«اگه ما ناپدید شدیم، هواپیما این شکلی بود!» یک تراژدی فیس‌بوکی

ایران وایر : «کُر پَن» مسافر هلندی، هیچ فکر نمی‌کرد عکسی که در فرودگاه آمستردام و در لحظه سوار شدن از هواپیمای پرواز ام‌اچ۱۷ مالزی در صفحه‌ی فیس‌بوک‌اش قرار می‌دهد، آخرین عکس از این بوئینگ ۷۷۷ و آخرین پُست فیس‌بوکی‌اش باشد. او در کنار عکس به شوخی نوشته بود «اگه ما ناپدید شدیم، هواپیما این شکلی بود!» که اشاره‌ای طنزآمیز به ماجرای ناپدید شدن هواپیمای مالزی و ۲۳۹ مسافرش در هشت مارس سال گذشته بود.



چند نفر از دوستان «کُر» عکس را لایک کرده و پیغام‌هایی مثل «سفر خوش بگذره» و «تعطیلات خیلی خوبی داشته باشی» برای‌اش گذاشته بودند. «کُر» تا زمان آماده شدن هواپیما برای پرواز فرصت کرده بود که چند پیغام‌ را لایک بزند. اما درست هفت ساعت بعد، هواپیمای مالزی که از آمستردام به سمت کوالالامپور پرواز می‌کرد، بر اثر شلیک راکت در شرق اکراین منفجر شد و نه فقط فاجعه‌ی دیگری در تاریخ حوادث هوایی (و برای هواپیمایی مالزی) به ثبت رسید که یکی دیگر از تراژدی‌های فیس‌بوکی هم شکل گرفت.
هواپیمایی مالزی اعلام کرد که ارتباط با پرواز ام‌اچ‌۱۷ را در آسمان اکراین و در پنجاه کیلومتری شرق مرز آن کشور با روسیه از دست داده است.

چند ساعت پیش از آن نیز یک جنگنده اکراینی، در حال گشت‌زنی توسط هواپیماهای نظامی روسیه سرنگون شده بود.



به این ترتیب «کُر پَن» و بقیه ۲۹۴ مسافر و خدمه بی‌گناه پرواز مالزی به جمع قربانیان درگیری نظامی روسیه و اکراین پیوستند که به نظر می‌آید جدیدا وارد عرصه جنگ هوایی نیز شده است.

عکسی که «کُر پَن» برای شوخی در صفحه شخصی فیس‌بوک‌اش گذاشته بود، تاکنون بیش از شانزده‌ هزار بار به اشتراک گذاشته شده. دوستان‌اش درست چند ساعت بعد از پیغام‌های محبت‌آمیزشان ناچار شدند برگردند و با ناباوری و تاسف شدید پیغام‌های تسلیت بگذارند. از کامنت‌ها این طور بر می‌آید که «نیلچه تول» دوست دختر هلندی «کُر» نیز که در فیس‌بوک «In a relationship» بوده‌اند، در این سفر همراهی‌اش می‌کرده‌ است. عکس‌های فیس‌بوک، آن‌ها را زوجی اهل ِموسیقی و سفر و فیلم نشان می‌دهد که یک گل‌فروشی را با هم‌ اداره می‌کردند.
اخیرا در جایی خواندم که به‌زودی فیس‌بوک تبدیل به گورستانی بزرگ خواهد شد. بعید است که از اجساد واقعی این زوج اهل ِحال ِهلندی چیزی باقی مانده باشد ولی صفحه فیس‌بوکی آن‌ها اکنون جزئی از این قبرستان مجازی است.

