حمله اسرائیل به مدرسه سازمان ملل چندین کشته بر جای گذاشت

شمار بالای کودکان در میان قربانیان حمله به نوار غزه انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است


بی بی سی :منابع فلسطینی به بی‌بی‌سی می‌گویند که در گلوله‌باران یک مدرسه سازمان ملل متحد در بیت حانون که پناهگاه مردم فراری بوده است، دست‌کم ۱۵ نفر کشته شده و ٢٠٠ نفر هم زخمی شده‌اند.

این اولین حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل متحد نیست، اما نخستین‌باری است که چنین حمله‌ای قربانی گرفته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید دست کم یک کودک از جمله قربانیان است.

در پی این حمله، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در منطقه بیت حانون در میانه نبرد با حماس است و اعضای حماس را متهم کرد که از ساختمان‌های نهادهای بین‌المللی و غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که روز پنجشنبه، ۲۴ ژوئیه (دوم مرداد) راکت‌های حماس از محدوده بیت حانون در نوار غزه پرتاب شده‌اند.

حمله اسرائیل به مدارس سازمان ملل متحد به ندرت اتفاق افتاده است و به همین خاطر ده‌ها هزار فلسطینی که از خانه‌های خود گریخته‌اند، به این مدارس پناه برده‌اند.

بنا به آخرین آمار، شمار کشته‌های فلسطینی در نوار غزه از ۷۵۰ نفر گذشته است. مطابق تازه‌ترین برآورد سازمان ملل متحد سه‌چهارم قربانیان فلسطینی غیرنظامی هستند.

در مقابل ٢٩ سرباز و ٣ شهروند غیرنظامی اسرائیلی نیز در درگیری با نیروهای حماس و یا با شلیک راکت کشته شده‌اند.
آتش‌بس

در ١٧ روزی که از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه می‌گذرد، افزون بر کشته‌ها و زخمی‌ها ۱۴۰ هزار فلسطینی نیز از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت در نوار غزه هشدار داده و گفته است این منطقه نیاز شدیدی به کمک‌های انسان‌دوستانه دارد.

اما تلاش‌ها برای میانجیگری و برقراری آتش‌بس تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

دیروز خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، اعلام کرد که حماس آتش‌بس کوتاه‌مدت بشردوستانه را می‌پذیرد و همچنین از طرح‌ آتش‌بسی استقبال می‌کند که پایان دادن به محاصره غزه بخشی از آن باشد.

او امکان خلع سلاح حماس را رد کرد.

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از مرگ غیرنظامیان فلسطینی ابراز تاسف کرد، اما حماس را در این مساله مقصر دانست.

گزارش کامبیز فتاحی-غزه

بیت حانون در شمال نوار غزه در کنار مرز اسرائیل قرار دارد و از زمان آغاز درگیری‌ها به شدت بمباران شده است.

امروز هنگام ورود به نوار غزه، تعدادی تانک اسرائیلی را دیدم که در کنار این شهر کوچک موضع گرفته یا در حوالی آن در حرکت بودند.

بیت حانون و شهرهای کوچک مجاورش مانند بیت لاهیا تا حد زیادی خالی از سکنه شده‌اند و بیشتر به خط مقدم جبهه جنگ شباهت دارند.

اسرائیل پیشتر به ساکنان بیت حانون هشدار داده بود که شهر آنها منطقه جنگی است و آن را ترک کنند. به همین خاطر بسیاری از مردم در بیت حانون از بیم آن که هدف قرار بگیرند به نواحی امن‌تر غزه یا مدارس سازمان ملل متحد در این شهر پناه برده‌اند.

حمله مرگبار امروز نشان می‌دهد که مدارس سازمان ملل متحد هم دیگر پناهگاه امنی برای فراری‌های درگیری‌های جاری نیست.

اسرائیل هنوز رسما مسئولیت این حمله را نپذیرفته است، هرچند در غزه،‌ فلسطینی‌ها انگشت اتهام به سمت اسرائیل نشانه گرفته‌اند.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که حماس افراد و تجهیزات خود را میان افراد غیرنظامی جای می‌دهد. سازمان ملل متحد می‌گوید چنین کاری خلاف مقررات بین‌المللی است و جان افراد غیرنظامی را به خطر می‌اندازد.

