'یک چهارم نقدینگی ایران در دست ۶۰۰ نفر است'

تلاش‌های بانک مرکزی ایران برای وصول معوقه‌های بانکی در سال‌های اخیر چندان موثر نبوده است


عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در ایران گفته است که یک‌چهارم نقدینگی کشور در دست حدود ۶۰۰ نفر است.

به گفته آقای یوسفیان ملا کل نقدینگی در ایران ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که "حدود صدهزار میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات به عنوان‌های مختلف در اختیار ۶۰۰ نفر قرار داده شده است."

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت که بدهکاران کلان بانکی برای بررسی شیوه‌های پرداخت بدهیشان به این ستاد دعوت شده‌اند تا "سرمایه‌های ملی دوباره به چرخه نقدینگی برگشت داده شود."

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، به تازگی حجم مطالبات معوق بانک‌های ایران را ۸۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که فهرستی شامل اسامی ۵۷۵ نفر "بدهکار کلان بانکی" به قوه قضاییه فرستاده شده است.

با افزایش معوقات بانکی در سال‌های اخیر، بانک مرکزی تلاش کرده تا راه حلی برای بازپرداخت این بدهی‌ها پیدا کند، اما اظهارات مقام‌های بانکی نشان می‌دهد که این راهکارها چندان موثر نبوده است.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتقاد از نظام تامین مالی در ایران گفته یکی از مشکلات این است که بخش‌های مختلف، "بدون در نظر گرفتن هیچ محدودیت و ضابطه‌ای از نظام بانکی، برای دریافت تسهیلات فشار می‌آوردند."

چندی پیش هم غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران گفت که طبق آمار، افرادی که بیش از ده میلیارد تومان معوقه بانکی از بانک‌های دولتی دارند در سال گذشته نسبت به یک سال پیش از آن ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده‌ است.


'آقازاده‌ها و نورچشمی‌ها'


آقای یوسفیان ملا به عنوان نمونه به یک شرکت خودروسازی غیر دولتی اشاره کرده که تسهیلات هشت هزار میلیارد تومانی گرفته اما مسئولان آن "پول را در بانک گذاشته‌اند و سود حاصله را بین خود تقسیم می‌کنند و ضرر آن را به حساب شرکت قرار می‌دهند."

او نامی از این شرکت خودروسازی نبرده اما گفته که مدیران عامل و هیئت مدیره آن "افراد صاحب نفوذ و سهام‌دار در بانک‌های خصوصی ایران هستند."

در تازه‌ترین گزارش تحقیق و تفحص مجلس ایران از صنعت خودروسازی با اشاره به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا گفته شده است که "دو شرکت بزرگ خودروساز دارای ۸۰ هزار میلیارد ریال مطالبات سررسید شده هستند اما اقدام جدی و اثربخشی برای وصول آنها صورت نپذیرفته است."

پیش از این بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع مجلس ایران هم گفته بود: "خودروسازان از یک طرف می‌گویند کمبود نقدینگی داریم و از طرف دیگر هشت هزار میلیارد تومان دست نورچشمی‌ها دارند."

آقای یوسفیان ملا گفته است: "اگر بتوانیم حقایق را به مردم بگوییم به یقین آقازاده‌هایی که در همه مسائل اقتصادی نفوذ پیدا کرده‌اند دیگر به خود اجازه نخواهند داد که بیت‌المال مردم را در دست داشته باشند."

