نامجو: 'این یک شوخى با رضاخان بود، جدى‌اش نگیرید'

محسن نامجو

چند شب پیش، به عادت همیشه، هنگامی که نگاهى به مقالات سایت بى بى سى فارسى مى انداختم به نوشته‌اى به بهانه قطعه "رضاخان" برخوردم. نوشته حاضر، نکاتی است که مى تواند از طریق توضیح و تنقیح گفته هایم در رادیو فردا-که بدیهى است به خاطر محدودیت هاى زمانى در کار رسانه، شاید عارى از نقص بیان نبوده است - و رفع سو تفاهمات احتمالى، پاره اى اختلاف نظرها را در مفاهیمى که نویسنده مقاله و برخى دیگر بدیهى مى دانند روشن کند.

١- صورت مسئله بسیار ساده است : اگر موزیسینى قطعه اى در آلبوم سال ١٣٨٨ در مدح کنایه آمیز رهبرى مذهبى جامعه اى مى خواند، به هیچ عنوان دلیل بر عهد و میثاقش با دشمنان رنگارنگ آن رهبر نیست. او هیچ تعهدى در قبال خواست جمعى آن مخالفان نداشته و ندارد، و این نه فقط به خاطر آن است که وى اساسا سینه زدن زیر هیچ علمى را -از لحاظ نظرى- بى اشکال نمى بیند، بلکه دقیقا بدین خاطر است که او -از حیث تخصص و دانش- چیزى جز موسیقى و ادبیات نمى داند و از حیث معناى وجودى خود -به عنوان هنرمند- مطمئن است که زبان ادبى و موسیقایى طنز و کنایه اش را هیچ گاه ازدست نخواهد داد، حتى اگر تمام فرقه هاى سیاسى مختلف در روزى، زیر سایه ى متمدن ترین و آرام ترین دموکراسى سوئیسى در آینده کشورى آفت زده دور هم جمع شوند. به قول رندى، فرض محال که محال نیست.

٢- تجربه قرار گرفتن در برابر سیل تهمت ها و حرف هاى رکیک و تهدید هاى ایمیلى و تلفنى -از کاربران معمولى اینترنت و عشاق سینه چاک ایران و ایرانیت با شناسه هاى کاربرى اى چون "مبارز نستوه" یا "فرهنگ آریامنش" گرفته تا تیمسارهاى ٧٠-٨٠ ساله اعلیحضرت همایونی که تمایلات شهوانى شان را در پیغام گیر تلفن، نسبت به نزدیکان اناث بنده ابراز مى کردند، بسیار بیش تر از آن که درد آور و شکننده باشد، آموزنده بود.

یکى از نکات آموختنى اش دقیقا این بود که واکنش طرفداران این رژیم و آن رژیم در برابر طنز انتقادى، برخلاف نظر نویسنده مقاله،اصلا مشابه نیست. سال گذشته ، بعد از پخش قطعه ١٣/٨ (که شوخى تلخى با توهمات عوامانه منتظران فرج و دیر به سر دیگ رسیدن روشنفکران دینى بود.)آقاى شریعتمدارى در روزنامه کیهان اش، واکنشى در این حد نشان داد که آن را آخرین زوزه هاى مطربى فرارى بخواند.

مى دانید چرا؟ چون او در موضع قدرت است و نیازى به فحاشى مستقیم ندارد و قطعا کار یک موزیسین جوان، که به خاطر شیطنت هاى خودش و بدخواهى عده اى دیگر، به ناگاه مادرش، زندگى اش، دوستان و وطنش و تمام گذشته اش را به یکباره از دست داده، به اندازه زوزه اى بیش نیست. "خوب شد که رفت...جهنم که رفت...بذار همشون برن ...".

اما این طرفى ها، نشان دادند که زودرنج ترند، چون خود بهتر مى دانند که چیزى براى از دست دادن ندارند. آنچه مى ماند مشتى خاطره است از گذشته تاریخى دور و نزدیک و یک نماد گرافیکى -با چاپ سیلک بد- روى پرچمى که طرفدارانش از یک گروه موسیقى پاپ زیرزمینى داخلى به مراتب کمترند. بدیهى است که این بیرون بودن از دایره قدرت، موجد خشونت بیشتر مى شود. اینها دیگر موزیسین مورد نظر را ممنوع الورود یا خروج نمى کنند، اگر بتوانند خرخره اش را مى جوند. البته چیزى میان اینها و آنها و همه ما وجه تشابه است که در ادامه می نویسم.

