رویا صابری نژاد؛ ۲۰ سال زندان برای فیس‌بوک

مسیح علینژاد

پیشتر در این و از سوی رسانه‌ها اعلام شد که هشت فعال شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

این گزارش حاکی است شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، این هشت جوان فعال در فیس‌بوک را به اتهاماتی از جمله «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و«توهین به سران قوا» و «توهین به اشخاص» در مجموع به حدود ۱۲۷ سال حبس محکوم کرد.

این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می کردند که از تیر ماه سال ۹۲ خورشیدی با پیگرد قرارگاه ثارالله یکی از قرارگاه‌های امنیتی سپاه پاسداران روبرو شدند و پس از آن با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند.

رادیو فردا با داریوش تقی‌پور، همسر خانم رویا صابری‌نژاد نوبخت که از متهمان این پرونده است، گفت وگو کرده است.

لطفا خود معرفی کنید.

من داریوش تقی پور هستم، همسر خانم رویا صابری نژاد نوبخت که برای دیدار خانواده‌اش به ایران رفته بود و در ایران به خاطر مسایل فیس‌بوک و کامپیوتر، بازداشت شده بود.

چه فعالیتی در فیسبوک داشتند که منجر به بازداشت‌شان شد؟

همسرم روی کامپیوتر و با فیس‌بوک با چند نفر آشنا شده بود و برای دیدار با همین دوستان فیس‌بوکی، به شیراز رفته بودند و آن‌جا دستگیر شدند. گفتند به خاطر این‌که خط قرمز را رد کرده و یک سری مسائل نوشته و یک سری مسائل را همخوان (شیر) کرده که این کار نباید انجام می‌داده است.

در این پرونده، گفته شده برای هشت متهم، به طور مجموع‌ ۱۲۷ سال زندان برایشان صادر شده، برای همسر شما چند سال حکم زندان داده‌اند؟

بهشان گفتند ۲۰ سال.

آیا همسر شما فعالیت سیاسی هم داشته؟

نه. نه خود من، نه خانواده من و نه خانواده رویا (همسرم) هیچ‌کدام مان مسائل سیاسی اصلا‌ نداریم و واقعا هم وابستگی به هیچ‌ گروه یا شخصی هم نداریم. آدم‌هایی هستیم که سرمان توی زندگی خودمان است. ما چون بچه دار هم نمی‌شویم، فقط زندگی خودمان است. من و رویا. همین. پدر و مادر همسرم فوت کرده‌اند و ایشان فقط یک خواهر دارند که او هم سالمند و بیمار و نیازمند مراقبت است.

شما و همسرتان مقیم انگلیس بودید که حالا همسرتان بعد از بازگشت به ایران بازداشت شد. آیا شما از مقامات ایران درخواست کمک کردید یا از مقامات انگلیس پیگیری کردید؟

ما همه ایرانی هستیم و اصولا‌ دوست داریم مسئله‌مان توی خود ایران حل شود و  دست گدایی برای خارجی دراز نکنیم. از مسئولان می‌خواهم کمک کنند، منظورم مسئولان ایران است. من نمی‌خواهم از کشور بیگانه کسی کمک کند. من حتی برای آقای ظریف (وزیر خارجه ایران) و برای آقای روحانی (رییس جمهوری ایران) در فیسبوک شان نوشتم و توضیح دادم. به خاطر این‌که خانم من برای خواندن زبان انگلیسی به کالج می‌رفت و اوقات بیکاری و از راه کامپیوتر و فیس‌بوک، با چند نفر آشنا شده و خب اشتباه کرده. حتی من به مقام رهبری نامه نوشتم. برای رییس دستگاه قضایی نامه نوشتم. حالا نمی‌دانم رسیده بهشان نرسیده. حتی به رویا گفتم و از زندان برایشان نوشته است. حالا یک اشتباه کرده، واقعا باید اینقدر تاوان بدهد؟

آیا وکیلی پیگیر پرونده همسرتان هست؟

بله ایشان وکیل دارند و وکیلشان پیگیر پرونده شان هست. چون توی پرونده این‌ها هشت نفر هستند. از جوان ۱۸ ساله دارد تا آدم ۴۵ و ۵۰ ساله. همه متهمان پرونده از کمترین که هفت سال زندان است، تا بیشترین که بین ۲۰ تا ۲۱ سال زندان است، محکوم شدند.

من یک خانمی را دیدم برای فرزندش آمده بود که ۱۹ ساله و دانشجو بود. واقعا‌ خانواده محترمی بودند. یک خانواده دیگر از شیراز آمده بودند که واقعا‌ اگر می‌دانستند برای نوشتن چنین چیزهایی در فیس‌بوک چنین اتفاقی می‌افتد، اصلا دست به کامپیوتر نمی‌زدند. یکی از هشت متهم این پرونده، مجروح جبهه است. حالا یک چیزی نوشتند در فیسبوک یا شر کردند یا هرچی.