+61
رأی دهید
-6

Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
هه هه!! اسم طرف هست یوسفیان ملا!!!! از قدیم هر وقت میخواستن بگن یه چیزی هپولی هپو شد میگفتن ملا خور شده!! حالا رییس مبارزه با مفاسد اجتماعی مون اسمش ملا داره توش!!
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 03:29
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
زیاد با زمان صدر اسلام عزیز فرقی نکرده!! اون موقع خمس نقدینگی و غنائم دست محمد بوده، حالا ربعش دست آقا زاده هاست! پس پر بیراه نمیگن که حکومت اسلامی داریم!! . تازه مصداق حدیث أشدا الی الکفار رحما بینهم رو هم از این جمله میشه دید!! بدهکاران کلان بانکی برای بررسی شیوه‌های پرداخت بدهیشان به این ستاد دعوت شده‌اند. پول ملت مظلوم رو کشیدن بالا بجای اینکه بزنن باباشون رو در بیارن، دعوتشون کردن که بیان ببینن آقایون چه جوری راحتن و حال میکنن پول رو پس بدن!! معنی مبارزه رو هم فهمیدیم!!
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 03:37
greentree - تهران - ایران
این ح..بی‌سواد سرمایه ملی‌ کشور را صرف تفریح و گردش در آمریکا و اروپا میکنند بعد هم با تسبیح و ریش از اسلام دم میزنند و بیشتر از خود خامنه‌ای برای سلامتی‌ وی ناراحتند !!!
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 03:23
هستیا - شیراز - ایران
خدالعنت کنه این رژیم کثیف رو
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 06:58
tabarzinn - یوله - سوئد
در دورانِ خوشِ استبدادِ سابق اگر که اقاها و آدم حسابی‌‌ها در ایران حکومت میکردند به فرزندانشان گفته میشد آقا زده .. به فرزندان این حمال‌هایی‌ که الان در ایران حکومت میکنند باید گفت حمال زاده .. سر و وضع و قیافه توله‌های احمدی‌ نژاد رو نگاه کنید .. و بچه‌های رهبر ..
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 11:02
گشتاسپ - شیراز - ایران
پس دولت گند فساد تزویر و فساد چه غلطی میکنه.مردک روحانی با چه پدرسوختگی رای جمع کرد.حالا خفه خون گرفته.4زانو بشینه جلو سید گداعلی.همتون دزد و فاسدو فاسق و فاجرید
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 12:06
تیتو تیتو - تهران - ایران
این یعنی اینکه که حکومت قابل اصلاح نیست یک چهارم نقدینگی یعنی مراجع قانونی خود مافیای بی قانونی هستند.
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 12:46
mammal - لندن - انگلیس
این فقط آن مبلغی هست که بانک مرکزی به آن اطلاع دارد، آن قسمت از نقدینگی دیگر که به ارز خارجی‌ هست را آنها اطلاع ندارند (یا مصلحت نیست که بگویند) چون در بانک‌های خارج هست، در ضمن تقیه (یا دروغ) بین آخوند‌ها و اسلامیها رواج دارد شاید همین مبلغ هم خیلی‌ بیشتر هست ولی‌ مصلحت نیست که آن را بگویند
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 15:39
agha_ehsan - تهران - ایران
فقط خاتمی بود که فساد مالی نداشت و برای دولت بعدی پول هم پس انداز کرده بود. البته بخور بخور تو ایران قدمت تاریخی داره چون ما یه مشت دزد و کلاهبرداریم . خود همینایی که اومدن اینجا بد و بیراه گفتن باور کنین اگه خودشون بتونن بخورن ، تا تهشو لیس نزنن ول کن نیستن
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 15:54
sharafYabi - بیمبه - انگولا
توی آمریکا بنا بر آمار، اکثریت ثروت دست ۵% از نوابغ اقتصادی و تولیدی/اکتشافی آن کشور قرار دارد. یعنی‌ ۱۵ میلیون نفر از بهترینها در آمریکا، اقتصاد آن کشور را در دست دارند. و آمریکا مفسد است. حالا ماشین حساب در بیارید و ببینید که ۶۰۰ نفر، چند هزارم درصد میشه؟!!!!!!!!!! حتی یک هزارم درصد هم نمیشه-%0001-!!!!
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 21:06
منوچهری - کرمان - ایران
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا آقا من فقط به عشق خوندن مطالب شما و خندیدن به این تو تا ساندیس خور میام اینجا .. شما که گل گفتی ولی مثل اینکه از ساندیس خوره خبری نیست!! این صفحه زیاد براشون نون نداره به گمانم!!
دوشنبه 6 مرداد 1393 - 00:22
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
منوچهری - کرمان - ایران. خیلی ممنون از لطف شما! اینا ظاهرا براساس کلید واژه های متن حقوق میگیرن! هرچی تو متن کلمه های آمریکا و اسراییل، غزه، فحشا در غرب، تهدید آمریکا و دولت های غربی توسط سپاه بیشتر باشه حقوق بیشتری میگیرن! این خبر بیشتر راجع به خودیهاست! برای همین پیداشون نیست! بقول معروف: چاقو که دسته خودشو نمیبره!!
دوشنبه 6 مرداد 1393 - 01:39
منوچهری - کرمان - ایران
agha_ehsan - تهران - ایران... احسان جون یه خورده خودتو تحویل میگرفتی!! مثلأ...... آقا احسان خان سرور منش خیلی کار درست ...!! یا یک همچین چیزی .. فقط آقا احسان گویای آقائی شما شاید نباشه عزیز!! در ضمن اگراز زندانیهای سیاسی که الان تو زندان هستن خجالت نمیکشی؟! حداقل از مادر ستار بهشتی خجالت بکش...!!
دوشنبه 6 مرداد 1393 - 02:01
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.