اتهام جعل اسناد برای معافیت سربازی ۵۰ فوتبالیست در ایران

مهدی رستم پور

ستاد کل نیروهای مسلح از جعلی بودن مدارک منجر به صدور کارت معافیت سربازی برای یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی خبر داده‌است.

غیر از بختیار رحمانی، کاپیتان فولاد خوزستان، و سعید حلافی از بازیکنان حاضر در لیگ برتر که تخلف‌شان احراز شده، پرونده حدود ۵۰ فوتبالیست‌ در لیگ برتر و دسته اول فوتبال ایران نیز در دست بررسی است.

سردار موسی کمالی جانشین اداره کل منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفته جعلی بودن کارت پایان خدمت علی حمودی بازیکن تیم سپاهان اصفهان مشخص نشده و در حال بررسی است.

تخلف حمودی برای نخستین بار بدون ذکر نام از سوی علی دایی مطرح شد. حمودی نیز گفت از دایی شکایت خواهد کرد.

دایی در پاسخ به خبرگزاری فارس گفت: «به حمودی توصیه می‌کنم در مورد موضوعی که از آن هیچ اطلاعی ندارد اظهار نظر نکند. هر فوتبالیستی تقلب کرده باید به شدیدترین نحو تنبیه شود، چون سربازی بازیکنان در تیم‌های نظامی است و قرار نیست نگهبانی بدهند که دنبال معافیت مورددار رفته‌اند. پول‌هایی که در این دوران گرفته‌اند هم ایراد قانونی دارد. منتظر اعلام رای پرونده هستم و امیدوارم این اخبار کذب باشد.»

حالا جانشین اداره کل منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره سرنوشت بازیکنانی که تقلب کرده‌اند، به ایسنا می‌گوید: این افراد، سرباز غایب هستند و باید به سربازی بروند. پس از آن دادگاه و مراجع قانونی نسبت به صدور حکم اقدام خواهد کرد. باندهایی که در صدور کارت معافیت این افراد دست داشته‌اند هم محاکمه خواهند شد.

اما بختیار رحمانی درباره اعلام جعلی بودن کارت پایان خدمتش گفته کارت من مشکلی ندارد و شش سال است که با این کارت بازی می‌کنم. در صحبتی که با آقای تاج داشتم همه چیز را برای او توضیح دادم و او گفت در این خصوص سوء تفاهمی بین سازمان لیگ و سازمان نظام وظیفه پیش آمده و مشکلی هم وجود ندارد.

بازیکن تیم ملی ایران می‌گوید پیش از این‌ که به جام‌جهانی بروم، گذرنامه‌ام را تمدید کردم و کارت معافیت من مشکلی ندارد و شش سالی است که با این کارت بازی می‌کنم. در دیدار فولاد با تراکتورسازی بازی خواهم کرد، گل هم می‌زنم و هواداران فولاد اصلاً نگران نباشند.

اما دبیر فدراسیون فوتبال تایید کرده‌است که کارت معافیت بختیار رحمانی و علی حمودی جعلی است. مهدی محمد نبی گفت: سازمان لیگ از مراجع ذیربط استعلام گرفته و این دو بازیکن کارت پایان خدمت ندارند.

اما معاون باشگاه فولاد خوزستان نظر دیگری دارد. عسگریان می‌گوید کارت معافیت بختیار رحمانی اصالت دارد. ما تابع سازمان لیگ هستیم اما هنوز هیچ چیز به صورت کتبی و رسمی چیزی به ما ابلاغ نشده. بختیار بازیکن تیم ملی است. سال‌ها با همین کارت معافیت به خارج از کشور سفر کرده. اصلاً معافیت او از نوع کفالت بود پس نباید مشکلی داشته باشد.

پیش از این، سایت خبرآن‌لاین در گزارشی به دیدار علی دایی با اسماعیل کوثری نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و نوشت: «پرسپولیس پیگیر کارت معافیت بازیکنانی است که چند سالی است در لیگ بازی می‌کنند و قراردادهای میلیاردی می‌بندند. این پرونده جنجالی در شعبه ۱۲ دادسرای عمومی اهواز در جریان است و بر اساس اعتراف اعضای باند جاعلان حرفه‌ای، گروهی از بازیکنان فوتبال هم کارت‌ معافیت گرفته‌اند.»

در این گزارش از بختیار رحمانی و ساسان انصاری دو بازیکن فولاد نام برده شد اما انصاری به خبرآن‌لاین گفت من کفیل مادرم هستم و کارت معافیتم را از نورآباد ممسنی گرفتم.

بختیار رحمانی هم گفته بود: «پنج سال قبل به خاطر رزمندگی پدرم کارت معافی گرفتم. پدرم ۳۰ ماه سابقه رزمندگی داشته.»

بر اساس قوانین لیگ برتر، اشکال در کارت خدمت بازیکنان سبب تغییر نتایج بازی‌ها نخواهد شد. این قانون از سال ۱۳۸۷ و بعد از پرونده احمد مقدسی‌پور بازیکن تیم راه آهن تغییر کرد. اوایل دهه ۸۰ هم بحث درباره کارت پایان خدمت جعلی بازیکنان، در رسانه‌های ورزشی داغ بود. اینکه چگونه میثم بائو به دلیل رباط‌های پاره معافیت پزشکی گرفته ولی با همان پاهایی که نمی‌توان به خدمت سربازی رفت، در استقلال، پرسپولیس و تیم ملی بازی می‌کند.

+36
رأی دهید
-2

رزم جو - لوس انجلس - امریکا
هر کجای دیگه دنیا بود این ها رو میفرستادند زندان
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 10:20
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.