چندین هنرمند به کمپین نسرین ستوده و اصغر فرهادی پیوستند

نسرین ستوده و اصغر فرهادی

ایران وایر : اصغر فرهادی کارگردان محبوب ایرانی کنار نسرین ستوده وکیل مردمی و حامی حقوق بشر ایستاده، آن ها پلاکاردی در دست گرفته اند که روی آن نوشته شده: « stop killing your fellow beings»، یعنی کشتن همنوعان خود را متوقف کنید. این تصویر یک فیلم سینمایی نیست . کاور یک کمپین فیس بوکی برای محکوم کردن کشتار در دنیاست. کمپینی که توسط نسرین ستوده و اصغر فرهادی راه‌اندازی شده و در مدت یک روز توانسته بیش از شش هزار نفر را با خود همراه کند.  «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید» نام این کمپین است که در  قسمت معرفی آن نوشته شده : «از کشتار انسان‌ها در هر کجای دنیا رنج می‌بریم. امروز به بهانه کشتار در غزه با ما هم‌صدا شوید؛کشتن همنوعان خود را متوقف کنید.» نسرین ستوده در گفت و گو با ایران وایر درباره راه اندازی این کمپین می‌گوید: «این کمپین در اعتراض به کشتاری که الان در نقاط مختلف دنیا در جریان است، شکل گرفته. البته بهانه ما در حال حاضر برای شروع کمپین کشتاری است که در غزه در جریان است. این به این مفهوم نیست که ما کشتار در عراق و یا سوریه را  که طی سالهای اخیر تعداد بسیار بسیار زیادی را در برمی‌گیرد، نادیده گرفته‌ایم. ما همه این کشتن‌ها را در  همه جای دنیا محکوم می‌کنیم.»

مهناز افشار



کارگردان اسکاری ایران و وکیل محبوبی که پس از انتخابات ۸۸ بارها دستگیر و روانه زندان شد، بسیاری را تحت تاثیر قرار داده‌اند. آن‌ها از مردم خواسته اند که برای همراه شدن با این کمپین با جمله‌ای که خودشان در تصویر در دست گرفته‌اند، عکس بیاندازند و برایشان ارسال کنند. حالا عکس‌های ابتکاری زیادی  با این جمله انگلیسی در صفحه «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید» منتشر شده از معلمی که روی تخته مدرسه این جمله را نوشته و کنارش ایستاده تا پسر جوانی که روی دستش با خودکار آبی نوشته« stop killing your fellow beings». بعضی‌ها این جمله را در پس زمینه کامپیوترشان تایپ کرده‌اند، برخی آن را کنار عکسی از کشتار غزه قرار داده اند. عکس‌ها زنان و مردان، پسران و دختران را در سنین مختلف نشان می‌دهد. برخی داخل ایران هستندو برخی خارج از ایران. بعضی زنان با حجاب هستند و برخی دیگر بی حجاب اما همگی یک حرف دارند: «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید.»

صابر ابر



نسرین ستوده درباره ایده این طرح  به ایران وایرمی‌گوید: « عکس گرفتن با این جمله ایده آقای فرهادی بود. اما  این شکلی است که برای کمپین‌ها رایج است. یعنی اعضای کمپین برای دیده شدن شعار کمپین ان را می‌نویسند و با آن عکس می‌گیرند.» اصغر فرهادی این بار عوامل و بازیگران را کارگردانی نمی‌کند او  کارگردان یک فیلم واقعی است با زبانی جهانی که بازیگرانش از همه دنیا گرد هم جمع می‌شوند.

سحر دولتشاهی



نسرین ستوده درباره اتفاقات اخیر غزه می‌گوید: «از قبل ایده ایجاد کمپین برای توقف کشتار در ذهن ما وجود داشت اما اتفاقات و کشتار گسترده غزه باعث شد، این ایده را اجرا کنیم.» این حقوقدان و فعال حقوق بشر هدف راه اندازی این کمپین را صلح و توقف کشتار می‌داند و می‌گوید:  ما از طریق این کمپین خواسته و مطالبه خودمان  را که توقف کشتار هست، مطرح می کنیم انتظارمان این هست که به آن توجه شود و با توجه به این که افراد مختلفی از سراسر دنیا می خواهند که به این کشتارها خاتمه داده شود، واقعا این جنگ متوقف شود.»

این کمپین در حال حاضر به دو زبان فارسی و انگلیسی فعالیت می کند. خانم ستوده می‌گوید: « احتمالا در آینده  متون این کمپین به زبانهای دیگری هم ترجمه می‌شود. چون این کمپین یک خواسته جهانی را مطرح می کند. توقف جنگ و کشتار در سراسر دنیا.»