٢- "نادیده گرفتن" اینکه منتقد هم مثل بنده "براى نظر دادن در هر عرصه اى مجاز است"، از جانب من، کوچکترین اهمیتى در اصل شهوت لبریز افاضات -در منتقدان و عوام الناس فیس بوکى- ایجاد نمى کند. نه به این خاطر که من -به زعم نویسنده- چنین تقسیم بندى را انجام مى دهم. بلکه دقیقا به این خاطر که من تفاوت عمده اى بین این دو گروه نمى بینم.

ایشان از کدام منتقد حرف مى زند؟ در تمام این چند ساله، کدام منتقد موسیقى به چیزى فراتر از همه آنچه خودم در زمینه نظرى کارهایم حرف زده ام اشاره کرده است ؟ من خودم را از کدام "نقد هاى عمیق تر" محروم کرده ام؟ مى توانید یک منتقد موسیقى نام ببرید که هم علاقمند به نقد و بررسى موسیقى هاى تجربى جدید ایرانى -از جمله کارهاى محسن نامجو - باشد و هم زبان موسیقى بداند؟ آنقدر گوش حساسى داشته باشد که بفهمد، آلبوم "نارنگى " توسط چه کسى و با چه مزیت ها و ایراداتى میکس و مستر شده است؟

پس نویسنده محترم هم مثل همان دیگران -اعم از خواص و کاربران فیس بوک- خود را مجاز به نظر دادن در هر عرصه اى مى داند، بدون آنکه در نظر داشته باشد، آنچه باعث نفرت و طرفدارى از قطعه رضا خان مى شود، نقد هنرى نیست، بلکه بحث فقط راجع به مضمون کلمات است و در نقد موسیقى، مضمون تنها یکى از عوامل -آن هم فرعى - در کنار صدادهى اثر، سطح تکنیکى کار، سطح تولید (پروداکشن)، موزیکالیته، ضعف و قدرت خواننده، گام یا گام هایى که اثر در آن اجرا شده، مسئله ریتم، رویکرد ریتمیک اثر و چگونگى اقبال آن در جهت آن رویکرد است.

از ایشان و دیگران - مى خواهم یک نقد عمیق- به من نشان دهند، من قول مى دهم که حفظ روحیه دانشجویى، باعث شود که خود را حتما از آن محروم نکنم. همین بحث هاى سلبى و ایجابى، چند سال پیش راجع به قطعه "عقاید نوکانتى "هم -البته مودبانه تر-پیش آمد. چندین نفر راجع به عبارت "دولت شرمنده" یا "عشق پانزده سانتى "نظر دادند، اما هیچ کس شنیده است کسى (منتقدى)اشاره کند که سه تار و خواننده آواز دشتستانى استان فارس را از سه جاى مختلف به گام مینور وصل مى کند؟ این همه "چشمى و صدنم" را شنیدند، آیا کسى به این اشاره کرد که تحریر بالارونده آخرش، از پنج نت بم تر از صداى بنان شروع و به چهارنت زیرتر از صداى اقبال آذر ختم مى شود؟ یعنى با یادى موسیقایى از سنت، آن هم با رویکرد یک بیان عاشقانه در تهران سال ۸٣ ١٣؟ نه نویسنده عزیز، نه هیچ یک از منتقدین تقصیرى در ندانستن ندارند، اما حق تعیین تکلیف براى کسى که به محدوده کارش اشراف نداریم، نتیجه اى جز سرنوشت سنگ بر یخ ندارد.

٣- این که گفته ام: "حق دارم به هر موضوعى بپردازم" نه از سر اعتماد به نفس و غرور که اتفاقا بیان ضعیف گدایى من است. گدایى تنهایى. متضمن این نکته که: آقایان من همیشه ماست خودم را خورده ام. چه در تهران حکومت اسلامى چه در نیویورک حکومت سرمایه دارى. پس مرا تنها بگذارید تا به این فکر کردن و ساختن (خوردن ماست) راحت تر ادامه دهم. عایدى من از نقد و نظر شما که مشخص است. پس اگر از این سفره موسیقایى که پهن مى کنم، چیزى باب طبعتان است، برگیرید، اگر نه از تعیین تکلیف بر حذر باشید. نه درباره به من، بلکه این را بهانه اى کنید که کمى به نقش تاریخى خود (مخاطب) و هنرمندان پى ببرید.

٤- این عین جمله نویسنده مقاله است: "هنرمند حرفه اى،یعنى کسى که مى کوشد مخاطب و مشترى هنرى خاص براى خود تعریف کند، اتفاقا بسیار محدودتر از دیگران است در چارچوبى که با سابقه و نوع کارش تعریف کرده."

