هافینگتن پست: این ملک عبدالله است که دستور حمله به غزه را داده است

انتخاب : هافینگتون پست نوشت: خبرهای انحصاری ، مقالات و اظهارات برخی مقامات در رسانه های غربی نشان می دهد نظام عربستان سعودی و برخی نظامهای دیگر به اسرائیل برای آغاز جنگ اخیر علیه نوار غزه چراغ سبز نشان داده‌اند. دستهای متعددی در حمله ارتش اسرائیل به نوار غزه در کار است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، آمریکا از اینکه حماس هم اکنون هدف چنین حمله ای قرار گرفته است خوشحال نیست زیرا در حالی که صحنه های قتل عام در خیابانهای شجاعیه در غزه منتشر می شد جان کری وزیر خارجه آمریکا در شبکه تلویزیونی ان بی سی می گفت اسرایئل حق دفاع از خودش را دارد. دان شاپیر سفیر اسرائیل در آمریکا نیز به شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت آمریکا تلاش خواهد کرد تا نیروهای میانه رو در غزه قوی تر شوند یعنی تشکیلات خودگردان فلسطینی قوی شود.

با وجود آنکه مصر نیز از آنچه در غزه رخ می دهد ناراحت نیست و سامح شکری وزیر خارجه مصر جنبش حماس را مسئول کشته شدن غیر نظامیان دانست زیرا با آتش بس مخالفت کرد اما نتانیاهو به هیچ یک از این دو شریک ناتوان اهمیت نمی دهد زیرا آنان ( آمریکا و مصر ) نمی توانند پوشش لازم از عملیات نظامی به این سرسختی را فراهم آورند و نتانیاهو به شریک سوم اعلام نشده در این ائتلاف نامقدس اهمیت می دهد.

شریک سوم و مهم ترین شریک در نشان دادن چراغ سبز برای عملیات نظامی اسرائیل علیه غزه نیز عربستان سعودی است.

حمله به غزه با دستور پادشاه عربستان صورت می گیرد و این دستور سلطنتی نیز یک سرّ فاش شده در اسرائیل است که همه مسئولان سابق دفاعی و کنونی از آن با خوشحالی یاد می کنند.

شائول موفاز وزیر سابق جنگ اسرائیل مجری شبکه ده تلویزیون اسرائیل را با این جمله که «تل آویو باید برای عربستان سعودی و امارات در خلع سلاح حماس نقشی مشخص کند» غافلگیر کرد.

موفاز در پاسخ به این پرسش که از این حرف چه منظوری دارد گفت پولهای عربستان سعودی و امارات باید پس از نابودی حماس برای بازسازی غزه به کار گرفته شود.

هافینگتن پست سپس به اظهارات عاموس گلعاد مسئول سابق نهاد دفاعی اسرائیل و رئیس روابط سیاسی و نظامی کنونی در وزارت دفاع اسرائیل اشاره کرد که به تازگی گفته است :« همه چیز زیرزمینی و محرمانه است و علنی نیست اما همکاریهای امنیتی اسرائیل با مصر و کشورهای عرب خلیج فارس در نوع خودش منحصر به فرد است و دوره کنونی بهترین دوره از نظر امنیت و روابط دیپلماتیک با جهان عرب است.»

جشن روابط در واقع جشن متقابل است. عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان با عبد الفتاح سیسی رئیس جمهور مصر تماس گرفته بود تا موافقت ریاض را با طرح آتش بس مصر که به حماس اعلام نشده بود اطلاع دهد.

هافینگتن پست درباره شواهد دیگری از روابط عربستان و اسرائیل نوشت : سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (‌موساد ) و مسئولان اطلاعات عربستان سعودی به طور منظم تشکیل جلسه می دهند و دو طرف زمانیکه محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در آستانه سقوط بودند بحث و تبادل نظر می کردند.

آنها درباره ایران نیز دست به دست هم داده اند و هر دو برای حمله اسرائیل از طریق حریم هوایی عربستان به ایران و نابودی برنامه هسته ای این کشور تدارک می بینند.

حتی برخی منابع می گویند عربستان بیشتر تبلیغات هزینه‌بر اسرائیل علیه ایران را تأمین می کنند. ترس ،عامل مشترک بین عربستان و اسرائیل باعث شده است آنها دست به دست هم دهند.

