چگونه در عصر ارتباطات یک خبر دروغ، یک حرکت عظیم می‌شود؟ / اسپلبرگ شکارچی دایناسوری که جماعتی او را محکوم کردند!

اتفاقاتی که اخیراً درباره استیون اسپیلبرگ در فیس بوک رخ داد و موجی علیه «استیون اسپیلبرگ» کارگردان برجسته دهه‌های اخیر سینما ایجاد کرد، این پرسش را پیش آورد که در عصر ارتباطات و دوران شکل گیری دهکده جهانی در مواجهه با ظرفیت بالقوه‌ای که می‌تواند یک خبر ولو دروغ را به حرکتی عظیم مبدل سازد، چگونه باید هوشیار بود؟

به گزارش «تابناک» و به نقل از ایندیپندنت و یوس ای تودی، استیون اسپیلبرگ چهره ناشناخته‌ای برای مردم دنیا نیست و بسیاری از فیلم‌های او از جمعه پارک ژوراسیک حجم عظیمی از مخاطبان جهانی را داشته اما هنوز بسیاری از مردم دنیا، این کارگردان مطرح سینمای آمریکا را نمی‌شناسند و به تازگی با او به عنوان یک شکارچی غیرقانونی که گونه نادر جانوری را شکار کرده و در کنار لاشه حیوات عکس یادگاری انداخته، آشنا شده‌اند!

ماجرا از آنجا آغاز شد که «جی برنسکامب»، یکی از تصاویر پشت صحنه فیلم «پارک ژوراسیک» محصول ۱۹۹۳ را در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرده و زیر آن به شوخی متنی علیه اسپیلبرگ نوشت که بسیار جدی گرفته شد و یک حرکت عظیم را در پی داشت! برنسکامب برای این عکس نوشت: «عکس شرم‌آور از شکارچی‌ای که برای تفریح یک «تریسراتوپس» را کشته و با خوشحالی با این حیوان عکس هم می‌گیرد. لطفاً این عکس را به اشتراک بگذارید تا جهانیان نام این مرد منفور را بشناسند»

در اتفاقی باورنکردنی، نوشته برنسکامب جدی گرفته شده و در مدت زمانی نه چندان طولانی این عکس بیش از 33 هزار بار در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شد و هزاران کامنت در پی داشت که بخش اعظمی از نظردهندگان، اقدام به محکوم کردن این عمل استیون اسپیلبرگ کردند و مدلی که اسپیلبرگ با آن عکس گرفته بود را همچون کرگدنی کمیاب متصور شدند که یک شکارچی پس از قتل این گونه نادر و ضربه محکم به محیط زیست، از آنچه کرده خوشحال است!

واکنش‌ها نسبت به انقراض نسل یک دایناسور‌ ۶۶ میلیون ساله آنقدر سنگین بود که برای هر ناظری تکان دهنده می‌نمود. یکی از کاربران که پستش هزاران لایک گرفته بود، تاکید کرده بود جنایتی که اسپیلبرگ انجام داده، هیچ فرقی با جنایتی که شخصی به خانه شما می آید و انجام می‌دهد، ندارد و در واقع به همین سرعت، این کارگردان صاحب نام به یکی از بدمن‌های فیلم‌هایش بدل شد! البته واکنش‌ها نسبت به آسیب زدن به گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض انقراض طبیعی است اما وقتی این گونه میلیون‌ها سال پیش منقرض شده باشد، دیگر اوضاع طبیعی نیست!

یکی از کابران فیس بوک از استیون پرسیده: «چرا این حیوان نادر را کشتی؟» و دیگری نوشته: «نمی‌دانستم اسپیلبرگ شکارچی دایناسور است!». یکی دیگر از کاربران فیس‌بوک در زیر این عکس که ظاهراً مدل حیوان بازسازی شده کنار اسپیلبرگ در آن خیلی طبیعی به نظر می‌رسد، نوشته: «این استیون اسپیلبرگ است، کارگردان فیلم پارک ژوراسیک!» و دیگری در پاسخ نوشته‌است که «برایم مهم نیست او چه کسی‌است. نباید آن حیوان را می‌کشت.» و برخی دیگر با ابراز انزجار از اسپیلبرگ، تاکید کرده‌اند دیگر هیچ‌وقت فیلم‌هایش را تماشا نخواهند کرد!
 

«جی برنسکامب» پس از آنکه دریافت نمی‌تواند موج به راه افتاده را فرو بنشاند و مردم باور کرده‌اند که واقعاً اسپیلبرگ این غول مهربان که 66 میلیون سال پیش نابود شده را شکار کرده، به شوخی‌اش ادامه داد و با انتشار تصویری از فیلم «آرواره‌ها» ساخته ۱۹۷۵ که استیون اسپیبلبرگ در پشت صحنه بر روی مدل کوسه استفاده شده در این فیلم سوار شده، ابعاد دیگری از جنایات این شکارچی دایناسور را برای جماعت فاقد اطلاعات عمومیِ حداقلی عیان نماید!

