ابهام در پرداخت تسهیلات ۶۶ میلیارد دلاری چین به ایران

چین از مشتریان نفتی ایران است و در سالهای اخیر با خروج غربی ها سهم آنها را در بازار کالای ایران در اختیار گرفته است

در حالی که بانک مرکزی ایران تعلیق ۶۶ میلیارد دلار فاینانس چین را رد کرده، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید که فاینانس چین قطع شده اما مذاکرات برای رسیدن به توافق ادامه دارد.

ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرگزاری تسنیم گفته که "چین می خواهد کمتر از مبالغی که ایران در آنجا پول دارد فاینانس را انجام دهد در حالی که بنا بود دو برابر این مبلغ را تامین کند."

گفته می شود که طلب نفتی ایران از چین بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار است و به دلیل مشکلات انتقال پول قرار بود چین دو برابر این مبلغ را به عنوان فاینانس در اختیار ایران قرار دهد.

بانک مرکزی ایران اخیرا تعلیق ۶۶ میلیارد دلار فاینانس چینی را رد کرده و گفته که "ادعای مطرح شده درست نیست و اطلاعات ارائه شده نیز واقعیت ندارد"

بانک مرکزی در عین حال تاکید کرده بود که "مذاکرات" با چین ادامه دارد و "در صورت تفاهم قطعی" اجرا خواهد شد.

اما مشکل ظاهرا تنها بر سر میزان فاینانس نیست چون به گفته آقای فتحی پور "چین قصد دارد فاینانس را برای کالاها و پروژه هایی که خودش تشخیص می دهد برقرار کند در حالی که باید ایران تعیین کند این اعتبار صرف خرید چه کالا و یا تکمیل چه پروژه ای شود."

فاینانس، منابع مالی و اعتباری خارجی مدت دار است که برای اجرای پروژه ها یا خرید کالا و تجهیزات هزینه می شود.

آقای فتحی پور می گوید که اگر مذاکرات با چین به نتیجه نرسد می توان کشورهای اروپایی را جایگزین چین کرد که "در سفر به ایران بازدیدهایی از پروژه های اقتصادی داشته و اعلام آمادگی برای همکاری با ایران کرده اند."

چین در سالهای اخیر بیشتر از ۵۰ میلیارد دلار قرارداد با ایران در بخش نفت و گاز امضا کرده ولی به دلیل تاخیر طولانی در اجرای پروژه ها اخیرا شرکت های چینی از بخشی از این پروژه ها نظیر توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی و فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار گذاشته شده اند.

در سالهای اخیر به خصوص بعد از تشدید تحریم ها، چین پای خود را در بازار کالای ایران محکم کرده و بخش عمده ای از نیازهای وارداتی ایران را تامین می کند.

چین از شرکای اصلی تجاری ایران است. در سال گذشته خورشیدی ایران نزدیک به ده میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده و در مقابل حدود هفت و نیم میلیارد دلار کالای غیر نفتی از این کشور وارد کرده است.

علاوه بر این، چین یکی از مهمترین مشتریان نفت ایران است ولی به دلیل تحریم های گسترده علیه ایران، انتقال پول فروش نفت با دشوارهایی مواجه شده است. به نظر می رسد ایران سعی دارد در ازای پول نفت، مبالغی تسهیلات مالی برای خرید کالا و اجرای پروژه های عمرانی دریافت کند.

میزان واردات نفت چین از ایران به طور متوسط روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بود ولی گزارشها نشان می دهد که اخیرا چین میزان واردات نفت از ایران را به شدت افزایش داده است.

+11
رأی دهید
-0

Omidjaber - سایتاماکن - ژاپن
چین در تقلب کاری معروف است اگر من جای دولت باشم هر چه سریع تر تمام قراردادها را عوض میکنم ویا با گشور دیگری قرارداد می بندم. جنسهای چینی واقعاً بدرد خودشون می خورد اصلاً خوب نیست یا پولتان را بگیرید و یا قرارداد ها را عوض کنید.
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 02:44
Farshad98979695 - جاکارتا - اندونزی
ولی بجاش یه نیروگاه داریم که بعد ٣٥ سال هنوز کارنمیکنه ,
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 07:48
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.