بهبود گردش خون با مصرف چند ماده غذایی

اگر خون به درستی در رگ‌ها جریان نداشته باشد مشکلاتی مانند پاهای متورم، ورم قوزک پا، گرفتگی عضلات در شب، بی‌طاقتی و غیره در فرد دیده می‌شود؛ اما می‌توان با رعایت نکات تغذیه‌ای جریان خون را بهتر کرد و از این قبیل مشکلات خلاص شد.



فلفل کاین

فلفل کاین به صورت تازه و یا ادویه‌ی خشک وجود دارد که باعث افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن شده و شریان‌ها و رگ‌های خونی را تقویت می‌کند. توصیه می‌کنیم که فلفل کاین را به صورت خام در سالاد استفاده شود.

پرتقال

پرتقال و مرکبات دیگر سرشار از ویتامین C بوده و جریان طبیعی خون را بهبود می‌دهند. این میوه‌ها باعث تقویت جداره‌های رگ‌های خونی شده و از تشکیل پلاک‌ها خونی ناشی از جریان بد خون پیشگیری می‌کنند.

شکلات سیاه

کاکائو حاوی فلاوونوئیدهایی است به طور طبیعی در گیاهان و میوه‌ها وجود دارند و به بهبود گردش خون کمک می‌کنند. نتایج پژوهشی که در Circulation Journal به چاپ رسیده است نشان می‌دهد شکلات سیاه که سرشار از فلاوونوئیدهاست بهتر از شکلات سفید که فاقد این ترکیبات هستند به گردش خون کمک می‌کنند.

تخمه‌ی آفتاب‌گردان

تخمه‌ی آفتابگردان سرشار از ویتامین E می‌باشد که از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کند. مصرف این تخمه‌های پرخاصیت یکی از روش‌های مناسب برای بهبود جریان خون است. توجه داشته باشید که مواد غذایی سرشار از ویتامین E دیگر مانند زیتون، میوه‌های صدفی و تخمه‌ی کدو نیز همین خاصیت را دارند.

ریشه‌ی زنجبیل

زنجبیل شهرت زیادی در تسکین و بهبود حالت تهوع و مشکلات گوارشی داشته و به گردش بهتر خون کمک می‌کند. می‌توانید زنجبیل تازه را به صورت خام و یا با مواد غذایی دیگر مصرف کنید. می‌توانید از آن چای و دمنوش تهیه‌کرده و میل کنید.

سیر

سیر حاوی خواص فوق‌العاده‌ای است که برای تصفیه‌ی خون مفید بوده و از تشکیل پلاک‌های خونی پیشگیری می‌کند. مواد غذایی دیگر هم خانواده‌ی سیر مانند تربچه، پیاز و تره‌فرنگی نیز برای بهبود جریان خون بسیار موثرند.

جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا یکی از درخت‌های قدیمی است که باعث گشادشدن رگ‌های خونی شده و به این ترتیب جریان خون را افزایش می‌دهد. همچنین باید بدانید که این گیاه جریان خون به سمت مغز را نیز افزایش می‌دهد.

هندوانه

هندوانه سرشار از لیکوپن است و این آنتی‌اکسیدان طبیعی باعث بهبود جریان خون می‌شود. لیکوپن یک رنگدانه‌ی طبیعی است که در مواد غذایی قرمز رنگ مانند گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت صورتی و زردآلو وجود دارد. توت‌فرنگی و مورد صحرایی جزو مواد غذایی حاوی این رنگدانه‌ها هستند که به دلیل داشتن ویتامین P نیز باعث تقویت جداره‌های رگ‌ها شده و مانع از ورود آب به بافت‌های خونی می‌شود.

ماهی آزاد

ماهی آزاد حاوی میزان قابل‌توجهی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت قلب مفید است و باعث بهبود گردش خون در رگ‌ها می‌شود.

لیموترش

لیموترش قاتل بیش از بیست نوع میکروب و عفونت است و با سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و غیره مقابله کرده و باعث افزایش جریان خون می‌شود. به عقیده‌ی متخصصان سیترات سدیم و سیترات پتاسیم موجود در لیموترش تصفیه‌کننده‌های قوی خون هستند. این ترکیبات حالت چسبناکی رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد.

آووکادو

آووکادو چرب و پرکالری است اما درعین‌حال سرشار از ویتامین E می‌باشد که جزو محافظ‌های رگ‌های خونی است. توصیه می‌کنیم هر هفته یک مرتبه آووکادو را به همراه لیموترش (سرشار از ویتامین C) میل کنید تا رگ‌هایتان در سلامت بماند و خون به راحتی در آن‌ها جریان داشته باشد.

تخم‌مرغ‌های ارگانیک

تخم‌مرغ ارزش غذایی بالایی دارد. سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد که به حفظ غشای سلولی کمک کرده و جداره‌های رگ‌ها را تقویت می‌کند.

آجیل

آجیل‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین E هستند که برای رگ‌های خونی مفیدند.

مواد غذایی بدون قند افزوده

ساکاروز که در محصولات غذایی شیرین به وفور وجود دارد باعث تخریب کلاژن می‌شود. بهتر است از مواد غذایی طبیعی و بدون قند افزوده استفاده کنید تا رگ‌هایتان در امان بمانند.

امان از چربی‌ها

چربی‌ها همیشه برای رگ‌ها و خون مشکل‌ساز می‌شوند. توصیه می‌کنیم از روغن‌های گیاه استفاده کنید و از فر، کباب کردن و یا بخارپز کردن برای پختن مواد غذایی استفاده کنید.

چند توصیه‌ی کلی

اگر بر اثر گردش خون نامناسب پاهایتان پف کرده و دچار مشکل شده‌اید این توصیه‌ها را آویزه‌ی گوشتان کنید:

از پوشیدن لباس‌ها و کفش‌های خیلی تنگ بپرهیزید چون مانع از گردش خون می‌شوند.

از بی‌تحرکی بپرهیزید تا خون در قوس پاهایتان به حرکت در بیاید.

برای آرامش پاها آب را با فشار نسبتاً بالا از قوزک پا تا زانوها فواره کنید.

+14
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.