آقای نویسنده از کجا به این تعریف متقن از "هنرمند حرفه اى" رسیده است؟

براى روشن شدن تعریف میگویم: هنرمند حرفه اى یعنى کسى که خرج زن و بچه اش را از طریق هنرش در مى آورد، همین. نه نقش تاریخى را قبول دارد و نه آن را مى خواهد. هیچ مسئولیتى هم در قبال آنانکه این نقش را به وى تفویض مى کنند ندارد.

۵- تعریف ساده کار من این است: شوخى با دستگاه چهارگاه گرفته تا شوخى با رضاخان. خدمت کوچکى براى برون رفت از توهم خود بزرگ بینى ملى و تاریخی‌مان. من اینگونه مى توانم و بلدم - از طریق فروریختن همه ثابت ها جلوى آینه بى رحم تقدیر ملى-شاید، و تنها شاید کمکى به نسل -واقع بین تر-فردا بکنم. اگر روزى آنقدر این شوخى ها تلخ شد که دیگر یک نفر هم به آن گوش نداد، تازه به تمایل محافظه کارانه ام به گم شدن در شلوغى نزدیک تر مى شوم. آن زمان حداقل کسى به من نقش تاریخی ام را یادآورى نمی کند.

۶- اگر مى گویم: "شوخى کردم و جدى نگیرید" نه به خاطر خو کردن به کلیشه قدیمى "من متفاوتم" است - چرا که این درجه بلاهت را در خود سراغ ندارم - و نه به خاطر آنکه عمق طنز کارم را درک نکرده ام.... با توجه به تمام آنچه در بالا رفت و فقط به خاطر کمتر مجروح شدن در برابر فحش هایى که نصیب مادرم کردند - همان مادرى که آغوشش را بر سر موزیک قمار کردم و از دستش دادم - و در یک کلام حفظ آرامش اعصابم براى ساختن موزیک هاى بیشتر ،به این جواب ساده بسنده مى کنم: "این یک شوخى با رضا خان بود،جدى اش نگیرید."شما هم این سخن مرا جدى نگیرید.

۷- موزیسین بهتر است براى موزیک تلاش کند، نه -به زعم نویسنده عزیز- براى گرد آوردن مخاطب خاص یا عام. آن ها خودشان جمع شده اند و روزى هم ممکن است، هیچکدامشان به من گوش ندهند. پس ملاحظه مى کنید که کلیت موضوع آنقدر که براى نویسنده جدى است، براى من نیست.

بگذارید کماکان یک عده موزیک بزنند و یک عده حرف. این دومى براى من به مثابه باتلاق است. بیشتر در ابتذال شرح و توضیح فرو مى روم.

۸- من حکمت عنوان مقاله را نیز نفهمیدم.

شعر من این است: آى ملت، مدرنیته رو اخلاق سگ آورد / آى ملت، چارقد و شلیته رو اخلاق سگ آورد

نمیدانم علامت سئوال نویسنده، نشانه کشف چه چیز جدیدى است که در شعر نیست؟

۹- به همه این توصیفات این را باید بیفزایم که: همه آن جوانانى که در پارتى هاى شبانه تهران یا دیسکوهاى بیرون از ایران،با قطعه رضاخان رقصیده اند، یا بعدها خواهند رقصید، درک عمیق ترى از این قطعه، نسبت به همه ما دارند.