این هشت تا خانواده دارند، پدر دارند، مادر دارند.، زن و بچه دارند. واقعا‌ یک رافت اسلامی کنند که همه شان برگردند به آغوش خانواده هایشان. ولی من به شما قول می‌دهم طوری شده که زن من کامپیوتر می‌گذاری جلویش حالش به هم می‌خورد. رویا یک زن خانه‌دار است و همین‌طور واقعا چیزهای مذهبی توی خون ما است. ولی به خاطر یک اشتباهی که کرد نباید آن مجازات را برایش کنند. چون فقط ایشان تنها مجازات نمی‌شود. من هم دارم مجازات می‌شوم. من حدود ۵۰ سالم است. رویا هم ۴۸ سالش است. بخواهند ۲۰ سال زندانی بهش بدهند واقعا‌ً‌ این مشکل است. عمرما اینقدر طولانی نمی‌شود که بخواهیم بعد از ۷۰ سال بخواهیم دوباره زندگی را شروع کنیم. واقعا‌ً این زندانی که به این هشت نفر دادند همه‌اشان را نابود می‌کنند. جوانی که ۲۱ سالش ۲۲ سالش هست می‌خواهد زندگیش را شروع کند بعد از ۲۰ سال می‌شود جوان ۴۲ ساله. از تحصیلش مانده. چون دو سه نفرشان دانشجو بودند. خب بچه ۱۸ ساله هیچ‌کدام از اینها اسلحه نمی‌دانند چیست. این‌ها بچه‌های همین انقلاب اند.

