جزئیاتی تکان‌دهنده از بورسیه‌های غیرقانونی

پیام نو : در حالی که وجود اسامی برخی از نمایندگان مجلس در میان بورسیه‌های غیرقانونی تلویحا تایید شده است، اخبار پشت پرده دیگری نیز از این جریان به گوش می‌رسد؛ از جمله وجود نام برخی از مسئولان دانشگاهی در بین این اسامی و از جمله معاون آموزشی یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور. این در حالی است که همزمان سه نفر از اعضای کمیته ۵ نفره رسیدگی به این موضوع در مجلس نیز خواهان مختومه شدن این پرونده هستند و معتقدند که وزارت علوم در این خصوص خبرسازی کرده است.

آخرین تحولات در خصوص پرونده بورسیه‌های غیرقانونی در وزارت علوم حکایت از آن دارد که علاوه بر برخی نمایندگان مجلس هشتم و نهم، نام تعدادی از مدیران دولتی و مهم‌تر از آن مسئولان دانشگاه‌های کشور در دوره محمود احمدی‌نژاد نیز در این پرونده دیده می‌شود.

جواد هروی یکی از اعضای کمیته بررسی این پرونده در مجلس تایید می‌کند که تعداد نمایندگانی که در مجلس نهم توانسته‌اند از این «رانت» دولت محمود احمدی‌نژاد استفاده کنند بیش از ۱۰ نفر است. وی همچنین می‌گوید چیزی در حدود همین تعداد هم در مجلس هشتم از امکانی که در وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد برای بورسیه شدن فراهم شده بود، استفاده کرده‌اند. با این حال، هروی توضیح می‌دهد که موضوع وجود نام برخی نمایندگان در لیست این بورسیه‌ها فقط به همین مورد ختم نمی‌شود.

به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، موضوع اصلی این است که درصد زیادی از این نمایندگان به همراه چند نفر دیگر از نزدیکان و اعضای خانواده خود توانسته‌اند از این موقعیت سود ببرند. هروی می‌گوید در برخی موارد مربوط به نمایندگان مجلس کسانی هستند که با ۷ یا ۸ نفر از خانواده و بستگان خود توانسته‌اند از این دست بورسیه‌ها دریافت کنند.

اما موضوع بورسیه‌های غیرقانونی دولت سابق ابعاد دیگری را هم شامل می‌شود که دامنه آن به خود دانشگاه‌ها کشیده شده است. از جمله اینکه برخی افراد با استفاده از همین دست موقعیت‌های تحصیلی توانسته‌اند با اخذ مدارک دانشگاهی به مسئولیت‌های قابل توجهی در وزارت علوم دولت سابق برسند. اکنون نام برخی از مسئولان دانشگاه‌های کشور نیز در لیست این بورسیه‌ها وجود دارد.

به عنوان مثال در این بین می‌توان به (م.ر) معاون آموزشی یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور اشاره کرد که با معدل لیسانس حدود ۱۱ و معدل فوق لیسانس حدود ۱۴ توانسته از چنین موقعیتی برخوردار شود. مدارک موجود در پرونده بورسیه‌های غیرقانونی دولت سابق تایید می‌کند که فراگیری این دست نمونه‌ها در میان برخی مسئولان و مدرسان دانشگاه‌های کشور که عموما در بین سال‌های ۸۷ تا ۹۲ وارد فضای دانشگاهی شده‌اند یا به مسئولیتی در این حوزه رسیده‌اند، کم نیست. چه آنکه نام برخی از روسای دانشگاه‌های شهرستان‌های کشور نیز در این لیست آمده است.

از سوی دیگر نام فرزند و مسئول دفتر یکی از وزرای دولت احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس نیز در لیست بورسیه‌های غیر قانونی به چشم می‌خورد.

گفته می‌شود این نماینده، یکی از طراحان استیضاح وزیر علوم است که برخی از نزدیکان و وابستگان وی در زمان وزارتش در دولت احمدی‌نژاد نیز به طور خاص مجوز موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی دریافت کرده‌اند.

پیش‌تر تایید شده بود که افراد استفاده‌کننده از این بورسیه‌ها توانسته‌اند به راحتی به عضویت هیات‌های علمی دانشگاه‌ها در بیایند. در همین‌باره گزارش‌ها و اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد فرزندان برخی از مسئولان وزارت علوم دولت سابق هم توانسته‌اند از این موقعیت ایجادشده منتفع شوند.