+38
رأی دهید
-146

goosfand - نیویورک - آمریکا
آخه یکی‌ نیست به این آشغال خرصدا بگه که اگه رضا‌شاه نبود، حتما الان تو داشتی توی چمنهای روستاتون آواز خر‌در‌چمن میخوندی، نمک‌نشناس
شنبه 28 تير 1393 - 21:30
مژگان سازگار - لندن - انگلیس
اکثریت مردم چه داخل و خارج از ایران بعد از کفتن اون اراجیف مسخره شما رو بند کردن و دیگه مهم نیست حالا بیایی تو رسانه ها قضیه رو به شکل دیگه نشون بدی.برو بشین پای منقلت مردتیکه موفنگی وطن فروش...
شنبه 28 تير 1393 - 21:50
hamidla - هامبورگ - المان
رضا شاه مرد بزرگ تاریخ ایران زمین. مانند او یافتن نتوان.
شنبه 28 تير 1393 - 21:58
خانه کجاست - لندن - انگلیس
خاک بر سر اون مردمی که موزیک و ترانه های مندارابی تو شیره ای رو گوش میدند
شنبه 28 تير 1393 - 22:06
bob3910 - لوس آنجلس - آمریکا
بیجا کردی شوخی‌ کردی آدم بی‌فکر . انسان خوبه قبل از اینکه یه کاری بکنه خوب روش فکر کنه و جنبه مثبت و منفی‌ رو ارزیابی کنه ..
شنبه 28 تير 1393 - 22:35
malekIT - ایران - ایران
رضا شاه مرد بزرگی بود از حیث صنعتی کردن ایران.ولی بنده به شخصه با هر نوع حکومت دیکتاتوری مخالفم. و الا الحق و النصاف یکی از بزرگان ایران بود و من به شخصه وقتی مستند رضا خان رو دیدم حسابی اشک ریختم. شاید اون دیکتاتوری رو هم بشه توجیه کرد شاید دموکراسی های آینده بر مبنای اون می تونستن ساخته بشن.شایددددددددددددد خشونت برای ترقی ایرااااان عزیز لازم بود
شنبه 28 تير 1393 - 23:02
memo64 - ناتینگهام - انگلیس
اگه حق داده به خودش که به هر موضوعی بپردازه ،مردم هم به خودشون این حق رو میدن ای ایشون رو مرد الطاف خودشون قرار بدن.پس شکایت در این زمینه بیمعناست. چرا ایشون به خودشون این حق نمیدن درباره رهبر افیونی جمهوری اسلامی یا خمینی دجال جرفی بزنن?. مردک جیره خوار
شنبه 28 تير 1393 - 22:17
halk_35 - لیوواردن - هلند
اخه الاغ کی با این چرت و پرتی که خوندی میرقصه که میگی چه رقصیدن و چه بعدها خواهند رقصید . اصلا این اراجیفی که سر هم کردی رقص داره که دهنت و باز کردی هر چی دلت خواست بلقور کردی . حقته که الان هی فحش بخوری . نوش جونت . پوست بشه بچسبه به اصل و نسبت که اسم خودتو هنرمند گذاشتی .
شنبه 28 تير 1393 - 23:12
zavareh - رودسر - ایران
تو مردک فرومایه تاریخ و نماد غرور مردمی را با بی‌ شرمی هر چه تمام به باد ناسزا و ریشخند میکشی و بعد انتظار داری همه چیز بهمین سادگی‌ فراموش شود؟ و تو موجود بی‌ سواد هنوز شعور این را نداری که پدر و بنیانگذار ایران نوین را اینگونه با بی‌ احترامی رضا خان خطاب نکنی‌. و اینکه تو عددی نیستی‌ که کسی‌ بخواهد تو را جدی بگیرد یا نه...
شنبه 28 تير 1393 - 23:13
hamid71 - ابهر - زنجان - ایران
این یارو دیگه خیلی از خودمتشکرو خودبزرگ بین تشریف داره که خودش رو موزیسین خطاب میکنه آخه احمق این چرت وپرتهایی که به اسم آهنگ وترانه تحویل مردم میدی چه مزخرفاتیه که نیازی به دفاع کردن هم داشته باشه ؟ من موندم اونایی که میان پای اجراهای خردرچمنی تو می نشینند چه حوصله وچه اعصاب پولادی دارند هرچند میدانم که بخاطر دیدن یک دیوانه بد صدای مزخرف برای فقط یکبار می آیند که به خودت و مزخرفاتت تو عالم مستی بخندندوبس . حیف موسیقی ایرانی که دراون اساتید بزرگی همچون استاد شجریانها و مرحوم هایده و......که زحمات زیادی متحمل شدند تا به اینجا رسیده اونوقت یه آدم بد صدای بد ترکیب وازخود راضی مثل توهم بیاد توی این عرصه وبخواد با مزخرفاتش به مردان نامی وطن مانند رضاشاه کبیر هم توهین بکنه به نظرمن تو فقط به درد مترسک بودن سرجالیز می خوری وبس.