ازروز گذشته تا کنون چند هنرمند به جمع حامیان کمپین «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید» پیوسته‌اند. آن‌ها ایده اصغر فرهادی را به بهترین نحو اجرا کردند. صابر ابر که در فیلم «درباره الی» فرهادی یکی از تاثیر گذارترین نقش‌هایش را بازی کرد، حالا صاحب یکی از تاپیرگذارترین عکس‌های کمپین «کشتن همنوعان خود را متوقف کنیم» است. او آستین دست چپش را بالا زده و عبارت « stop killing your fellow beings» را از روی آرنج تا کف دستش با ماژیک نوشته است. التماس و غم در نگاه و چشم‌های او موج می‌زند. مهناز افشار و سحر دولتشاهی هم این جمله را روی کاغذهای سفید نوشته اند و در دست گرفته اند.

هر دو چهره‌ای محزون دارند. سحر دولتشاهی در فیلم «چهارشنبه سوری» بازی مقابل دوربین فرهادی را تجربه کرده است. یغما گلرویی ترانه سرا و مترجم نیز با انتشار عکس و در دست گرفتن جمله درخواستی حمایت خود را از این کمپین اعلام کرده است. البته عکس هنرمندان تنها عکس‌های تاثیرگزار این کمپین نیستند. عکس کودکانی که با لبخند یا با نگاه معصومانه این جمله را در دست گرفته‌اند، به راحتی تلخی جنگ و کشتار را روایت می‌کند. از روز گذشته تا الان حدود بیست هزار نفر به کمپین «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید» پیوسته‌اند و حالا بیش از بیست و شش هزار نفر از این کمپین حمایت می‌کنند.

این کمپین توسط نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر و اصغر فرهادی کارگردان اسکاری ایران راه‌اندازی شده است. آن‌ها از مردم سراسر دنیا خواسته‌اند با جمله کشتن همنوعان خود را متوقف کنید عکس بگیرند و ان را در صفحه فیس بوک این کمپین به اشتراک بگذارند.

+168
رأی دهید
-19

martinT - هایدلبرگ - آلمان
به فارسی یا عربی‌ مینوشتید خیلی‌ بهتر بود،جمهوری اسلامی بزرگترین قاتل شهروندان ایرانی‌،متجاوزترین رژیم،دزدترین رژیم،بی‌ آبرو‌ترین حکومت............. اسلامی
جمعه 27 تير 1393 - 07:53
alborzi - کرج - ایران
از اون ژستهای روشنفکری که هیچوقت خوشم نمیومده این جناب فرهادی هم داره یواش یواش وارد حاشیه میشه .
جمعه 27 تير 1393 - 08:09
ANTI JAHL - هامبورگ - آلمان
آقای فرهادی، خانم ستوده، ۳۶ سال که بیگانه در خانه ما به ناموس و شرف و حیثیت ما تجاوز می‌کنه و هر چی‌ سر راهشه مثل یه ماشین جنگی خورد و نابود می‌کنه، اونوقت شما به فکر غزه و سوریه هستین؟؟؟اگه یه کم چشاتو نو خوب واا کنید، می‌بینید که این آتشی که به جون همسایه‌ها افتاده شعله هاش از ‌درون خانه ما به بیرون سرایت کرده، زنده بد ایران
جمعه 27 تير 1393 - 11:52
ایرانی غیور - کرج - کرج - ایران
حالم به هم میخوره از این نمایش دلسوزی این جماعت تازه به دوران رسیده. اون مهناز افشار به جای پلاکارد دست گرفتن، بیاد یه مقدار از اون مهریه 22 میلیاردیش رو برای روستاهای محروم ایران هزینه کنه. لازم نکرده دلسوزی یه عده فلسطینی طرفدار داعش رو بکنه
جمعه 27 تير 1393 - 12:37
Behdin - آمستردام - هلند
ادمین سایت یوکی فارسی را پاس داریم دلیل مهربانیت بود یا محتوا ؟؟؟ در هر صورت اقدام بشر دوستانه خیلی‌ خوبه. اما تا وقتی‌ حماس و پشتیبان هاش هستند مردم غزه مظلوم واقع خواهند شد.
جمعه 27 تير 1393 - 20:14
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
این خانم وکیل و آن آقای کارگردان اگر بیل زن هستند ، اول در باغ خودشون رو بیل بزنن
شنبه 28 تير 1393 - 23:06
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.