+110
رأی دهید
-3

tirdad_1 - ونتو.ونیز - ایتالیا
چه جالب و غم ناک
جمعه 27 تير 1393 - 14:29
ali158 - مسكو - روسيه
واقعا جای خجالت داره تو این قرن بخدا . واقعا متاثر شدم ،
جمعه 27 تير 1393 - 14:30
klopatra7 - دوسلدورف - آلمان
دنیا چقدر بی حساب کتابه. جان سیصد نفر در یک لحظه به خاطر یک راکت پرانی احمقانه گرفته میشه. روحشون شاد.
جمعه 27 تير 1393 - 14:51
ab shangooli - لندن - انگلند
به نظر من اینها اتفاقی‌ نیست که ۲ تا هواپیمای شرکت مالزی در این مدت کوتاه سقوط بکنه و علت واقعی آنها هم مشخص نشه ولی‌ چیزی که الان مشخصه اینه که صنعت هوایی و شرکت هواپیمایی مالزی افت بسیار شدیدی پیدا کرده و مسافر‌های خودش رو از دست خواهد داد همانطور که روسیه و اکرأن از دست میدهند ، کشور نیجریه هم از توی کشور‌های اروپایی مقام اول رو به دست آورد ولی‌ دقیقا در زمانی‌ که پایتخت این کشور میزبان کنفرانس جهانی‌ اقتصاد بود تعداد زیادی از دختران نیجریه آ‌‌ی رو توسط گروه‌های تروریستی بوکو حرام دزدیدند تا امنیت آنجا از بین بره و اقتصادش نابود بشه ، مثل کودتای مصر ، اکراین ، عراق که در حال انجام است و سوریه که تمامی‌ اینها کار آمریکایی هاست که روز به روز دستشون بیشتر رو میشه ، ادوارد سنودن ، ویلیام آسانژ ، شنود تلفنی کشور‌های اروپایی و ....
جمعه 27 تير 1393 - 15:07
Fresh Start - لندن - انگلستان
این روسها در پلیدی چیزی از آخوندها کم ندارند.
جمعه 27 تير 1393 - 15:16
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
آمریکا هواپیما مسافربری ایرانی‌ را با موشک زد ۳۰۰ مسافر را کشتند حالا هم روسها دنیا هم دارند تماشا میکنند
جمعه 27 تير 1393 - 14:53
alborzi - کرج - ایران
بیخود نبود دنیس برگ کمپ اینقدر از پرواز میترسید !
جمعه 27 تير 1393 - 15:32
مسافر غربت - کالمار - سوئد
روسیه کثیف،،،کلا جمهورى اخوندى ، پاچه خوار چه کشورهایى شده،،روسیه ،،،،کره شمالى،،،،کوبا،،،چین،،،،،ادم رو از دوستاش میشناسن
جمعه 27 تير 1393 - 15:37
bineshaan - لندن - انگلیس
ab shangooli - لندن - انگلند: بیماری شیزوفرنیا با ۱۷ مشخصه تشخیص داده میشه. تست رو آنلاین هم میشه انجام داد. لطفا تست رو انجام بده و نمره تست رو تو همین سایت به بقیه هم بگو. حالا نمره ات چه بالا و یا چه پایین.
جمعه 27 تير 1393 - 15:53
shamilla - مونترال - کانادا
هواپیما ایرباس ایران و سقوط اش را همه میدانند ماجرا چی بود . یعنی پای خود نظام جمهوری اسلامی ایران در این ماجرا نقش داشته . والا این همه هواپیما دارن پرواز میکنند حالا بیان هواپیما ایران را بزنند . خود ایران نمیگه چه غلطی کرده . والا چقدر ایران باید ببدخت باشه که هیچ کاری نکنه با امریکا این خودش یک اعلان جنگ هست . اما این حادثه یک اتفاق هست که نه اوکراین نه روسیه مشکلی با مالزی نداشتند . خوبه کمی فکر کنیم .
جمعه 27 تير 1393 - 16:08
ensanam arezoost - خارگ - ایران
پناه بر پروردگار...جهل و حماقت بشر پایان ندارد...وحشتناک و ناراحت کننده و تاسف بار...روحشان شاد...
جمعه 27 تير 1393 - 16:35