شنبه 28 تير 1393 - 23:22
آتیشپاره - گنت - بلژیک
شاید فرض منتقدان به متون این آهنگ ازاینروست که رضاخان را نیزچون خمینی پیامبری نوظهور،عاری ازذره ای بدی وازسلاله پاکان ومعصومین یافتن که اینچنین براشفته اند.حال آنکه اگرمتنی در ذم امامان شیعه بشنوند به به وچهچه آنان بهواست.دوستان در دنیای پیش رو هیچ چیز مقدس نیست مگر انسانیت انسان.تاریخ معاصر ایران زمان دوری نیست پهلوی برای مردم ایران انتخاب بد بوداز بدتر وشاید انتخاب نه تحمیل بود چونان که حکومت فعلی تحمیل بدتری است که شکر گذار بد باشیم.
شنبه 28 تير 1393 - 23:38
Bahram gorzi - بیرمنگهام - انگلیس
واقعاً جای تأسف داره که دامنهٔ تحمل بعضی‌ها اینقدر کم هست. اولا نامجو بهترین خوانده حال ایرانی‌ هست (به نظر من حداقل) که موزیک ایرانی‌ سنتی رو خوب بلده ولی‌ حاضر نشده بره کارای باقی‌ رو‌های تکرار کنه بره پشت شجریان بخوابه. بعدشم رضا خان هم خدمت کرد هم اشتباه. همه باید بتونن آزادانه نقد کنند.
شنبه 28 تير 1393 - 23:46
oghab - هلسینکی - فنلاند
اﻳﻦ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻋﻴﺐ ﻣﻠﺖ اﻳﺮاﻥ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺩاﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎﺕ ﻛﺎﻓﻲ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﻫﻨﺮﻱ ﻫﺮ ﺑﻮﺯﻳﻨﻪ اﻱ ﺭا ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
شنبه 28 تير 1393 - 23:48
leona - لندن - انگلیس
خاک بر سر به ..خوردن افتادی؟تمام اون فحش هایی که نصیب تو و دوستانت سامان اربابی و آرش سبحانی به علت حمایت از تو شد حقتون بوده.مردک بی هنر معتاد
شنبه 28 تير 1393 - 23:43
seyed ali geda - لندن - انگلیس
مژگان سازگار - لندن - انگلیس. فقط من موندم که این طرز تفکّر و سخن گفتن شما از کجا نشأٔت میگیره. بسیار بی‌ ادب و ناا محترم تشریف دارید. این ربطی‌ به آقای نامجو ندارد و من از ایشان دفاع نمی کنم . ادبیاتی که شما برای کامنت گذاشتن بکار می‌‌برید شایسته یک خانم نیست. لطفا از فرهنگ تحمل و مدارا و با ادبی‌ انگلیسیها کمی‌ یاد بگیرید.
یکشنبه 29 تير 1393 - 01:03
sarap - ونکوور - کانادا
محسن نامجو شما ر…دی رفت تمام. دیگه گندی که زدی رو نمیتونی درست کنی فقط بدون کلی از طرفداراتو از دست دادی. بهتر بود کمی اسمارت تر عمل میکردی. شوخی اشکالی نداره ولی توهین نه. شما به یک بزرگ مرد تاریخ ایران توهین کردی و هنوز فرق این دو تا رو نمیدونی در حالی که خودت ناراحتی از اینکه ملت به مادرت توهین میکنند. آدم باش
یکشنبه 29 تير 1393 - 00:43
farokhzad - کنت - انگلستان
امسال وطن فروش مثل تو کم نبیستند حالا که پولتو گرفتی‌ برای اعتبار بینه مردم میگی‌ شوخی‌ بود احمق کسی‌ با پدر خودش که لباس پوشیدن و راه رفتن یاد داده شوخی‌ نمیکند مردک نادان
یکشنبه 29 تير 1393 - 02:04
paksan - آمریکا - آمریکا
از صدای این طرف خیلی بدم میاد .اصلاً معلوم نیست چی سرهم میکنه؟ این آدم یک نوازنده اس که به زور می خواد خواننده باشه؟! بابا صدات افتضاحه چطوری بهت بگیم !؟ حالا میخوای از رضا شاه بگو یا معاویه فرقی نداره فقط خواهشن یک دستمال کاغذی تو جیبت بگذار که دماغت رو بگیری و انقدر فین فین نکنی. ببخشید شاید ناراحت بشی ولی بهتره به همون کار نوازندگی بپردازی و با شعر یا چرت و پرت هایی که خودت برای خودت درمیاری و می خونی آبروی شعر ایرانی رو نبری
