضع‌گیری‌های سیاسی و جناحی” فعالان صنفی “بر خلاف میل باطنی‌شان” عنوان و خاطرنشان کرد که «با این اوصاف علاوه بر مسوولان آموزش و پرورش، وزارت کشور نیز سهم زیادی در سیاسی شدن فضای آموزش و پرورش دارد».

این فعال صنفی با ابراز گلایه از وزیر آموزش و پرورش افزود: «وی عضو کابینه است رییس‌جمهور نیز رییس کابینه و تایید کننده برنامه‌های وی است. آقای فانی می‌بایست تحقق وعده‌های رییس‌جمهور را از شخص وی بخواهد.»

گفتنی است تیرماه سال گذشته و پیش از در اختیار گرفتن دولت از سوی حسن روحانی، کمیسیون ماده ده احزاب در ایران، متشکل از نمایندگان سه قوه، دستور توقف فعالیت “کانون صنفی معلمان ایران” را اعلام کرد.

میثم بصام‌تبار، رییس وقت “اداره تشکل‌های صنفی و تخصصی دفتر سیاسی وزارت کشور جمهوری اسلامی” در آن زمان، بدون اعلام دلیل توقف فعالیت “کانون صنفی معلمان”، گفته بود که کمیسیون ماده ده، «بنا به ملاحظاتی این تصمیم را گرفته است» و از این پس، «این تشکل با عنوان کانون صنفی معلمان اجازه فعالیت ندارد».

این اقدام یک هفته بعد از آن صورت گرفت که این تشکل صنفی در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، خواستار پایان دادن به برخوردهای امنیتی با اعضای این کانون شده و نوشته بود: «برای هیچ حکومتی فخر و فضیلتی نیست که فرهنگیان و فرهیختگانش به دلیل ابراز نظرات غیرسیاسی خود در هراس و ناامنی از اتهاماتی این‌چنین سنگین به سر برند.»

“کانون صنفی معلمان ایران”، در مهرماه سال گذشته نیز در بیانیه‌ی خود به مناسب آغاز سال تحصیلی گذشته، نسبت به ادامه صدور احکام زندان، تبعید، و انفصال از خدمت برای معلمان «باوجود تغییر دولت و بهبود نسبی فضای سیاسی کشور» انتقاد کرد.

این تشکل صنفی، در بیانیه‌ی خود خواهان «رفع کلیه‌ی احکام مبتنی بر حبس تعلیقی، تبعید و… از معلمان فعال در نهادهای صنفی»، «پایان بخشیدن به دوره‌ی حبس تمامی معلمان زندانی در یک محدوده‌ی زمانی قابل قبول» و «رفع محدودیت‌ها و موانع فراقانونی، برای فعالیت‌های قانونی و آزادانه‌ی نهادهای صنفی فرهنگیان» شده بود.

گفتنی است در حال حاضر رسول بداقی، محمود باقری و محمد داوری سه معلمی هستند که در در دو زندان اوین و رجایی‌شهر دوران حبس خود را می‌گذرانند. این سه نفر پس از اعتراض‌های خرداد ۸۸ به دلایل سیاسی و صنفی، بازداشت شدند.

+13
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.