بهبود شیوه زندگی خطر آلزایمر را «کاهش می‌دهد»

پژوهشگران می‌گویند بیماری آلزایمر با ایجاد تغییرات ساده‌ای در شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

 خبرگزاری فرانسه در گزارشی از نتایج یک پژوهش به تازگی منتشر شده می‌نویسد که با تغییر عادت‌ها و روش زندگی می‌توان از بروز این بیماری که خطر از بین رفتن حافظه در دوران سالخوردگی را افزایش می‌دهد، جلوگیری کرد.  

دانشمندان معتقدند که عوامل ژنتیک و محیطی در بروز این  بیماری که در سن پیری ظاهر می‌شود دخالت دارند.

با افزایش جمعیت جهان و افزایش سن متوسط در اکثر کشورهای دنیا، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند تعداد مبتلایان به آلزایمر تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۰۶ میلیون نفر برسد. تعداد مبتلایان در سال ۲۰۱۰، ۳۰ میلیون نفر برآرورد شده بود.

در این پژوهش که به سرپرستی کارول برایان استاد رشته بهداشت عمومی در دانشگاه کمبریج انجام شده، از هفت عامل مهم نام برده شده که با این بیماری ارتباط مستقیم دارند. این عوامل عبارتند از بیماری قند، فشار خون بالا در میانسالی، چاقی مفرط در میانسالی، بی‌تحرکی، افسردگی، سیگار کشیدن و پایین بودن سطح دانش آموختگی.

با پایین آوردن میزان خطر ناشی از هر یک از این عوامل در حد ده درصد، می‌توان شیوع بیماری آلزایمر در سطح دنیا را تا سال ۲۰۵۰  حدود ۸.۵ در صد کاهش داد. این به معنی جلوگیری از بروز بیماری در ۹ میلیون نفر است.

یک پژوهش دیگر در سال ۲۰۱۱ نیز نتیجه‌گیری کرده بود که با تغییر شیوه زندگی و رعایت سلامت فردی می‌توان آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش داد. اما در این تحقیقات تازه که در مجله «لانست نورولوژی» چاپ شده گفته می‌شود که این پیش‌بینی خیلی خوشبینانه بوده چون بعضی از عوامل موثر در ایجاد بیماری به هم وابسته‌اند.

 دانشمندان می‌گویند به عنوان مثال بیماری دیابت، فشار خون بالا و چاقی مفرط ممکن است با بی‌تحرکی مرتبط باشند و همه اینها به نوبه خود می‌توانند ناشی از سطح پایین آموزش افراد باشند.

کارول برایان  گفته است «در حالیکه هیچ درمان واحد و مشخصی برای بیماری فراموشی وجود ندارد، با این حال ممکن است برای کاهش خطر بروز آلزایمر در سالخوردگی بتوانیم گام‌هایی برداریم.»

خانم برایان افزوده است: «عوامل موثر در ایجاد بیماری را می‌شناسیم و می‌دانیم به هم مرتبط هستند. به عنوان مثال از طریق مقابله با کم‌تحرکی می‌توان ابتلا به عارضه‌هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا و چاقی مفرط  را نیز کاهش داد. این نه تنها مانع بروز فراموشی در سالخوردگان می‌شود بلکه بطور کلی آنها دوران پیری سالمتری خواهند داشت.»

+10
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.