جابجا کردن' اجساد کشته‌شدگان سانحه هواپیمای مالزیایی، هلند را به خشم آورد

شبه‌نظامیان جدایی‌طلبان در حال عبور از کنار اجساد کشته‌شدگان سانحه هوایی


جسدهای تعدادی از کشته‌شدگان سانحه هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین، از محل سقوط آن به جای دیگری منتقل شده‌اند و وزیر امور خارجه هلند گفته است که گزارش‌های مربوط به جابجا کردن اجساد، مردم کشورش را به خشم آورده است.

ریچارد گالپین، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به محل سانحه می‌گوید افرادی که حاضر نیستند بگویند متعلق به چه نهادی هستند، در حال جابجا کردن جسدها بوده‌اند.

او گفت که ابتدا گروهی از امدادگران، اجساد کشته‌شدگان سانحه را در کیسه‌های ویژه حمل جسد قرار داده و کنار جاده گذاشتند، اما کمی بعد، این گروه از امدادگران محل را ترک کردند و گروه دیگری که به نظر می‌رسد از افراد محلی هستند، این کار را ادامه دادند.

او گفت که اجساد کشته‌شدگان در حال متلاشی‌شدن بودند و باید جمع‌آوری می‌شدند، ولی "کسانی که اینجا مشغول کارند، نمی‌گویند که به چه بخشی (دولت یا جدایی‌طلبان اوکراین) وابسته هستند و همچنان این سوال باقیست که جسدها به کدام یک از طرف‌ها تحویل داده می‌شوند."

فرانس تیمرمانس، وزیر امور خارجه هلند گفته است که گزارش‌های مربوط به جابجا کردن اجساد کشته‌شدگان، مردم کشورش را به خشم آورده است.

او که به کیف، پایتخت اوکراین رفته است، گفت که بی‌احترامی به اجساد کشته‌شدگان "غیرقابل‌پذیرش" است. آقای تیمرمانس اضافه کرد که ممانعت از فعالیت بازرسان اتحادیه اروپا برای تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در منطقه هم پذیرفتنی نیست.


ملیت کشته‌شدگان سانحه

هلندی: ۱۸۹ نفر

مالزیایی: ۴۴ نفر (از جمله ۱۵ خدمه)

استرالیایی: ۲۷ نفر

اندونزیایی: ۱۲ نفر

بریتانیایی: ۹ نفر

آلمانی: ۴ نفر

بلژیکی: ۴ نفر

فیلیپینی: ۳ نفر

کانادایی: یک نفر

نیوزیلندی: یک نفر

ملیت نامشخص: ۴ نفر



وزیر امور خارجه هلند گفت که انتقال اجساد نزدیک به ۲۰۰ هلندی که در سانحه هوایی کشته شدند، در اولویت فعالیت‌هایش قرار دارد. او گفت که اوکراین در حال آماده کردن طرحی بین‌المللی است تا گروه‌های جدایی‌طلب در دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین به عنوان گروه‌هایی تروریست شناخته شوند.

پرواز ام‌اچ۱۷ هواپیمایی مالزی با ۲۹۸ سرنشین، روز پنجشنبه، ۱۸ ژوئیه، در نزدیکی روستای گرابوو در محدوده تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین سقوط کرد.

یکی از رهبران جدایی‌طلبان در دونتسک ادعای دولت اوکراین را که آنها را متهم به دستکاری در صحنه سانحه کرده بود، رد کرده است.

صبح روز جمعه، ۱۹ ژانویه، دولت اوکراین در بیانیه‌ای، جدایی‌طلبان را به تلاش برای نابودی مدارک مربوط به سقوط هواپیمای مالزیایی متهم کرد.

دولت اوکراین در بیانیه‌اش افرادی را که "تروریست" خوانده است، متهم کرد که ۳۸ جسد از اجساد کشته‌شدگان سانحه را به سردخانه‌ای در شهر دونتسک منتقل کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که این افراد از روسیه کمک می‌گیرند.

این ادعا واکنش وزیر حمل‌ونقل مالزی را نیز به دنبال داشت و لیو تیونگ لای در کنفرانسی مطبوعاتی در کوآلالامپور، بر ضرورت محافظت از منطقه محل سانحه هواپیمای مالزیایی تاکید کرد و گفت: "از مسئولان می‌خواهیم از منطقه محافظت کنند. ما باید دسترسی کاملی به منطقه داشته باشیم و مطمئن باشیم که مدارک مربوط به سانحه در محل از بین نرفته‌اند."

او گفت که نگران شیوه محافظت از منطقه محل سانحه هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین است و اگر محافظت مناسبی از محل سانحه نشود، ممکن است مدارک موجود از بین برود و در شرایط آنجا دستکاری شود.

وزیر حمل‌ونقل مالزی از اعزام گروه‌هایی ویژه به اوکراین برای تحقیق خبر داد و گفت که خود او به زودی به این بازرسان در کیف می‌پیوندد.

او خواهان همکاری دولت اوکراین و دیگر گروه‌های درگیر در منطقه شد تا شرایط برای انجام تحقیقات فراهم باشد.



