مجلس ایران از توضیحات هسته‌ای وزیر خارجه در جلسه غیرعلنی 'قانع شد'

به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس، آقای ظریف تمدید مذاکرات هسته ای را نتیجه "مسائل اختلافی و بحث های مقام معظم رهبری در خصوص ۱۹۰ هزار سو" دانسته است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس به توضیح راجع به مذاکرات هسته ای پرداخت.

در مورد جلسه امروز سه شنبه، ۳۱ تیر اطلاعات کمی منتشر شده، اما بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرده که توضیحات آقای ظریف "قانع کننده" بوده است.

مطابق اظهارات آقای نعمتی در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت، وزیر امور خارجه ایران در جلسه امروز گفته است: "غربی ها در هفته آخر مذاکرات فشار بسیاری را بر ایران تحمیل کردند اما با توجه به مسائل اختلافی و بحث های مقام معظم رهبری در خصوص تولید ۱۹۰ هزار سو طبیعتا تمدید مذاکرات پیشنهاد شد".

به گزارش ایسنا آقای ظریف در عین حال تاکید کرده است: "ما از ابتدا به دنبال این بوده ایم که در یک پروسه مشخص زمانی به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی که به آن نیاز داریم، دست یابیم."

آیت الله خامنه ای دو هفته پیش و در جریان مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی در وین، تاکید کرد که ظرفیت غنی سازی مورد نیاز ایران در درازمدت، ۱۹۰ هزار سو است در حالی که این قدرت ها تاکنون با ۱۰ هزار سو موافقت کرده اند. "سو" نوعی واحد اندازه گیری ظرفیت غنی سازی اورانیوم است و اغلب سانتریفوژهای موجود ایران، معادل یک سو ظرفیت دارند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در بخش دیگری از صحبت های امروز خود، با اشاره به اینکه "پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد" گفته است که در این زمینه "هر زمان که نیاز باشد مجلس ورود پیدا می کند".

بهروز نعمتی افزوده است: "با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای در حال حاضر نیازی به ورود مجلس در خصوص مسائل هسته ای نیست، هر چند که جلسات بین دولت و مجلس در خصوص مسائل هسته ای همچنان ادامه دارد."

تصویب "پروتکل الحاقی" در مجلس، یکی از خواست های قدرت های جهانی از ایران در جریان مذاکرات هسته ای بوده است.

با امضای این پروتکل، آژانس بین المللی انرژی اتمی از امکان نظارت کامل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله بازرسی های سرزده از تاسیسات هسته ای، برخوردار خواهد شد.

دوره شش ماهه مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی، هفته پیش در وین به  پایان‌ رسید.

در پایان این مذاکرات، طرفین توافق کردند مذاکره برای دستیابی به یک توافق جامع هسته ای را برای چهار ماه دیگر ادامه دهند.

+12
رأی دهید
-7

dara20 - تهران - ايران
عجب!!!!! گاوهای فربه طویله شورای اسلامی تا دیروز داشتند خودشان را جر می‌دادند اما حالا قانع شدند!!!
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 10:02
samuk66 - قطر - قطر
به درک.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 12:30
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
افغانیها یک ضرب المثل دارن که میگه: ما زیربار حرف زور نمیریم مگه اینکه زورش پر زور باشه! ظاهرا زور پر زور که بوده هیچ قانع کننده! هم بوده
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 20:45
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.