کارت ویزیت مدیرعامل، زمینه‌ساز تحریم شرکت ملی نفتکش ایران بود'

محمد سوری: از زمان اعمال تحریم‌ها، شرکت ملی نفتکش تنها می‌تواند نفت ایران را جابجا کند

مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفتکش ایران گفته است که انتصاب فردی نزدیک به رئیس‌جمهوری ایران به عنوان مدیرعامل آن شرکت در دولت محمود احمدی‌نژاد و اصرار مدیر عامل بر ارتباطش با دولت، زمینه‌ساز تحریم شرکت ملی نفتکش ایران در دو سال اخیر شده بود.

محمد سوری که هم‌اکنون مشاور امور راهبردی وزیر نفت ایران است، به شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (وابسته به روابط عمومی وزارت نفت ایران) گفت که آن شرکت تا سال ها بر غیردولتی بودن خود در عرصه بین‌الملل تاکید داشت و حتی در نامه‌ای به سران اتحادیه اروپا و ارگان‌های دریایی بین‌المللی تصریح کرده بود که سهامداران این شرکت، از سازمان‌های بازنشستگی و بی‌ارتباط با مسائل هسته‌ای و نظامی هستند.

او که برای ۲۶ سال مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران بود، گفت که تا پیش از سال ۲۰۱۲ میلادی، با رایزنی‌های شرکت ملی نفتکش ایران در جریان رأی‌گیری در اتحادیه اروپا برای تحریم، طرف مقابل قانع شده بود که آن شرکت مشمول تعریف تحریم‌ها نمی‌شود.

محمد سوری در سال ۱۳۹۰ جای خود را به حمید بهبهانی داد. آقای بهبهانی از استادان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در دانشگاه علم و صنعت بود و پیش از آن که مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران را به عهده بگیرد، وزیر راه و ترابری دولت آقای احمدی‌نژاد بود.

آقای سوری گفت: "مدیرعامل جدید شرکت، مشاور رئیس‌جمهوری وقت بودند و این واقعیت، که به صورت کتبی و شفاهی در کارت ویزیت و در ملاقات‌ها عنوان می‌شد، بهانه واضحی برای عوامل پیگیر تشدید تحریم‌ها فراهم کرد."

او اضافه کرد: "تا پیش از آن، غیروابسته بودن بدنه نفتکش به بدنه دولتی، امری اثبات شده یا حداقل مورد تردید بود و قابل تعمیم به قوانین تحمیلی تحریم نبود." اما به گفته او، با تغییر شرایط، این تحریم‌ها شامل شرکت ملی نفتکش ایران شد.

با پیگیری‌های شرکت ملی نفتکش ایران، دادگاه اتحادیه اروپا اوایل تیرماه امسال اعلام کرد که مدارک ارائه‌شده برای تحریم آن شرکت کافی نیست و حکم به لغو تحریم‌هایش داد.

این دادگاه به اتحادیه اروپا دو ماه فرصت داده است تا در صورت اعتراض، مدارک و شواهد جدیدی را برای تجدیدنظر در این حکم ارائه کند.



محدودیت‌های مربوط به بیمه نفتکش‌های ایران همچنان به قوت خود باقیست



محمد سوری گفته است که شرکت ملی نفتکش ایران تا پیش از اعمال تحریم‌ها ۸۰ درصد درآمد خود را از محل حمل‌ونقل بین‌المللی به دست می‌آورد و برای همه کشورهای نفتی دنیا بار حمل می‌کرد. اما از زمان اعمال محدودیت‌های بین‌المللی، هم‌اکنون تنها می‌تواند نفت ایران را حمل کند و پس از رساندن نفت به مقصد و در مسیر برگشت، نمی‌تواند نفت کشور دیگری را بار بزند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از فعالان در صنعت حمل‌ونقل نفت گزارش کرد که با وجود حکم دادگاه اتحادیه اروپا به لغو تحریم‌های شرکت ملی نفتکش ایران، فعالیت‌های این شرکت هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است.

بنا بر این گزارش، شرکت ملی نفتکش ایران همچنان نمی‌تواند از شرکت‌های بزرگ بین‌‎المللی خدمات بیمه دریافت کند. مدیر یک شرکت فعال در زمینه بیمه نفتکش‌ها گفته است که هنوز معلوم نیست آیا پوشش‌های بیمه‌ای برای شرکت ملی نفتکش ایران، بعد از پایان مهلت ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق، معتبر باشند و به همین دلیل به نفتکش‌های ایرانی خدمات ارائه نمی‌شود.

+40
رأی دهید
-6

سگال توماك - دوبی - امارات متحده عربی
فکر کنم آقای احمدی نژاد، فقط تو طاق مستراح ما شکممش کار نکرده !
یکشنبه 29 تير 1393 - 07:58
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.