«جی برنسکامب» زیر این عکس نوشته‌است: «لطفاً به شناسایی این قاتل بی‌رحم کوسه‌ها که به طور غیرقانونی حیوان می‌کشد کمک کنید. کوسه‌ها برای اکو-سیستم ضروری هستند و منطقه حفاظت شده آن‌ها در سواحل کالیفرنیا قرار دارد. اگر از محل یا هویت این فرد اطلاع دارید، هرچه زودتر مقامات را در جریان قرار دهید.» و طبیعتاً جماعتی که شکار یک دایناسور را باور می‌کنند، ماجرای کوسه را به سرعت باور می‌کنند و بعید نیست تا پای شکایت از اسپیلبرگ به واسطه جنایت‌های ضدمحیط زیستی‌اش نیز رفته باشند!

کریگ فرگوسن کمدین اسکاتلندی مشهور در هالیوود گفته است: «تو نمی‌توانی از یک نفر برای خودت قهرمان بسازی، تنها به خاطر چیزهایی که درباره او در اینترنت خوانده‌ای. اینترنت منبع اطلاعات نیست، بلکه منبع دروغ (اطلاعات اشتباه) است» اما در دنیای کنونی چگونه می‌توان این حقیقت را به یک باورعمومی بدل کرد که به هر اطلاعاتی برای تحلیل و تنظیم رفتارشان اکتفاء نکنند؟
 

+62
رأی دهید
-1

cobalt3 - کرج - ایران
همین امثال این آمریکائی ها بودن که نسل دایناسور ها رو نابود کردن و الان فقط ما دایناسور داریم مرگ بر آمریکای دایناسور خوار کبلائی.
‌سه شنبه 31 تير 1393 - 21:02
mir1976 - واشنگتن - آمریکا
جهت یادواری مجدد که بعضی از دوستان هر حرفی و خبری را باور میکنند و با فحش های دور از ادب ، از خجالت خیلی ها در می آیند. لطفا خیلی ساده نباشید کمی ملایمتر.
‌سه شنبه 31 تير 1393 - 21:23
goosfand - نیویورک - آمریکا
این هم مدرکی‌ زیبا برای روشنفکرانی که باورشون اینه که دموکراسی واسه هر کشوری با هر مردمی بهترین گونه حکومته! برخی‌-ها چنان رای مردم رای مردم میکنند که انگار این ملت همه یه پا سیاستمدارند، و خوب و بد خودشون و کشورشون رو تشخیص میدند؛ کاش بفهمیم که دمکراسی واسه کشور ما خیلی‌ زود بود که منجر به این دیکتاتوری بسیار فاسد شده
‌سه شنبه 31 تير 1393 - 22:22
Shahin.Orel - تهران - ایران
راه دور نمیخواد برید , در همین سایت مهملی چاپ شده , در مورد ریزش مو در هنگام شیمی درمانی که یکی یا شوخی کرده یا کلاه برداری و با یخ جلو این اتفاق رو گرفته , قوم ابله هم در زیرش به شگفت اومدن و خدا رو شکر خدا رو شکر کامنت گذاشتن iranianuk.com/page.php5?id=20140718104620009&e=3#comments
‌سه شنبه 31 تير 1393 - 23:44
fariborzkhan - ایران - ایران
من فکر می کنم همه شوخی می کردن. مگه میشه کسی ندونه دایناسورها منقرض شدن؟
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 06:21
ensanam arezoost - خارگ - ایران
Shahin.Orel - تهران - ایران. شما منبع و آدرسی رو که نشان می دهد این خبر دروغ است را بزار.. نه آدرس خبر که همه کاربران خودشان دیدند و حالا شما ادعا می کنید دروغ است به چه سندو دلیلی؟
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 07:53
Mamad_ina - نیو یورک - آمریکا
9380 نفر در مقایسه،با 7 میلیارد چیزی نیست، نمیدونم چرا فیسبوک یه اپشن نداره که نشون بده وقتی 9380 نفر لایک کردن کلا چند نفر این پست رو دیدن و چند نفر دیسلایک میکنند، 7 میلیارد آدم باور های عجیبی دارن، که چند نفر 309 سال خوابیدن، مورچه حرف میزنه، یکی میره چند سال تو شکم ماهی زندگی میکنه بعد زنده بیرون میاد، یکی با خر میره 7 طبقه اسمون، یکی با یه تیکه چوپ چندین تن آب رو تکون میده، طوفان میاد که همه زمین از قطب شما تا جنوب تا اورست 8884 متری زیر آب میره و باقی ماجرا، اینا رو دریاب
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 08:19
جنگنده - تهران - ایران
Shahin.Orel - تهران - ایران..................... باز اومدی شروع کردی به یاوه گویی، همین امثال تو هستند که در فیسبوک دنبال خاله زنک بازی و عقده بازی و گذاشتن عکس از خودشون برای برانگیختن حسادت دیگران و چشم و هم چشمی هستید و وجه مشرک اکثریتتان هم ضد خدا و مذهب بودنتان است، شماها با اون داعشیها هیچ فرقی ندارید و و یکیتون سر کرباسه یکیتون هم ته کرباس.
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 10:18
shahin.orel - تهران - ایران
جنگنده - تهران - ایران یاوه اونی میگه که ته غار سوار الاغ به آسمون میره تو هم باور میکنی من که شبیه مقدسات تو کلاه بردار نیستم
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 11:49
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.