دهها سال اسرائیل و عربستان در ترس ،احساس مشترکی دارند و واکنشهای آنها نیز مشابه بوده است. هر دوی آنها احساس می کنند می توانند از طریق حمله به همسایگان ( لبنان و یمن ) یا آنکه از طریق تأمین هزینه های جنگ نیابتی و کودتاها (‌در سوریه و مصر و لیبی ) از خودشان حمایت کنند.
هرست افزود آنان دشمنان یا رقبای مشترک دارند و ایران و ترکیه و قطر و حماس در غزه و اخوان المسلیمن دشمنان یا رقبا هستند.

اسرائیل و عربستان همچنین هم پیمانان مشترکی دارند یعنی نهادهای نظامی آمریکایی و انگلیس. محمد دحلان مرد قدرتمند جنبش فتح که یک بار تلاش کرد کنترل غزه را به دست بگیرد شاید در مرحله آینده به این هدف برسد.

تفاوت در اینجاست که برای نخستین بار در تاریخ اسرائیل و عربستان است که این دو قدرت نظامی با یکدیگر هماهنگی باز و آشکاری دارند.

شاهزاده ترکی برادر زاده پادشاه عربستان در واقع نمای کلی این نزدیکی بین تل آویو و ریاض است او نخستین بار کتاب یک نویسنده اسرائیلی را در عربستان منتشر کرد. او ماه مه گذشته به بروکسل رفت تا با ژنرال عاموس یادلین رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیل دیدار کند. دادگاهی در ترکیه یادلین را به دست داشتن در حمله به کشتی مرمره متهم کرده بود.

این نشریه به اظهارات ترکی درباره احتمالات صلح با انتشار مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص اشاره کرد و افزود : اینها وسایل است و پایان کار نیست . نشانگر هزینه حقیقی این ائتلاف است . هرست نوشت اقدام ترکی به تقویت ابتکار صلح عربی به بهای چشم پوشی از حمایت تاریخی عربستان از مقاومت فلسطین صورت می گیرد.

در پایان این مقاله جنجال برانگیز آمده است: همگان به ویژه در غزه از صلح استقبال می کنند اما وسایلی که هم پیمانانان اسرائیل در عربستان و مصر به دنبال تحقق این صلح هستند از طریق تشویق اسرائیل به حمله کوبنده علیه حماس است .

این ائتلاف اسرائیلی و عربستان با خون فلسطینیان کشته شده در غزه سرشته شده است.

از همین روست که موفاز درخواست کرد به عربستان و امارات در خلع سلاح حماس و دیگر گروههای مقاومت نقش ویژه ای داده شود.

موفاز به شبکه ده تلویزیون اسرائیل گفت ارتش اسرائیل محال است که از طریق توسل به زور بتواند نوار غزه را خلع سلاح کند ولو آنکه آن را به طور کامل اشغال کند باز هم نمی تواند.

موفاز گفت این امر به یک طرح دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی جامعی نیاز دارد تا خلع سلاح گروههای فلسطینی تحقق یابد.

وی افزود نیاز مبرمی وجود دارد که ملت غزه به لزوم همکاری در اجرای این طرح متقاعد شوند و این نیاز به دادن مشوق است مانند کمکهای سخاوتمندانه مالی تا برای همکاری با هرگونه تلاش بین المللی یا منطقه ای که به تحقق این هدف کمک کند متقاعد شوند.

عربستان و امارات در شرایط کنونی می توانند نقش مهمی در تأمین منابع مالی این پاداش ایفا کنند.

در همین حال یک تحلیلگر نظامی برجسته اسرائیلی درخواست کرد درباره شکست سیاسی و نظامی و اطلاعاتی جنگ کنونی اسرائیل تحقیق رسمی شود. همه این نشانه های رو به افزایش بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی نمی تواند به اهداف خود از این جنگ برسد.