+82
رأی دهید
-2

خانه کجاست - لندن - انگلیس
هر کسی خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه!!! بعدشم حرف همسر این خانم که بازداشت شده با مصاحبه روز اول زمین تا آسمان فرق میکنه. دولت بریتانیا هم گفت تلاش ما بی نتیجه هستش برای آزادی این شهروند ایرانی بریتانیای چون این خانم کاملا با خبر بوده از عواقب کاری که کرده و توهین به مقدسات یقیناً همین موضوع بوده .روزانه تعداد زیادی ایرانی ساکن خارج از کشور در حال تردد هستند و کسی با اینها کاری نداره در خروج و ورود از ایران.رفتی ایران جو گیر شدی فکر کردی هر افکاری رو میتونی ترویج کنی ...
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 00:27
Edin 2xL - کالیفورنیا - أمریکا
این بدبختها با ۲.۳تا لایک و شیر ۱۲۷سال آب خورد براشون ...منی که این ۵ساله لایک و شیر میکنم قطعا حکمم ادامه بوخودا:)
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 00:38
nasl sokhta - لندن - انگلیس
این مرد دروغ میگه قبلان گفته بود که پیش نماینده پارلمان انگلیس (MP)شهرشون رفته و آنها پیگیر هستند حالا میگا که من گدایی نمیکنم و فلان و فلان، از دست این مردم دروغگو کلافه شدیم نمیدانیم که راست میگه ؟
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 02:12
مژگان سازگار - لندن - انگلیس
تو همین لندن از این قبیل آدم ها تو کامیونتی ایرانی خیلی زیاد هستند.فکر میکنند اگر به اسلام و مذهب توهین بکنند بین جامعه ایرانی جذب روشنفکران و چیز فهم ها حساب میشند و مردم فکر میکنند این نوع افکار یک نوع کلاس ، دیگه نمیدونه تا بهت بگند اهل کجای، بگی ایرانی هستم اولین چیزی که یادشان میافته REPUBLIC ISLAMIC OF IRAN و آیت الله خمینی حالا هی بگید من پرشین من زرتشتم من آن فیس فول ایرانی.!!! یادم چندین سال پیش مهاجران دوره قدیمی اصلا این افکار و نظرات رو در مورد دین مذهب یا هر نوع باور و اعتقاد رو نداشتن و همه با هم دوست بودند حالا یکی خیلی مذهبی بود یکی اصلا مذهبی نبود ولی با هم دوست و رفیق بودن.الان شما هرچی ایرانی میبینی اولین چیزی که به دهانش میاد افکار زد دینی و مذهبی قبل از اینکه اجازه بده خودت رو معرفی کنی ...
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 03:13
مژگان سازگار - لندن - انگلیس
یا ربّ مباد که گدا معتبر شود/گر معتبر شود ز خدا هم بی‌ خبر شود!!!حالا شما به یکی از همین بی خداها یا بقول خودشون دین ستیز یا آن فیس فول ها که صبح تا شب تمام بدبختی مشکلات رو از چشم دین یا مذهب میبینند بگو اگه جرات داری تو همین لندن برو جلوی یک عرب یا پاکستانی تیر مذهب بگو اسلام فلان ایراد داره فقط یه بحث دوستانه کن:طرف فقط کافی از دست شکایت کنه بگه به دینش توهین کردی یا به مسخره گرفتی کاری میکنند که تا آخر عمرتون مرغ های آسمون انگلیس بحالش گریه کنند.هیچکدام از این ایرانیهای مذهب ستیز جرات نمیکنند فقط زبانشان برای هموطنانشان دراز!!!من شخصا خیلی از ایرانی ها رو میشناسم طرف صبح تا شب به دین و مذهب هر توهین میکنه و جالب تو take way پاکستانی ها کار میکنه جمعه ها نفر اول تو صف نماز جماعت در کنار بوس پاکستانیش در درگاه اسلام خم راست میشه.فقط زبانش و افکار برای هموطناشش .
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 03:38
paksan - آمریکا - آمریکا
اینها قربانی هستند. معاویه می خواد مردم رو بترسونه یعنی کاری کنه که هیچکس سمت عدالت و حق نره. یعنی بیشتر دلشون میخواد این اخبار و این محکومیت پخش بشه و مردم رو بترسونند. دیگه چه انتظاری از حکومت معاویه دارید . دزدی ، دروغ ، فساد ، مال حرام خواری، ریشه خانواده و دین رو زدن . یعنی فقط نگاه کنید هر قسمتی از دین که به ضررشون هست حذف و کاملاً محو میشه ولی درعوض شایعات و حرفهای و مسائل بی ربط و حاشیه ای میشه اصل دین ؟ ولایت فقیه که ساخته خودشونه میشه اصول دین طوری که اصلاً با این همه صحنه سازی خدا و پیغمبر و .. بقیه گم که هیچ میشند نوکر ولایتشون.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 03:45
مژگان سازگار - لندن - انگلیس
یکی نیست بگه خانم رویا بیکار بودی رفتی برای ملاقات اقوام و فامیل و گشت گذار و خوش گذرانی تو ایران،حتما باید یک مشکل ایجاد میکردی کار به اینیده میشد. رفتی کلاس بذاری بگی شهروند انگلیس هستی و هر توهین و هدف رو میتونی بیان کنی.فکر کردی شما هم مثل یک عرب مقیم بریتانیا هستی که اگر افتادی زندان دولت بریتانیا بیاد شهروندش رو از زیر دست شیخ های زالو سفت عرب آزاد کنه.اینها نانشان تو اسلام این رو یادتان باشه .اگر ملیت عرب یا کشورهای دیگر رو داشتی ظرف 24 ساعت از طریق رایزنی آزادمیشدید. ولی خوب متاسفانه بعضی از ایرانیها فکر میکنند یک پاسپورت و اتاع شهروندی یک کشور برای اونا حکم یک سپر ضد ضربه است و هر کاری میخواهند بکنند کسی کارشان نداره چون از کشور مامان کویین هستند.واقعا بیان افکار زد دینی شما ارزش این رو داشت سفر و خانواده رو مشکل بندازید!!!یادتان باشه دولت انگلیس ناندانیش تو دین هر دینی به ویژه اسلام، دنیا رو با افکار مذهبی رو انگشت شستشان میچرخانند این آدم ها هستند بازیچه شدند.واقعا متاسفم برات اینجا زندگی کردی ولی هیچ وقت ماجرا رو متوجه نشدید اوضاع از چه قرار...
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 04:46