امدادگران اوکراین در حال جمع‌آوری اجساد قربانیان سانحه هواپیمای مالزیایی



هواپیمای مسافربری مالزی از آمستردام در هلند راهی کوالالامپور، پایتخت مالزی شده بود. وزیر حمل‌ونقل مالزی، مسیر پرواز این هواپیما را از مسیرهای اصلی هوایی در منطقه خواند که صدها شرکت هوایی بین‌المللی از آن استفاده می‌کردند. او گفت که در مدت دو روز قبل از این سانحه ۷۵ پرواز دیگر از همین مسیر عبور کرده‌اند.

او احتمال انحراف هواپیما از مسیر تعریف‌شده برای آن را رد کرد.

با این حال، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای کشورهای غربی را متهم کرد که علیه آن کشور "جنگ تبلیغاتی" به راه انداخته‌اند و به دولت اوکراین توصیه کرد که به جای متهم کردن جدایی‌طلبان به دست داشتن در این سانحه هوایی، توضیح دهد که سیستم دفاع هوایی اوکراین در منطقه مشغول چه کاری بوده است و چرا به هواپیمای مالزیایی اجازه داده شده بود به منطقه‌ای نزدیک شود که درگیری در آن در جریان بود.


ممانعت از حضور بازرسان



در عکس‌هایی که از محل سانحه منتشر شده‌اند، افراد محلی در میانه لاشه و بازمانده‌های هواپیمای مالزیایی دیده می‌شوند



هیاتی از بازرسان بین‌المللی برای تحقیق درباره این سانحه به منطقه رفته‌اند، ولی گزارش شده است که شبه‌نظامیان شرق اوکراین مانع دسترسی کامل آنها به محل سقوط هواپیما شده‌اند و آنها نتوانسته‌اند تحقیقات مورد نظرشان را انجام دهند.

یکی از سخنگویان سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته است که جدایی‌طلبان هوادار روسیه در حضور بازرسان تیر هوایی شلیک کردند.

پیش از این، به نقل از مقامات اوکراینی گزارش شده بود که شورشیان جدایی‌طلب، جعبه سیاه حاوی اطلاعات پرواز را یافته و به روسیه تحویل داده‌اند. هر دو طرف درگیر در اوکراین یکدیگر را به دست داشتن در سرنگونی هواپیمای مسافربری متهم کرده‌اند. دولت اوکراین گفته است که مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مخالفانش هواپیما را منهدم کرده‌اند. این مدارک هنوز به طور مستقل تایید نشده است. مخالفان جدایی‌طلب اوکراین هم می‌گویند که نقشی در سانحه نداشته‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هم گفته است که براساس مدارک موجود، هواپیمای مالزیایی با یک موشک زمین به هوا که از داخل محدوده تحت کنترل جدایی‌طلبان اوکراین پرتاب شده بود، هدف قرار گرفته است.

+47
رأی دهید
-5

مژگان سازگار - لندن - انگلیس
واقعاً جای تاسف داره به خاطر سیاست های دولتمردان و جنگ میان ابر قدرتها جان مردم عادی گرفته بشه.همین اتفاق ناگوار هم برای مردم ما افتاد .شلیک به یک هواپیمای مسافربری ایرانی و از بین بردن انسانهای بی گناه و کلی تشویق تمجید از خدمه کشتی جانیان آمریکای. درد آوار واقعا ...
شنبه 28 تير 1393 - 22:38
juvel - اسلو - نروژ
چه دنیای کثافتی شده خدا میدونه به کجا داریم میریم ، سیاست برای کسب قدرت و پول بیشتر ..و اون هم به هر قیمت ممکن، واقعا دنیا به کجا داره میره ؟؟؟!!!
شنبه 28 تير 1393 - 23:33
Ukguy4u - لندن - بریتانیا
لعنت به این پوتین که سگ هاشو فرستاد تا اوکراین رو بی ثبات کنن .مردم بیچاره اوکراین فقط میخواستن جز اتحادیه اروپا باشن.
یکشنبه 29 تير 1393 - 10:34
arminrambod - تهران - ایران
اون ملیت نامشخصا حتما ایرانی بودننننننننننن
یکشنبه 29 تير 1393 - 13:23
فريادزيره آب - اهواز - ایران
لعنت به روسیه وپوتین که آتیش انداخت تواکراین؛مرگ برفتنه گران واقعی
یکشنبه 29 تير 1393 - 18:53
mir1976 - واشنگتن - آمریکا
فریادزیره آب - اهواز - ایران، دوست عزیز وقایع اوکراین را ابتدا مرور کنی متوجه میشوی، مقصر خود اکراینی ها هستند. یک کشور غیردمکرات، رئیس جمهوری را که مردم انتخاب کردند را با نوعی کودتا برکنار میکنند و مملکت را به جنگ داخلی و تجزیه میکشانند. حال اگر اصول دمکراسی را رعایت کرده بودند و مثل سایر کشورها نظیر آمریکا، کانادا، استرالیا و کشورهای اروپای غربی تا انتخابات صبر میکردند اوضاع چنین نبود. پس تقصیر هیچ کس نیست جزء مردم اکراین که مسئول این خشونت ها هستند.
دوشنبه 30 تير 1393 - 13:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.