در همین حال اما پیگیری این موضوع در کمیته تخصصی که در مجلس تشکیل شده است با شرایط خاصی دنبال می‌شود؛ بدین معنا که این کمیته تقریبا بدون هماهنگی بین اعضا کار خود را دنبال می‌کند. اعضای این کمیته که همگی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستند عبارتند از عباس مقتدایی، رضا صابری، علی‌اصغر زارعی، جواد هروی و قاسم جعفری. در میان این ۵ نفر تا کنون عباس مقتدایی که یک نماینده نزدیک به جبهه پایداری است بیشتر در حالت انفعال عمل کرده است و دخالت و مشارکت چندانی در جراین بررسی این سه هزار بورسیه انجام نمی‌دهد که دلیل آن مشخص نیست.

اما سه نماینده دیگر این کمیته یعنی علی‌اصغر زارعی، رضا صابری و قاسم جعفری به شدت در پی مسکوت ماندن این پرونده هستند و البته بیشتر هم وزارت علوم را محکوم می‌کنند که اخبار و اطلاعات نادرستی را منتشر کرده است. از این جمع سه‌نفره، علی‌اصغر زارعی عضو جبهه پایداری و رضا صابری و قاسم جعفری نیز نزدیک به تفکر این مجموعه هستند.

به جز هروی در میان ۲۵ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تنها حجت‌الله درویش‌پور نماینده ایذه است که خواستار پیگیری رانت داده‌شده در دولت احمدی‌نژاد به حدود ۳ هزار متقاضی ادامه تحصیل است.

مشکل اصلی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این است که اولا ترکیب این کمیسیون بیش از دیگر کمیسیون‌های مجلس به جبهه پایداری نزدیک است و دیگر اینکه نام افرادی چون غلامعلی حداد عادل و محمدمهدی زاهدی در این کمیسیون دیده می‌شود که به دلایل مدیریتی و مسئولیتی که به ترتیب به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزیر علوم دولت نهم داشته‌اند، با این موضوع مرتبط می‌شوند.

علاوه بر این نام یک نفر از نمایندگان این کمیسیون هم در فهرست کسانی که از این سه هزار بورسیه استفاده کرده‌اند به چشم می‌خورد. از ۲۵ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ۱۵ نفر یا عضو و یا نزدیک به جبهه پایداری هستند که در نوع خود در کمیسیون‌های مجلس بی‌نظیر است.

دستورالعملی که باعث ایجاد زمینه رانت برای استفاده ۳ هزار نفر از بورسیه‌های غیرقانونی شده، در دوران وزارت محمدمهدی زاهدی که اکنون رئیس کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس است، صادر شده است. حدادعادل و زاهدی طی یک ماه اخیر نقشی جدی در پشت پرده هدایت استیضاح‌کنندگان وزیر علوم و همچنین منتفی کردن بررسی سه هزار بورسیه غیر قانونی داشته‌اند. هر چند حدادعادل در نقش میانجی در جلسات هیات رئیسه مجلس و وزیر علوم و استیضاح‌کنندگان او حضور می‌یافت اما نهایتا نتوانست نگرانی خود را از منتفی شدن این استیضاح پنهان کند و چند روز پیش صراحتا در جمع اساتید بسیجی دانشگاه از این استیضاح حمایت کرد.

روز چهارشنبه حامد قادرمرزی از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس و از معدود اصلاح‌طلبان بهارستان گفت که برخی افراد دخیل در این سه هزار بورسیه از امضای طرح استیضاح وزیر علوم خودداری کرده‌اند تا بدین ترتیب نقششان افشا نشود.

+62
رأی دهید
-0

تیتو تیتو - تهران - ایران
این رانت سالهاست که در تمامی مقاطع دانشگاهی برای اقازاده ها و ارگانی ها وجود داشته کنکور بیکاری فقط برای مردم عادیست که این کثافت ها از ان پول در بیاورند و بیکار تحویل جامعه دهند زیرا که استخدام ها نیز بر اساس رانت بوده و در کل الفاتحه برای ایران .
یکشنبه 29 تير 1393 - 15:56
paydar22 - لاهه - هلند
از همه جالبتر اعزام زیر دیپلمهای که مردودی مکرر داشتن است انهم بیشتر به کشورهای غربی
یکشنبه 29 تير 1393 - 16:52
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.