Behdin - آمستردام - هلند
ایراد گرفته شده که چرا این منطقه را دور نزدند و به پرواز در ۱۰ کیلومتری بسنده کردند. جالب اینجاست که دو خط هوایی‌ کره جنوبی و یک خط هوایی‌ تایوانی از ماه مارچ این منطقه را منطقه جنگی اعلام کردن و مسیر پروازی را تغییر دادند. یک علت عدم تغییر مسیر هم از طرف متخصصین برای صرفه جویی‌ کروزین اعلام شده. یعنی‌ یک هواپیما با سرنشینان نابود شد چون قرار بود چند لیتر سوخت صرفه جویی‌ بشه.
جمعه 27 تير 1393 - 17:51
Behdin - آمستردام - هلند
shamilla - مونترال - کانادا یک مستندی هست در باره ایرباس ایرانی‌، حتما ببینید. با اینکه رژیم نقش داره در ایجاد شک و تردید در بین آمریکایی‌‌ها در اون روز با پرواز دادن همزمان هواپیمای سیویل و هواپیمای جنگی و با سابقه‌ای که آمریکایی‌‌ها از آخوند‌ها داشتند ، اما آمریکا هم بی‌ تقصیر نیست. آمریکایی‌‌ها با استفاده از کانال ارتباطی‌ نظامی سعی‌ میکنند با ایرباس تماس بگیرند که خوب مسلما ایرباس فقط کانال ارتباطی‌ سیویل را استفاده میکرده. آن روز هم مردم بیگناه قربانی در گیری دولت‌ها شدند. و این داستان پایان ناپذیر تمدن بشری است.
جمعه 27 تير 1393 - 18:13
halk_35 - لیوواردن - هلند
اب شنگولی - لندن - انگلند . دوست عزیز حالت خوبه ؟ متنی رو که نوشتی خودت یکبار بخون . از کی نیجریه جزوء کشورهای اروپایی شده؟
شنبه 28 تير 1393 - 01:10
*پسر شجاع* - تهران - ایران
این دوست دخترشه! بابا من فکر کردم مادرشه..
شنبه 28 تير 1393 - 07:08
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
halk_35 - لیوواردن - هلند,,,دوست عزیز,,, دوستموناب شنگولی - لندن - انگلند ,,منظورش این هستش که کشوری که میخواد جون بگیره یه ترقه بازی میکنند یا به هر طریقی که بشه اثر منفی‌ ازشون به جامعه جهانی‌ نشون میدن که بهش ضربه بزنند و باعث جلوگیری از پیشرفتشون بشند.،،پس شاید دستی‌ هست تا میبینه که یه کشوری رشد میکنه با یه حرکت اینجوری زمین گیرش میکنند،،مثال‌هایی‌ که زده ( نمونش نیجریه) اقتصادش رو به رشد بوده با یه حرکت غلط این کشور رو بین کشور‌های اروپایی بد نام کردند که به اقتصادش ضربه بزنند. منظورش این نیست که نیجریه در اورپاست. یه نمونه هم بالی اندونزی حدودا ۱۰ سال پیش یا بیشتر، پاتوق توریست شده بود، عجیب داشت از طریق توریست مایه میزد، چون یه کشور مسلمان هستش تیز با یه ترقه بازی در دیسکو زردالوهای توریست رو قیچی کردند، خیلی‌‌هاشون هم استرالیایی بودندچند سالی‌ کسی‌ جرات نمیکرد اونطرف آفتابی بشه. موفق باشین.
شنبه 28 تير 1393 - 09:31
Ghooloo - آبادان - ایران
واقعا تراژدی غم انگیزی است! برای هر کس میتواند اتفاق بیوفتد. اینجاست که صحبت از زمان بد در جا و مکان بد معنی پبدا میکند و زندگی و سرنوشت را تعیین میکند. با احترام برای مردم بیگناه در این حادثه وحشتناک!
شنبه 28 تير 1393 - 21:00
Azadikhah - تكسل - هلند
روحشان شاد
‌پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 20:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.