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
خانه کجاست - لندن - انگلیس نوبت تو هم میرسه. خیلی دیر نیست.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 06:31
smart292 - ونکوور - کانادا
باید مثل کانادا مردم جمع بشوند جلوی سفارت خانه‌ها و خواستار تعطیلی این خانه‌های جاسوسی اسلامی بشوند تا این رژیم استبدادی دیگر جرات دست زدن به مردم را نداشته باشد اینترنت هم برای خودی‌ها آزاد و برای بقیه مردم که خودی نیستند حرام میباشد نابود باد این رژیم استبدای اسلامی ایران با رهبر دزدش
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 06:33
rezahiz - دوسلدورف - آلمان
خانه کجاست- لندن - انگلستان اگر الان همسرت یا مامی جون یا پاپی ملوسک تو رو مثلا میگرفتند ودراز میکردند کف اوین از روش بولوزر رد میکردند بازهم اینطوری جانب رژیم می گرفتی؟ پس لطفا اینجوری راجع به هموطن خودت نگو...اصلا شیر کرده یا لایک کرده خب یعنی اینقدر رژیم متزلزل شده که اینها باید اینجوری زندانی بشوند...؟.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 09:24
siavash2111 - ویسبادن - آلمان
دوشیزه مژگان سازگار - لندن - انگلیس گرامی‌ کلی‌ خندیدن کردیم چه باحال تفسییر فرمودید حالو‌ هوای این جماعت ایرانی‌ را خوشمان آمد ‌ها ها‌ها ها‌ها
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 10:30
ghormeh sabzi - تهران - ایران
هر چی‌ مزدور رژیم آخوندیه تو انگلیس وول میخوره ،اون نونی که از راه مزدوری در میارین و میریزین تو حلقه زنو بچه‌تون انگار خیلی‌ بهتون ساخته.زن بدبخت از روی سادگی‌ اومده تو فیس بوک با چند تا آشنا شده و همونایی که خواستن بیاد ایران زیر آبشو زدن ،ای‌ لعنت تو روح هر چی‌ آدم فروش که برای این رژیم آخوندی کار میکنه .
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 09:23
perser68 - آلمان - آلمان
ghorme sabzi - تهران - ایران. و درود بر تو هموطن عزیز
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 11:22
sara8888 - لندن - بریتانیا
مژگان سازگار - لندن - انگلیس از طرز نوشتنت معلومه که خیلی‌ آدم بیسوادی هستی‌( REPUBLIC ISLAMIC OF IRAN) اگه ایران بودی نقش یک فاطی کماندو قهار خوب میتونستی ایفا کنی‌. نخیر خانوم تو همین انگلیس نقد دین آزاد و توهین محسوب نمی‌شه. مثلا شما میتونی‌ بپرسی‌ چرا پیغمبر اسلام با دختر نه‌ ساله به بستر رفت ؟ و این اصلا توهین نیست.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 11:24
perser68 - آلمان - آلمان
مژگان سازگار - لندن - انگلیس. پس آزادیه بیانی که تو داری از جای گرم چی میشه؟ این خانم ایرانیه و حقشه که بره ایران ! هر جمله ای که نوشته و حرفی زده ،هیچ ربطی به خاله بازی و پر حر فیه شما نداره! از جای گرم لطفاً داستان ننویس ! خودت دله خوشی نداری دیگرانو متهم نکن ! هر چیزی که نوشته ،خودش جورشو میکشه! در آخر ننگ به مذهبی که با جانو ماله مردم چنین میکنه! اسلامه خوب پیدا کردی سلامه منو هم بهش برسون !
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 11:30
lady roya - لندن - انگلستان
مژگان سازگارـ واقعاً همینطوره. موافقم.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 14:21
nikiniki12 - ماینز - المان
باز این زالوهای پست فطرت که جیره خوار حکومت ایران در انگلیس هستند شروع کردند به حرف موفتزنی. انقدر اسلام اسلام نکنید، دین برای شماها راهی‌ برای پرکردن جیبهاتونه. حالا اگر یکی در کشورهای دمکرات در اینترنت لایک بزنه یأ نزرشرو بده، باید ۲۰ سال زندانی بشه؟؟؟ روزی این بی‌عدالتی از حلقمتون میاد بیرون
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 15:55
مژگان سازگار - لندن - انگلیس
چی شد دوباره آی دی های جنگی رو کشیدید بیرون از پارکینگ .سطح فکری و نوع برداشت شما خیلی پایین من چه کنم اینکه ناراحتی نداره سایت برای پدرت نیست که اینجا قانون داره پس لازم نیست شما دهانت رو باز بسته کنی خوشت نماید از سایت برو چون نظر من برای شما ها نیست که به 7 جد و آبادان بر میخوره.امسال شما مشکل شخصی دارید از نوع سوزشی که مقابله با این عارضه سخت برات بهترین راه درمان سوزش اینکه اینجا نیایی به خودت استراحت بدی تو ناراحتی از حال احوال و اوضاعی که به تو حاکم .برای من همه چیز توپ .....
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 14:29
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
مژگان سازگار - لندن - انگلیس - نردبان این جهان ما و منیست/ عاقبت این نردبان افتادنیست/ لاجرم هر کس که بالاتر نشست/ استخوانش سختتر خواهد شکست.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 21:02
mehran of persia - آبادان - ایران
آخه میای ایران که چی؟رفتی برو دیگه همونجا بمون.درس عبرت نمیگیرید که هی میاین و دستگیر میشید.واقعا که.....
دوشنبه 6 مرداد 1393 - 06:52
mehran of persia - آبادان - ایران
هی هر روز یکیشون میاد ایران.اگه ایران بده خب چرا دوباره برمیگردی.بابا بروید مگر بیکارید.کاشکی من هم میتونستم برم و دیگه برنمیگشتم.مثل خردادیان که دیدید به چه روزی افتاد.واقعا که.....
دوشنبه 6 مرداد 1393 - 06:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.