بروجردی: موسوی می‌گفت اگر همه بگویند تقلب نشده، من می‌گویم شده

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در بازخوانی رویدادهای سال ۱۳۸۸ تاکید کرد که بسیاری از اخبار درباره شکنجه افراد بازداشت‌شده صحت نداشت و ادعای تجاوز به زندانیان «ظلم» در حق جمهوری اسلامی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علا‌ءالدین بروجردی که روز جمعه، ۲۷ تیر، با تلویزیون حکومت ایران گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت که در پی اعتراضات سال ۱۳۸۸ و گزارش‌ها درباره وضعیت بازداشت‌شدگان، اعضای هیئت رئیسه کمیسیون امنیت مجلس از زندان اوین بازدید کردند و متوجه شدند «بسیاری از اتهامات و شکنجه‌هایی که گفته می‌شد، صحت ندارد».

به گفته او، همسر مصطفی تاج‌زاده «و چند نفر دیگر به کمیسیون [امنیت ملی مجلس] آمدند و گفتند وی کشته شده، اما وقتی ما رفتیم [زندان اوین]، تاج‌زاده و دیگران گفتند که حال‌مان خوب است».

مصطفی تاج‌زاده از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان و معاون سابق وزارت کشور است که از فردای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و همچنان در زندان اوین به سر می‌برد، در حالی که گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بیشتر این دوران را در زندان انفرادی گذرانده است.

آقای تاجزاده بارها از طریق نامه‌هایی که به اعضای خانواده خود داده اعلام کرده که در جریان بازجویی‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و از جمله در نامه‌ای به تاریخ شهریور ۱۳۹۱ در شرح این ماجرا به دختر خود می‌نویسد: «بازجو می‌کوشید همراه با ضرب و شتم مرا قانع کند که زنده بودنم به علت رافت نظام است....»

با وجود این رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید که نه مورد «شکنجه» افراد بازداشت‌شده در رویدادهای ۸۸ صحت دارد و نه گزارش‌ها درباره تجاوز به برخی از این افراد.

وی اظهار داشت: «شورای امنیت کمیته ویژه‌ای را درباره ادعای شکنجه و تجاوز تشکیل داد که آقای پرویز سروری از طرف کمیسیون امنیت ملی مجلس در آن عضویت داشت. شاید با بیش از ۵۰ نفر از افرادی که چنین ادعایی درباره آنها مطرح شده بود، صحبت شد، اما حتی یک مورد این مسئله را تایید نکرده بودند و در واقع ظلم بدی نسبت به نظام صورت گرفت.»

اتهام تجاوز زندان‌بانان به افراد بازداشت‌شده در رویدادهای ۱۳۸۸ را مهدی کروبی، یکی از رهبران جنبش سبز، تابستان آن سال در نامه‌ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد که بازتاب گسترده‌ای داشت و موج حملات شدید محافظه‌کاران به او را باعث شد که هجوم افراد مسلح به سلاح گرم و سرد به خانه او و پرتاب بمب به سوی خودروی او از جمله این واکنش‌هاست.

علا‌ءالدین بروجردی همچنین درباره دیدار خود با دیگر رهبر جنبش سبز، میرحسین موسوی، در جریان رویدادهای ۱۳۸۸ می‌گوید: «در این دیدار ۵۰ دقیقه صحبت و استدلال کردیم مبنی بر این که نظام ما نظامی یک‌روزه نیست که بخواهد چنین اتفاقاتی در آن رخ دهد، اما موسوی می‌گفت اگر تمام ۱۳ میلیون هم بگویند [در انتخابات ریاست جمهوری تقلب] نشده من می‌گویم تقلب شده است و ما دیدیم که هیچ منطقی در صحبت‌های وی وجود ندارد.»

حکومت ایران می‌گوید که میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تنها توانست ۱۳ میلیون رای کسب کند و در رقابت با محمود احمدی‌نژاد بازنده شده است، اما اتهام «تقلب» در این انتخابات که آقای موسوی و حامیان او به حکومت ایران نسبت می‌دهند، هنوز باقی‌ است.