یکشنبه 29 تير 1393 - 02:46
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
وقتی یک نفر از آخوندهای دزد و جنایتکار , شارلاتان و انتقاد میکند و کسی صداش در نمی آید نشان دهنده این است که اکثریت مردم از آخوندا متنفر هستند و با منتعقد موافق, ولی وقتی توی مفنگی مشنگ دهن گشاده ات را باز میکنی با اون صدای نکره را ول میکنی و به یکی از خدمتگذاران راستین میهن توهین میکند که خدماتش غیر قابل انکار و حاشا است , حتما از طرف هر فرد فهمیده و میهن پرستی مورد شماتت و انتقاد قرار میگیری اگر غیر از این نشان میداد که مردم ایران بی غیرت هستند, و تو به شکر خوری ادامه میددی نتیجه انتقاد به تو این شد که به گه خوری افتادی و درصدد توجیه خودت هستی . تو درس عبرت شدی برای سایر دهن گشادان.
یکشنبه 29 تير 1393 - 03:01
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
همان مادرى که آغوشش را بر سر موزیک قمار کردم و از دستش دادم مادرت خوب میدانسته که تو لکه ننگ هنر خواهی شد., بنابراین بهتر بود به حرف گوش میکردی و موزیک را کنار میگذاشتی , در ضمن بیشتر این فحشها را از جوانان آگا ه ایران خوردی آنهائی که با آگاهی تما م و مطالعه و مقایسه از رضا شاه شناختی نو پیدا کردنند این جوانان نه به موزیک تو گوش خواهند داد و نه با این شرو ور ها خواهند رقصید, این تو هستی که برای اندکی بیشتر روی انگشت خائنان میرقصی.
یکشنبه 29 تير 1393 - 03:10
reza_persian - تنسبرگ - نروژ
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
یکشنبه 29 تير 1393 - 03:36
Rommel - سیدنی - استرالیا
یک آهنگ می تواند یک لحظه را تغییر دهد یک تفکر می تواند دنیا را تغییر دهد یک گام می تواند یک سفر را به آغاز درآورد.آقای جاوشی دفعه دیر اول فکر کنید بعد شوخی.
یکشنبه 29 تير 1393 - 04:45
biparva-jan - تهران - ایران
رضا شاه رو خیلی بزرگش کردید.
یکشنبه 29 تير 1393 - 08:37
shivaa - تهران - ایران
این باز حالش خرابه...جوانان با این اهنگ رقصیده اند؟!
یکشنبه 29 تير 1393 - 08:59
kasra persia - لندن - انگلیس
عزیزم تو نباید فکر کنی‌ چون مادرت با همه شوخی‌ میکرد تو هم این کار رو انجام بعدی .
یکشنبه 29 تير 1393 - 10:07
shamilla - مونترال - کانادا
اقای نامجو اگه مثل بجه ادم درست حرف میزدی این طور به غلط کردن نمی افتادی من به خاندان پهلوی کاری ندارم سلطنت طلب هم نیستم دیگه تو این دوره زمانه حرف از پادشاهی زدن بسیار مسخره هست . از نظر من رضا شاه مرد شریف و با اصالتی بود و تا به اکنون مردی به قدرت و ایران دوستی مثل ایشون در ایران نیامده. البته این به این معنی نیست که کل خاندان پهلوی خوب هستند و یا نیستند . فقط در این خاندان اگه یک ایران دوست بود خود رضا شاه بود و بس . از این به بعد یاد بگیر درست در مورد مردان بزرگ تاریخ کشورت حرف بزنی
یکشنبه 29 تير 1393 - 08:12
mihanesabz - تورنتو - کانادا
goosfand - نیویورک - آمریکا // جناب ذوب شده در سلطنت پالانی و دخیل بسته به ضریح نجس امامزاده مّمد رضا قاهره، میشه بگی‌ این وسط کی‌ نمک کی‌ رو خورده بوده؟ تا اونجایی که تاریخ میگه، رضا پالانی قبل از دزدیدن تاج و تخت کیانی، ثروت و مال و منالی نداشته که بخواد تبدیل به نمکش کنه و بده مردم بخورن بلکه بر عکس با زورگیری و چپاول خزانه کشور و مصادره مال و اموال و زمین و مستغلات ملت بینوا تبدیل به بزرگترین زمینخوار قرن شده بود! پس این رضا پالانی قرمدنگ و پسر الدنگش و نوه مشنگش بودند که سر سفره ملت ایران نمک و یونجه میخوردن و بعدش به سمت صاحبان سفره جفتک چهارگوش می‌‌انداختند.
