تهدید شورای نگهبان به رد صلاحیت برخی از اعضای فعلی مجلس خبرگان

آیت‌الله محمد مومن از فقهای شورای نگهبان

در حالی که یک سال و نیم به انتخابات مجلس خبرگان در ایران مانده است یکی از فقهای شورای نگهبان خاطرنشان ساخت که برخی اعضای فعلی مجلس خبرگان در انتخابات آینده تایید صلاحیت نخواهند شد.

آیت‌الله محمد مومن در گفت‌وگو با هفته‌نامه ۹ دی اظهار داشت: «وقتی آدم نابابی هست، جلوی او می‌ایستیم. یک کسی را از این‌هایی که هنوز هم عضو مجلس خبرگان است، آقایان اعضاء خبرگان تصمیم گرفتند کنارش بگذارند. ممکن است ما هم اگر این دفعه بخواهد او عضو شود جلوی او بایستیم.»

به نظر می‌رسد که این اشاره عضو فقهای شورای نگهبان متوجه آیت‌الله محمدعلی دستغیب، از مراجع تقلید و نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، است، چهره‌ای که به خاطر حمایت‌هایش از جنبش اعتراضی سال ۱۳۸۸ ایران و رهبران آن، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با برخورد شدید محافظه‌کاران مواجه شد که از جمله آنها هجوم چند باره نیروهای موسوم به لباس شخصی‌ها به مسجد قبا در شیراز است، مسجدی که آقای دستغیب امام جماعت آن است.

در این میان تعدادی از اعضای مجلس خبرگان نیز خواستار اخراج آیت‌الله دستغیب از این مجلس شدند که برخی رسانه‌های منسوب به محافظه‌کاران نوشتند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با این اقدام مخالفت کرده است.

با وجود این، آقای دستغیب در سال‌های اخیر در نشست‌های خبرگان شرکت نکرده است که در توضیح آن با اشاره به برخوردهایی که با او و حامیانش صورت گرفته، گفته است که دیگر در این باره احساس تکلیف نمی‌کند.

آیت‌الله محمد مومن نسبت به کاندیداتوری احتمالی آقای دستغیب برای انتخابات آینده هشدار داده و به طور تلویحی گفته که او شرط «انقلابی بودن» را دارا نیست.

این عضو فقهای شورای نگهبان همچنین درباره عدم حضور آیت‌الله دستغیب در نشست‌های خبرگان اظهار داشت: «جوری شده که خودش خجالت می‌کشد بیاید... شاید هم دعوتش نکرده باشند. اگر آقای [محمد] یزدی مسئول دبیرخانه خبرگان رهبری باشد، ممکن است او را دعوت نکرده باشد.»

خزعلی: کسی که فتنه‌گران به دنبال او هستند رئیس خبرگان نمی‌شود

در همین راستا روزنامه جوان، منسوب به سپاه پاسداران، گفت‌وگویی با آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، عضو پیشین شورای نگهبان و از روحانیون تندرو انجام داده که وی تلویحا گفته است محافظه‌کاران مقابل ریاست احتمالی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان خواهند ایستاد.

آقای خزعلی اظهار داشت: «دشمن درباره این مجلس، در مقام فتنه‌انگیزی است. یکی از علل فتنه‌انگیزی زودهنگام اینها این است که الان جناب آیت‌الله مهدوی کنی، رییس خبرگان بیمارند...در چنین شرایطی کسی که نایب رییس خبرگان هست، باید ریاست داشته باشد و دیگران و مخصوصا کسی که فتنه‌گران به او تمایل دارند، نمیتواند ریاست را بگیرد.»

محافظه‌کاران نزدیک به حکومت ایران از موضع و نقش اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان در اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ به شدت انتقاد کرده و مهدی هاشمی، فرزند وی، را از فتنه‌گران اصلی حوادث آن سال می‌دانند.

آقای هاشمی همان سال در خطبه‌های نماز جمعه تهران خواستار آزادی زندانیان جنبش سبز و باز شدن فضای سیاسی کشور شد.

اکنون آیت‌الله خزعلی با اشاره به مواضع آقای هاشمی و گمانه‌زنی‌ها درباره آینده ریاست مجلس خبرگان می‌گوید: «کسی که فتنه‌گران به دنبال او هستند، لیبرال شده است، با دشمنان نظام و رهبری همدست شده است. در چنین شرایطی اگر هم بیاید، نمی‌تواند مجلس خبرگان را با شرایط کنونی آن اداره کند.»

به گفته وی، «اشخاص پخته‌ای در خبرگان هستند که اساساً به او [هاشمی رفسنجانی] نظر منفی دارند [از جمله] آقای مصباح، آقای جنتی و دیگران که به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل خواهند کرد. مگر این که خدای ناکرده همه این‌ها از بین بروند... و این آقای جنتی بود که کاندیداتوری همین شخص را برای ریاست جمهوری رد کرد و گفت که ایشان شرایط لازم را ندارد».

اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری پارسال ایران رد صلاحیت شد، اما در نهایت حسن روحانی، کاندیدای مورد حمایت او و محمد خاتمی در انتخابات پیروز شد.

+6
رأی دهید
-34

shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
تو رو به خدا ببینید عجب داستانی ما با این جماعت داریم، یعنی‌ چی‌ تهدید به ردّ صلاحیت؟؟؟؟؟ اگر طرف صلاحیت نداره که اصلا بحثی‌ نیست نباید در مجلس خبرگان باشه ، اگر صلاحیت داره، دیگه این قدرت نمای چه معنی‌ داره؟؟؟ کسی‌ که تهدید به ردّ صلاحیت می‌کنه صلاحیت خودش مورد تردید و سوال است.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 09:54
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
حرفهایش سراپا اقناع و منطق و استدلال است!!!چه کسی صلاحیت شما را تایید می کند؟ البته شما نیازی به تایید صلاحیت ندارید که . موقع تولد از اون بالا دستی غیبی به شما تاییدیه مادامالعمری داده..افسوس و افسوس !!!
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 10:51
dara20 - تهران - ايران
همین الان هم فقط یک گله گاو پیر فربه و نفهم که مجیزگوی رهبر الدنگتان هستند در این مجلس غیر قانونی نشسته و مهر تأیید بر اعمال پلید و تخلفات بیشمار او میزنند.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 11:05
paksan - آمریکا - آمریکا
بخواب بابا. سالی یکبار از سولاخش میاد بیرون و بقیه اش هم در حال خوردن حقوق حرامش هست.اصلاً کار شما تو اون مجلس چی هست؟ دستغیب فهمیده که نون حرام دارید می خورید و اصلاً نمیاد برید به حرام خواریتون ادامه بدید .معاویه به امثال شما نیاز داره که با همین حقوق حرام راضی باشید و خودتون رو بفروشید.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 18:15
siavash2a - تهران - ایران
شورای نگهبان نگهبان منافع و قدرت خامنه ای شده نه نگهبان حقوق ملت و اسلام
شنبه 4 مرداد 1393 - 08:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.