هشدار به کاربران اینترنت: فعالیت‌تان زیر نظر است

به کاربران اینترنت هشدار داده شده که یک سیستم ردگیری جدید، فعالیت‌هایشان در اینترنت را زیر نظر دارد و ابزارهایی که برای جلوگیری از ردگیری طراحی شده‌اند را ناکارآمد می‌کند.

این هشدار از سوی گروهی از پژوهشگران صادر شده که متوجه استفاده از این سامانه ردگیری روی هزاران وب سایت شده‌اند.

این سامانه با سوء‌استفاده از کدهایی که زیربنای وب را تشکیل می‌دهد می‌تواند برای ردگیری هر کاربر یک شناسه منحصر به فرد تولید کند.

مشخص شده که پورتال های دولتی، فروشگاه های آنلاین و سایت‌های پورنوگرافی همگی از این سامانه ردگیری استفاده می‌کنند.

در مقاله منتشر شده از سوی این پژوهشگران آمده: "مکانیسم های ردگیری که ما مطالعه کرده‌ایم از این جهت پیشرفته به شمار می‌آیند که تشخیص و کنترل آن‌ها سخت است و در برابر حذف یا مسدود شدن مقاومند."

این گروه، که از پژوهشگرانی از دانشگاه پرینستون در ایالات متحده و دانشگاه لوون در بلژیک تشکیل شده، روش‌های ردگیری استفاده شده در ۱۰۰ هزار وب سایت پرطرفدار را تحلیل کرده است. آن‌ها متوجه شده‌اند که بسیاری از وب سایت‌ها استفاده از سامانه های شناخته شده مثل فایل‌های کوچکی که "کوکی" نام دارد را کنار گذاشته و به روش‌های زیرکانه تری روی آورده‌اند.

بیش از ۵ درصد از وب سایت‌های مورد مطالعه این گروه به روشی به نام "انگشت نگاری از بوم" (canvas fingerprinting) روی آورده‌اند. "بوم" در اصطلاح برنامه نویسی به بخشی از مرورگر گفته می‌شود که تصویر وب سایت را نمایش می‌دهد.

این روش مرورگر را مجبور به تولید یک تصویر مخفی از بوم خود می‌کند. تفاوت‌های ظریف در تنظیمات هر کامپیوتر باعث می‌شود که تصویر تولید شده برای هر کاربر با دیگران متفاوت باشد و این امکان شناسایی هر کامپیوتر را فراهم می‌کند.

از جمله وب سایت‌های پرطرفداری که از این روش استفاده می‌کنند می‌توان وب سایت کاخ سفید، روزنامه سان فرانسیسکو کرانیکل و چندین سایت پورنوگرافی را نام برد.

بسیاری از مرورگرهای امروزی ابزارهایی دارند که به کاربران اجازه می‌دهد که جلوی ردگیری خود توسط وب سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنند را بگیرد. بسیاری از شرکت های تبلیغاتی به دنبال راهی برای دسترسی به تاریخچه اینترنت گردی کاربران اند تا بتوانند از این طریق تبلیغات خود را به شکلی هدفمندتر ارائه کنند.

این گروه همچنین روش‌هایی برای جلوگیری از انگشت نگاری از بوم را بررسی کرده‌ ولی گفته‌ که هیچ کدام از مرورگرهای آزمایش شده نتوانسته جلوی استفاده از این سامانه را بگیرد. در این میان تنها مرورگر "تور" موفق به شناسایی این روش انگشت نگاری شده و از کاربران می‌پرسد که آیا مایل به ادامه استفاده از وب سایت هستند یا خیر.

شرکت ردگیری "اد دیس" (AddThis) به وب سایت "پرو پابلیکا" گفته که انگشت نگاری از بوم را بر روی تعداد کمی از ۱۳ میلیون وب سایتی که هم‌اکنون با این شرکت قرارداد بسته اند آزمایش کرده است.

این شرکت گفته که تصمیم دارد این روش را کنار بگذارد چرا که "در تشخیص کاربران به قدر کافی دقیق نیست".

+22
رأی دهید
-1

faranak-montreal - مونترال - کانادا
شما خودشو ناراحت نکن ما خودمان میدانیم
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 23:49
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.