یکشنبه 29 تير 1393 - 08:59
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
مردم تو صفحه فیس بوکش نظر دادن . احتیاج به نظر چند عقدیی شاهن شیخی نیست .
یکشنبه 29 تير 1393 - 10:40
piki82 - تورین - ایتالیا
آقا سوای این آهنگ و ... من واقعا موندم یک مثلا خواننده مثل این مردک چرا و چطور توی ایران یهو مد میشه !!!! شاید چون مدل آهنگهاش به درد نعشه بازی میخوره و ملت هم که جدیدا همه نعشه !!!! امثال این آدم و اون شاهین نجفی فکر کردن خیلی آدمهای خفنی هستن اگر تو آهنگها از امامها و شاه ها و ...اسم بیارن ! بابا جمع کنید برید پای بساطتون !!
یکشنبه 29 تير 1393 - 12:09
Berdia - تهران - تهران
مردک وافوری ،هروئینی ،چرت وپرت نگو تیمسار های ٧٠یا هشتاد سأله شاه بهت زنگ زدند،من خودم تو ابرانم،بیشتر ما که به تو فوش و بی شرف نسبت دادیم بهت جوانان و از ایران بودبم،باور کن من تو لرستان زندگی میکنم همه بهت فوش میدهنداگه اونجا پیدات کنند شلوارتو در میاورند،تو عددی نیستی که به بزرگ مرد ایران توهین کنی
یکشنبه 29 تير 1393 - 12:13
Ukguy4u - لندن - بریتانیا
بسی مشعوف شدم با این همه عذرهای بدتر از گناه! یکی نیست به این نفهم بگه اگر رضا شاه نبود الان بجای ایران دستکم ٥-٦ تا کشور گشنه گدا و بی سواد در حد پاکستان و بنگلادش وجود میداشت. برو خدا رو شکر کن که رضاشاه اومد و گرنه طالبان دسته سازت رو ... بود!
یکشنبه 29 تير 1393 - 15:31
علی چپ دس - رشت - ایران
بگو غلط کردم جناب خواننده . تو کی خواننده شدی آق کوچولو . خاک بر سرت به پادشاه کبیر رضاخان کبیر توهین میکنی .. خاک بر سرت
یکشنبه 29 تير 1393 - 15:44
ensanam arezoost - خارگ - ایران
این شوخی نبود بلکه اشتباه و توهین بزرگی به تاریخ معصر ایران و ایرانیان و رضاشاه فقید بود که نشان از جهل و نادانی و حماقت و قدرنشناسی و بی سوادی این به اصطلاح آقای خواننده است که واقعا تاسف بار است...
یکشنبه 29 تير 1393 - 17:09
sepherdad - سیدنی - استرالیا
خوب کسی‌ که با پدر مردم شوخی‌ میکنه مردم هم با مادرش شوخی‌ میکنن!
یکشنبه 29 تير 1393 - 18:33
raha1984 - هامبورگ - المان
مفنگی معتاد جون نداره دماغش بگشه بالا !!! با اون قیافه چندش اورش ! برو بمیر
یکشنبه 29 تير 1393 - 18:40
cobalt3 - کرج - ایران
اما ما ایرانیان محترم استادان مسلم ساخت امامزاده ایم کبلائی.
یکشنبه 29 تير 1393 - 20:22
عاشق تبریز - تبریز - ایران
خ....شو....اینو خواندی که پاخواری کرده باشی برا رژیم.....لعنت بر تو..
یکشنبه 29 تير 1393 - 20:29
مجیدخان - تهران - ایران
با درود:این بابا کلا تو زمینه ی سگ بازی و همسان سازی خودش با سگ و زندگی سگی صاحب سبکه. چند سال پیش یکی از رفقای چل مشنگ بنده که البته در ادعای هنر سرهم بندی دست کمی از این واپس گرای مجنون نداشت یک سی دی از ایشان به من داد تا این یگانه ی دریای هنر را بهتر بشناسم و در همان سی دی ایشان تقلید زوزه کشیدن سگ را با زبان و حلقوم مبارکشان در می آوردند.البته گمان میکنم که آن موقع با پدرشان شوخی می کردند.به هرحال نه آن موقع و نه الان همین ملت ایران هیچ وقت این اوباش را جدی نگرفتند و شوخی اینها هم به گوش اکثریت ملت ایران نرسید. زوزه بکش دادا .این تنها زبانی است که به خوبی آموخته ای.
دوشنبه 30 تير 1393 - 11:44
جنگنده - تهران - ایران