+95
رأی دهید
-18

همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
غلط میکنند هردو باهم . منفورتر از عربستان و صهیونیسم و مجاهدین خلق در تمام زندگی ندیدم
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 20:32
گشتاسپ - شیراز - ایران
تحلیل مزخرفیه.بدون تائید و کمک عموسام اسرائیل به ایران حمله نمیکند.البته این حمله خود مقدمه جنگ 3ام جهانیست
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 21:00
dara20 - تهران - ايران
مردک از بس خورده داره میترکه، درست اندازه اسب آبی شده. عربک تروریست.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 21:19
greentree - تهران - ایران
بله عربستان و اسرائیل قصد دارند ایران را تجزیه یا وارد جنگ داخلی‌ کنند ، البته افراد بیت رهبری ایران کم سواد و مذهبی‌ هستند که فریب دادن این بیت برای اسرائیل یا انگلیس چندان مشکل نیست .........افراد این بیت منفورترین افراد در بین مردم هستند همین یعنی‌ اینکه بازی با این افراد راحت هست
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 22:15
greentree - تهران - ایران
بازی و فریب دادن مردان دیکتاتور و مذهبی‌ بسیار ساده تر از فریب دادن افراد مردمی و وطن پرست هست ،،،،بیت رهبری هدف سختی نیست برای اسرائیل
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 22:18
paksan - آمریکا - آمریکا
منافع عربستان از خلع سلاح حماس چیست؟ نویسنده این مقاله رو باید پیدا کرد . در این روزها روزنامه ها دنبال حرفهایی هستند که مردم دوست دارند بشنود حالا چقدرش درسته معلوم نیست. البته توجه کنید که باید اخبار رو از منبعش هم پیدا کرد. به نظرمن حماس می خواد با ادامه این جنگ از فشار روانی خودش بکاهه. یعنی آدمهای نظامی و گروههای نظامی که بلا استفاده دور خودش جمع کرده و پول حقوق دادن به آنها رو هم نداره باید یک طوری فعال باشند و بقولی سرکار باشند و اگر راکت بمانند قطعاً دچار فروپاشی خواهند شد. به نظر من باید اسرائیل غزه رو کلاً بگیره و تمام فلسطینی ها رو کوچ بده به سمت دیگه زیر نظر فتح و عباس .من اگر بودم یک مهلت 2هفته ای و یک تونل امن برای زنها و خانواده هایی که می خوان بروند به سمت دیگه مابین غزه و کرانه غربی ایجاد می کردم شک نکنید 90درصد مردم می رفتند از اون منطقه بعدشم هرکی می موند یعنی برای جنگ مانده و حماس هم نمی تونست پشت مردم قایم بشه
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 22:25
ali.reza.london - لندن - انگلستان
باید همهٔ این عربها با اسرائیل رابطه بر قرار کنند و بعدش ایران تا بعدا نگویند که ایران با اسرائیل رابطه داره و از این حرفها، اسرائیل هم مثل هندوستان و کشورهای دیگه با ادیان مختلف کی‌ به کیه امروز، اما خوبه ما ایرانیها که اینقدر پول پول می‌کنیم خوب دارند اینا با تحریم رو اعصاب راه میرند تا ادت زشت را هم بذاریم کنار
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 22:30
باور عمیق - قم - ایران
به خدا قسم مردم غزه و مبارزین حزب الله لبنان به نحوی سپر دفاع مردم ایران هستند . اینها اگر در خط مقدم مبارزه با اسراییل نبودند ، محل جنگ خاک سرزمین ایران بود . اینها اگر در خط مقدم مبارزه نبودند ایران طعمه طمع آل یهود و عربستان یهودی و قطر و امارات ، با همکاری اسراییل و آمریکا قرار میگرفت . بمیری انشالله عبدالله که خوش ترین خبر زندگی من خواهد بود
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 22:50
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
این کفتار عیاش که خودش را خادم حرمین شریفین می نامد خیلی بدتر و کثافت تر از همتایان صهیونیستش است.
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 00:11
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
paksan - آمریکا - آمریکا. شرافت هم خوب چیزیه! این حوادث باعث میشوند بعضی ها ذات واقعی خودشان را با حمایت از رژیم کودک کش عزراییل به بقیه نشان بدهند. واقعا شرم آور!!!سیا را ول کن موساد مزدور استخدام میکند با حقوق مکفی و مزایای عالی!
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 00:21
Berdia - تهران - تهران
دم اسرائیل گرم تا الان ثابت کرده کل کشورهای منطقه را به.. حساب نمکنه،مثل اگوزها نیست هی زرت پرت کنند،وقتی میگند میزنند میزنند،این خاه منی و أمثالهم هزار بار میکویند اسراییل و هیفا را می زنیم،ولی تا حالا هنوز جرات ترقه هم نداشتند در کنند
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 23:55
faranak-montreal - مونترال - کانادا
paksan - آمریکا - آمریکا-من همیشه کامنتت را میخونم و خیلی‌ خوشم میاد ، فقط را به اون تونل که گفتی‌!!! ، اگه چنین تونلی بزنند تمام این مفت خورها شلیته سر میکنند کفش پاشینه بلند از همون تونل در می‌رن
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 02:04
راهجو - فریدونکنار - ایران
مطمئن منطقه زیر تسلط اسرائیل امن تر از تسلط اعراب بر همان منطقه است! چون یهود دشمن ایرانی نیست اما اعراب با ایرانیان بد مشکل دارند! تو همین جنگ 8ساله ایران کلی فلسطینی و لبنانی اسیر گرفتن
جمعه 3 مرداد 1393 - 17:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.