این شعر برای شاعرش «یک سال و سه ماه و یک روز حبس» در پی داشت

کلمه : محمدرضا عالی پیام ملقب به "هالو" شاعر و طنزپرداز مردمی به علت سرودن یک شعر انتقادی در زندان با عنوان «این گونه زندان گشت دانشگاه» که دو سال قبل در سایت کلمه منتشر شد، به یک سال و سه ماه و یک روز حبس محکوم شد....

محمدرضا عالی پیام ملقب به “هالو” شاعر و طنزپرداز مردمی به علت سرودن و انتشار یک شعر انتقادی در زندان به یک سال و سه ماه و یک روز حبس محکوم شد.

به گزارش کلمه، عالی پیام دو سال پیش در زمان حضور در بند ۳۵۰ زندان اوین، شعری را با عنوان «این گونه زندان گشت دانشگاه» سروده بود که در همان زمان در کلمه منتشر شد.

حالا او به اتهام سرودن این شعر و شعرهای انتقادی و طنز دیگر، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده است.

موارد اتهامی وی در حکم صادره، “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران با سرودن اشعار طنز در بین مردم وارسال آن از طریق پیامک و اینترنت برای افراد دیگر؛ توهین به مقدسات قرآن کریم و امام زمان (عج)؛ توهین به حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری؛ و توهین به ریاست محترم جمهوری اسلامی و مسئولین نظام” ذکر شده است.

دادگاه همچنین حکم داده که رایانه شخصی وی نیز از اشعار و سروده ها و محتویات مجرمانه، تخلیه کامل شود و سپس به وی تحویل داده شود.

عالی پیام عضو کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، عضو شورای مرکزی و دبیر انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران، انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی و عضو دائمی آکادمی داوری خانه سینما، عضو چند انجمن ادبی هنری در تهران، مدیرعامل موسسه مینا فیلم و با حفظ سمت، مدیر مسئول موسسه تبلیغاتی دایره مینا بوده که چند سالی ست که به شعر و شاعری روی آورده است.

متن شعری که در حکم دادگاه علی پیام به عنوان یکی از مصادیق مجرمانه به آن اشاره شده، در ادامه می آید:

در بهمن پنجاه و هفت، این را
دارم به خاطر بین آن آشوب

بر روی دیوار اوین، شخصی
بنوشت این جمله به خط خوب:

“مردم بدانید این که خیلی زود
با سرنگونی رژیم شاه

با همت روحانیون، زندان
تبدیل می گردد به دانشگاه ”