+41
رأی دهید
-4

mohsen_oslo - اسلو - نروژ
تو دنیای وحشی امروز چیزی به اسم سازمان ملل معنی‌ نداره فقط باید به این آدم کوشا دندون نشون بعدی مثل خودشون تا زبونتو بفهمن
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 18:37
Azadikhah - تكسل - هلند
بیچاره بچه‌ها در سوریه هم کشته میشوند و در فلسطین به نوعی دیگر!شرافت انسانی‌ قربانی منافع سیاسی و اقتصادی و زد و بند‌های پشت پرده شده است. چیزی که جالبه این است که یکهزارم جنجالی که خیلی از کشورها همگام با جمهوری کثیف اسلامی در قبال کشته شدن فلسطینی ها برپا کردند در مورد اینهمه کشته شده بیگناه سوری صورت نگرفته. بشار اسد داره دسته دسته آدم میکشه و آب از آب تکون نمیخوره و خیلی ها تو همین خود ایران ادعا می کنن که داره آدم خوارهای سنی و سلفی رو ادب میکنه. اونوقت سرجا نشاندن حماس که بالتبع غیرنظامی ها هم از عواقب آن در امان نیستند میشه وحشیگری و ترور. خوب حتماً خون فلسطینی ها رنگین تره دیگه!
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 19:23
iran4ever - لندن - انگلستان
شرم بر این جانیها و همه حامی‌‌های غربیشون. حالم از کلمه حقوق بشر بهم می‌خوره
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 19:43
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
دو جریان مذهبی‌ خرافاتی یهود و اسلام ،حماس اسلامی با صهیونیست‌های یهودی که هر دو طرف از خون ریزی و کشتن لذت میبرند افتاده‌اند به جان انسانهای بی‌ گناه و هر روز صدها کودک و زن و بچه در غزه و اسرائیل و سوریه و عراق و افغانستان و دیگر ملل عربی‌ اسلامی جانشان را از دست میدهند و کشته شدن این بی‌ گناهان برای سران این کشور‌ها مانند کشتن مگس می‌باشد و جان انسانها از جان یک پشه و مگس هم ارزن تر و آسان تر شده است،،دنیای بدون مذهب دنیای قشنگتر و زیباتر و آرامتری می‌باشد
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 18:38
zavareh - رودسر - ایران
طفلکیها این کودکان بیگناه که بایستی بعنوان سپر بلای بزدلان حماس ازشان اینگونه بیشرمانه سواستفاده شود تا آن ترسوهای مفت خور بتوانند در نزد جهانیان هرچه بیشتر مظلوم نمایی کنند.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 19:09
hossein+87= - ایران - ایران
خدا هیتلر رو رحمت کنه. فاتحه...
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 20:03
faranak-montreal - مونترال - کانادا
باز بچه‌های بیگناه فرشته‌ها آخه این بچها چه میدونند دین یعنی‌ چی‌‌ .ای کاش کشوری بود که بچها را اونجا میبردن هر بچهایی که بهش ظلم می‌شه تا از دست این بزرگترها راحت بشن
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 23:34
Perspolisi - سیدنی - استرالیا
اگه حماس و طرفداراش ادم بودن بین مردم قایم نمیشدن که این همه غیر نظامی بیگناه از بین برن. کار اسرایل هم پسندیده نیست ولی واسه دفاع اسرایل و مردمش شاید لازمه.
جمعه 3 مرداد 1393 - 00:24
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
Azadikhah - تکسل - هلند. بشار اسد داره سگ و خوک نفله می کنه. عجب آزادیخواهی هستی تو . اسم کچل را می زارن زلفعلی!!!!!
جمعه 3 مرداد 1393 - 04:38
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
Azadikhah - تکسل - هلند. بشار اسد داره سگ و خوک نفله می کنه. عجب آزادیخواهی هستی تو . اسم بی کمال را میزارن کمال و کچل را می زارن زلفعلی!!!!!
جمعه 3 مرداد 1393 - 04:39
Azadikhah - تكسل - هلند
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی:یک بار جواب میفرستند چه خبرته!تو آزادی‌خواه ولایت خا‌‌منه‌‌‌ا‌‌ی هستی‌ نه من!
جمعه 3 مرداد 1393 - 13:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.