یکی از سفیران دوره خاتمی، دوباره سفیر ایران در عربستان سعودی شد

حسین صادقی اخیرا از برخی اقدامات و سوبرداشت ها در روابط ایران و عربستان انتقاد کرده بود

حسین صادقی، سفیر ایران در عربستان سعودی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و از دیپلمات های نزدیک به اصلاح طلبان، بار دیگر از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عنوان سفیر در عربستان سعودی منصوب شده است.

دوره ماموریت آقای صادقی در عربستان، یکی از گرمترین دوره ها در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان محسوب می شود اما این وضع در دوره محمود احمدی نژاد ادامه پیدا نکرد.

از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی به عنوان یک رئیس جمهور میانه رو، بهبود روابط با کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان از اهداف اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

هرچند مناسبات ایران با برخی از کشورهای خلیج فارس طی یک سال گذشته بهبود یافته یا تقویت شده است اما این وضع به طور محسوسی شامل عربستان سعودی نبوده است.

برخی از مقام های ایران، رهبران عربستان را حامی خشونت در عراق و سوریه و عامل دخالت در این کشورها توصیف می کنند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در زمان ریاست جمهوری اش و مدتی پس از آن از چهره های کلیدی حامی روابط با عربستان بود، چند بار طی یک سال گذشته گفته است که در صورت فراهم شدن مقدمات، آماده همکاری با دولت و سفر به عربستان برای کمک به بهبود روابط است.

آقای هاشمی رفسنجانی اواسط اردیبهشت سال جاری در دیدار با سفیر جدید عربستان در تهران گفت "تا زنده هستیم، باید معیاری برای همکاری دنیای اسلام تعریف کنیم" و چند هفته پس از آن هم در دیدار با حسین صادقی که اکنون سفیر ایران در عربستان شده خواستار همکاری ایران و عربستان برای مبارزه با افراطی گری در منطقه شد.

آقای صادقی در آن دیدار گفته بود "در مقاطعی به خاطر بعضی از اقدامات، سوءبرداشت‌ها بر حسن‌نیت‌ها سایه انداختند و باعث تضعیف روابط ایران و عربستان شدند."

+12
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.