بعد از گذشت سال های سال
همواره با خود کرده ام تکرار

پس کو؟ چه شد آن وعده های خوب
پس کی محقق می شود این کار؟

تا این که افتادم به زندان و
دیدم به چشم خویشتن اینجا

مملو دانشجو و استاد است
این گونه زندان گشت: دانشگاه

+491
رأی دهید
-5

kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
شما که انقلاب کردید شما که امدید و خمینى و دار دستشو بر سر کار گذاشتید ،ما شما رو نمیبخشیم!!بخدا ظلم کردید!!!
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 10:57
dara20 - تهران - ايران
نسل احمق ۵۷ نفم‌ترین‌های تاریخ ایران بودند و هستند.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 11:07
afsoon.fr - پاریس - فرانسه
واقعا زیبا بود
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 11:46
bênaw - کردستان - ایران
باز جای شکرش باقیه اعدام نشده!
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 12:04
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
همه کاربران از ترس نرفتن بدانشگاه هیچگونه اظهار نظری نکردند.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 12:39
باور عمیق - قم - ایران
یه شعر هم اگر اشتباه نکنم در مورد انتخابات داشت که میگفت اگر فلان شود و بیسان شود رای نمیدم آی رای نمیدم .. فکر کنم یه مقدار ضایع شد این شعرش
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 12:54
raha1984 - هامبورگ - المان
مرگ بر جمهوری اسلامی ، مرگ بر شیطان بزرگ خامنه ای جلاد
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 13:28
دانشجوی ایرانی - تهران - ایران
واقعا حقیقت تلخه!مرگ بر متحجرانی که آزادی مردم رو سلب کردن!خامنه ای استالین از تو خیلی قدرتمندتر بود ولی الان نفرین ابدی پشتشه!توهم سرنوشتت همینه
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 14:48
martinT - هایدلبرگ - آلمان
درود بر این وطن‌پرست
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 17:05
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﻋﺎﻟﻲ ﭘﻨﺎﻩ ﻳﻚ ﻣﻴﻬﻦ ﭘﺮﺳﺖ اﺳﺖ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻣﻼ ﻧﺼﺮﺩاﻟﺪﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 18:13
paksan - آمریکا - آمریکا
نه برادر اینطوری فک کن که این اشعار یک مرد ناشناخته رو تبدیل به یک اسطوره و محبوب مردم کرد. برو تلاش کن ببین کی می تونه طی چندسال اینطوری محبوب بشه و همه مردم بشناسنش؟! شیرینی شعر به اینه که اثرگذار و محکم و پر از حقیقت باشه وگرنه ما چند میلیون شاعر داریم و کتابها هم نوشتند و هرسال برای رهبر تف میدن ولی ببینید کدوم رو مردم مشناسند؟
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 18:27
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
دین شیطانی اسلام طاقت یک نقد کوچک و مطلب طنز را ندارo چون میدونن که آگر بخواهند قران و احادیث و کتب مذهبی‌ را نقد کنن،پوچی و باطل بودن آنها اثبات میشود و برای همین با زدن برچسب مقدس و الهی به آنها آنها اجازه نقد و را نمیدهند تا به قولی مچشان باز نشود
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 18:30
aram.01 - کردستان - ایران
حقیقت تلخه...
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 20:17
جنگنده - تهران - ایران
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا .......................... حیف نام عقاب که بر خود گذاشته ای, نام کرکس هم از سرت زیادتر است. دین کفرآلود تو یعنی شیطان پرستی و الحاد, شیطانی است نه دین اسلام. امثال تو هستند که به دنبال تمسخر و دلقک بازی و دست انداختن اعتقادات دیگران هستند, امثال تو لیاقت آزادی و دموکراسی ندارند چون آزادی و دموکراسی که امثال تو بدنبالش هستید از هر دیکتاتوری بدتر خواهد بود. در ضمن کرکسه ملحد, پ((ایران)) نه پرشیا همین که از نام پرشیا که اتفاقا صحیحش پرژن میباشد به جای کلمه ایران استفاده میکنی, نشان دهنده (( حقارت و جهالت و حماقتت )) میباشد.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 21:15
کامیاب قزوینی - ملبورن - استرالیا
این انقلاب در کل منطقه باید اتفاق می افتاد که داره اینگونه میشه . درود بر زنان و مردانی که در سال 57 انقلاب کردند تا ما زودتر از همه کشورهای منطقه از هر نظر غربال بشیم. تفکر و رفتار و کردارمان پس از اصلاح الگویی برای سایر انقلابات و انقلابیون جهان خصوصا مسلمانان خواهد بود.تا مدتی دیگر هیچ پادشاهی در هیچ کشوری نخواهد بود و جهان به سمت یکی شدن پیش خواهد رفت و نسلی بسیار هشیار و آگاه و توانا از همین ایرانیان رهبری جهان را به عهده خواهند گرفت.همانگونه که نوستراداموس - شاه نعمتالله ولی و پیامبر اسلام گفته اند.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 21:56
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
باور عمیق - قم - ایران. ضایع تو و اون رفقای کلم به سرتون شدید که از دو بیت شعر میترسین، ستون دین که با باد میریزه، نظام هم با دو بیت شعر! آشیخ مرتضی!! اگر پول نفت این ملت بدبخت نبود هنوز باید با موتور گازی که عمامه ات رو. گذاشتی رو ترک بندش میرفتی سفره ابولفضل که یه دوزار بذارن کف دستت، مزد اون صدای أنکر الاصواتتون.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 23:11
