وزیر ارشاد: ۵ میلیون کاربر وایبر و واتس‌اپ داریم

علی جنتی، وزیر ارشاد، از حدود ۵ میلیون کاربر شبکه‌های ارتباطی چون وایبر و واتس‌اپ در ایران خبر داد و گفت که «در مورد فیلتر یا رفع فیلتر شبکه‌هایی که مورد اقبال میلیونی مردم قرار گرفته باید با احتیاط برخورد کرد».

وایبر و واتس‌اپ دو سرویس  پیام‌رسانی است که از طریق اینترت صورت می‌گیرد و برای تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌ است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  ۲۸ تیر ماه  در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، از تدوین آیین‌نامه جدید برای «کمیته تعیین مصادیق مجرمانه» خبر داد و افزود: «در صورت تصویب آئین‌نامه جدید فیلتر هر سایتی باید ضمن اخذ نظر ۱۳ عضو یا اکثریت اعضای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه صورت بگیرد.»

دادستان کل کشور رئیس «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» است که مسئولیت فیلترینگ در ایران را عهده‌دار است.

فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیما، نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نفر به انتخاب کمیسیون‌های صنایع و قضایی مجلس در این کارگروه عضویت دارند.

۶ نماینده از دولت شامل وزیر یا نمایندگان وزارتخانه‌های اطلاعات، ارشاد، دادگستری، علوم، ارتباطات و فناوری اطلاعات و  آموزش و پرورش نیز دراین کارگروه حضور دارند.

آقای جنتی یادآور شد که «در گذشته مسئولیت رفع فیلتر و فیلتر کردن برخی سایت‌ها از اختیارات خاصی بود که به هیاتی ۵ نفره سپرده شده بود».

محمدعلی اسفنانی، عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، ۲۰ اردیبهشت گفته بود: «کارگروه تعیین مصادیق ۱۳ عضو دارد که حداقل ۷ عضو باید حضور داشته باشند تا جلسه رسمی شود و در حضور ۷ عضو با ۴ رأی می‌توان تصمیم‌گیری کرد».

وی گفته بود: «گروهی ۵ نفره از ۱۳ عضو کارگروه فیلترینگ برای تشکیل جلسات فوری و تصمیم‌گیری‌های ضروری انتخاب شده‌اند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد که  «بعید نیست برخی اختلاف سلیقه‌هایی در اعمال فیلتر و یا رفع آن بین اعضای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در زمینه‌های شبکه‌های ارتباطی باشد مانند وایبر٬ واتس آپ و شبکه‌های اجتماعی هم مانند فیس بوک و توییتر و امثال اینها وجود داشته باشد».

در ماه‌های گذشته تعدادی از مقام‌های مختلف دولتی خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی شده‌اند. در مقابل برخی از ائمه جمعه و نمایندگان مجلس به این اظهارات واکنش نشان داده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ۲۷ اردیبهشت‌ماه از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال و تاکید کرده بود که «دوران استبداد و رساندن پیام از طریق بلندگو، منبر و تریبون‌های یک‌طرفه و سنتی» به سر آمده است.

 در مقابل ۱۰ نماینده مجلس ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۳ در تذکری خطاب به محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «پهنای باند و رفع فیلترینگ» را موضوعات فرعی خوانده و خواستار عدم پرداختن به این موضوعات شدند.

+13
رأی دهید
-0

dara20 - تهران - ايران
توله فسیل
یکشنبه 29 تير 1393 - 14:05
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.