امضای قرارداد بدون تشریفات مناقصه با شرکت واسطه چینی در وزارت راه

تقاطع: وب‌سایت “اعتدال”، نزدیک به بخشی از دولت حسن روحانی، روز سه‌شنبه (۳۱ تیر-۲۲ جولای) تصویر نامه‌ای را منتشر کرده که که در آن عباس آخوندی، “وزیر راه و شهرسازی” از اسحاق جهانگیری، “معاون اول رییس جمهوری اسلامی” می‌خواهد تا “ضمن ترک تشریفات مناقصه”، برای احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با شرکت مهندسی راه‌آهن چین (CREC) قرارداد امضا شود. تاریخ نگارش این نامه ۱۳ بهمن ماه سال گذشته است.

به نوشته “اعتدال”، آقای آخوندی در حالی خواستار انعقاد با این شرکت چینی شده که «به جز شرکت‌های آلمانی-اروپایی شرکت دیگری توان ساخت قطارهای سریع‌السیر را ندارد» و وزارت راه، در واقع، خواستار انعقاد قرارداد با یک “شرکت واسطه” آن هم به «سه برابر قیمت» شده است.

بر پایه‌ی این گزارش، «قیمت پیشنهادی شرکت آلمانی برای احداث این راه‌آهن ۲ تا ۲/۵ میلیارد یورو است» اما شرکت چینی «هزینه‌ای نزدیک به ۷/۵ میلیارد یورو را مطالبه کرده است».

این گزارش با تاکید بر این‌که «در ‌‌نهایت تمامی مراحل اجرایی توسط شرکت‌های اروپایی انجام خواهد شد» از امضای قرارداد با شرکت‌های چینی که در پروژه‌های گذشته «بدعهدی» و «تخلفات پیاپی» داشته‌اند به شدت انتقاد کرده است.

گفتنی است در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از امضای قرارداد و توافق‌نامه با شرکت‌های چینی در عرصه‌های مختلف صنعت و انرژی ایران انتشار یافته است.

از جمله، اواخر خردادماه گذشته محمدعلی ایلخانی، “مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور” از امضای توافق‌نامه با چینی‌ها برای “احداث فرودگاه جدید مشهد” خبر داد و گفت این توافق‌نامه در حالی به امضا رسید که «فرانسوی‌ها هم برای احداث فرودگاه جدید مشهد ابراز تمایل کرده بودند».

حسن پیوندی، “قائم‌مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی” نیز روز ۷ خردادماه در گفتگو با خبرگزاری “مهر” با اشاره به “بازگشایی حدود ۴ میلیارد یورو فاینانس چینی برای ۷ طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران” افزود که به زودی فاینانس چند طرح دیگر صنعت پتروشیمی توسط فاینانسورهای چینی بازگشایی می‌شود.

وی اضافه کرد که طبق توافق صورت‌گرفته با طرف‌های چینی «قرار است در مجموع به ۲۰ طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران منابع فاینانس خارجی اختصاص یابد».

اسماعیل جلیلی، یک عضو مجلس شورای اسلامی نیز روز ۴ خردادماه به خبرگزاری “مهر” گفت که به دستور وزیر نفت، قراردادی به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان با یک شرکت چینی برای “فاز دوم توسعه پتروشیمی” شهر مسجدسلیمان منعقد شده است.

+18
رأی دهید
-18

dara20 - تهران - ايران
خر تو خر اسلامی همینه طرف که اسمش هم آخوندی است
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 18:59
delmorde - یوتوبوری - سوئد
پس اینها چرا به وزرای احمدی نژاد ایراد می گیرند!؟ اینها که همان خرند فقط پلانشان عوض شده!؟ حتما حق حساب اقا میرسه و تا زمانی که اقا را دارند بچاپند که خر بزرگ حامیشانست!!! مهم نیست چه و کی میسازد زیرا هم باید حق ارباب چینی برسد هم خر بزرگ.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 19:26
paksan - آمریکا - آمریکا
به نظرم الم کردن شرکتهای اروپایی یک نکته انحرافی است.موضوع اینه که شرکتهای اروپایی اگر هم بخواهند کار کنند نمی گذارند که کار کنند.چینی ها با نفوذ در لایه های مدیریتی کشور عملاً کنترل کشور رو بدست گرفتند و با پخش پول و زد و بند تلاش میکنند رانت و حضور بدون دردسر داشته باشند و این همه نشون از اهمیت برکناری مدیران میانی دولت هستش مدیرانی که در دوران احمدی نژاد سرکار آمدند و هنوز هم سرکار هستند و روابط و فسادهای آنها کاملاً روشن هستش.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 19:41
آخوندستیز - نیریز - ایران
چقدر تو این 35 سال پیشرفت کردیم. فرودگاه را فرانسوی برامون بسازه راه آهن را آلمانی یا چینی بسازه, راکتور انمی , هواپیما و ادوات جنگی را روسی بسازه اصلا ما ایرانیها با این مغزهایمان باید بریم کهکشانی دیگر زندگی کنیم. کره زمین لیاقت ما را ندارد. اینها همه تحفه های اسلام ناب محمدی است که بر هر قوم مسلمانی ارزانی داده شده. تمامی کشورهای اسلامی بدون استثناء از نظر تکنولوژی و دیگر موضوعات علمی صفر و در بعضی موارد زیر صفر هستند. پس از 35 سال هنوز دستمون پیش آمریکائیها دراز است برای قطعات هواپیماهای عهد دقیانوس. امان از روزی که این نفت تمام شود یا منبع انرژی بهتر و ارزانتری پیدا شود. آنروز مرگ خاور میانه خواهد بود.(به استثناء اسرائیل)
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 21:03
amir2893 - کیف - اوکراین
من فکر میکنم علت اینکه ایران با روس هاوچینی ها کار میکنه اینه که این کشورا هیچ وقت پروژه ها رو بخاطره تحریمها نصفه کاره رها نکردن . ولی شرکتهای اروپای بیشتر مواقع پروژه ها رو به بهانه تحریم ناتمام گذاشتن.نمونه پارس جنوبی
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 22:07
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.