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
جنگنده - تهران - ایران. ترقه جان! اولا این مسلمونها هستن که با برچسب کافر از همون ب بسم الله شروع کردن به توهین به همه و جداً کردن مردم از هم. دوما بیا چشمتو باز کن ببین چه بی احترامیهایی به بهائی ها، ارمنی ها، مسیحی ها و .. کردین، هنوز با دیده شک بهشون نگاه میکنین و اگر دستتون خیس باشه باهاشون دست نمیدین، لیوان آبشون رو باید آب بکشین، چون میگین نجسن!! ان أکرمکم عند الله اتقیکم هم مال در کوزه است! آستانه تحمل و انتقاد پذیریتون هم که زیر صفره! سوما بیسواد!! اتفاقا پرشیا کلمه فارسی اش هست و یعنی سرزمین ایران، پرژن اسم انگلیسی اش هست یعنی منسوب به پرشیا و یا اشاره به زبان فارسی! واقعا حیف کیبورد که این کفار درست کردن گذاشتن زیر دست امثال تو که از توش هیچی در نمیاد!! مشکل تو بین صندلی و کیبورده!!
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 23:30
ommolfesad - تهران - ایران
جنگنده - تهران - ایران : اتفاقا امثال تو که نظرات دیگران رو برنمیتابن دیکتاتوری فکر میکنن !! طرف فقط نظرش رو گفت و تو برای نظر همین آقا حکم صادر کردی ؟؟ پس برو ببین معنی دیکتاتوری چیه ؟ جنگنده برو بجنگ بازار جنگ داغه داغه
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 23:55
اردشیر یکم - خوزستان - ایران
انقلاب..واقعیت ها را نشان داد.....ذات اسلام را نشان داد..ذات.آخونها را که اسلام را مکتوب کرده اند ...نشان داد
جمعه 3 مرداد 1393 - 13:11
جنگنده - تهران - ایران
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا............................ انها کافر نیستند چون لااقل به مسلمانان پرخاش نمیکنند و همان کالایشان را هم به کشورهای مسلمان صادر میکنند, کافر تو و امثال تو هستید که آب دماغتان را نمیتوانید بالا بکشید بعد میایید راجب به مسلمانان و اسلام اظهار نظر میکنید و از دیگران مایه میگذارید فقط هم یک دلیل دارد, عقده و علاقه به کثافتکاری و گناه. دوباره جهالت خودت را به رخ کشید در انگلیسی کلمه ای به نام پرشیا نداریم بلکه persia تلفظش به فارسی میشود پرژا نه پرشیا. آخه عقب افتاده تو چطور در آمریکا هستی هنوز بلد نیستی انگلیسی بلغور کنی.
جمعه 3 مرداد 1393 - 12:39
92ارشام - سیرجان - ایران
جنگنده -تهران ایران،عقاید خودت برای خودت محترمه اما حق نداری به نظر و آرا دیگران توهین کنی،امثال تو افرادی هستند که دوست دارند همه از دریچه چشمان تنگ نظرشان به جهان نگاه کنند و از مغز اکبند و استفاده نشده ایشان بیاندیشند،همه مدتهای طولانی است که نتیجه افکار داعشی شما را دیده اند و بوکو حرام و القاعده را دوست ندارند،عزیزم بکار خودت برس که تفرقه افکنی و تردید در دل مردم . گرامی آریایی و ایران عزیزید
جمعه 3 مرداد 1393 - 14:18
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
جنگنده - تهران - ایران. از ورامین اونطرف تر نرفتی داری ولی بیشتر از کوپنت حرف میزنی، توی جوجه هویجی نمیخواد به من درس انگلیسی بدی! تو فعلا به بلغور عربی و دیکته فارسی ات برس!! من به مسلمونا پرخاش نمیکنم، به امثال شما پرخاش میکنم که بوی تعفّن تفکر یک طرفه تون دنیا رو برداشته. هر وقت تونستی با یک بهائی بشینی یه جا و عین آدم زندگی کنی بیا ظرظر کن بقول خودت.
جمعه 3 مرداد 1393 - 16:59
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
با معذرت خواهی‌ از شیطان که آنرا با دین آدمکش اسلام مقایسه کردم،،شیطان هرچه بوده یه روزی فرشته خدا بوده و ،به نظر من شیطان کسی‌ هست که در سنّ شصت سالی‌ با بچه ۸-۹ ساله سکس میکنه تو هم اگر میخواهی‌ به سنت رسولت عمل کنی‌ ...۹ ساله ... را با افتخار به یک آخوند شصت ساله بده تا از سنت پیامبرات پیروی کنی‌،،مگه .... سوسمار خو عرب نگفت قران تنها معجزه می‌باشد که البته قران هم پر است از داستانهای خرافی یهود مثل یوسف و زلیخا یا نوح و آدم یا قوم ثمود و صالح،،اگر قران تنها معجزه است پس با یک خر به آسمانها رفتن یا ماه را با یک اشارت انگشت دو نیم کردن چیست ،یا تجاوز .... به همسر پسر خوانده خود یا سکس با کنیز و کودک و غلام و زنهای شهدای صدر اسلام و قانونی‌ کردن سنگسار و قطع عضو و... را چگونه توجیه میکنی‌ ،جواب سواد داشتن را هم دوست عزیزمHamid411 - لس آنجلس - آمریکا, گفت و اگر سواد داشتی ز‌ر ز‌ر زدن را درست مینوشتی ،حالا جنگنده در پشت کیبورد برو داییتو دیوونه کن
جمعه 3 مرداد 1393 - 16:06
mammal - لندن - انگلیس
آخوندی هم یک نوع کار هست که باید برای تامین احتیاجات زندگیشون یک در آمد داشته باشند، و تنها راهی‌ که میتوانند پول در بیارند از آدم‌های ساده و نادان هست که آنهم در ایران زیاد هست با دادن وعده بهشت با ۷۲ حوری و باغ میوه و استراحت با حوریان در آن باغ‌ها هست. در زندگی‌ خاکی هم ادعا میکنند که جواب تمام مسائل در قرآن هست و فقط آنها هستند که میتوانند آن را تفسیر کنند، پس اینجا هم برای خودشان یک دکان باز کردند و تا میتواند مردم و خزانهٔ کشور را میدوشند.
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 15:30
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.