یک مشت ساواکی وحشی اومدن به یک مفنگی مرتد میتازند و بعد دم از دموکراسی میزنند, چطور آنجا که به قرآن توهین میکرد خفه خون گرفته بودید, خواب این را هم نمیبیند که به ایران برگردید, آخه فلک زده ها شماها اگه قدرت داشتید سلطنت کثیف پهلویتون رو حفظ میکردید که الان آواره کشورهای دیگه نشین و مجبور به عنواع کثافتکاریها برای بقا نشید. رضا قلدر رضا قلدر هم نکنید ای آق رضا پهلوی جونتون هم مهره دست انگلیسیها بود که مثل یک سوسک انداختنش از ایران بیرون و پسر بی اراده و بی بخارش را با کودتا, شاه کشکی ایران کردند. دسته جمعی به همراه نامجو مفنگیه مرتد,.... بگیرید. همتون به هم میاد. دیدید که ملت مثل .... با لگد از ایران انداختنون بیرون حالا.....
دوشنبه 30 تير 1393 - 19:55
hamid71 - ابهر - زنجان - ایران
فکرمی کردم رضاشاه کبیر درطول حکومتش فقط وفقط چادرازسرزنان ایرانی می کشیده وبس ولی حالا که میدونم بدون اینکه ریالی از دیگرکشورها وام بگیره اینهمه خدمات شایان به مملکتش کرده نبایدحق رونادیده بگیرم وفقط نیمه خالی لیوان را ببینم نمیگم اشتباهی نداشته درحکومت داری اشتباه نکردن غیرممکنه همین طوری که جمهوری اسلامی هم مملو ازاشتباهات بزرگ وکوچک هستش . می دونم بعداز خوندن کامنت من هزار تا انگ واتهام به من وارد خواهی کرد ولی محض اطلاعت من نه ضد انقلابم نه ساواکی ونه مجاهد خلق وغیره من زمانی که تودست راست وچپت روتشخیص نمیدادی وشلوارتو خیس میکردی توجبهه داشتم برای راحتی امروز تومی جنگیدم یک کلام من فقط مثل تو مزدور وساندیس خور نیستم وبقول مولای متقیان حق را بگو اگرچه به ضررت باشم حق را می گویم وبرگفته خودم نیز اطمینان دارم وبهت سفارش میکنم عاقبت کسانی را که چشمشان را بر روی حقیقت این مرد بزرگ بستند مانند خلخالی که قبر اون بزرگ مردرو باخاک یکسان کرد وآخرعمرش به نجاست خواری افتاد وباچه فضاحتی جون کند رومدنظر داشته باشی.
‌سه شنبه 31 تير 1393 - 03:10
hamid71 - ابهر - زنجان - ایران
جنگنده تهران - ... اینکه گفتی ساواکی وحشی اومدن از رضاشاه دفاع کردن ٬ من نه ساواکیم ونه وحشی ونه خارج نشین ولی ازرضا شاه به بزرگی یادمیکنم چرا که اگه نبود رضاشاه الان وضع مملکت اینطوری نبود یه خرابه ای بود بسیار پهناور که نه راه آهن داشت ونه اینهمه راههایی که در مناطق صعب العبور بااونهمه تونل های بزرگ وکوچک که اون زمان با امکانات زیر صفرساخته شد یعنی فقط با دست کنده شد اگر نبود همت رضاخان الان ایران هم یه افغانستان بزرگ دیگری بود و توهم ... تا بتونی یه لقمه نون دربیاری ... من هم زمانی تحت تاثیر این تبلیغات مسموم برعلیه رضاشاه کبیر بودم و تا اسمش می اومد ازنادانی خودم چهارتا بدوبیراه هم نثار اون خدا بیامرز می کردم ولی وقتی مستند رضاشاه رو از شبکه کن وتو دیدم تازه فهمیدم چه خدمات بزرگی که این ابرمرد تاریخ ایران به این مملکت کرده ومن تحت تاثیر حرفهای صدمن یه گاز ومغرضانه بودم وتامی گفتند رضا شاه یاد چادر کشیدن از سر زنان ایران می افتادم و
‌سه شنبه 31 تير 1393 - 02:51
hamid71 - ابهر - زنجان - ایران
کامنت بنده پس وپیش منعکس شده قسمت اولش پایین وقسمت دوم وآخرش قبل از اون منعکس شده
‌سه شنبه 31 تير 1393 - 15:14
مجیدخان - تهران - ایران
جنگنده-تهران-ایران.ساواکی وحشی..ته.البته اگه بتونی ...پیدا کنی.این از جواب فحشی که دادی.بعدش می رسیم به این واقعیت که اگه شاه نوکر انگلیسیها بود و اونها بیرونش کردن پس ان قلاب شما هیچ .. نتونست بخوره و همون انگلیسیها مهره های جدیدشون یعنی ارباب های امثال تو رو سر کار آوردن.
‌سه شنبه 31 تير 1393 - 15:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.