آقای بروجردی در جایی دیگر از این گفت‌وگو به مجلس ششم شورای اسلامی نیز اشاره می‌کند که اکثریت آن در اختیاز اصلاح‌طلبان بود و می‌گوید که حسن روحانی در مقام رئیس آن زمان شورای امنیت ملی از رئیس جمهور وقت خواست که اجازه ندهد رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم در جلسات هسته‌ای شرکت کند، چرا که او «مطالب مطرح شده در این جلسات را به محافل سیاسی می‌برد».

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم محسن میردامادی، از اعضای جبهه مشارکت، بود که او نیز به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و هنوز در زندان به‌ سر می‌برد.

+5
رأی دهید
-52

تیتو تیتو - تهران - ایران
البته از تقلب گذشته بود کودتا بود . ثمرشم ویرانی کامل ایران و فقر مردم بود چون آغـــــا خامنه ای با حقیقت و عدالت میونه خوبی نداره.
شنبه 28 تير 1393 - 12:53
m4ssod - لندن - انگلستان
مرتیکه دزد. فکر می‌کنه ما کور هستیم نمی‌بینیم!
شنبه 28 تير 1393 - 13:59
malekIT - ایران - ایران
تقلب نبود مرتیکه دزد؟چرا اینقد از دهنتون دروغ و لجن میریزه بیرون؟
شنبه 28 تير 1393 - 17:20
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
تازه می‌شه مثل امام خمینی که گفت : اگه همه می‌گویند بنی صدر ، من می‌گویم نه !!! حالا یک سوال : استخدامِ بیش از ۳۰۰۰ بی‌سواد و کم سواد فقط در رشت اگر برای رای آوری نیست پس برایِ چیست ؟ همینطور سیبِ زمینی‌ و ساندیس !!!
شنبه 28 تير 1393 - 19:54
hamid71 - ابهر - زنجان - ایران
آخه آدم بی شخصیت ٬ دروغگویی هم حد واندازه داره پس اون بچه های معصومی که توکهریزک کشته شدند چی لابد میگی اونام ازفرط خوشی مردند مثل روز روشنه اینهمه ...مالی تو برای اینه که دزدی میلیاردی آقا زاده خودت رو لاپوشانی کنی کثافت تر از شماها توتاریخ هنوز نیومده ونخواهد اومد.
شنبه 28 تير 1393 - 22:33
paksan - آمریکا - آمریکا
یک ملت میگن تقلب کردید و معاویه و دار و دسته تا دندان مسلحش میگن نه؟! هم موسوی رو می شناسند حرام خوار نبوده و نیست که بخاطر حقوق و صندلی خودش رو بفروشه. این بروجردی مثل یک هرزه اس یعنی هرجور بگن خودش رو می فروشه توجه داشته باشید یکی از مهره های اصلی که رشوه های فراوران گرفته بود در داستان 3هزار میلیارد تومانی و همچنین فساد بیمه ایران که رحیمی معاون اول انتری نژاد سردسته اش بود همین آقای بروجردی بود ولی به بهانه فتنه و بخصوص طراحی حمله به سفارت انگلیس چنان خودش رو به درودیوار زد که بعنوان یک فدایی ولایت باهاش کاری نداشته باشند ولی پرونده اش خیلی سیاهه از اون دزدهای حرام خواره که به مادرش هم رحم نمیکنه
یکشنبه 29 تير 1393 - 02:52
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
باشه قبول موسوی منطق نداشت و احمدی نژاد شما رییس جمهورقانونی بود! آیا پای گندی که به مملکت زد می ایستید؟ اونی که در نماز جمعه می گفت احمدی نژاد به من نزدیک تر است الان حاضر است پای حرفش بایستد؟
یکشنبه 29 تير 1393 - 11:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.